Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@19:47:13 GMT

تغییر سخت در شیوه ساختمان سازی در ایران

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۴۰۵۳۶

تغییر سخت در شیوه ساختمان سازی در ایران

به نظر شما صنعتی شدن ساختمان سازی چه معنایی دارد؟

در ابتدا باید عرض کنم بر اساس تعاریف صنعت و تولید صنعتی، ما چیزی به نام صنعت ساختمان در ایران نداریم ولی نگاه به ساختمان به عنوان کالای مورد نیاز انسان از دید صنعتی و علمی ، آن را در چهار چوب پروژه های صنعتی قرار می دهد. لذا به نظرم هرگونه پیشرفت چه در شیوه های ساخت و چه در مصالح ساختمانی گامی به سمت صنعتی شدن ساختمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می توان گفت ساخت یک بخش کامل، مثل یک اتاق در کارخانه و مونتاژآن در کارگاه،نهایت صنعتی سازی و ساخت قطعات دیوار پیش ساخته محوطه، کمترین گام به سمت صنعتی شدن است.

مزیت های صنعتی شدن و صنعتی سازی در ساختمان سازی چیست؟

به طور کلی روش های پیشرفته و صنعتی در ساختمان سازی به دو بخش تقسیم می شوند؛1- اجرای ساختمان در محل کارگاه به شیوه های صنعتی و جدید که عمدتا سازه های بتنی دارند و تاکید بر پیش ساختگی قالب ها است 2- ساخت قطعات پیش ساخته در کارخانه و مونتاژآن در محل کارگاه ساختمانی. البته هر شیوه ساخت و سیستم ساختمانی مزیت خاص  خود را دارد ولی به طور کلی مزایای مشترک در صنعتی سازی را می توان اینگونه ذکر کرد: بالا رفتن سرعت کار؛ کاهش هزینه های ساخت؛کاهش خطای نیروی انسانی در ساخت؛ کنترل کیفیت بالا؛کاهش آلودگی های صوتی و محیطی؛ کاهش ضایعات و نخاله های ساختمانی.

چرا علیرغم این همه مزیت از شیوه های جدید در ساختمان سازی استفاده نمی شود؟

مزیت اصلی این روش ها کاهش هزینه و زمان است. نکته اینجاست که زمانی، ساختمان سازی به شیوه های صنعتی، صرفه اقتصادی دارند که به صورت انبوه ساخته شوند. در اینجا ساخت انبوه ساختمان، انبوه سازی بلوک های ساختمانی در کنار هم نیست، بلکه منظور ساختمان سازی مستمر و متوالی توسط اشخاص یا شرکت هاست که می تواندانبوه سازی هم باشد. به تعبیری عامل زمان است که هزینه را پایین می آورد. به این معنی که وقتی رونق اقتصادی در خرید و فروش ساختمان وجود داشته باشد،بازگشت سود و سرمایه سریعتر است و برای سازندگان، صرفه اقتصادی با آن است که زودتر ساختمان را بسازند و بفروشند و ساختمان بعدی را شروع کنند. لذا ساختمان سازی به شیوه صنعتی، صرفا در شرایط رونق اقتصادی توجیه دارد. جدای از سیکل های رکود بازار ساختمان و مسکن عامل دیگری نیز وجود دارد و آن الزامی نبودن استفاده از شیوه های جدید است. در حالی که به خصوص بعد از ظهور مسکن مهر، کارخانه های بسیاری برای تولید قطعات به شیوه های جدید ساخته شده اند. البته در حال حاضر قانون، مشوق هایی مثل وام بیشتر برای سازندگان به شیوه صنعتی وجود دارد ولی الزامی در این خصوص وجود ندارد. در کشورهای پیشرفته، جوامع محلی نقش قدرتمندی در ساختمان سازی دارند و یک سازنده نمی تواند مثل ایران ساخت یک ساختمان کوچک را یکی دو سال طول بدهد و ساکنان یک کوچه یا یک محله را با سروصدا و دود و توقف ماشین های سنگین بیازارد. قوانین در آن کشورها، صرفا اجازه ساختمان سازی در محلات را به شیوه های نوین کم سروصدا و سریع می دهندتا هم ساختمان ها به سرعت ساخته شوند و هم کمترین مزاحمت را برای ساکنین محل و محیط زیست داشته باشند.

با این تعاریف، مسکن مهر تا چه اندازه صنعتی است؟

مسکن مهر را باید به دو بخش تقسیم کنیم: آنهایی که در مجاورت شهرهای بزرگ و در شهرهای جدید ساخته شدند و آنهایی که در شهرهای کوچک ساخته شدند. عمده ساختمان هایی که در شهرهای کوچک ساخته شدند از روش های صنعتی و نوین نبوده اند. ولی آنهایی که مثلا در پرند و پردیس ساخته شده اند با شیوه های جدیدی ساخته شدند که پیش از آن در ایران های متداول نبودند. در این خصوص باید گفت مسکن مهر نقش مهمی را در تغییر شیوه ساختمان سازی  داشتند.

راه حل مشکل از نظر شما چیست؟

خیلی ها حل مساله ساختمان و مسکن در ایران را انبوه سازی می دانند ولی مساله مهمتر دیگری وجود دارد و آن ساختمان سازی در بافت های فرسوده و ناپایدار است که ممکن است حادثه ای همچون زلزله، جان مردم را به خطر بیاندازد. از نظر من در همین پلاک های ریزدانه هم باید از روش های صنعتی استفاده کرد، آستانه تحمل ساکنان شهری در ایران بسیار پایین آمده و نباید با روش های ساختمان سازی سنتی بیشتر اعصاب مردم را خرد کنیم. البته یک بنر عذرخواهی هم میزنیم!

از آنجا که پیشتر گفتم مساله رکودهای پیاپی، انگیزه استفاده از روش های جدید در ساختمان سازی را از سازندگان میگیرد. این رکود هم به اقتصاد کلان کشوری وابسته است و هم به بازار عرضه و تقاضا. در هر دوی این دلایل دولت مقصر است. دولت می بایست با سیاستگذاری، این رکود ها را کنترل کند. 

کد خبر 528520

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ساختمان سازی شیوه های جدید ساخته شدند صنعتی شدن مسکن مهر روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۰۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چینی‌ها ساخت ورزشگاه برای ایران را دبه کردند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛جواد خیابانی در برنامه سلام صبح بخیر در خصوص ساخت ورزشگاه گفت:«در این مورد از وزارت خانه دوستان خوبم با من تماس گرفتند که من گفتم من یک وظیفه رسانه ای دارم و یک وظیفه اخلاقی.اما آنچه که می شود را به مردم بگویید.آیا چینی ها زیر میز زده اند؟گفته اند نمی آییم و دبه کرده اند؟دوستان گفتند نه چنین چیزی نیست.من گفتم پس چرا اعلام نمی کنید دلیل ساخته نشدن ورزشگاه چیست؟که یک سری از نکات را گفتند و خب اسرار است.»

خیابانی ادامه داد:«من احساس می کنم یک سری از واقعیت ها به مردم گفته نمی شود.آیا از نظر مالی توان ساختن استادیوم را نداریم؟اگر نداریم اعلام کنید.ورزشگاه آزادی سال 1947 با دستان ایرانی ها و سرمایه ایرانی ساخته شد.نه چینی ها بودند؛نه آمریکایی ها و نه هندی ها.چرا ما باید وابسته به چینی ها باشیم؟آیا نفت داده ایم که برای مان ورزشگاه بسازند؛خب چرا نمی آیند بسازند؟حرف من این است که راستش را به مردم بگویید.»

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899398

دیگر خبرها

  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • واحد‌های مسکن روستایی ویلایی با ظرفیت‌های مردمی ساخته می‌شوند
  • باید ساختمان‌های باشکوه در ایران ساخته شود
  • وضعیت مقاوم‌سازی ۱۳ شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری
  • چینی‌ها ساخت ورزشگاه برای ایران را دبه کردند؟
  • احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی
  • ساختمانی که زیر یک تپه مصنوعی ساخته شد + فیلم
  • ایجاد ظرفیت فرامرزی در صنعتی سازی مسکن
  • انبوه سازی بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن ملی در ۹ شهر گیلان
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن