Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@11:04:19 GMT

در جستجوی فرهنگ بومی از رهگذر انیمیشن ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۱۲۹۰

در جستجوی فرهنگ بومی از رهگذر انیمیشن ایرانی

انیمیشن را شاید بتوان موثرترین رسانه امروز بر کودکان و نوجوان ها تلقی کرد؛ رسانه ای که قرار است از سوی نهادهای فرهنگی کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، پویانمایی(انیمیشن) از چند دهه گذشته که پا به عرصه سینما گذاشته، به عنوان یکی از قالب های فیلمسازی سبک های متنوع و به همین نسبت مخاطبان متفاوتی را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز هریک از سبک های انیمیشن علاقه مندان و طرفداران خاص خود را دارد و جشنواره های مختلفی نیز پذیرای آثار این حوزه هستند.

 

آن چه در کشور ما با شنیدن نام انیمیشن به ذهن متبادر می شود، بیشتر کارتون هایی است که دوران کودکی بسیاری از ما با آن ها سپری شده است. بخشی از این کارتون ها به سبک ژاپنی ساخته شده اند و بخشی دیگر محصول والت دیزنی اند. امروز نیز این سبک ها در کنار گونه های تازه میهمان خانه ها هستند. انیمیشن هایی که دیگر سن و سال نمی شناسند و از فرزندان خانواده تا پدر و مادرها را درگیر خود می کنند.

 

بر این اساس، امروز آن چه بیش از گذشته خودنمایی می کند، تاثیرگذاری غیرقابل انکار انیمیشن بر ذهن مخاطب است. شاید این امر به این خاطر باشد که انیمیشن بیش از هر ژانر دیگر نماینده «دنیای فانتزی» برای تماشاگر است؛ دنیایی که در آن واقعیت های تلخ جاری جای خود را به رویای دوست داشتنی تبدیل می شود.

 

با نگاهی به انیمیشن های پرمخاطب سال های گذشته که اکثر آن ها در کمپانی های پیکسار و دیزنی تولید شده اند، با رویکرد جهان شناختی مشابهی روبرو می شویم که در لایه های پنهان اثر قرار دارند و بر ناخودآگاه گروه های مختلف مخاطب، به خصوص کودکان و نوجوانان اثر می گذارند. از این رو توجه به لایه های معنایی انیمیشن ها در کنار ویژگی های تکنیکی این آثار از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود.

 

در کشور ما، انیمیشن از مخاطب قابل توجهی برخوردار است. همین امر موجب شده در سال های گذشته علاقه مندان به تولید انیمیشن و نهادهای مسئول، توجه بیشتری را به این عرصه معطوف کنند. در این سال ها، انیمیشن های بلند سینمایی که در سینماها اکران شد در کنار مجموعه های تلویزیونی چون «شکرستان» از جمله محصولاتی است که با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شده و امید به توسعه انیمیشن های ایرانی را افزایش داده است. علاوه بر این ها باید به انیمیشن های کوتاهی اشاره کرد که بعضا با حمایت نهادهایی چون انجمن سینمای جوانان ایران تولید می شوند و در جشنواره های جهانی برای کشورمان افتخارآفرینی می کند.

 

مرکز پویانمایی صبا از جمله موسسات زیرمجموعه رسانه ملی است که به عنوان یکی از پرکارترین نهادهای تولید انیمیشن در کشور فعال است. «شکرستان» شاید آشناترین تولید موسسه صبا در اذهان عمومی باشد؛ انیمیشنی که توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند و به الگویی برای انیمیشن ایرانی تبدیل شود. در شکرستان با کاراکترها و ماجراهایی روبرو می شویم که بر مبنای حکایت های ایرانی طراحی شده اند و از این نظر برای مخاطب ایرانی کاملا آشنا هستند. با تولید شکرستان این امیدواری به وجود آمده که بتوان سایر محتواهای فرهنگ بومی را نیز در قالبی جذاب و دوست داشتنی عرضه کرد.

 

یکی از موسساتی که اهمیت انیمیشن در انتقال مفاهیم را درک کرده، مرکز پژوهش های اسلامی قم است. این مرکز به تازگی تفاهم نامه مشترکی را با موسسه پویانمایی صبا به امضا رسانده تا از این پس شاهد تولیدات مشترک این دو مجموعه باشیم.

 

«محمدحسین ظریفیان» رییس مرکز پژوهش های اسلامی قم در مراسم امضای این تفاهم نامه براهمیت جایگاه رسانه و به خصوص انیمیشن در دنیای امروز تاکید کرده و کفته که نهاد متبوع او در سال های اخیر به دنبال تدوین سندی بوده که براساس آن بتوان سوژه هایی مفهومی مبتنی بر پژوهش های اسلامی را در اختیار رسانه ملی و نهادهای زیرمجموعه آن قرار داد.

 

 

اما تجربه مرکز صبا را نیز در این زمینه نباید دست کم گرفت. چنان که «محمدرحیم لیوانی» رئیس این مرکز در این نشست به تولید انیمیشن هایی با موضوع زندگی پیامران اشاره کرده که علاوه بر مخاطب داخلی، در کشورهای همسایه نیز علاقه مندان خاص خود را یافته است. او بر این اساس پیش بینی کرده مرکز صبا در سال های آینده به قطب رسانه ای تولید انیمیشن سالم و پاک تبدیل شود و موضوعات دینی و قرآنی را بیش از پیش به تصویر بکشد.

 

گسترش روزفزون توانایی های تکنیکی تولید انیمیشن در ایران در کنار تربیت جوانان علاقه مند به این حوزه که از دانش کافی برای ساخت آثاری در سطح جهانی برخوردارند، آرام آرام زمینه ورود نهادهای مختلف فرهنگی به تولید انیمیشن را فراهم خواهد کرد. نهادهای متنوعی که هر یک با ماموریت های خاصی در پی انتقال مفاهیم مورد نظر خود به مخاطب اند تا از این طریق اهداف فرهنگی خود را محقق کنند. در زمانه ای که فرزندان ایرانی همچون کودکان و نوجوانان سایر کشورها در معرض پیام یک طرفه و مشترک انیمیشن های هالیوودی قرار دارند، تولید آثاری که در این میان به نوعی نقش آلترناتیو را بازی کند، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 

از این روهمکاری نهادهای متخصص در زمینه های مختلف برای تولید آثار مشترک می تواند راهکار پیش روی فرهنگ ما باشد تا از رهگذر آن،  فرهنگ بومی در قالبی جهانی به تصویر کشیده شود.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: مرکز پویانمایی صبا انیمیشن تولید انیمیشن انیمیشن ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۱۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی‌سازی تولید پره توربین‌های کلاس F در سال جاری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، عبدالرسول پیشاهنگ در همایش سراسری مدیران نیروگاه‌های کشور با وزیر نیرو به عملکرد صنعت برق حرارتی در طول سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۸۹ میلیارد کیلووات ساعت انرژی در نیروگاه‌های کشور تولید شده است که نیروگاه‌های حرارتی با تولید ۳۶۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی بالغ بر ۹۲.۵ درصد برق مورد نیاز کشور را تأمین کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است، ادامه داد: ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در دوره اوج بار سال گذشته به ۹۸ درصد رسیده بود که در تلاشیم امسال نیز عملکرد بسیار مناسبی را در این بخش به ثبت برسانیم.

پیشاهنگ با تاکید بر اینکه راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور در سال گذشته از ۳۹.۱ درصد به ۳۹.۳ درصد رسیده است، گفت: در دولت سیزدهم به منظور کاهش ناترازی میان تولید و مصرف برق، اشتغال‌زایی و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری برنامه‌ای برای افزایش ۲۰ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این راستا تاکنون هشت هزار و ۹۶۴ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است، اضافه کرد: این اقدام از طریق سنکرون ۴۶ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۶ هزار و ۵۸۴ مگاوات، دو هزار مگاوات افزایش توان عملی و رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و ۳۸۰ مگاوات واحدهای مقیاس کوچک محقق شده و تا پایان دولت سیزدهم نیز ۹ هزار و ۱۶۱ مگاوات دیگر به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده خواهد شد.

ایران نهمین تولید کننده برق حرارتی جهان

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با افتتاح پروژه‌های جدید در دولت سیزدهم به ۷۵ هزار و ۵۸۴ مگاوات رسیده است، افزود: در حاضر ۶۲۸ واحد تولید برق حرارتی در ۱۴۵ نیروگاه کشور وظیفه تأمین ۹۴ درصد انرژی مورد نیاز مشترکان سراسر کشور را بر عهده دارند و کشورمان به لحاظ ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی رتبه نهم جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد نیروگاه‌های کشور ساخت داخل است، گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌های کشور توسط متخصصان داخلی ساخته می‌شود و تا پایان سال نیز با تولید پره‌های توربین کلاس F (راندمان بالا) در کشور، کاملاً در عرصه ساخت این نوع توربین‌ها بی‌نیاز خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش اعظم تولید برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است؛ بدین منظور همکاران پرتلاش صنعت نیروگاهی کشورمان از مهرماه سال گذشته به منظور افزایش آمادگی نیروگاه‌های حرارتی برای ورود به روزهای اوج مصرف برق تابستان امسال بالغ بر ۱۰۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی را در دستور کار قرار داده‌اند.

رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود

پیشاهنگ با بیان اینکه ۹۸ درصد از برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی عملیاتی شده است، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است طی چند روز آینده با اتمام برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش ضمن ثبت رکورد جدیدی در زمینه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی کشور، شاهد آمادگی کامل این واحدها برای ورود به فصل گرم سال باشیم.

وی تاکید کرد: پرسنل صنعت برق حرارتی از ماه‌ها قبل به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند تا با انجام به موقع برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی، افتتاح واحدهای جدید نیروگاهی، ارتقای ظرفیت عملی و رفع محدودیت‌های تولید واحدهای حرارتی موجود بتوانند بخش اعظم برق مورد نیاز پیک تابستان امسال مشترکان سراسر کشور را به صورت بی‌وقفه تأمین کنند.

کد خبر 6094481 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • گام اول به سمت دولت تنظیم‌گر برداشته شد
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • بومی‌سازی تولید پره توربین‌های کلاس F در سال جاری
  • ۱۰ انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • ۱۰ انیمشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است
  • وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • اتصال جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس به سرزمین اصلی