Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:07:59 GMT

۶۰ درصد شهروندان زنجانی از ماسک استفاده می کنند

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۴۵۳۸۲

۶۰ درصد شهروندان زنجانی از ماسک استفاده می کنند

دکتر علیرضا آرمانی کیان روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ابراز امیدواری کرد، عموم مردم این استان با رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا و استفاده از ماسک بتوان میزان ابتلا به بیماری کرونا را طی ۲ هفته آینده کاهش داد.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ۴۰ درصد اقشار مختلف مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، از ماسک استفاده  نمی کنند که اطلاع رسانی مستمر و آگاهی دهی می تواند به حفظ جان با شعار اصلی سازمان بهداشت جهانی« اتحاد همگانی، همراهی عموم» موجب شود و این در حالی است که تا کنون برای این بیماری درمان و واکسن موثری ساخته نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسؤول در ادامه با اشاره به ابتلای کودکان به بیمار کرونا در سطح این استان نیز گفت: با نگاهی به نقاهتگاههای این استان می توان بیماران در سنین نوجوانی  را مشاهده کرد، اما واقعیت امر این است که سن ابتلا به میزان ۱۰ تا ۱۵ سال کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: مرگ و میر بیماران کرونایی نیز در سنین ۶۰ سال به بالا ثبت می شد، که اکنون این سن نیز کاهش یافته ومی توان گفت تمامی گروههای مختلف سنی در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند.

آرمانی کیان افزود: کودکان بیشتر در چرخه انتقال به بیماری قرار دارند، چرا که  سیستم ایمنی آنان قوی تر بوده و بر این اساس چندان به این بیماری مبتلا نمی شوند و یا  جزو ۸۵ درصد بدون علامت کامل، یا دارای علائم خفیف به شمار می روند.

وی اضافه کرد: بیشتر ناقلین بیماری در چرخه انتقال شرکت می کنند و بر این مبنا باید تلاش شود که کودکان با سالمندان و والدین مسن، ارتباط نداشته باشند تا  ابتلایی رخ ندهد.

این مسؤول  ادامه داد: صاحب نظران مختلفی از در سطح جهان به ویژه متخصصان عفونی، ویروس شناسی و اپیدمولوژی معتقدند در زمان حاضر هیچ  اجماعی در خصوص درمان و واکسن بیماری وجود ندارد، هر چند شرکت های متعددی تبلیغات عجیبی را در این خصوص و حتی تست واکسن بر انسان را آغاز کرده اند.

وی اظهار داشت: واقعیت این است این بیماری از بهمن سال گذشته بطور جدی  وارد کشورمان شد که حدود پنج و نیم ماه از عمر آن می گذرد و نمی توان بطور قاطع از واکسنی صحبت کرد که قرار است تا سه سال بعد پوشش و ایمنی لازم را ایجاد کند.

آرمانی کیان افزود: وقتی تجربه چنین کاری انجام نگرفته این موضوع بیشتر شعار  محسوب می شود و فقط در مورد بیماران گذشته می توان اظهار نظر کرد که فرآیند درمان ها چه روندی داشته است.

وی اضافه کرد: رفتار ویروس کرونا در مقایسه با گذشته متفاوت شده و این موضوع نشان می دهد دشمن ناشناخته در برابر عموم قرار گرفته، واکسن ساخته نشده و همچنان باید پایبند به درمان و دستورالعمل های بهداشتی بود.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: افراد مثبت کرونایی که در منازل تحت مراقبت قرار دارند و به ایزوله خود اقدام کرده اند تمامی وسایل شخصی و فضای زندگی آنها باید تفکیک شده باشد، تا دوره نقاهت با مصرف داروها کاهش یابد.

وی اضافه کرد: کمبود منابع انسانی تخصصی یکی از چالش های کنونی این واحد دانشگاهی است چرا که این قشر با ظرفیت بسیار بالا در حال خدمات رسانی هستند که همین مساله فرسودگی شغلی را ایجاد کرده است.

آرمانی کیان خاطرنشان کرد: هر چند برای تامین منابع مالی مورد نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقداماتی را انجام داده است اما برطرف کردن کسری ها مساعدت های بیشتری را می‌طلبد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هم اکنون ۵۶۳ بیمار کرونایی در بیمارستان های این استان بستری هستند که پنج هزار و ۹۰۸ نفر آمار تجمیعی از ابتدای شیوع کرونا تا کنون را تشکل می دهد و این در حالی است ۲۴ ساعت گذشته  موارد مثبت ۴۶ نفر و  وموارد بستری شده طی این مدت ۸۳ نفر بوده است.

برچسب‌ها کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان فاصله گذاری اجتماعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا فاصله گذاری اجتماعی کرونا فاصله گذاری اجتماعی آرمانی کیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۵۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این آنتی بادی مونوکلونال آزمایشی مانند یک سپر از آسیب به سلول های تولید کننده انسولین محافظت می کند و حتی در برخی موارد طول عمر این سلول ها را افزایش می دهد.

دیابت نوع یک زمانی روی می دهد که سیستم ایمنی بدن بیمار به سلول های بتا در پانکراس حمله می کند. این سلول های مهم انسولین تولید می کنند و بدون این ماده فرد نمی تواند سطح گلوکز خون را مدیریت کند که این روند یه تزریق مادام العمر انسولین منجر می شود و پیامدهایی برای سلامت فرد دارد.

اما محققان دانشگاه جان هاپکینز در پژوهشی جدید راهی نوین برای جلوگیری از آغاز دیابت یا حتی معکوس کردن آن در مراحل اولیه ابتلا یافته اند. یک داروی جدید به نام mAb43 که در حقیقت یک درمان آزمایشی است، برای مقابله با طیفی از بیماری ها نوید بخش بوده است.

آنتی بادی ها در حقیقت پروتئین هایی هستند که سلول هایی خاص و معمول پاتوژن های خارجی رابه یکدیگر پیوند می دهند تا آنها را از بدن پاکسازی کنند. واکسن ها به پروتئین سیستم ایمنی بدن آموزش می دهد تا در مقابل هدف های خاصی آنتی بادی تولید کند. آنتی بادی های مونوکلونال طوری مهندسی شده اند تا با یک هدف خاص بجنگند و به طور یک جا به عنوان واکنشی سریع به یک بیماری خاص مانند عفونت، به بدن منتقل می شوند. این نوع درمان هادر مطالعات اخیر برای مقابله با بیماری هایی مانندمالاریا، کووید۱۹ و غیره کارآمد بوده است.

در این موارد آنتی بادی ها طوری طراحی شدندتا سلول ها را از سیستم ایمنی بدن مخفی کنند. اما mAb43آنها را به پروتئینی کوچک که روی سطح سلول های بتا قرار دارد، پیوند می زندو سپس به عنوان یک سپر یا پوشش عمل می کند تا آنها را در برابر حملات سلول های ایمنی مخفی کند. هنگامیکه این دارو به طور مرتب مصرف شود، سلول های بتا را محافظت می کند و در نتیجه توانایی بیمار برای تولید انسولین نیز حفظ می شود. حتی اگر آسیب هایی به سلول ها وارد شده باشد، این سپر به سلول ها بتا فرصت می دهد تا بازتولید شوند.

محققان این درمان را روی ۶۴ موش مبتلا به دیابت نوع یک آزمایش کردند. موش ها پس از رسیدن به سن ۱۰ هفتگی ،هر هفته دوزهایی از این آنتی بادی را دریافت کردند و پس از ۳۵ هفته بدن تمام آنها عاری از دیابت بود. نکته جالب آنکه یکی از موش ها به طور موقت و پس از نمایان شدن علایم اولیه و قبل از دریافت آنتی بادی به این بیماری مبتلا شد. اما این موش هم پس از دریافت دوزهایی از دارو به مدت ۳۵ هفته درمان شد. همین امر نشان می دهد داروی مذکور می تواند روند ابتلا به دیابت را در مراحل اولیه ابتلا معکوس کند.

تمام موش هایی که این درمان را دریافت کردند تا پایان آزمایش (۷۵ هفته) زنده ماندند که در حقیقت طول عمر بیشتر موش ها نیز همین اندازه است. تحقیق مذکور هم اکنون با استفاده از آنتی بادی موش ها روی همین حیوانات آزمایش شده است. اما پژوهشگران تصمیم دارند در مرحله بعد نسخه انسانی این آنتی بادی را قبل از آزمایش بالینی توسعه دهند. اما یک مانع اصلی هنوز وجود دارد. آنتی بادی های مونوکلونال ممکن است برای مصرف گسترده گرانقیمت باشند.محققان امیدوارند با تحقیقات بیشتر هزینه آنها را کاهش دهند.

این تحقیق در ژورنال دیابت منتشر شده است.

کد خبر 6095397 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • از پیشگیری آسان تا درمان مشکل
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • درمان بیماری‌های کلیوی با سم این حشره خطرناک
  • درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند
  • ۸۹۰ ورزشکار معلول زنجانی در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است