Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - عضو هیئت مدیره بانک خاور میانه می گوید برای تحقق هدف رونق تولید و به دنبال آن جهش صادراتی، افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران ضروری است.
به گزارش شمانیوز، ​سیدحسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران اظهار داشت: در حال حاضر نه تنها بانک توسعه صادرات بلکه سرمایه دیگر بانک‌های کشور نیز نسبت به حجم عملیاتی که انجام می‌دهند کافی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی دلیل این موضوع را متاثر از افزایش نرخ ارز در دو سال گذشته عنوان کرد و افزود: افزایش نرخ ارز حتی در سامانه نیما نسبت به سال 97 باعث شده تا نیاز بنگاه‌ها به نقدینگی افزایش سه تا چهار برابری یابد و همزمان بانک‌ها نیز باید کفایت سرمایه خود را اعمال کنند تا توانایی پرداخت تسهیلات به این حجم از تقاضا را داشته باشند.
این کارشناس مسائل بانکی با بیان اینکه هر بانک می‌تواند تا 15 برابر سپرده‌های خود، تسهیلات پرداخت کند، اظهار داشت: در حال حاضر رقم سپرده‌های بانکی بالا نیست ولی تقاضا برای دریافت تسهیلات بالاست و تنها راه باقی مانده برای پاسخ به این حجم از نیاز، افزایش سرمایه است و بانک توسعه صادرات نیز به عنوان بانک تخصصی حوزه صادرات باید سرمایه خود را افزایش دهد تا بتواند پاسخگوی نیازهای تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد.
عضو هیات رییسه کمیته ایرانی اتاق‌های بازرگانی ICC گفت: طی دو سال گذشته بحث اصلی در کشور موضوع رونق تولید و جهش تولید بوده و این دو موضوع در نهایت باید به جهش در حوزه صادرات منجر شود. در حال حاضر باید تمام تمرکز ما بر افزایش صادرات و تولیدات صادرات محور باشد تا بتوانیم ارز مورد نیاز کشور را تامین کنیم.
به گفته این عضو اتاق بازرگانی، محدودیت‌های تحریمی و کاهش تقاضای جهانی نفت در پی شیوع ویروس کرونا باعث شده تا قیمت این کالای استراتژیک از یک سو کاهش یابد و از سوی دیگر امکان صادرات و دسترسی به منابع آن نیز برای ایران کم شود بنابراین دیگر نمی‌توان بر درآمدهای حاصل از فروش نفت تکیه کرد.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان تصریح کرد: نقش بانک توسعه صادرات به عنوان بانک تخصصی در حوزه صادرات کاملا مشخص است و دست کم باید سرمایه آن چند برابر شود تا از پس نیازهای تسهیلاتی صادرکنندگان برآید.
سلیمی با اشاره به چشم انداز صادراتی 175 میلیارد دلاری در سال 1404 گفت: با توجه به شرایط موجود امکان صادرات 175 میلیارد دلاری تا سال 1404 وجود ندارد اما اگر قصد داریم نیازهای کشور را از طریق صادرات غیر نفتی تامین کنیم، باید دست کم 100 میلیارد دلار صادرات در سال داشته باشیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بانک توسعه صادرات افزایش سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۱۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دکتر محمدصادق خیاطیان در نشست مشترک با مدیرعامل بانک ملت یکی از برنامه‌های جدی صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۴۰۳ را حرکت هدفمندتر و اولویت‌بندی دقیق برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: تعامل و همکاری مشترک ما با شبکه بانکی کشور نیز مبتنی بر این برنامه‌ها خواهد بود. سال ۱۴۰۲ همکاری خوبی را با ۳ بانک در راستای شعار سال و رشد تولید اجرا کردیم. حدود ۷ هزار میلیارد تومان (۷ همت) مصوبات در این حوزه داشتیم که ۳ هزار میلیارد تومان (۳ همت) پرداخت و منجر به ۷۴ هزار میلیارد تومان رشد فروش محصول دانش‌بنیان شد که رقم قابل‌توجهی در راستای کمک به تحقق شعار سال ۱۴۰۳ است.

وی، انتشار اوراق صکوک را یکی از مصادیق مشارکت مردم عنوان کرد و افزود: فرآیند این کار نیاز به تسهیل‌گری دارد و بانک ملت می‌تواند در این حوزه با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری خوبی داشته باشد.

خیاطیان با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی از سال گذشته موضوع تأمین مالی جمعی را با جدیت پیگیری می‌کند، تصریح کرد: این حوزه نیز یکی از مصادیق بارز مشارکت مردم محسوب می‌شود و اثرگذاری بسیار خوبی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق شعار سال خواهد داشت.

بحث تسهیلات تکلیفی موضوع تبصره ۱۸ و همچنین موضوع سرمایه‌گذاری، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست درباره آن بحث و تبادل نظر شد.

در ادامه این نشست، مدیرعامل بانک ملت تاکید کرد: همه ما به ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی مهم این شرکت‌ها در اقتصاد کشور، اعتقاد راسخ داریم. یکی از بخش‌های مورد توجه دولت، توجه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. بانک ملت تلاش می‌کند در راستای سیاست‌های نظام و متناسب با ظرفیت‌های مجموعه بانک، به وظایف خود در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌ها عمل کند.

دکتر فرشید فرخ نژاد افزود: تعامل بسیار خوبی میان بانک ملت و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد و علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های دوجانبه هستیم. امیدواریم با شناسایی دقیق نقاط قوت همکاری مشترک، بتوانیم در سال ۱۴۰۳ اتفاقات خوبی را در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور با همکاری یکدیگر رقم بزنیم. در بحث عمل به تسهیلات تکلیفی (تسهیلات تبصره ۱۸) تلاش می‌کنیم به تعهدات خود عمل کنیم.

وی تصریح کرد: اوراق صکوک و تأمین مالی جمعی نیز از موضوعات مورد توجه بانک ملت محسوب می‌شوند و تلاش می‌‎کنیم در قالب چند تفاهم‌نامه، دامنه فعالیت‌های مشترک در این حوزه‌ها را گسترش دهیم. بانک ملت تلاش می‌کند بیش از پیش از ظرفیت‌های موجود برای کمک به توسعه زیست بوم نوآوری کشور استفاده کند.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست گفت: بازیگران متعددی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نقش‌آفرینی می‌کنند و در این بین، شبکه بانکی کشور نقش بسیار مهمی برعهده دارد.

دکتر روح‌الله ذوالفقاری افزود: همکاری میان صندوق نوآوری و بانک ملت از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و طی دو سال اخیر ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ترجیحی توسط بانک ملت به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است؛ همچنین ۱۰۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای این شرکت‌ها صادر شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه‌های بسیار خوش‌حسابی در شبکه بانکی کشور محسوب می‌شوند و بخشی از این موضوع به دلیل حساسیت‌هایی است که در انتخاب و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت تسهیلات صورت می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • «ثمسکن» باید برندی توسعه‌گر شناخته شود
  • کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار “جهش تولید با مشارکت مردم” با طراحی و تولید محصولات جدید
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • ضرورت تقسیم کار برای تحقق شعار سال
  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال
  • نقش برجسته صنعت نفت در تحقق رشد اقتصادی ۱۴۰۲
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی