Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به تشریح عواملی که منجر به جهش تولید می شود پرداخت و یکی از این عوامل را تدوین نقشه راه توسعه صنعتی تعیین اولویت ها عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان مجید کهنوجی عصر سه شنبه ( 10 تیر ) در نشست خبری به مناسبت هفته صنعت و معدن بیان کرد: صنعتگران در عرصه اقتصادی و تولید تلاش ها و مجاهدت های فراوانی دارند و به فرمایش رهبر انقلاب اسلامی کسانی که در عرصه صنعت فعالیت دارند در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان افزود: منطقه ویژه اقتصادی جزو قلمرو سرزمین اصلی رفسنجان به حساب نمی آید یعنی تمام محدودیت های گمرکی که در سرزمین های اصلی وجود دارد در این منطقه وجود ندارد و کالایی که مبدأ آن کشور دیگر و مقصد آن منطقه ویژه اقتصادی است  بدون تشریفات گمرکی به منطقه ویژه اقتصادی وارد می شود و چیزی به نام قاچاق در این منطقه وجود ندارد.

 

 

 

وی از مزایای این منطقه گفت و ادامه داد: کالا از کشور مبدأ بدون تشریفات گمرکی حمل و به منطقه ویژه اقتصادی وارد می شود و از پرداخت عوارض گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی معاف است، کسانی که در این منطقه محصول تولید و به سراسر کشور ارسال و به فروش می رسانند مشمول 7 سال معافیت مالیاتی هستند، همچنین کسانی هم که مواد اولیه را از خارج وارد منطقه ویژه اقتصادی می کنند و تبدیل به محصول کرده و به کشورهای دیگر صادر می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

 

کهنوجی از دیگر مزایای این منطقه را معاف بودن از پرداخت 9 درصد ارزش افزوده بیان کرد و افزود: پیمانکارانی که برای فعالان عرصه اقتصادی در منطقه ویژه کار می کنند از 9 درصد ارزش افزوده معاف می شوند، همچنین مزیت دیگر این است کالایی که می خواهد در این منطقه ساخته شود و اگر سرمایه گذار خارجی باشد بر اساس یک سری آیتم ها در کمیسیون بررسی و بین صفر تا صد درصد معاف می شود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: فرض کنید برای تولید خودرو، قطعاتی که از خارج وارد منطقه ویژه اقتصادی می شوند و به خودرو تبدیل می شود 50 درصد معاف از عوارض است که این معافیت مشوقی برای سرمایه گذاران است.

 

 

کهنوجی گفت: سرمایه گذاری که بخواهد در منطقه ویژه اقتصادی سرمایه گذاری کند و واحد تولیدی راه اندازی کند در همین منطقه  قرار داد منعقد می شود، جواز تأسیس می گیرد و زمین به وی واگذار می شود و مراحل جواز ساخت را می گذراند و کارخانه راه اندازی و پروانه بهره برداری می گیرد و سند برای او در همین جا صادر می شود برای این مراحل نیازی به مراجعه به نهادهای دیگر ندارد لذا منطقه ویژه اقتصادی با توجه به تسهیلاتی که به سرمایه گذار می دهد و او را از انجام بروکراسی ادرای نجات می دهد جایگاه بسیار بالایی دارد.

 

 

وی گفت: مجوز راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در سال 90 توسط ریاست جمهوری صادر و  سال 93 زیرساخت ها آماده شد و از  آن زمان تا کنون 55 سرمایه گذار جذب شد که 17 کارخانه با اشتغالزایی برای یک هزار نفر فعال هستند و پروانه بهره برداری گرفتند شود و 20 کارخانه و واحد تولیدی هم به خاطر بحث های اقتصادی و ارزی و تحریم هایی که به کشور وارد شد توجیه اقتصادی ندارند و راه اندازی نشدند.

 

 

 

کهنوجی بیان کرد: بحران کرونا باعث شد کارگران 5 کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به تعطیلات بروند برخی از این واحدها منتظر واردات قطعات اولیه هستند و تعدادی هم محصول دارند که منتظر صادرات هستند که از هفته آینده این واحد ها فعال می شوند.

 

 

وی ادامه داد: خوشبختانه اساتید دانشگاه شرکت های دانش بنیان در این جا راه اندازی کردند شامل شرکت های کیام سم کارمانیا، پرشین بنیان، جوهر گستر (تولید پودر کارتریج می کند که در دنیا 5  شرکت صاحب این تکنولوژی هستند که یکی از آن ها در ایران و در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان است)، آب نگهدار، تولید تجهیزات پزشکی، تولید کود و لوازم  آرایشی بهداشتی ورود کردند.

 

 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان گفت: در آینده نزدیک از 2 ماه دیگر تا پایان سال 5 واحد و کارخانه در این منطقه شامل بسته بندی پسته، تولید پنیر پیتزا، تولید لعاب کاشی و مواد اولیه آن، تولید روغن خوراکی و شرکت تولید قطعات ماشین آلات معدنی به بهره برداری می رسند.

 

 

کهنوجی در بحث جذب  سرمایه گذار خارجی هم گفت: تا کنون در این منطقه 7 سرمایه گذاری خارجی جذب کردیم که شامل شرکت تاپ اکو خاورمیانه که بزرگترین کارخانه در حوزه تولید فروکروم است، 2 شرکت در حوزه انرژی خورشیدی با آلمان و اتریش قرار داد داریم، شرکت تولید لعاب کاشی و تولید مواد اولیه لعاب کاشی با کشور هند قرارداد منعقد شده است که تا پایان سال به بهره برداری می رسد و نیز شرکت سرمایه گذاری ایران و چین در حوزه ماینینگ ( ارز دیجیتال ) ورود کرده و بزرگترین مزرعه تولید ماینینگ در کشور است.

 

 

 

وی ادامه داد: با ایجاد کارخانه فولاد ضد زنگ در منطقه ویژه اقتصادی زنجیره فروکروم را تکمیل می کند که این کار تقریباً 1000 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بر دارد  و برای 200 نفر اشتغالزایی خواهد شد که در مراحل اولیه هستیم که با رفع مشکل آب این واحد  اجرایی خواهد شد.

 

 

کهنوجی افزود: در این منطقه 3 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که 2 هزار میلیارد تومان از این مبلغ  در صنعت ارز دیجیتال به کار رفته است، در این حوزه یکی از چیزهایی که باعث شده دلار افزایش یابد عرضه و تقاضا است لذا ارز دیجیتال ما را از این معضل ( افزایش دلار) نجات می دهد این ارز از طریق برق تولید می شود که بهترین کار است و دولت و مجلس بستر را جهت حمایت این صنعت جدید فراهم سازد؛ شبکه برقی که در تولید ارز دیجیتال استفاده می شود بزرگترین پست برق جنوب شرق است و کاری به برق شهرستان ندارد و تا 300 مگا وات جا دارد که از آن برق بگیرند و از برق هم ارز دیجیتال استخراج کنند.

 

 

کهنوجی گفت: قیمت بیت کوین یک مرتبه به 3.5 دلار کاهش یافت که قیمت پایین موجب می‌شود تولید آن توجیه اقتصادی نداشته باشد.

 

 

وی ادامه داد: با مطالعاتی که در منطقه انجام دادیم و راهکارهایی که می تواند منجر به توسعه صنعت و منتج به جهش تولید شود یکی تدوین نقشه راه  توسعه صنعتی و تعیین اولویت ها است که در کشور وجود ندارد این عدم نقشه باعث شده بدون نقشه راه، کار کنیم و تسهیلات و خدماتی که ارائه می شود به انحراف می رود و به هدف مورد نظر نمی رسد.

 

 

کهنوجی با اشاره به اینکه افزایش انگیزه تولید هم مهم است که در راستای افزایش انگیزه باید فعالیت های نامولد که رقیب تولید هستند جلویش را بگیریم تصریح کرد: یکی از این کارها هزینه دار کردن این فعالیت های نامولد است مثلا" پولی که در حوزه  مسکن، ارز، طلا و سکه سرمایه گذاری می شود سودش زیاد است امّا به تولید ضربه وارد می شود لذا دولت باید کاری کند که هزینه برای شخص سرماس گذار در این اقلام و کالاها داشته باشد تا پول خود را به تولید وارد کند.

 

 

وی همچنین از دیگر راهکارهای توسعه صنعت و جهش تولید را شفافیت و ارتقاء امنیت سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: این امنیت سرمایه گذاری می تواند شفافیت اطلاعات مورد نظری باشد که به درد  کسب و کار می خورد که این اطلاعات شفاف نیست، همچنین سهولت در دریافت مجوزهای کسب و کار که از بحث های امنیت سرمایه گذاری است.

 

 

وی با بیان اینکه ثبات بازار ارز، جلوگیری از قاچاق کالا و ثبات مقررات بر رویه های اجرایی امنیت سرمایه گذاری را افزایش می دهد و نیز تدوین حقوق مالکیتی را از دیگر راهکارهای توسعه صنعت و جهش تولید برشمرد و افزود: چیزی که موجب می شود در حوزه صنعت توسعه و ارتقاء پیدا کنیم ارتقاء تأمین مالی صنعت است زیرا 95 درصد تأمین مالی ما از طریق بانک است سودی که بانک می گیرد با منافعی که صنعتگر کسب می کند مغایرت دارد و صنعتگر را دچار مشکل کرده و چه بسا این فرد را از صحنه تولید خارج می کند.

 

 

1200 قلم کالای مورد نیاز مس سرچشمه در منطقه ویژه اقتصادی تولید خواهد شد

 

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ادامه داد: با راه اندازی صنایع پایین دستی و بالادستی در این منطقه که 500 هکتار زمین به این امر اختصاص یافته و واگذار شده، می توان 1200 کالای مورد نیاز مس سرچشمه مانند لاستیک، انواع نسوزها، انواع مواد شمیایی، لوازم التحریر، لوازم بهداشتی و ... را تولید کرد و مس هم اعلام خریداری  این اقلام کرده است.

 

 

وی افزود: با این کار 1200 میلیارد تومان سالانه درآمد زایی خواهد شد، برای راه اندازی این صنایع پایین و بالادستی مس 500 میلیارد تومان سرمایه گذار خارجی و 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی جذب و صرف خواهد شد.

کهنوجی خاطرنشان کرد: در این مساحت واگذار شده به طرح صنایع پایین و بالادستی مس طرح تولید کود فسفات از اسید کارخانه مجتمع مس سرچشمه اجرا می شود و این کود فسفات در باغات پسته کارایی دارد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: 8 مخزن نگهداری اسید کارخانه مس سرچشمه با ظرفیت هر کدام 14 هزار متر مکعب در این منطقه ایجاد می شود که 2 مخزن تا شهریور راه اندازی می شود.

 

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: جهش تولید رفسنجان توسعه صنعت منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان میلیارد تومان سرمایه گذار منطقه ویژه اقتصادی امنیت سرمایه گذاری ارز دیجیتال بهره برداری راه اندازی توسعه صنعت مس سرچشمه جهش تولید خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۷۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ، با این وجود و پس از گذشت چندین سال هنوز شرایط برای تولید و سرمایه گذاری فراهم نیست.

فرماندار شهرستان بانه با توجه به لزوم بکارگیری زمین‌های صنعتی و جلوگیری از بلا استفاده شدن آنها گفت: با توجه به مشکلات منطقه ویژه اقتصادی کاستی‌ها برای سرمایه گذاران و شرکت‌های صنعتی مرتفع می‌شود.

درویشی در ادامه و با اشاره به لزوم تحقق شعار سال گفت: بدون شک استفاده از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی بانه می‌تواند گامی در راستای به سرانجام رساندن این مهم باشد و بدن شک هدف به سر انجام رساندن عملیات اجرایی و ایجاد واحد‌های تولیدی با تعامل با کسانیست که زمین به آنها واگذار شدا است و این مهم با تعامل طرفین قرار داد محقق خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی بانه در ۸۵ هکتار و در دو فاز تعریف شده است که فاز اول آن در ۳۵ هکتار از لحاظ عملیات زیرساختی کاملا تکمیل شده است و فاز دوم با مساحت ۵۰ هکتار ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دیگر خبرها

  • ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود
  • ابر دولت در مرکز داده پیام راه‌اندازی می‌شود
  • «ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود
  • بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر
  • استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه
  • انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی​
  • انعقاد تفاهم‌نامه هشت میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره)
  • ۱۱۱ هکتار به اراضی صنعتی در دشتستان تخصیص یافت
  • وعده سازمان بازرسی منطقه ۳ برای رفع مشکلات تولیدکنندگان
  • تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم