Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:33:06 GMT

آتش‌سوزی ۳ هکتار از مراتع بوکان مهار شد

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۴۸۲۹

آتش‌سوزی ۳ هکتار از مراتع بوکان مهار شد

سیامک صدقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عصر روز گذشته بیش از سه هکتار از مراتع حمزه‌آباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان دچار آتش‌سوزی شد که برای مهار آن ۶۰ نفر از اهالی روستاهای "قالوی شیخان"، "قالوی رسول آقا"، "حمزه آباد" و "ثمبه" و همکاری نیروی انتظامی، سپاه و یگان حفاظت اداره منابع طبیعی مشارکت داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه مهار آتش ۲ ساعت به‌طول انجامید، گفت: با وجود تلاش فراوان و همه‌جانبه نیروهای امدادی متاسفانه سه هکتار از مراتع و ارضی ملی روستای حمزه‌آباد طعمه حریق شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان علت این آتش‌سوزی را عوامل انسانی عنوان کرد و گفت: تلاش برای شناسایی افراد دخیل در این حریق همچنان ادامه دارد.

صدقی اضافه کرد: به منظور مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی، کارگروه مقابله با آتش‌سوزی در مراتع و منابع طبیعی این شهرستان تشکیل شده که در این کارگروه، بررسی عوامل و همچنین برنامه‌ریزی برای مقابله با این بحران در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص نقش دهیاران در مناطق روستایی اظهار داشت: دهیاران به عنوان مسوول مدیریت بحران روستاها مهمترین نقش را در هماهنگی، اطلاع رسانی و بسیج مردمی در ساعات اولیه آتش‌سوزی برعهده دارند که تا پایان فصل گرما باید بسیار هوشیارانه عمل کرده و همواره آماده باشند.

وی گفت: شهروندان در صورت تردد و تفریح در طبیعت از رهاکردن خاکستر آتش و ته سیگار و کشاورزان منطقه نیز از آتش‌زدن کاه در  زمین‌های زراعی خود بعد از برداشت محصول باید به‌طور جدی خودداری کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان افزود: عامل آتش‌سوزی مراتع روستای "زیراندول" از توابع بخش مرکزی و "ایل گورک" که باعث ایجاد حریق در ۳.۷ هکتار در این روستا شده بودند، نیز با تلاش ماموران این اداره شناسایی و به دادگاه معرفی شد.

در شهرستان بوکان ۱۴۰ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۳۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه ۳ با پوشش ضعیف است.

برچسب‌ها مراتع بوکان منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع بوکان منابع طبیعی مراتع بوکان منابع طبیعی منابع طبیعی آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۴۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد

به گزارش خبرنگار مهر، حسن شکری عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران از اجرای طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند خبر داد و اظهار کرد: این طرح به منظور ترویج فرهنگ درخت‌کاری‌اجرا شده است.

وی گفت: با هدف تحقق تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص پویش ایران سرسبز - ایران قوی و طرح کاشت یک میلیارد درخت به مدت چهار سال، «طرح هر مدرسه یک نهالستان» برای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی سطح شهرستان دماوند در حال اجراست.

شکری افزود: در همین راستا کارگاه آموزشی یک روزه مدرسه ابتدایی خواهران بابایی دماوند در نهالستان و ایستگاه تولید بذر و نهال مرتعی شمس منابع طبیعی شهرستان دماوند برگزار شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دماوند عوان کرد: در این برنامه کارشناسان واحد جنگل اداره منابع طبیعی شهرستان دماوند در مورد اهمیت درختکاری، حفظ طبیعت، نحوه کاشت بذر و نگهداری و مراقبت از آن را به دانش‌آموزان آموزش دادند.

شکری تصریح کرد: همچنین در این برنامه جهت دریافت کارت همیار طبیعت از دانش‌آموزان دعوت به عمل آمد تا با تحویل مدارک شناسایی به واحد آموزش و ترویج اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند مراجعه و ثبت‌نام کنند.

کد خبر 6097471

دیگر خبرها

  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • صدور پروانه چرا برای ۶۰۰ هزار واحد دامی در همدان
  • طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است