Web Analytics Made Easy - Statcounter

محبوبه رئیس زاده متخصص داروسازی سنتی و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،گفت: خاکشی یا خاکشیر گیاه بوته‌ای یک یا دو ساله از خانواده شب بویان است که دانه‌های ریز و قهوه‌ای رنگ آن مصرف دارویی دارد، در منابع طب سنتی از آن به نام خبّه یاد شده است و طبیعت تخم آن در اول گرم و‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در منابع طب ایرانی آن را به عنوان اشتها آور، مقوی معده و هاضمه، همچنین جهت گرفتگی صدا و نیکویی رنگ رخسار توصیه می‌کرده اند، مصرف خاکشیر با آب گرم برای خروج اخلاط سینه و ریه و سرفه مزمن مصرف می‌شده است، سنگشو کردن آن که با گلاب یا آب خالص جوشانده شود و نیمگرم آشامیده شود منجر به قی و رفع سمیت ادویه می‌شود.

رئیس زاده بیان داشت: همچنین آشامیدن خاکشیر با شیر برای چاق شدن بدن و تقویت قوای جنسی توصیه شده است، به علاوه ضماد دانه‌های خاکشیر در طب سنتی جهت زخم ها، نقرس و ورم‌ها کاربرد داشته است.

او تصریح کرد: برای استفاده از خواص رطوبت بخشی و ضد گرمازدگی دانه‌های خاکشیر در فصل تابستان باید از یخمال خاکشیر شیرین استفاده کنید چرا که در دمای پایین ترکیبات گلوکوزینولات از دانه‌ها خارج شده و به رفع عطش و گرمازدگی کمک می‌کند. اما اگر در فصل سرد سال می‌خواهید خاکشیر را مصرف کنید بهتر است به صورت جوشانده و یا دم کرده و به صورت نیمگرم نوشیده شود چرا که به این شکل بیشتر ترکیبات موسیلاژی دانه‌ها خارج می‌شود.

متخصص داروسازی سنتی گفت: مصرف خاکشیر با آب گرم به درمان یبوست کمک می‌کند و می‌توان آن را برای همه سنین و حتی زنان باردار با رعایت دوز مجاز تجویز کرد. همچنین مداومت به مصرف خاکشیر به پاکسازی پوست، بهبود آکنه و لکه‌های پوستی کمک می‌کند.

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طب سنتی شربت خاکشیر دانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۲۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان گیاهی ریزش مو

آفتاب‌‌نیوز :

چای سبز در برگیرنده مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها و نیز آنزیم ها، اسید‌های امینه و مواد شیمیایی گیاهی همچون پلی فنول هاست. چای سبز شامل ویتامین B، فولات، منگنز، پتاسیم، منیزیم و کافئین است. این گیاه در برگیرنده آنتی اکسیدان‌های فراوانی است که رشد مو‌ها را بیشتر می‌کند. اپی گالوکاتچین گالات مهمترین ترکیب چای سبز است که در حدود %۱۱آن را تشکیل می‌دهد اپی گالو کاتچین دارای نقش‌های متعددی است که با تاثیر بر روی آنزیم ۲آ لفا ردوکتاز از ریزش ارثی مو پیشگیری می‌کند.

باعث بر طرف کردن ضایعات Psoriform و نیز هپیراکراتوز بافتی و نهایتاً چربی سرمی شود. کاتچین موجود در آن خاصیت مهارکنندگی ۵ آلفا ردوکتاز را دارد که DHT را مسدود می‌سازد. DHT یکی از علل کلیدی ریزش مو محسوب می‌شود. این ماده می‌تواند رشد مو‌های جدید را ترویج کند و از بروز مشکلات رایجی همچون شوره و پوست سر خشک پیشگیری نماید. تحقیقات علمی نشان می‌دهد این ترکیب دارای خواص بسیار با ارزش برای درمان ریزش مو است

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • انواع شربت های میوه ای و غیر میوه ای و فرآورده های یخی خوراکی غیرمجازند
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • این مربا را برای صبحانه نخورید!
  • برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید
  • درمان گیاهی ریزش مو
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود
  • کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه