Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@00:46:19 GMT

«دومین وبینار علمی اجتماعی روایتِ یاری» برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۰۳۱۴

«دومین وبینار علمی اجتماعی روایتِ یاری» برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، دومین «وبینار علمی اجتماعی روایت یاری» شنبه ۱۴ تیر، با بررسی موضوعاتی نظیر «کرونا و مناسک دینی خدمت رسان»، «قرنطینه، یاریگری و مسئولیت شهروندی» و «گونه شناسی انواع یاری گری در طلاب حوزه های علمیه» به همت پژوهشکده باقرالعلوم برگزار شد.

مولایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در باب  گونه شناسی انواع یاری گری در طلاب حوزه های علمیه گفت: طبقه بندی رایج که ثبت نام طلاب بر اساس آن انجام شد از حیث کارکرد بود که تا پایان فروردین ۱۲۰۰۰ طلبه در سامانه مرتبط ثبت نام کرده بودند که با توجه به آمار چند پیام به ما می دهد: طلاب در حوزه مشارکت میدانی ظرفیت بزرگی داشتند اما این ظرفیت در حوزه کلان و سیاستگذاری خودش را باز تولید نکرده است و در حوزه رسانه (تولید محتوا و بازنمایی) ضعف جدی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حضور طلاب در عرصه خدمات اجتماعی به دوگانه ممکن است: الف- طبقه بندی بر حسب مناطق جغرافیایی: که در هر کدام از استان های قم، تهران، خراسان رضوی و خوزستان ۱۰% طلاب حضور داشتند بقیه استان ها زیر ۱۰% بود. ب‌-  گونه شناسی هویتی تاریخی: در دهه اول انقلاب نبض اصلی طلاب درون حوزه در میانه تعاملات حاکمیتی و مردم قرار می‌گیرند هم به سمت مردم می‌روند برای آگاه سازی و کمک کردن و از سوی دیگر نسبت به حاکمیت هم دغدغه دارند. در دوره سازندگی به دلیل شرایطی که به وجود می آید یک مقداری نبض اصلی جریان حوزه به سمت لاک خودش می رود و از حوزه میدان فاصله می‌گیرد. دوره بعدی پشتوانه نظری قوی تر می‌شود و پاسخ گویی به شبهات به قدری منتقد جریان اصلاحات می‌شود هم در ساحت سیاسی پررنگ می‌شود هم در ساحت پشتوانه نظری. در دوره بعدی که بحث مردمی سازی پررنگ می‌شود، جریان های فعال حوزه به سمت این می‌روند که در کنار مردم قرار بگیرند و ناظر به نیازهای اصلی مردم کار کنند که با دو مشکل رو به رو می‌شوند؛ وارد میدان می‌شوند، ولی هویتهای نظری خیلی قوی برای این کار شکل نگرفته و از سوی دیگر پراکندگی و تشتت کار برای این ها زیاد است.

وی در پایان سخنان خود گفت: در دوره اخیر به دلیل شرایط محیطی جریان حوزه دوباره به سمت مردم رو آورده و به یک معنا این جریان تجربه دهه اول انقلاب را که در میانه مردم و حاکمیت قرار می‌گیرد. حفظ این فرصت از طریق مبانی فکری و مبانی نظری و بر مبنای نظرات امامین انقلاب ممکن است.

در ادامه این وبینار، سیدمهدی ناظمی قره باغ، مدرس فلسفه دانشگاه سوره، در باب «قرنطینه و یاریگری و  مسئولیت شهروندی» گفت: در دنیای امروز قرنطینه به عنوان راهکار اساسی برای بیماری های واگیردار محسوب می‌شود. جهان قدیم هم این را به عنوان راه حل پذیرفته بود نه به عنوان تنها راه حل. یکی از درمان هایی که برای بیماری های وبایی وجود دارد، توبه و استغاثه به درگاه خداوند است. رویکرد انسان امروز به بیماری واگیر و فراگیر جداسازی حداکثری انسان ها از یکدیگر است. این مسئله مطلقاً فقط یک مسئله پزشکی نیست، یک مسئله فکری و فلسفی است. به طور طبیعی پیش فرض ذهنی همه ما فقدان هم بودگی است. اگر قرار است چیزی اضافه شود با یک قرارداد اجتماعی باید به ما اضافه شود نه اینکه جز اسلوب وجودی ما باشد. بعد از کرونا اتفاقی که افتاد این بود که پزشکان خط کشی ها را برای ما تعیین کنند. خیلی جاها احکام فقهی را تغییر دادند. یاریگری در تضاد با سیاست قرنطینه و اصالت فردی است. در قرنطینه وجه فردی و قهری انسان مورد توجه قرار می گیرد. انسان در درجه اول اهل انس با مراتب مختلف وجودی است. کرونا در عین اینکه شر است و سلامتی ما را تهدید می‌کند، در عین حال می‌تواند بهانه ای باشد برای پیوند دادن افراد مستعد تا روابط جدیدی را در عرصه انسانی بتوانند به منصه ظهور برسانند.

در ادامه محمدرضا قائمی نیک، استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی با موضوع «کرونا و مناسک دینی خدمت رسان» به ارائه سخن پرداخت و گفت: یک طرح مسئله در جامعه شناسی علوم اجتماعی ایران و به یک نحوی در علوم انسانی ایران در حال شک­ل‌گیری است. گویا در این مواجهه با پدیده‌­های اجتماعی که کرونا هم یکی از مصادیق آن است، جامعه ما را تحت تاثیر خودش قرار می­‌دهد. هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی (مثل پدیده­ حاج قاسم، شهید حججی) که اگر با نگاه دینی و غیردینی بخواهیم نگاه کنیم. پدیده­‌های اجتماعی است که در میدان موجود است، یک نگاه بومی متأثر از فرهنگ دینی و ارزش­های بومی ماست. ما زبان مفهومی اتفاقاتی که درمیدان می‌­افتد را نداریم و همچنین در حوزه­ تصمیم گیری وارائه راهکار و نقش­‌آفرینی کلان عاجز هستیم وهم زبان گفتن و صورت­بندی آن را نداریم.

وی افزود: گویا در مقام تصمیم ­گیری در علوم انسانی و نگاه دینی و حوزه­ های علمیه نسبت به حوزه­‌ها و گروه­های تکنیکی یک تأخری دارند. شما اگر نگاه کنید به قضیه کرونا یک تأخر قابل توجه نقش ­آفرینی در بیان مشکلات این حوزه و در تصمیم­ گیری و سیاستگذاری فرهنگ دینی در قیاس با حوزه­ اقتصاد و سلامت و حوزه­ تکنیکی مشاهده می­ کنید. حتی در مقام تصمیم­ گیری آن قسمتی فعال است که به بخش تکنیکی و فنی نزدیک­تر است. مثل حوزه فضای مجازی و فلسفی به طور مثال حرف­هایشان کمتر شنیده می­‌شود و بعضاً بد فهمیده می­‌شود. گویا داریم سعی می‌کنیم این پدیده‌­ها را به صورت دیگر و متفاوت بفهمیم و یک طور دیگر رفتارهای آن­ها را صورت­بندی کنیم. به همین دلیل دنبال پاسخ­های متفاوت هم هستیم. مثلاً در همین بحث یاری­گری گویا تلاشی برای توضیح متفاوت هستیم. این وجه تمایز خواهی در این قسمت نکته مهمی است.

قائمی نیک ادامه داد: در قضیه کرونا سرنخ­هایی را می‌­توانیم بیابیم تا نسبت به حوادث مشابه پاسخگو باشیم. یک پاسخ نظری که در قضیه کرونا می­‌دهیم این است که با توجه به اینکه غلبه نظریه سکولار و مدرن، توانایی صورت بندی چنین کارهایی را ندارد. هم در سطح نظری و هم در سطح عملی و هم مدیریتی. دیگری، اساتید دانشگاه برای صورت­بندی کار جهادی و بومی ما  کاووش نمی‌­کنند و با تکیه بر صورت­بندی نظری علم مدرن به تحلیل و ... دست می‌­زنند. نکته دیگر، مثلاً در تدفین بیماران کرونا افراد به یک اضطراری رسیدند و وارد عملیات شدند، اما در حوزه ­نظری برای اندیشمندان چنین اضطراری ایجاد نشده است. این جای تأمل دارد که در چه صورتی این ها به این حوزه وارد می شوند.

کد خبر 4966637

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا طلاب حوزه علمیه پژوهشکده باقرالعلوم ع معرفی کتاب دهه کرامت امام رضا ع ویروس کرونا کنفرانس بین المللی فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی معرفی نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حقوق بشر قرآن فعالیت های قرآنی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات صورت بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۰۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم و تشکل‌های اجتماعی از «طرح نور» حمایت و پشتیبانی کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوبعلی نظری صبح چهارشنبه در حاشیه نشست قرارگاه عفاف و حجاب استان که در محل دفتر استاندار برگزار شد، با بیان اینکه در مباحث اخلاقی مردم متدین ما توقع دارند که «حاکمیت» امنیت را برقرار کند، گفت: فراجا براساس این درخواست «طرح نور» را طراحی کرده است و در خراسان رضوی مردم و تشکل‌های اجتماعی از این طرح حمایت و پشتیبانی کرده‌اند.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: مردم عزیز ما به امنیت در حوزه‌های مختلف اعم از عمومی، اقتصادی، فرهنگی و غیره نیاز دارند.

وی با بیان اینکه این احساس امنیت برای مردم باید در جامعه ما وجود داشته باشد، افزود: در مباحث اخلاقی مردم متدین ما توقع دارند که حاکمیت، امنیت را برقرار کند.

نظری تاکید کرد: فراجا برای این درخواست و ایجاد امنیت، «طرح نور» را طراحی کرده است که از ۲۵ فروردین ماه امسال در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: ما به عنوان مجاوران بارگاه منور رضوی وظیفه داریم که به طور خاص این فضای مناسب دینی و اخلاقی را حفظ کنیم و امیدواریم این توفیق توسط فراجا و با پشتیبانی مردم و تشکل‌های مردمی فراهم شود.

وی ابراز کرد: استان خراسان رضوی و مشهد مقدس وضعیت و موقعیت مناسبی دارد و ضرورت حفظ این شرایط و جلوگیری از بروز هرگونه ناهنجاری مورد توجه قرار دارد.

نظری خاطرنشان کرد: علمای گرانقدر، نخبگان عزیز، تشکل‌های مردمی و همه عزیزانی که دلسوز بودند و بخش‌های حاکمیتی را همراهی می‌کردند، در این مقطع هم ان‌شاءالله با مشارکت آنان انجام وظیفه عمومی و مشترک خواهیم داشت.

کد خبر 6087501

دیگر خبرها

  • یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است
  • دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود
  • رقابت علمی داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۳ حوزه امتحانی کیش
  • برگزاری کنکور در ۱۹۱۳ حوزه و در بیش از ۴۰۰ شهرستان
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • مردم و تشکل‌های اجتماعی از «طرح نور» حمایت و پشتیبانی کرده‌اند
  • دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» برگزار شد
  • دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» برگزار شد
  • دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو برگزار شد/ تتلو: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی