Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلیل بالایی عصر پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: پس از هشت روز تلاش بی وقفه نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، شهرداری‌ها، آتش نشانی‌ها و دوست داران محیط زیست بالاخره آتش در منطقه بوزین و مرخیل مهار شد.
وی افزود: در عملیات خاموش کردن آتش در ارتفاعات بوزین و مرخیل سه نفر از دوستداران محیط زیست جان خود را از دست دادند و سه نفر دیگر نیز به دلیل انفجار مین مصدوم شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه منشا آتش سوزی از عراق وارد کشور شده بود، گفت: عواملی چون مناسب بودن مرتع، خالی بودن از سکنه، نبود دام و به تبع عدم تعادل دام و مرتع ، مرز، آلودگی به مین و عدم تناسب امکانات محلی با وسعت و توپوگرافی آن از عوامل تشدید کننده آتش و سخت بودن کنترل آن بودند.
وی اظهار امیدواری کرد که با مدیریت و مشارکت «مردم محور» در حفاظت و بهره برداری جنگل ها درآینده شاهد کاهش این‌چین وقایعی باشیم‌.
بالایی به میزان خسارت وارده مراتع و جنگل های منطقه حفاظت شده بوزین مرخیل پاوه نکرد.
به گزارش ایرنا عصر یکشنبه سه نفر از نیروهای مردمی منطقه به نام های «مختارخندانی» از مؤسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» در حین مهار آتش جان خود را از دست دادند.
براساس برآوردهای اولیه حدود هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل و مرتع این منطقه در آتش سوخته است.
منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز هزار و ۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.
شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.
استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است. 

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: منطقه حفاظت شده بوزین هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۸۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیشگیری از حریق گفت: مسافران، گردشگران، مرتع داران و عشایر باید از آتش زدن در مرتع خودداری کنند و امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان سمیرم در شهر کمه با حضور اعضا برگزار شد و وضعیت آسیب‌های وارده از سیل در بخش پادنا در روستای دشتبال که منجر به وارد شدن خساراتی به اماکن مسکونی، معابر، راه‌ها و بخش کشاورزی شد را بررسی کردیم.

وی افزود: در این حادثه امدادرسانی به موقع انجام شد و دستگاه‌های اجرایی در حال بازسازی مابقی آسیب‌ها هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: خسارات جمع‌بندی شده واحدهای مسکونی از حوادث طبیعی سیل و طوفان را صندوقی به نام صندوق جبران خسارت حوادث طبیعی ساختمان در کشور پس از ارزیابی جبران خواهد کرد که این واحدهای مسکونی ارزیابی شده و در عرض زمان‌بندی مختلف آن‌ها پرداخت خواهند شد.

شیشه فروش عنوان کرد: در بخش کشاورزی، تنها راه جبران خسارت بیمه هست که سال گذشته از طریق صندوق بیمه کشاورزی حدود ۱۸۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان پرداخت شده اما مشکلاتی هم وجود دارد و ما درخواست داریم که صندوق خسارت کشوری در جهت اصلاح تعرفه و تسریع در پرداختن غرامت اقدام کند.

وی با اشاره به کم شدن استقبال کشاورزان از بیمه خاطرنشان کرد: عدم اصلاح تعرفه و تخصیص دیرهنگام منابع اعتباری برای غرامت علت این مشکل و تأکید استان روی این بخش است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: در مورد پیشگیری و کنترل سیل برنامه ریزی و پیش بینی شد که تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله راهداری، آب منطقه‌ای، شهرداری و دهیاری‌ها در ظرف زمان‌بندی مشخص قبل از بارش‌های سیلابی نسبت به بازگشایی مسیرها، تخلیه رسوب از دهانه پل‌ها و رودخانه‌ها و آزادسازی تصرفات اقدام کنند.

شیشه فروش در ادامه گفت: تقویت سیل بند اطراف سکونت‌گاه‌های شهری و روستایی، حفاظت قنوات و راه‌ها در برابر حوادث ناشی از سیل از جمله موارد تأکید بوده که استان برای روز پنجشنبه اعلام آماده باش داده و جمعه به خاطر بارش‌هایی که در کل استان اتفاق می‌افتد؛ این مسئله به صورت ویژه مورد تأکید مدیریت بحران سمیرم قرار گرفت.

وی با اشاره به وقوع چند مورد حادثه غرق شدن در آب تأکید کرد: جهاد کشاورزی مکلف است به تمام مالکان ذخیره استخر آب کشاورزی ابلاغ کند و مکلف هستند اطراف استخر فنس بکشند و تابلوی شنا ممنوع و هشدارها را نصب کنند و از طناب نجات در داخل استخر استفاده کنند تا مانع آسیب شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: شهرداری‌ها دهیاری‌ها و آب منطقه‌ای در مسیر رودخانه‌ها و همه سدهای مخزنی که آب منطقه‌ای محوریت دارد تمهیدات لازم برای پیشگیری از غرق شدن در محل آب و ذخیره مخزن سد تیم گشت فعال شده اقدام کند و با تجهیزات، قایق و تمام امکانات نجات را در آنجا فراهم کنند.

شیشه فروش همچنین به منظور پیشگیری از آسیب‌های وارده از هجوم ملخ در منطقه پادنا و روستای سادات آباد گفت: با توجه به اینکه عوامل کارشناسی حفط نباتات استان از منطقه بازدید به عمل آوردند، مقرر شد در ۲۵۰ هکتار عملیات سم پاشی و کنترل این آفت شکل بگیرد و در استان نیز برنامه داریم که ۱۰ هزار هکتار مبارزه با سن اقدام شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه ۲۰ کیلومتر از راه شهرستان اصلاح و بازسازی شده که در حوادث سیل اخیر خسارتی به پنج کیلومتر از راه‌ها وارد شد و گزارش‌ها به سازمان کشوری ارسال شد که اداره راه موظف شد برای بازسازی این راه‌ها با تخصیص اعتبار از مدیریت بحران استان اقدام کند.

وی تأکید کرد: با توجه به گرم شدن تدریجی هوا و این‌که مسافران و گردشگران به جاذبه‌های گردشگری، کوهستان، منابع آبی و بخش‌های مختلف سفر می‌کنند؛ تقویت تجهیزات امداد کوهستان منطقه در برنامه قرار بگیرد و از سازمان امداد و نجات کشور در جمعیت هلال احمر کشور خواست تا اعتباراتی به استان جهت تقویت تیم‌های امداد و نجات کوهستان، تقویت و تجهیز خودروهای امدادی بدهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیشگیری از حریق گفت: مسافران، گردشگران، مرتع داران و عشایر باید از آتش زدن در مرتع خودداری کنند و امکانات اطفا حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود.

کد خبر 749545

دیگر خبرها

  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • آتش سوزی در پتروشیمی آبادان مهار شد
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج