Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@00:29:30 GMT

شهر نقل و بیدمشک بدون اِلمان

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۵۴۲۰

شهر نقل و بیدمشک بدون اِلمان

ایسنا/آذربایجان غربی المان یا نمادهای شهری جز شاخصه های شهری هستند که می تواند به عنوان یک نماد فرهنگی، ملی و دینی  ذهن انسان را به تاریخ و گذشته یک جامعه سوق دهند.

نمادهای هر شهر برای بهتر کردن چهره شهر و تاثیر گذاری بر ذهن مسافران اهمیت بسزایی دارند، بنابریان المان های شهری در کنار زیبایی باید پیشینه و تاریخ یک ملت را در خود جای دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه در سطح شهر ارومیه باوجود تاریخ و پیشینه قدیمی خود و با داشتن بی شمار نماد تاریخی، مذهبی و ملی و همچینن آثار فرهنگی ، کمتر شاهد استفاده از این نماد ها در بحث اِلمان  و فضای شهری هستیم. ارومیه که به شهر نقل و بیدمشک معروف است به باغهای سیب و انگورش زبان زد است اما با ورود به داخل شهر هیچ نماد و سمبلی از این معرف ها به چشم نمی خورد!

جای نمادهای ارومیه و آذربایجان در بین اِلمانهای شهری خالی است

احد هوشمند رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: ارومیه دارای هنرمندان بسیاری است از جمله "دولو مصطفی " که در حوزه موسیقی عاشقی معروف بوده و دیوان شعری نیز دارد و همچنین  "صفی الدین ارموی"  که  در موسیقی و خوشنویسی  بسیار توانا بوده و هنر وی  ثبت جهانی شده است.

وی با اشاره به اینکه  تمبر صفی الدین ارموی ۵۰ سال پیش در یونیسکو چاپ و هنر وی به عنوان میراث بشریت ثبت جهانی شده است،تصریح کرد: ولی متاسفانه مدیران شهری ارومیه تاکنون هیچ اقدامی برای شناساندن این میراث و نماد تاریخی ارومیه انجام نداده و جز یک سالن در هیچ جای استان حتی خیابانی هم به اسم این هنرمند نام گذاری نشده است.

هوشمند با اشاره به اینکه طرح های بسیاری توسط حوزه هنری به مدیران شهری استان ارسال شده است،خاطر نشان کرد: ولی تاکنون شهرداری آنگونه که باید از نمادهای ارومیه و آذربایجان در شهر استفاده نکرده است.

وی یادآورشد: تنها مجسمه ای که نمادی از هنر و مشاهیر ارومیه ای است مجسمه عاشیق با ۷ متر ارتفاع است که در پارک اللر باغی در محیطی نامناسب نصب شده است.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه حوزه هنری استان می تواند طرح های خوبی برای ساخت المان های شهری در اختیار شهرداری قرار دهد، اظهار کرد: میدان ایالت ارومیه معروف ترین  و اصلی  ترین میدان شهر ارومیه است ولی متاسفانه هیچ نماد فرهنگی و تاریخی که اصالت شهر ارومیه را نمایش دهد در آن نصب نشده است.

از چهره های تاثیرگذار در اِلمانها بیشتر استفاده شود

علیزاده امام زاده، رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هر شهری اصولاً دارای نمادی است که خود را توسط  آن به شهروندان و گردشگران معرفی می کند، تصریح کرد: شهر ارومیه نیز دارای نماد است، البته نه فقط  میدان ولایت فقیه بلکه ساختمان های تاریخی میدان انقلاب (ایالت) ، مسجد جامع یا سایر بناهای تاریخی که قدمت و دیرینه دارند و نماد های شهر ارومیه هستند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از هویت شهر توسط نشانه ها و نمادهای کالبدی و فیزیکی آن معرفی و شناسانده می شود، خاطر نشان کرد: شهر ارومیه در کنار نمادها و المان های شهری تجسمی،  دارای نمادی ارزشمند به نام دریاچه ارومیه  بوده که در عالم واقع و شکل آن روی نقشه به تنهایی قوی ترین نماد شهر ارومیه به لحاظ بصری، زیست محیطی و معنایی است.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با تاکید بر اینکه نمادها با خود خاطرات جمعی را به همراه داشته و شهروندان یک شهر و حتی گردشگران باید آن شهر را با آن نماد به خاطر بیاد آورند ، اظهار کرد: ارومیه از این نمادها کم ندارد، چنانچه برخی شهرسازان و معماران طی جلساتی که در دوره پنجم شورا در مرکز مطالعات و پژوهش ها حضور به هم رسانده اند، بر این باور بوده اند ارومیه بیشتر از آنکه به نماد و نشانه نیاز داشته باشد، به آراسته شدن سیما و چهره شهر نیازمند است چرا که نمادها و نشانه های خوبی در شهر وجود دارد که آشفتگی منظر و چهره شهر آنها را به حاشیه رانده و غبار بی توجهی و فراموشی بر صورتشان نشانده است.

علیزاده بااشاره به اینکه مساله و مشکل اصلی ارومیه مربوط به شناساندن شهر به گردشگران است، افزود: آشفتگی جداره های خیابان ها و میادین شهر، مبلمان شهری نامنظم و گاهی بی ارتباط با ماهیت وجودی شهر، وجود نقایص در کفسازی ها ... همه جزو مواردی است که متخصصان بارها گوشزد کرده اند و آنها را نیازمند اصلاح دانسته اند.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه ادامه داد: برای شخصیت های علمی، فرهنگی، دینی و ... آثاری ساخته و برخی در بوستان ائللرباغی طی سالیان  گذشته نصب شده و یا در میدان  ولایت فقیه  آثار تجسمی  شهیدان باکری و امینی در دهه های گذشته نصب شده است ولی با این وجود معتقدم همچنان جای کار دارد که آثار تجسمی بیشتری از مفاخر و چهره های متنفذ و تأثیرگذار ارومیه ساخته و در اماکن عمومی فرهنگی و هنری و ورزشی و اماکن علمی همچون  دانشگاه ها  نصب شود.

وی درخصوص نبود نماد و المان در میدان ایالت ارومیه نیز گفت: در مصوبه ۱۷ آذر ماه ۹۷ آمده شهرداری موظف به حمایت و همکاری با سازمان های مربوطه برای نصب المان و نمادی از مفاخر یا صنایع دستی ارومیه در این مکان است.

شهرداری تا توانسته از المانهای مختلف در سطح شهر استفاده کرده است

علی شایگان رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه در گفت وگو با ایسنا افزود: شهرداری در سال های اخیر با وجود مشکلات مالی، در سطح شهر و چند میدان شهری المان های از نماد های ارومیه همچون، نماد محصول انگور در بلوار عدالت، المان توپ والیبال در میدان خیرین و نصب نماد عاشیق ها در پارک اللر باغی را استفاده کرده است.

شایگان در خصوص نبود خیابانی به نام هنرمندان ارومیه ای نیز یادآورشد: شهرداری تا جایی که بتوانند در نام گذاری مکان های وابسته به شهرداری و اسامی پارک ها و مکان ها شهری از اسامی هنرمندان و نماد های استانی استفاده می کند.

المان های شهر جز شاخصه های اصلی شهری به شمار می روند به گونه ای که ذهن با برده شدن نام منطقه ای نا خود آگاه به دنبال شاخصه ها و ویژگی های خاص آن منطقه ،المان مورد نظر را در خود تصویر سازی می کند.

با وجود اینکه در سال های اخیر نماد ها و المان هایی در میادین و پارک های شهر ارومیه نصب شده ولی  به جرات می توان گفت هیچ نماد شاخصی در شهر ارومیه تاکنون ساخته نشده که نشان دهنده فرهنگ، هنر، آیین و میراث این شهر باشد.

میدان اصلی شهر ارومیه "میدان ایالت" به دلیل قرار گرفتن بیشتر ساختمان های قدیمی و تاریخی شهردر آن محل رفت وآمد بیشتر مردم ، توریست ها و مسافران  بوده، که خالی از نماد و المان است به طوری که در شهرهای مختلف کشور میدان های اصلی شهر بازگو کننده تاریخ و یا فرهنگ آن شهر هستند.

مسئولان و مدیران شهری ارومیه باید به این مسئله توجه کنند که برای تبدیل شدن به یک کلانشهر واقعی و یک شهر بین المللی و گردشگری در کنار توسعه اقتصادی و اجتماعی باید به نماد ها و فضای شهری توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی المان های شهری المان های شهر شهر ارومیه حوزه هنری نماد ها نصب شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۵۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درخصوص پروژه خانه شهر مطرح کرد: همان‌طور که از اسم پروژه خانه شهر پیداست، این پروژه بیانگر سابقه و تاریخچه شهر تهران است. 

وی با بیان اینکه پروژه خانه شهر تاریخچه و گذشته تهران به تصویر می‌کشد، افزود: سعی کردیم با اجرای این طرح علاوه برتداعی گذشته شهر، آنچه برای آینده آن متصور هستیم را نیز در این ساختمان به تصویر بکشیم.

وی با تاکید بر اینکه به کارکردهای پیرامونی و جنبی این پروژه توجه ویژه شده است، عنوان کرد: تمامی مراجعه کنندگان از شهروندان گرفته تا اعضای کلانشهرها پس از اتمام پروژه به محض اینکه وارد این ساختمان شوند سیر تاریخی که در این بنا به تصویر کشیده شده است را درک خواهند کرد.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نسبت به تمامی بخش‌های این پروژه توجه ویژه و خاصی شده است و از مواد با کیفیت و مدرن مورد استفاده قرارگرفته است.

حق بین ادامه داد: به عنوان مثال سقف این پروژه اکسپوز است که به عنوان سقف‌های باز یا پلنوم‌های باز نیز شناخته می‌شوند. در این نوع سقف تمامی سیستم‌های تاسیساتی ساختمان که از زیر سقف عبور کرده‌اند در معرض دید قرار می‌گیرند. در واقع این سقف‌ها نوعی سقف باز قلمداد شده و امروزه محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌‎اند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پوشش پروژه کاملا منطبق با ساختمان دوره قاجاریه و زمان قدیم در نظر گرفته شده است. داخل پروژه نیز کاملا مدرن است و با کارکرد امروز خدمات خواهیم داد.

حق‌بین همچنین در خصوص زمان افتتاح پروژه اظهار کرد: بنابر پیش بینی‌های صورت گرفته این پروژه تا شهریور ماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پایان با تاکید بر اینکه این پروژه بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی در ابنیه شهر تهران است، افزود: نکته حائز اهمیت و قابل توجه این است که بافت میدان امام‌خمینی با احداث این پروژه احیا خواهد شد.

گفتنی است پروژه «خانه شهر» واقع در ضلع شمالی میدان امام خمینی (ره)، دارای امکانات فرهنگی و رفاهی شامل، سالن نمایش با ظرفیت 360 نفر، کافه رستوران حدود 100 نفر، عکاسخانه، شهر کتاب، کافه کتاب و گالری موزه است و با زیر بنای در حدود 18000 متر مربع توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری در دست ساخت است.این پروژه دقیقا در محل ساختمان قدیم بلدیه تهران واقع شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد
  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت
  • تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت
  • میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه
  • ساخت گرمخانه شهرداری ارومیه در حال اجرا است 
  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  • ایجاد توازن در ارائه خدمات عادلانه ،در دستور کار شورای شهر ارومیه
  • رکود در ساخت‌وساز موجب افزایش جرایم اجتماعی می‌شود
  • افزایش محدوده خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند