Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

تحول در دانشگاه؛ فراوانی سوال‌ها، پراکندگی جواب‌ها

فرهیختگان در گفت‌وگو با چند استاد دانشگاه چرایی و چگونگی تحول آکادمیک را بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدحسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه آموزش چه در حوزه آموزش و پرورش و چه آموزش عالی ذاتا باید همواره در معرض تحول و نوآوری قرار داشته باشد، گفت: سیر تحولات علمی به‌گونه‌ای است که اگر مجموعه برنامه‌های آموزشی ما نتوانند خود را با آن تطبیق دهند، از تحولات علمی دنیا عقب خواهند ماند و قطعا نیاز به تحول در آموزش عالی موضوع قابل‌قبولی است، اما نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که شتاب‌زدگی در این حوزه می‌تواند خود آسیب‌هایی را به همراه آورد.
وی ادامه داد: آموزش از آن حوزه‌هایی نیست که بتوان با اقدامات عجولانه و شتابزده کارهای آن را دنبال کرد؛ چراکه این کار تبعات سوئی را روی این حوزه خواهد گذاشت. با این حال قطعا سیاستگذاری‌های مرتبط با حوزه آموزش عالی بسیار مهم است و از سوی دیگر چه در حوزه آموزش و پرورش و چه در فضای دانشگاهی باید از بدنه کارشناسانه استفاده شود و طبیعتا هرچه اقدامات از پختگی کامل برخوردار باشد می‌تواند اثرگذاری بیشتری را نیز به همراه بیاورد.
معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهارکرد: اساس تحول باید از درون دانشگاه‌ها بجوشد و تصور می‌کنم ارگان‌هایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد آموزش عالی کشور می‌توانند سیاست‌های کلی را وضع کنند اما مشکلی که گاهی ایجاد می‌شود آن است که این نهادها در امور اجرایی دانشگاه‌ها دخالت می‌کنند و در این صورت نه‌تنها تحولی رخ نمی‌دهد بلکه شاهد دامن‌زدن به بی‌انگیزگی نیز خواهیم بود. از این‌رو معتقدم باید برای ایجاد تحول از درون دانشگاه‌ها جوششی صورت بگیرد، هرچند در این راستا سیاست‌های کلی می‌تواند به‌عنوان پشتیبان مسیر جهت‌گذاری خود را داشته باشد. محتوای کتب دروسی ما قالب‌هایی هستند که طبیعتا ضعف‌هایی هم دارند و باید اقدامات ما در این بستر به جلو برود اما باید توجه داشته باشیم که در این مورد هم دنیا این‌گونه عمل نمی‌کند که مجموعه ثالثی وارد میدان شده و برنامه کلی را برای دانشگاه‌ها تبیین کند، بلکه این خود دانشگاه‌ها هستند که محتوای درسی‌شان را بازنگری و اعلام می‌کنند و قطعا در چنین فضایی رقابت‌ها شکل می‌گیرد، درحالی‌که ما این‌گونه عمل نمی‌کنیم و بسیاری از اقدامات به‌صورت متمرکز دنبال می‌شود.

رحیم حب‌نقی، رئیس دانشگاه ارومیه درباره نیاز آموزش عالی به تحول گفت: قطعا زمانی که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما در پیدا کردن شغل با مشکل روبه‌رو هستند یا مهارت لازم برای ورود به بازار کار را ندارند، یعنی در این حوزه اشتباه کرده‌ایم. معتقدم تحول اساسی در سیستم آموزشی کشور باید متناسب با جامعه ایجاد شود و با بازنگری در برخی آیین‌نامه‌ها نمی‌توان کاری از پیش برد. به‌عبارت دیگر ما باید اصالت را به شغل بدهیم و اصلا نیازی نیست همه جوانان‌مان تا مقطع دکتری تحصیل کنند و متاسفانه اصلا نظام آموزش عالی منطبق بر نیازهای جامعه نبوده است. هدف در کشور ما تنها آموزش عالی است و از همان زمانی که دانش‌آموزی وارد مدرسه می‌شود، خانواده به او القا می‌کنند که حتما باید به دانشگاه برود و به‌همین دلیل می‌بینیم جوانان ما 20 تا 24 سال تحصیل می‌کنند، اما درنهایت شغلی نخواهند داشت و حتی درسی که خوانده‌اند متناسب با انتظاراتی که از افراد می‌رود، نیست و به‌همین دلیل می‌بینیم بحران‌های مختلفی در جامعه ایجاد می‌شود.

لغو کلاس‌های عملی و امتحانات حضوری دانشگاه‌های تهران

سیدحسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهار کرد: امتحانات حضوری دانشگاه تهران فعلا به مدت یک هفته لغو شده و با تعویق همراه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امتحانات فقط در استان‌های با وضعیت قرمز لغو شده؟ گفت: به دلیل اینکه امتحان‌ها به‌صورت هماهنگ در یک زمان برگزار می‌شود، لذا سایر استان‌ها هم لغو خواهد شد. امتحان‌های حضوری بیشتر در مقطع کارشناسی بوده است. دانشگاه علم‌وصنعت نیز اعلام کرده با توجه به شرایط جدید و اطلاعیه‌های ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا و برای رفع دغدغه دانشجویان و خانوادهایشان، کلاس‌های حضوری عملی فعلا با یک هفته تاخیر برگزار می‌شود. این کلاس‌ها از ۲۱ تیرماه شروع خواهد شد.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

تلاش وزارت بهداشت برای برگزاری الکترونیکی آزمون‌های ارشد و دکتری

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت برگزاری الکترونیکی آزمون‌های ارشد و دکتری دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: در حال حاضر بیش از 4500 صندلی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای برگزاری آزمون ها به صورت الکترونیک داریم. حمید اکبری در حاشیه افتتاحیه مرکز آزمون الکترونیک دانشگاه عللوم پزشکی ایران اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران در همه زمینه ها از زیرساخت خوبی برخوردار است اما در حوزه برگزاری امتحانات به صورت الکترونیک نیاز به تقویت داشت که با افتتاح مرکز آزمون الکترونیک این خلاء جبران خواهد شد.وی افزود: همانطور که حرکت سیستم های آموزشی به سمت ارائه آموزش از راه دور پیش می‌رود، ضرورت دارد که آزمونها هم الکترونیک شده و امکان برگزاری آنها از راه دور فراهم شود.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشگاه ها تقریبا از چهار سال پیش به سمت راه اندازی مرکز آزمون الکترونیک رفته اند و برخی دانشگاه ها الان 600 صندلی آزمون الکترونیکی دارند، خاطر نشان کرد: خوشبختانه با راه اندازی مرکز آزمون الکترونیک در دانشگاه علوم پزشکی ایران، زیر ساخت خوبی هم برای این دانشگاه و هم برای کل کشور ایجاد شد و این امر حتما موجب ارتقا آموزش پزشکی در کشور خواهد شد.

وی با اشاره به استاندارد بالای این مرکز برای برگزاری آزمون های پایان ترم دانشگاه، افزود: در حال حاضربیش از 4500 صندلی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای برگزاری آزمون ها به صورت الکترونیک داریم و برای آزمون های ملی از جمله آزمون علوم پایه و آزمون پیش کارورزی نیز از همین ظرفیت استفاده می‌کنیم.

وی سهولت در طراحی سوال، حذف کاغذ و کاهش هزینه ها، امنیت بالای آزمون و اعلام سریع نتیجه آزمون را به عنوان ویژگی‌های آزمون‌های الکترونیک برشمرد و افزود: باید تلاش کنیم تا با توسعه مراکز آزمون الکترونیک در کشور، در آینده آزمون‌های دکترای تخصصی، پذیرش دستیاری پزشکی تخصصی و کارشناسی ارشد نیز به صورت الکترونیک برگزار شوند اما در حال حاضر صندلی برای برگزاری این شیوه آزمون کم داریم.

مرکز آزمون الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی ایران با ظرفیت 233 نفر جایگاه مجهز به کامپیوتر برای آزمون های حضوری پیش بینی شده است راه اندازی شد که با راه‌اندازی این مرکز امکان شرکت در آزمون‌ها به صورت غیر حضوری و از راه دور برای دانشجویان فراهم است.در واقع از ویژگی‌های این مرکز تصحیح آنلاین پاسخ نامه‌ها است؛ به طوریکه دانشجو پس از پایان امتحان می تواند از نمره خود مطلع شود.

اعلام جزئیات پذیرش دوره‌های کاردانی و کارشناسی علمی کاربردی

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی در این عنوان روزنامه آفریمش زمان ثبت نام و پذیرش در دوره‌های کاردانی و کارشناسی (ناپیوسته) مهرماه این دانشگاه را اعلام کرد. محسن محمدزاده با تاکید براینکه زمان پذیرش در دوره‌های کاردانی فنی، کاردانی حرفه‌ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) مهرماه از شهریور ماه سال جاری آغاز می‌شود، گفت: با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های به عمل‌آمده از طریق سازمان سنجش آموزش کشور، پذیرش دوره‌های کاردانی فنی، کاردانی حرفه‌ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) مهرماه بر اساس تقویم زمانی اعلام شده صورت می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بر این اساس داوطلبان کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای (ناپیوسته) از 4 تا 11 شهریور ماه می‌توانند نسبت به ثبت نام در این دوره اقدام کنند و پذیرش در دوره مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) نیز از 11 شهریور ماه آغاز می‌شود و این مهلت تا هفدهم این ماه ادامه دارد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: داوطلبان جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت دفترچه راهنمای پذیرش دوره‌های مذکور می‌توانند در تاریخ‌های قید شده به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند.

وی افزود: متقاضیان باید پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز، در زمان اعلام شده از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانیwww.sanjesh.org نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

31 / 320 روزنامه آفرینش فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی کرونا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: روزنامه آفرینش فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی کرونا مرکز آزمون الکترونیک صورت الکترونیک دوره های کاردانی دانشگاه تهران برای برگزاری پزشکی ایران حوزه آموزش دانشگاه ها راه اندازی آموزش عالی خواهد شد آزمون ها حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۹۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز، چهارشنبه آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، ۵هزار و ۱۴۲ داوطلب آبادانی و خرمشهری برای راهیابی به دانشگاه‌ها در آزمون سراسری ۱۴۰۳ با هم رقابت می‌کنند.

در آبادان ۳ هزار و ۲۳۳ داوطلب در حوزه‌های امتحانات اداره آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی از ساعت ۷ صبح در محل برگزاری آزمون حاضر می‌شوند.  همچنین یکهزار و ۹۰۹ داوطلبان خرمشهری با حضور در حوزه امتحانی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برای ورود به دانشگاه‌های کشور تلاش می‌کنند.
آزمون رشته‌های علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح پنجشنبه، رشته‌های هنر و زبان‌های خارجی عصر همان روز و رشته علوم تجربی در صبح جمعه برگزار می‌شود.
به گفته مسئولان برگزاری آزمون درب سالن امتحانات در نوبت صبح ساعت ۷ و سی دقیقه و بعد از ظهر ساعت ۱۴ بسته می‌شود. 

کارت‌های شرکت در آزمون همه داوطلبان به‌همراه راهنمای شرکت در آزمون تا روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سامانه جامع آزمون سراسری (مندرج در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور) قابل مشاهده و چاپ است. 

امروز آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور است، داوطلبان توجه داشته باشند تا پایان امروز چهارشنبه مهلت دارند با ورود به درگاه سازمان سنجش کارت ورود به جلسۀ خود را دریافت کنند.

در گروه‌های علوم انسانی در استان خوزستان ۱۰ هزار و ۵۷ نفر، تجربی هشت هزار و ۴۷۶ نفر، ریاضی هزار و ۷۱۳ نفر، زبان ۸۰۴ نفر و هنر ۴۲۳ نفر در حوزه‌های آموزش و پرورش با هم رقابت می کنند.
آزمون سراسری امسال در دو مرحله در ماه‌های اردیبهشت و تیر ماه برگزار می شود.

 

بیشتر بدانید: 

هشدار به داوطلبان آزمون سراسری
مسئول حفاظت آزمون استان خوزستان درباره عضویت داوطلبان در گروه‌ها و کلاهبرداری در فضای مجازی هشدار داد.

دیگر خبرها

  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • رییس سازمان سنجش آموزش کشور: نمرات سال گذشته کنکوری‌ها همچنان معتبر است/ انتشار کارنامه اولیه در مرداد
  • رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در قزوین
  • مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ تمدید شد
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری از فردا در قزوین
  • ۸۰ دانش‌آموز در آزمون فریلنسری قبول شده‌اند
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • امروز، چهارشنبه آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان به جنایات اسرائیل