Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@14:17:33 GMT

الزامات رسانه‌ها در میدان مبارزه با فساد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۹۸۷۹

الزامات رسانه‌ها در میدان مبارزه با فساد

در یادداشت روزنامه شرق به قلم ناصر ذاکری کارشناس اقتصادی، ‌می خوانیم:  ‌واقعیت این است که اجرای درست هر دو برنامه مهم اعلام‌شده در گرو حمایت از رسانه‌های مستقل و کمک به آنها برای ایفای نقش بهتر و جدی‌تر در میدان مبارزه با فساد است. رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی به‌موقع عرصه را بر مفسدان تنگ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حضور فعال رسانه‌ها در میدان مبارزه با فساد نیازمند حمایت جدی متولیان امر و به‌ویژه دستگاه قضا است. باید با تدوین قوانین و مقررات جامع شرایطی را فراهم کرد که اصحاب رسانه بدون نگرانی به انتشار اطلاعات، کشف و شناسایی پرونده‌های فساد بپردازند و واهمه‌ای از پرونده‌سازی از طرف شبکه فساد نداشته‌ باشند. به‌روشنی پیداست وقتی گروهی فرصت‌طلب با بهره‌گیری از موقعیت شغلی یکی از اعضای خود در فلان تشکیلات دولتی، به کسب ثروت در مقیاس نجومی می‌پردازند، انگیزه کافی دارند که برای حفظ این موقعیت و جلوگیری از فعالیت رسانه‌های مستقل و مزاحم مصمم به دردسرسازی برایشان باشند. در چنین فضایی حمایت دستگاه قضا می‌تواند این‌گونه تلاش‌ها را خنثی کند. به بیان مختصر واژه مصونیت در میدان مبارزه با فساد یک واژه کلیدی است، در غیاب رسانه‌های مستقل، شبکه فساد از نوعی مصونیت برخوردار می‌شوند، زیرا می‌توانند بدون جلب توجه افکار عمومی به ارعاب یا تطمیع مدیران ذی‌ربط بپردازند و گام‌به‌گام برنامه خود را پیش ببرند. برای درهم‌شکستن این مصونیت مضر، باید یک نوع مصونیت مفید را در جامعه گسترش داد و آن مصونیت رسانه‌ها از خطر پرونده‌سازی و گرفتاری قضائی است. 

‌رئیس قوه قضائیه در نشست اخیر شورای عالی قضائی بر دو نکته مهم در عرصه مبارزه با فساد تأکید کرده‌: «برخورد جدی با هرگونه ناسلامتی در دستگاه قضائی» و «حمایت از گزارشگران فساد». بی‌تردید این تأکید و توجه، امید به برچیده‌شدن فساد و پایان دوران اقتدار مفسدان و صاحبان امضای طلایی را پررنگ‌تر می‌کند؛ زیرا مبارزه با فساد بدون برخورداری از دستگاه قضائی سالم و عاری از فساد بی‌نتیجه است و از سوی دیگر حمایت از گزارشگران فساد و به‌اصطلاح سوت‌زنان حاشیه امن شبکه‌های فساد را از بین می‌برد. ‌واقعیت این است که اجرای درست هر دو برنامه مهم اعلام‌شده در گرو حمایت از رسانه‌های مستقل و کمک به آنها برای ایفای نقش بهتر و جدی‌تر در میدان مبارزه با فساد است. رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی به‌موقع عرصه را بر مفسدان تنگ کنند. اما حضور فعال رسانه‌ها در میدان مبارزه با فساد نیازمند حمایت جدی متولیان امر و به‌ویژه دستگاه قضا است. باید با تدوین قوانین و مقررات جامع شرایطی را فراهم کرد که اصحاب رسانه بدون نگرانی به انتشار اطلاعات، کشف و شناسایی پرونده‌های فساد بپردازند و واهمه‌ای از پرونده‌سازی از طرف شبکه فساد نداشته‌ باشند.به‌روشنی پیداست وقتی گروهی فرصت‌طلب با بهره‌گیری از موقعیت شغلی یکی از اعضای خود در فلان تشکیلات دولتی، به کسب ثروت در مقیاس نجومی می‌پردازند، انگیزه کافی دارند که برای حفظ این موقعیت و جلوگیری از فعالیت رسانه‌های مستقل و مزاحم مصمم به دردسرسازی برایشان باشند. در چنین فضایی حمایت دستگاه قضا می‌تواند این‌گونه تلاش‌ها را خنثی کند.به بیان مختصر واژه مصونیت در میدان مبارزه با فساد یک واژه کلیدی است، در غیاب رسانه‌های مستقل، شبکه فساد از نوعی مصونیت برخوردار می‌شوند، زیرا می‌توانند بدون جلب توجه افکار عمومی به ارعاب یا تطمیع مدیران ذی‌ربط بپردازند و گام‌به‌گام برنامه خود را پیش ببرند. برای درهم‌شکستن این مصونیت مضر، باید یک نوع مصونیت مفید را در جامعه گسترش داد و آن مصونیت رسانه‌ها از خطر پرونده‌سازی و گرفتاری قضائی است. 

حمایت از گزارشگران فساد که رئیس محترم قوه قضائیه از آن سخن می‌گویند، دقیقا با همین مفهوم «مصونیت مفید» متناظر است. عرصه جامعه همواره میزبان یکی از این دو نوع مصونیت است. یا رسانه‌ها از مصونیت مفید برخوردار هستند و با فعالیت دلسوزانه خود مفسدان و رانت‌خواران را به گوشه رینگ می‌رانند یا مفسدان از مصونیت مضر برخوردارند و در غیاب رسانه‌های مستقل شبکه فساد خود را توانمندتر، پیچیده‌تر و مهارنشدنی‌تر می‌کنند و این به آن ‌معنی است که متولیان امر ناگزیر از انتخاب و بسط یکی از این دو نوع مصونیت هستند. آنان اگر طالب حذف مصونیت مضر باشند، باید آستانه تحمل خود را بالا برده و وجود مصونیت مفید را در جامعه تاب بیاورند. مروری گذرا در پرونده کشورهایی که سال‌های طولانی درگیر مبارزه با فساد بوده و اینک جایگاه بهتری نسبت به ایران در رتبه‌بندی جوامع عاری از فساد دارند، نشان می‌دهد هیچ‌کجای دنیا و در هیچ کشوری در امر خطیر مبارزه با فساد بدون حضور جدی رسانه‌ها قدم در مسیر موفقیت نگذاشته ‌است. حال سؤالی که مطرح می‌شود، این است که نقش و سهم رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های مستقل در میدان این مبارزه بزرگ ملی چگونه تعریف شده ‌است. با بررسی بسیاری از پرونده‌های کلان فساد در کشورمان قاطعانه می‌توان ادعا کرد که در صورت ورود به‌موقع رسانه‌ها به صحنه و اطلاع‌رسانی به جامعه، فساد موجود خیلی زودتر کشف شده و جراحت وارده به اقتصاد و مهم‌تر از آن به باورهای جامعه بهتر و مؤثرتر درمان می‌شدند. اما در غیاب رسانه‌ها و گزارشگران مردمی شبکه فساد با اعتمادبه‌نفس بالا کار خود را ادامه داده و ارزش ریالی میزان فساد محقق‌شده را از هفت یا هشت رقم به ۱۲ رقم رسانده و خسارتی سهمگین به اقتصاد کشور وارد کرده‌اند. مبارزه با فساد در جامعه ما نمی‌تواند مسیری متفاوت با مبارزه سایر جوامع طی کند. رسانه‌ها دیر یا زود باید به‌عنوان یک بازیگر مهم در این میدان به رسمیت شناخته‌ شوند و موانع موجود بر سر راه ورودشان به این مبارزه برچیده ‌شود. مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین مانع در این مسیر، بی‌اعتمادی متولیان امر و باورنداشتن به نقش رسانه‌ها در تنویر افکار عمومی است. درحالی‌که رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی به‌موقع ازیک‌سو بر درجه شفافیت امور بیفزایند و از سوی دیگر ازبین‌بردن فساد را به یک مطالبه عمومی مبدل سازند. در چنین شرایطی ابعاد فعالیت مفسدان به‌تدریج کوچک‌تر و محدودتر می‌شود و مهار هیولای فساد امکان‌پذیر می‌شود.

منبع: روزنامه شرق برچسب‌ها فساد سواد رسانه ای کارآمدی دولت قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فساد سواد رسانه ای کارآمدی دولت قوه قضاییه فساد سواد رسانه ای کارآمدی دولت قوه قضاییه میدان مبارزه با فساد رسانه های مستقل اطلاع رسانی پرونده سازی متولیان امر رسانه ها دستگاه قضا نوع مصونیت شبکه فساد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۹۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی، در خطبه‌های نماز جمعه کرمان این هفته کرمان که در مصلی امام علی (ع) برگزار شد گفت: امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم مطبوعات و رسانه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند که در دستور کار یک بخش، پنهان کردن واقعیت، کم اهمیت کردن مسائل بزرگ، حساس و بزرگ نمایی مسائل کوچک، کم ارزش و دروغگویی و دروغ پراکنی است و برای این مأموریت امروز میلیاردها دلار در نقاط مختلف جهان هزینه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در مقابل این جبهه عظیم، حجیم و نااهل مطبوعات و رسانه، جبهه مطبوعات فداکار، انسان دوست، متعهد و از خود گذشته قرار دارند افزود: جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه توانسته در دنیای امروز موفق شود جبهه حجیم و گسترده مطبوعات ملحد و نااهل را شکست دهد و حاصل این شکست را در حمل کردن پرچم‌های فلسطین، غزه و دفاع از مظلومان در خیابان‌های لندن، آمریکا و اروپا مشاهده می‌کنید.

وی با اشاره به اینکه جریان حجیم رسانه‌ای منحط همه تلاش برای پنهان کردن واقعیت آمار ۳۶ هزار شهید غزه که عمدتاً کودک و زن هستند انجام داده است گفت: امروز آنقدر جریان حقانیت فلسطین بر همه برملا شده که برای به رسمیت شناختن، کشور فلسطین ۱۲ رأی مثبت از ۱۵ رأی می‌آورد، اما آمریکا این رأی را وتو می‌کند، زیرا مخالفت آمریکا با انسان و انسانیت است.

امام جمعه کرمان، با بیان اینکه سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند افزود: به فضل خدا کشور فلسطین در آینده به رسمیت شناخته و حق مردم مظلوم فلسطین و غزه آنها گرفته خواهد شد تا پیروزی نهایی حماس و جهاد فلسطین را جشن بگیریم.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی، همچنین درباره مبارزه با فساد در جامعه گفت: سال‌ها از ابلاغ مفاد فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با فساد مقام معظم رهبری می‌گذرد و باید هم گلوگاه‌های فساد بسته شود و اگر هم جایی فساد اتفاق افتاد با شدت و حدت با آن برخورد کرد.

وی، با اشاره به روز کار و کارگر تصریح کرد: فعالیت کارگران چرخ‌های مهم اقتصاد کشور را با سرعت هرچه تمام تر به حرکت در می‌آورند و نیروی انسانی فعال، کار آمد، با انگیزه و امیدوار می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند تا کشور به لحاظ کمیت و کیفیت در عرصه کار، ارائه خدمت و حرکت اقتصادی حضور فعال و جدی داشته باشد.

امام جمعه کرمان ضمن تبریک فرارسیدن روز معلم و توجه جامعه به کلاس درس و رفتار و گفتار معلمان افزود: پیشرفت یک کشور در سه عرصه بسیار مهم و حساس مقدور می‌باشد که اولین عرصه دانایی است، زیرا کشوری پیشرفت خواهد کرد که دانایی‌های او در تخصص‌ها و موضوعات مختلف در تراز و سرعت پیشرفت قرار بگیرد.

وی افزود: توانستن و تعهد از دیگر این ویژگی‌های مورد نیاز پیشرفت یک کشور است.



کد خبر 6089094

دیگر خبرها

  • معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند
  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • گلوگاه‌های فساد را ببندید
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • جذب نیروی بومی در صنایع شهرستان جم بسیار پایین است
  • دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد