Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@08:31:17 GMT

پاسخ به پرسش‌هایی دربارۀ جایزه جمالزاده

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۱۳۵۲

پاسخ به پرسش‌هایی دربارۀ جایزه جمالزاده

ایسنا/اصفهان دبیر ادبی دومین جایزۀ جمالزاده دربارۀ چرایی اعطا نکردن جایزۀ ویژه هیأت داوران، اختصاص دو رتبۀ نخست در دو بخش به یک نویسنده، شیوۀ اطلاع‌رسانی و نشر فراخوان این جایزه و ... توضیحاتی را بیان کرد.

با برگزاری اختتامیۀ دومین دورۀ جایزه جمالزاده، نسترن مکارمی، در دو بخش داستان آزاد و داستان اصفهان رتبۀ نخست و  خسرو عباسی نیز در دو بخش داستان اصفهان و داستان آزاد رتبۀ سوم را کسب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه دبیر ادبی جایزه جمالزاده در شب اختتامیه علت این ماجرا را شرح داد و آن را نقطه قوت داوران جشنواره دانست اما یک روز بعد، یکی از اعضای انجمن نویسندگان اصفهان، بی‌آنکه نامش را فاش کند، طی گفت‌وگویی انتقاداتی را نسبت به دومین دورۀ این جایزه مطرح کرد. ایسنا از مجید قیصری، دبیر ادبی دومین جایزۀ جمالزاده خواست تا دربارۀ این انتقادات توضیح بدهد:

چرا جایزۀ ویژۀ هیأت داوران جایزه جمالزاده در شب اختتامیه به کسی اهدا نشد؟

به خاطر کرونا نمی‌توانستیم و فرصت آن را نداشتیم که داوران را دور هم جمع کنیم و به اجماع نظری دراین‌باره برسیم. ما تنها نظر آن‌ها را دربارۀ داستان‌هایی که خوانده بودند گرفتیم و نام برگزیدگان بخش‌های مختلف را هم اعلام کردیم.

با توجه به اینکه رتبۀ نخست دو بخش از این جایزه را یک نویسندۀ دارای کتاب از آن خود کرده، آیا بهتر نیست بخشی جداگانه برای نویسندگان مبتدی در جایزه جمالزاده در نظر گرفته شود؟

اگر قرار باشد نویسندگان دارای کتاب را از شرکت در جایزه منع کنیم باید در فراخوان این نکته را اعلام کنیم و هیچ جای فراخوان جایزه جمالزاده نوشته‌نشده که نویسندگان حرفه‌ای یا دارای کتاب حق شرکت در آن را ندارند. خیلی از جشنواره‌های ادبی، داستانی که در جشنواره‌های دیگر رتبه آورده را برای رقابت نمی‌پذیرند، اما تاکنون ندیده‌ام که جایزه‌ای حق حضور را از نویسندگان حرفه‌ای گرفته باشد؛ ضمن اینکه داوران ما تنها یک کد رهگیری داشتند و اصلاً نام نویسندۀ داستان‌ها را نمی‌دانستند که بدانند چه کسی کتاب دارد و چه کسی ندارد. آن‌ها بر اساس داستان خوانده‌شده امتیازهایی را داده بودند که با تجمیع این امتیازها در دبیرخانه مشخص شد کدام امتیاز از کدام داستان و کدام نویسنده است.

فکر می‌کنم همین که یک نفر چند جلد کتاب چاپ کرده اما ما او را نمی‌شناسیم سپس در جشنواره‌ای شرکت می‌کند، جایزه می‌برد و ما با ادبیاتش آشنا می‌شویم، نوعی کشف استعداد است و نشان می‌دهد که اتفاقاً جایزه راه خود را درست طی کرده. مطمئن باشید نویسنده‌ای که توانایی او به جامعۀ ادبی اثبات‌شده باشد، هیچ‌وقت در جشنواره‌های ادبی شرکت نمی‌کند و نیازی هم به دیده شدن از این طریق ندارد.

گفته می‌شود که اطلاع‌رسانی درستی برای انتشار فراخوان دومین دورۀ جایزه جمالزاده صورت نگرفته و بازۀ زمانی در نظر گرفته‌شده برای ارسال آثار کوتاه بوده، نظر شما چیست؟

ارسال ۱۴۳۸ اثر از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور به دبیرخانۀ جایزۀ جمالزاده نشان می‌دهد که امر اطلاع‌رسانی به‌درستی انجام‌شده و بضاعت ما نیز در سطح داخل همین است. باید بپذیریم که دیگر زمان نصب بنر و پوستر گذشته و از ظرفیت تبلیغ مجازی نیز برای نشر فراخوان به‌خوبی استفاده‌شده، ضمن اینکه جایزه جمالزاده سایت و صفحات مجازی ثابتی دارد که علاقه‌مندان می‌توانند اخبار آن را از این طریق دنبال کنند. ما سعی می‌کنیم در سال‌های بعد روی تبلیغات  برون‌مرزی بیشتر کار کنیم.

دربارۀ مهلت ارسال آثار نیز ما قادر نیستیم ۱۲ ماه را کش بدهیم، تنها می‌توانیم به شورای سیاست‌گذاری پیشنهاد بدهیم که جایزه جمالزاده دو سال یک‌بار برگزار شود بلکه دوستان فرصت داشته باشند داستانی بنویسند و بفرستند.

به وجود باندبازی در جایزه‌های ادبی معتقدید؟

کسی که می‌گوید باندبازی وجود دارد باید آن را ثابت کند؛ باید ثابت کند که در جایزۀ جمالزاده همان کسی که داستان نوشته، داوری هم کرده و برنده هم شده! این حرف‌ها همیشه بعد از برگزاری اختتامیه جایزه‌ها زده می‌شود و امیدوارم کسانی که امسال جایزه نگرفتند سال بعد جزو برگزیدگان باشند.

دو دوره از جایزه جمالزاده با حمایت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزارشده و با سخنان رئیس این سازمان دربارۀ کاهش تولی گری و سپردن جایزه به دست نهادهای مدنی در شب اختتامیه، بیم قطع حمایت هست. دراین‌باره می‌توانید توضیح بدهید؟

در شورای سیاست‌گذاری بحث امکان سپردن جایزه به بخش خصوصی و نهادهای مدنی مطرح بوده و نظر به اینکه نهادهای مدنی نیز برای برپایی چنین جایزه‌ای به حمایت نیاز دارند، احتمال آن هست که شهرداری اصفهان یکی از حامیان آن باقی بماند. در کل بنده دبیر دومین دوره این جایزه بودم و اطلاع کافی دربارۀ سیاست‌های بلندمدت برگزارکنندگان ندارم.

بزرگ‌ترین نقطه قوت و نقطه‌ضعف جایزه جمالزاده از دید شما چیست؟

اینکه جشنواره‌ای ادبی برپاشده، عده‌ای یک سال درگیر برگزاری آن بوده‌اند و بیش از هزار اثر در آن شرکت کرده، بزرگ‌ترین نقطه قوت جایزه است. بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف آن هم این بود که زود تمام شد و امیدوارم که خیلی زود شروع شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری جایزه جمالزاده جایزه جمالزاده دو بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۱۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه استان همدان با توجه به ظرفیت‌های ادبی، گهواره ادبیات کودک و نوجوان ایران به حساب می‌آید، گفت: دومین دوره جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» از آبان ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و آثار بسیاری از سراسر استان‌های کشور به دبیرخانه رسید.

عاطفه زارعی گفت: هیئت داوران این جشنواره از استادان برجسته ادبیات کودکان و نوجوان، مانند مصطفی رحماندوست، محمدرضا یوسفی، افسانه شعبانژاد، بابک نیک طلب، غلامرضا بکتاش، حامد محقق، محمود پوروهاب تشکیل شده که از افتخارات ایران اسلامی به حساب می‌آیند.

او گفت: مراسماختتامیه این جشنواره روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح در محل سالن ابن‌سینا همدان واقع در بلوار مفتح با حضور برگزیدگان، علاقمندان و چهره‌های شاخص ادبی برگزار می‌شود. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه نیز دو کارگاه آموزشی شعر و داستان در محل کتابخانه مرکزی همدان برگزار می‌شود، گفت: کارگاه آموزشی شعر با حضور مصطفی رحماندوست، غلامرضا بکتاش و کمال شفیعی و کارگاه آموزشی داستان با حضور محمدرضا یوسفی، بهناز ضرابی‌زاده و مونا اسکندری ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور
  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌های خوشنویسی پاسخ می‌دهد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • نوجوان سمنانی به بخش داستانِ باشگاه ادبی «قاف» راه یافت
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد