Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع و گسترش ویروس کرونا؛ روابط آمریکا و چین را به طور جدی با تنش و تیرگی مواجه نموده است. در روابط غرب با روسیه و ایران نیز پیشرفتی حاصل نشده است. منطقه آسیای مرکزی در بین کشورهایی که آمریکا آنها را به عنوان مخالفان خود می شمارد، فشرده باقی مانده است. امروزه چه چیزی بر تیرگی روابط آمریکا و چین تاثیر میگذارد؟

رافائلو پانتوچی کارشناس و پژوهشگر مطالعات دفاعی سلطنتی در لندن و عضو ارشد مدعو مدرسه مطالعات بین المللی موسوم به س.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راجاراتنام در سنگاپور  که بیش از ده سال روابط چین با کشورهای منطقه آسیای مرکزی را مطالعه کرده است، به آژانس خبری CAAN می گوید: در حال حاضر تیرگی روابط آمریکا و چین نتیجه و محصول برخی روندها از هر دو طرف است. اولا ما در چین تقویت دولت شی جین پینگ را مشاهده میکنیم؛ دولتی که در سطح بین المللی خود را با اعتمادبه نفس و با صلابت در مواضع خود نشان داده است.چین دوره شی جین پینگ نشان میدهد که دو دهه رشد و توسعه اقتصادی، این کشور را از رده کشورهای در حال توسعه به یک قدرت جهانی تبدیل کرده است. این؛ البته اعتماد به نفس کشور را نسبت به تواناییهای خود افزایش داده تاحدی که باعث شده پکن در سطح جهانی ابراز وجود کرده و همچنین در فکرشکل دادن نظم جهانی باشد و دیگر مثل گذشته عضوی ساده و دنباله رو نباشد. واشنگتن این رشد و خیز بلند چین را با نگرانی دنبال میکند. این نگرانی امریکا چند عامل و دلیل دارد. کسانی هستند که از تضعیف امریکا بخاطر جنگهای بی نتیجه دائمی در خاورمیانه و تواناییهای محدود دیکته کردن سیاستهای خود در امور بین المللی واهمه دارند. به نظر آنها، چین در حال رشد آشکارا و تبدیل شدن به رهبری جهان در آینده است و از این منطق باید مقابل آن ایستاد. در میان گروهی از کارشناسان که چین را مورد بررسی و مطالعات خود قرار میدهند، کسانی هم هستند که به خاطر سال ها تحقیق روی این کشور و وجود دوستان متعدد در چین نسبت به این کشور نظر خوبی دارند. ترامپ رئیس جمهور آمریکا در چارچوب این شیوه یک عامل پیچیده است، چون او استانداردهای آمریکا را در جهان بسیار تقلیل داده و ضمن آن نشان داده است که در ارتباط با چین ثبات موضع ندارد. از یک طرف هیات حاکمه امریکا نسبت به سایر قدرتهای جهان؛ روابط تهاجمی در مقابل چین دارد و در عین حال شخص ترامپ؛ شی جین پینگ را تحسین و ستایش میکند. چنین نوساناتی در مواضع آمریکا نسبت به چین همه نوع مشکلاتی را میتواند در مناسبات واشنگتن-پکن بدنبال داشته باشد. ولی عنصر کلیدی که تحلیلگران آمریکایی بدان توجه نمی کنند این است که از دیدگاه پکن؛ بین اوباما و ترامپ نقطه مشترکی در ارتباط با چین وجود دارد و آن اینکه هر دو به چین بعنوان یک مخالف نگاه میکنند. 

تقابل آمریکا و چین چگونه می تواند بر روی کشورهای آسیای مرکزی تاثیر بگذارد؟

وی افزود: این تقابل و اختلاف نظر میتواند باعث شود منطقه آسیای مرکزی بیش از گذشته مورد توجه و تحت تاثیر امریکا قرار بگیرد. جغرافیا همیشه روابط آسیای مرکزی با چین و روسیه را تعیین می‌کند ،ولی در صورت تیرگی روابط بین آمریکا و چین؛ وظیفه آسیای مرکزی این است که درست ترین و طلایی ترین انتخاب را در این کشاکش انجام دهد. اگرآمریکا مسیر تقابل خود را با چین ادامه دهد، هر دو طرف به کشورهای منطقه فشار می آورند تا تکلیف خود را در ارتباط با آنها –اینکه در کدام موضع باشند- مشخص کنند و این را هم هیچکس نمی خواهد.

آیا هیات حاکمه آمریکا از نفوذ رو به رشد چین در زمینهامنیت آسیای مرکزی احساس نگرانی میکند؟

پانتوچی اضافه کرد: من از این سوال شما یاد ملاقات یکی دوسال پیش خود در واشنگتن افتادم که درآن موضوع نفوذ چین در امنیت آسیای مرکزی مطرح شده بود. یادم نیست که در آن ملاقات کسی از این موضوع ابراز نگرانی کند و یا این مسئله مورد توجه و علاقه او باشد. آمریکا به سازمان همکاریهای شانگهای به عنوان یکی از اساسی ترین بخشهای تعاملات منطقه ای در زمینه مسائل امنیتی نگاه کرده و آن را سازمانی غیرموثر و ناکارآمد بشمار می آورد. در عین حال آنها این مسئله را نیز مورد توجه و بررسی قرار میدهند که در منطقه سرویسهای امنیتی چین و پایگاههایی برای حمایت از کشورها با هدف مبارزه با تروریسم و دفاع از مرزها تاسیس می شوند که با توجه به تاثیرگذاری کم آنها در منافع امریکا در منطقه آنها را نباید چندان جدی گرفت. 

برچسب‌ها روسیه واشنگتن آسیای مرکزی چین ایالات متحده آمریکا خاورمیانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه واشنگتن آسیای مرکزی چین ایالات متحده آمریکا خاورمیانه روسیه واشنگتن آسیای مرکزی چین ایالات متحده آمریکا خاورمیانه روابط آمریکا و چین تیرگی روابط آسیای مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۸۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت و اقتدار کشور محصول قدرت و سلامت نیروهای مسلح

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، گفت: امنیت و اقتدار ایران اسلامی محصول قدرت و سلامت نیروهای مسلح است. - اخبار استانها -

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی پیش از ظهر امروز در دیدار با نیروهای عقیدتی سیاسی سپاه و بسیج استان مرکزی، اظهار داشت: امنیت و اقتدار ایران اسلامی محصول قدرت و سلامت نیروهای مسلح است و سلاح کارآمد نیروهای مسلح انگیزه‌های دینی و معنوی است، فداکاری نیروهای مسلح و تلاش این افراد برای حفاظت از آرمان‌ها و مرزهای کشور بسیار ارزشمند است و همواره ثابت کرده‌اند که مسیر را به درستی طی کرده‌اند.

وی افزود: قدرت نیروهای مسلح در همه بخش‌های امنیتی، استراتژیکی، موشکی، زمینی، هوایی، دریایی و امنیتی ارزشمند است و در این حوزه به همت نیروهای مخلص و متعهد کشور توانسته در منطقه بدرخشد و برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی باید هر روز آماده‌تر از گذشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: مدیران و مسئولان نیروهای مسلح پیشانی سربازان این مرز و بوم هستند و اخلاق‌مداری و تعهدمداری این افراد بسیار مهم و وظیفه‌ای خطیر است به طوری که در آیات قرآن بر اخلاق‌مداری و صداقت تاکید شده است و این خصلت‌های اخلاقی در سختی‌ها نمایان می‌شود، خودسازی باید به نحوی باشد که در بروز سختی‌ها نیز این خصوصیت‌های اخلاقی پابرجا بمانند.

دری نجف‌آبادی با بیان اینکه نیروهای مسلح، معلمان، اساتید دانشگاه و علمای دینی اقشاری هستند که در تقوا، شب زنده‌داری، ایثار و فداکاری باید پیشگام باشند، گفت: آمادگی هر چه بیشتر نظامی و تسلیحاتی با هدف دفاع کشور در برابر توطئه‌های آمریکا و متحدانش در منطقه در گام دوم انقلاب اسلامی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

امام جمعه اراک با تاکید بر حمایت و رسیدگی دولت نسبت به تامین مسکن نیروهای مسلح، خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح باید نسبت به شناسایی تمام نقاط ضعف دشمن، محل قرار گیری موشک‌ها، نقاط حساس و پایگاه‌ها اقدام کند به این موارد اشرافیت کامل داشته باشد، چرا که با این اقدامات می‌توانند دشمن را غافلگیر و از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی به خوبی دفاع کنند.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • بازگشایی جاده ارتباطی روستای گو بخش مرکزی نیکشهر
  • روش از بین بردن تیرگی زیر چشم از دید طب سنتی
  • ۱۰ از ۱۸: این بخش از والیبال آسیا در تصرف ایران
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به والیبال ایران رسید
  • ۱۸ کرسی منطقه‌ای والیبال به ایران رسید/ دیدار تقوی با دبیرکل کمیته ملی المپیک عمان
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به نام والیبال ایران
  • عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت
  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی
  • امنیت و اقتدار کشور محصول قدرت و سلامت نیروهای مسلح
  • قرارداد ۴۴ میلیون دلاری ازبکستان با تجار افغانستانی