Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرزاد شیدفر با بیان اینکه در رژیم تغذیه گیاهخواری را پیشنهاد نمی‌کنیم، گفت: اغلب گیاهخواران با کمبود مواد غذایی همچون آهن، کلیسیم و ویتامین ب 12 مواجه هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ خام خواری تغذیه با مواد خام گیاهی است که طبیعت آن را در برابر اشعه خورشید ساخته و پرداخته و در اختیار بشر قرار داده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال این سوال مطرح است که آیا این سبک تغذیه‌ای کامل است و فرد با مصرف آن دچار مشکل می‌شود یا خیر. 

فرزاد شیدفر، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص تغذیه، در این خصوص گفت: گیاه‌خواری و خام خواری طیف قابل توجهی از تغذیه را در بر می‌گیرد.

 او تاکید کرد: برخی از افراد کاملا گیاه‌خوار هستند و سبزیجات، میوه‌جات و دیگر مواد گیاهی را مصرف می‌کنند. 

این استاد دانشگاه افزود: برخی از گیاهخواران نیز علاوه‌ بر حبوبات، غلات، شیر و تخم مرغ هم مصرف می‌کنند.

شیدفر اظهار کرد: گیاهخواری چندان توصیه نمی‌شود. افرادی که گیاه‌خوار کامل هستند از شیر و پنیر و تخم‌مرغ استفاده نمی‌کنند و در آستانه کمبود برخی مواد مغذی قرار می‌گیرند. برای مثال در گیاهخواران کمبود مواد غذایی همچون آهن و کلیسیم ، ویتامین ب 12 مشاهده می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: در رژیم تغذیه گیاه‌خواری صرف را توصیه نمی‌کنیم، بلکه گیاهخواران علاوه‌ بر مصرف حبوبات، سبزیجات و غلات از مواد غذایی همچون شیر و تخم مرغ هم باید استفاده کنند.

شیدفر افزود: در این شرایط کمبود مواد مغذی همچون کلسیم در مواد غذایی گیاهی وجود دارد اما دسترسی به کلسیم و آهن در منابع گیاهی اندک است.

او ادامه داد: بنابراین فرد مصرف کننده دچار کمبود ویتامین می‌شود. بی‌شک کمبود ب 12 در بین گیاهخوارانی که شیر و تخم مرغ مصرف نمی‌کنند، قطعی است.

 این متخصص تغذیه اظهار کرد: این افراد با کم خونی و عوارض عصبی مواجه هستند. بنابراین گیاه‌خواری صرف به افراد توصیه نمی‌شود. همچنین در روند گیاه‌خواری باید از مواد غذایی همچون شیر و تخم مرغ نیز استفاده شود.

او درباره میزان استقبال گیاهخواران از این سبک تغذیه گفت: باید گیاهخواران با کارشناس تغذیه مشاوره گرفته تا بتوانند پروتئین‌های گیاهی را در رژیم غذایی خود بگنجاند. در صورتی که پروتئین کامل را دریافت نکنند با عوارض متعدد مواجه می‌شوند.

شیدفر تاکید کرد: مصرف پروتئین گیاهی باید با توصیه کارشناس تغذیه باشد تا افراد از لحاظ تغذیه‌ای دچار مشکلات عمده نشوند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گیاهخواری خام خواری ویتامین ب12 مواد غذایی همچون شیر و تخم مرغ گیاه خواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۴۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد

 فریبرز راشدی  اظهار کرد: در ششمین روز از هفته سلامت و در راستای اجرای طرح تشدید کنترل بهداشتی واحدهای عرضه کننده مواد غذایی ، یک انبار زیرزمینی که مملو از مواد غذایی تاریخ گذشته بود کشف شد.

وی ادامه داد: اقلام غذایی کشف شده در این انبار شامل انواع آبمیوه و آبلیمو به وزن تقریبی سه تن است که چهار تا پنج ماه از تاریخ انقضای آنها گذشته بود.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان تصریح کرد: این مرکز بهداشت، سلامت شهروندان را خط قرمز خود دانسته و با متصدیان متخلف از مقررات بهداشتی برخورد قانونی خواهد کرد.

وی افزود: در روز جاری نزدیک به ۱۹ تن مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی غیر قابل توزیع معدوم شد.

راشدی بیان کرد: این میزان مواد غیرقابل مصرف توسط بازرسان بهداشت محیط از انبارها و مراکز تهیه و توزیع سطح شهر زاهدان جمع آوری شده است.

وی تاکید کرد: پس از انجام مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم در محل سایت زباله شهرداری زاهدان و با حضور نماینده قوه قضائیه معدوم شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها