Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@23:32:37 GMT

پاسخ به یک شبهه و سوال در ارتباط با عدل الهی

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۶۹۴۰۶

پاسخ به یک شبهه و سوال در ارتباط با عدل الهی

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته در طرح سه شنبه‌ها با پاسخگویی به شبهات دینی، مبلغ تخصصی کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ارتباط با یک شبهه و سوال رایج در ارتباط با عدل الهی مبنی بر تاوان دادن فرزندان نسبت به خطاهای والدین توضیحاتی را ارائه کرده است.

جواد حیدری در گفت و گو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این شبهه که چرا فرزندان باید تاوان گناه پدر و مادر را بپردازند»، توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته دقت کنیم که عدل الهی به معنای ظلم نکردن به چیزی از اعتقادات مسلم و مبرهن شیعیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گاهی عدم درک و فهم صحیح از یک مسئله اعتقادی باعث بروز و ظهور سوالاتی در ذهن می‌شود که اگر تحلیل صحیحی از آن ارائه نشود و انسان در پی تقویت مبانی دینی خود بر نیاید، موجب رسوخ شک در اصول عقیدتی وی شده و کم کم موجبات بروز فساد در معرفت و ایمان فرد می‌شود.

مبلغ تخصصی کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه سوال مطرح شده از سوالات پرتکرار و پر بسامد در عرصه عدل الهی است که مصداق بارز مطلب فوق نیز هست، تاکید کرد: این شبهه گاهی در فضای مجازی و یا گروه‌های جمعی بدین شکل مطرح می‌شود که چرا وقتی پدر و مادر ظلم می‌کنند، اثر آن تا نسل‌ها بین فرزندان باقی می‌ماند.

عقوبت فرزند به گناه نکرده و عدل الهی؛ از شبهه تا واقعیت!

وی اضافه کرد: در واقع جای این سوال وجود دارد که وقتی فرزند اساساً علم به آن خطا و گناه و یا هیچ دخالت و ایفای نقشی در آن ندارد، علت تحمل رنج و سختی و عذاب و عقوبت وی از طرف خدا چیست و آیا این مساله با عدل خدا سازگاری دارد.

حیدری تاکید کرد: در پاسخ و تحلیل این مهم باید به چند نکته توجه داشته باشیم که دقیقاً به خاطر عادل و حکیم بودن پروردگار عالم این صحبت‌ها هیچ مستند و مبنای دینی ندارد و خداوند هیچ فردی را به خاطر عمل و کارکرد دیگری «عذاب»، «تنبیه»، «گوشمالی» و غیره نمی‌کند.

قاعده کلی در نظام دینی اسلام: هیچ فردی بار گناه شخصی را بر دوش نمی‌کشد

وی با اشاره به یک قاعده کلی دینی بر مبنای این آیه از قرآن کریم که «هیچ فردی بار گناه شخصی را بر دوش نمی کشد»، بیان داشت: آنچه باید بدانیم این است که برخی آثار، اثرات طبیعی یک عمل و یا عکس العمل یک کار است که قانون و نظم دنیا آنها را اقتضا دارد و به شکل طبیعی اتفاق می‌افتند.

حیدری گفت: به طور مثال اگر پدر و مادری در تربیت فرزند کوتاهی کنند، اثر طبیعی آن این است که فرزند در امر تربیت کمیتش می‌لنگد و اگر پدر و مادری در امر تغذیه کوتاهی کنند، اثر طبیعی آن این است که فرزند سو تغذیه می‌گیرد.

اثرات طبیعی اعمال مشروط به دانستن و ندانستن نیست

وی اضافه کرد: در واقع اثرهای طبیعی مشروط به دانستن و ندانستن نیست همان گونه که اگر آتش جایی بیافتد می‌سوزاند در واقع اینها مثال برای آثار طبیعی است و مشروط به علم نیست یعنی چه بداند و چه نداند، چه خود نقشی داشته و یا نداشته باشد، نظم و قانون طبیعت تحقق و تأثیر آن را موجب می‌شود اما عذاب از طرف خدا و مانعیت از قرب به سوی او، از این سنخ نیستند.

تصریح کرد: بر این اساس اگر فرد دخالت و کوتاهی و علم به چیزی نداشته باشد قطعاً موجب عقوبت و عذاب نمی‌شود و در جلب الطاف خاص الهی هیچ خللی وارد نمی‌کند همانگونه که در روایت آمده است که «لیس للانسان الا ما سعی».

کد خبر 4962115

منبع: مهر

کلیدواژه: جواد حیدری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عدالت اجتماعی پاسخ به شبهات شبهات ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شیوع کرونا شهرکرد گرگان مواد مخدر ایلام دهه کرامت خطبه های نماز جمعه استانداری سمنان بیرجند سازمان تبلیغات اسلامی عدل الهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۹۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد؛ اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریز‌ها تعیین کننده است چه حفظ آن و چه از دست دادن آن.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام خبرگزاری پلیس، سردار احمدرضا رادان در جمع اساتید و طلاب مدرسه عالی فقهی امام علی بن موسی الرضا (ع) و خانواده‌های معزز شهدای حریم و حرم، اظهار داشت: قصه پرغصه امروز‌های ما در آمیختگی شبهه، شک، تردید با یقینی حاصل از فقه و علم و عمل است؛ یعنی شبهه بین حجاب با دلایل و برهان قانون مسائل فقهی و عقلی با شبهاتی که حریف و دشمن و خودی نادان در برابرش قرار می‌دهند.

وی به اظهارات مقام معظم رهبری در این باره اشاره کرد و افزود: این قصه‌ای که صورت گرفته، برنامه دشمن است دشمن با برنامه کامل با هدف‌گذاری کامل و دقیق و البته پا به کار و مصمم است، چون اگر به هدف برسد به همه چیز رسیده است و اگر از این مسیر عبور کند از همه جا می‌گذرد.

سردار رادان ادامه داد: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریز‌ها تعیین کننده است چه حفظ آن و چه از دست دادنش وقتی به شهید "علم الهدی" گفتند خرمشهر سقوط کرد گفت دعا کنید دل را از دست ندهیم خرمشهر را می‌توان پس گرفت، اما اگر دل سقوط کند خرم شهر‌ها پس از خرمشهر سقوط می‌کند وآن وقت است که در شهر‌های سقوط کرده زندگی خواهیم کرد.

فرمانده کل انتظامی کشور اضافه کرد: دشمن دست روی موضوع مهمی برای شکستن ما قرار داده است، اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند.

وی اضافه کرد: ۳۲ سازمانی که در این نظام مسئول بودند برای ساماندهی حجاب و عفاف نه تنها کار خودشان را نمی‌کنند بلکه شبهه و شک و تردید در دل مردم نیز می‌اندازند، دل کسانی که ایجاد شبهه و شک و تردید می‌کنند، تسخیر دشمن شده است.

سردار رادان با اشاره به داستان "اندلس" توصیه کرد که چگونه خانواده‌ها از هم پاشیدند این یعنی سقوط و شکست، مسئله حجاب یک مسئله فرهنگی و اجتماعی است و ما به این مسئله معتقد هستیم، همچنین اعتقاد داریم خیلی از آسیب‌های اجتماعی ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد.

فرمانده کل انتظامی کشور اعلام داشت: بی حجابی دل‌ها را به سقوط می‌کشاند و بی غیرتی، بی حیایی و بی عفتی را به دنبال خواهد داشت در این صورت دیگر کسی برای ارزش‌های اسلامی سینه سپر نمی‌کند و به افرادی بی تفاوت بدل خواهند شد. الحمدالله خداوند مردم را پشت سر ما قرار داد و این را به دل مردم انداخت که به میدان آمده و حمایت و پشتیانی می‌کنند.

سردار رادان تصریح کرد: امروز ما افتخار داریم در محضر خانواده شهدا، اساتید علم و عمل سوگند یاد می‌کنیم، در مسیر اجرای طرح نور به لطف خدا و نظر ائمه اطهار (ع) و حمایت و پشتیبانی شما، هیچ تردیدی به خود راه نخواهیم داد، تیر‌هایی که به سمت ما رها می‌شود مبارک می‌دانیم و اگر زخمی به ما برسد آن را ذخیره آخرت خود می‌دانیم.

وی تاکید کرد: ما پای همه کار هستیم البته طلاب، خانواده‌های شهدا و اساتید اگر ساکت باشند مطمئناً در دل شما هم تردید ایجاد می‌کنند و بعد خواهند گفت همه مخالف شما هستیم پس ما معتقدیم مسئله حجاب و عفاف نباید به سطح انتظامی برسد و باید با فرهنگی و اجتماعی حل شود که کار به جایی برسد تا نگویند چرا حل نکردید.

فرمانده کل انتظامی کشور خاطرنشان کرد: هدف دشمن سنگ افکنی به پیشانی ماست از همه شما عزیزان و از مسئولان این مدرسه فقهی و از خانواده شهدا و از قلم و بیان شما قدردانی می‌کنم و از همکارانم نیز تشکر می‌کنم که زخم می‌بینند، ولی کم کاری نمی‌کنند و محکم پای کار ایستاده اند.

دیگر خبرها

  • «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود/ چالش‌هایی که گاهی از دست مهمان برنامه در می‌رود
  • نظر مولر درباره حواشی هوینس-توخل: اهمیتی نمی‌دهم!
  • طرح ترافیک جدید تهران امسال اجرا نمی‌ شود
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • رادان: هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم
  • رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد
  • سردار رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد؛ اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند
  • رادان : دشمن می خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد ؛ اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند
  • دشمن می خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد