Web Analytics Made Easy - Statcounter

فتاح نادری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بذر آناپورنا یک رقم جدید فرانسوی است که امسال در سطح چهار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان کشت شد، اظهار داشت: این رقم در مقایسه با سایر ارقام ۲۰ تا ۳۰ درصد عملکرد بیشتری در مقیاس سطح دارد.

وی افزود: این رقم جدید در مقایسه با ارقام موجود در کشور، پتانسیل و عملکرد بالا و مقاوم‌تری در برابر سرما و خشکی و بیماری زنگ زرد دارد و عملکرد بیشتری در مقایسه با دیگر ارقام موجود در کشور داراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره بهبود تولیدات گیاهی بوکان با بیان اینکه بذر آناپورنا برای اولین بار در این شهرستان در روستای "عباس‌آباد" و توسط یکی از کشاورزان پیشرو به نام "فرخ عباسی" کشت شده است، اضافه کرد: با توجه به اینکه این شهرستان قطب تولید گندم در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود و سالانه بیشترین گندم استان در آن تولید می‌شود از این رو استفاده از بذرهای جدید گندم در افزایش عملکرد اراضی کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

"نادری" اضافه کرد: این بذر در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به طور وسیع کشت شده و عملکرد بسیار خوبی در این کشورها داشته است از این رو به دلیل پیش بینی عملکرد بالای آن وزارت جهاد کشاروزی این رقم جدید را وارد کشور کرده است.

وی با اشاره به اینکه معرفی ارقام جدید ضمن افزایش عملکرد در واحد سطح باعث افزایش کیفیت آرد و نان نیز خواهد شد، افزود: امیدواریم کشاورزان و بهره‌برداران عرصه کشاورزی از ارقامی که مورد تایید جهاد کشاورزی است استقبال خوبی داشته باشند.

وی اضافه کرد: این نوع رقم گندم کشت شده به عنوان پایلوت در بوکان، روز ۲۷ تیرماه جاری با حضور یکی از مسوولان کشوری برداشت خواهد شد.

با تلاش کارشناسان جهاد کشاورزی در طی سال‌های اخیر تنوع زیادی به لحاظ ژنتیکی در محصول گندم ایجاد شده به طوری که هم‌اکنون ۱۲۰ رقم از این نوع محصول در کشور ثبت شده است.

طی سال زراعی جاری ۷۲ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت گندم اختصاص پیدا کرد که ۹ هزار هکتار آن به صورت آبی و بقیه به صورت دیم کشت شده‌ است.

گندمکاران این شهرستان برای اراضی آبی از ارقام «میهن» و «پیشگام» و برای مزارع دیم ارقام «سرداری»، «باران»، «اوحدی»، «هما» و « آذر ۲» که در مقایسه با سایر ارقام عملکرد خوب و سازگاری بیشتری با شرایط آب و هوایی منطقه دارد، کشت می‌کنند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گندم بوکان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گندم بوکان وزارت جهاد کشاورزی گندم بوکان رقم جدید کشت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۲۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی معتمدی پور با اشاره به اینکه امسال ۸۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته گفت: ۶۹ هزار هکتار از اراضی استان دیم و بقیه آبی است، ضمن اینکه سطح زیر کشت جو نیز ۲۸ هزار هکتار است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: تمهیدات لازم جهت خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با اختصاص ۸ مرکز ویژه خرید تضمینی در استان در نظر گرفته و تجهیز شده است، همچنین خرید تضمینی کلزا نیز طبق دستور مقام عالی وزرات به بخش خصوصی واگذار شد. معتمدی پور با بیان اینکه ۷۰ درصد نیاز گندم مصرفی از داخل استان تامین شد و در سال زراعی جاری که با نام "جهش تولید با مشارکت مردم" توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، برنامه ریزی هدفمند جهت به کارگیری امکانات مورد نیاز برای برداشت به موقع و در کمترین زمان ممکن گندم به عنوان یک محصول راهبردی و شاخص‌ترین محصول در امنیت غذایی انجام گرفته است. این مسئول با بیان اینکه با هم افزایی و تلاش مضاعف در کنار هم در برداشت گندم و انجام مسئولانه رسالت تامین امنیت غذایی گام برداریم، گفت: در سال جاری حواله سوخت کمباین‌ها منوط به ارائه کارت معاینه فنی و همچنین معرفی نامه از مراکز جهاد کشاورزی با امضای کارشناس پهنه، به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.  

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • آغاز برداشت گندم در جنوب سیستان و بلوچستان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد