Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@20:26:52 GMT

مالیات بر خانه‌های خالی

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۱۴۹۷

مالیات بر خانه‌های خالی

مالیات بر خانه‌های خالی زمانی می‌تواند نبض بازار مسکن را کنترل کند که سیاست‌های مکمل دیگری نیز اتخاذ شود وگرنه اخذ مالیات به تنهایی راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش ایسنا، در یادداشتی در روزنامه اعتماد به قلم ابوالحسن میرعمادی آمده است: «بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا یک ماه آینده طرح مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفس این اقدام خوب است و در سایر کشورها نیز رویه مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی وجود دارد. البته در این سازوکار نیز برخی تخفیف‌ها در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال اگر خانه‌ای نیاز به تعمیرات دارد، اداره مالیات با مهلت دادن به صاحبخانه، زمانی که واحد در دست تعمیر است، مالیاتی برای آن منظور نمی‌کند. اما بعد از این مدت اگر واحد مسکونی خالی از سکنه باشد، قطعا مالیات و جریمه به آن تعلق می‌گیرد.

باید توجه داشت که مالیات بر خانه‌های خالی زمانی می‌تواند نبض بازار مسکن را کنترل کند که سیاست‌های مکمل دیگری نیز اتخاذ شود وگرنه اخذ مالیات به تنهایی راه به جایی نخواهد برد. به عنوان مثال در سایر کشورها برای خرید خانه، وام‌های بانکی با بازپرداخت طولانی و بهره‌های اندک ۱.۵ تا دو درصدی به متقاضیان پرداخت می‌شود. این سیستم حمایتی برای خانه‌اولی‌ها با پرداخت وام‌های بیشتری شدت می‌یابد. از سوی دیگر تولید مسکن را نیز تقویت می‌کنند. به عنوان مثال به شرکت‌های انبوه‌ساز، امکانات مالی زیادی ارایه می‌شود تا هر دو سمت عرضه و تقاضا در بازار مسکن تقویت شود و گره و مشکلی در آن ایجاد نشود. حال اگر در کشور تنها کنترل بر خانه‌های خالی باشد و به تقاضای مسکن توجهی نشود، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و حتی ممکن است وضعیت به شکل بدتری پیش رود. بنابراین برای بهبود و کارایی بازار مسکن لازم است مجموعه‌ای از قوانین و سیاست‌ها از مالیات‌ستانی بر خانه‌های خالی تا اعطای وام‌های کم‌بهره برای متقاضیان خرید مسکن، افزایش قدرت خرید افراد و ... اتخاذ شود.

در شرایط فعلی تنها افراد در دهک‌های پردرآمدی می‌توانند خانه بخرند و افراد با وضعیت مالی متوسط نیز خواب خانه‌دار شدن را نمی‌بینند. در واقع افراد ثروتمند خانه را به عنوان کالایی سرمایه‌ای می‌خرند و پس از مدتی با افزایش قیمت مسکن بدون این که کاری انجام داده باشند، به قیمت بالاتری خانه را می‌فروشند. بازار مسکن نیز مانند بازار ارز و سکه به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده که واسطه‌گری در آن بیشتر شده؛ چرا که سود خوب و بدون زحمتی نصیب دلالان می‌کند. البته فقط بحث مسکن نیست و زمین نیز موقعیتی مشابه مسکن دارد و در برخی مناطق نیز سودهای کلانی نصیب مالکان زمین می‌شود. به عنوان مثال زمین در لواسانات تا متری ۷۰ میلیون تومان نیز معامله شده حتی شنیده‌ها حاکی از افزایش قیمت زمین در شمیرانات به متری ۱۰۰ میلیون تومان است. افزایش قیمت زمین در حالی است که بعضا از آنها برای ساخت خانه استفاده نمی‌شود. زمین به‌ طور متوسط سالانه بین ۲۵ تا ۲۶ درصد افزایش قیمت داشته؛ هر چند قیمت آن در برخی دوره‌ها تا ۴۰ درصد هم افزایش یافته است. در واقع می‌توان این‌گونه برداشت کرد که در ۵۰ سال اخیر نرخ رشد قیمت زمین حدود ۱۰ هزار برابر بوده؛ در حالی که طی این سال‌ها نرخ رشد دستمزد نهایتا به ۴۰۰ درصد رسیده است. بنابراین طبقه متوسط در سال‌های اخیر قادر به تامین خانه یا زمین برای خود نیست؛ چراکه فاصله دستمزدها و قیمت زمین و مسکن هر روز بیشتر شده و از سوی دیگر به دلیل مشکلات ناشی از تورم و رکود، مهاجرت به شهرهای بزرگ به خصوص تهران نیز شدت گرفته است. نبود عرضه متناسب با تقاضا در کنار کاهش شدید قدرت خرید می‌تواند به مشکلات مسکن دامن زند که در نهایت خروجی برخی سیاست‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

باز هم تاکید می‌کنم که سیاست مالیات بر خانه‌های خالی، توزیع عادلانه ثروت است اما برای بهبود وضعیت مسکن باید در کنار آن سیاست‌ها و قوانین مکمل دیگری به اجرا گذاشته شود و به تنهایی تاثیری نخواهد داشت.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مالیات بر خانه های خالی مالیات بر خانه های خالی عنوان مثال افزایش قیمت بازار مسکن قیمت زمین سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۱۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه) مجلس و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، اظهار کرد: طرح مالیات بر سوداگری یکی از طرح‌های مهم مجلس یازدهم است و با این طرح، چهار دارایی پایه در اقتصاد کشور از سوداگری جدا می‌شود.

وی بیان کرد: ما باید بخش مولد اقتصادی را تقویت کنیم تا منابع به سمت بخش مولد اقتصادی بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن حرکت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون مالیات بر سوداگری به کاهش قیمت و التهابات در بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند و باعث می‌شود منابع اقتصادی را به سمت بازارهای مولد به جای بازارهای سوداگرانه انتقال دهیم.

کد خبر 6090648 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • هشدار به‌ پلتفرم‌های آگهی جواب می‌دهد؟
  • نبود زمین برای ساخت مسکن، چالش این روزهای مددجویان و کمیته امداد
  • آیا هشدار به‌ پلتفرم‌های آگهی جواب می‌دهد؟
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است