Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

بی‌تردید برای بسیاری از مردم جهان غیرقابل باور است اما در سوئد سیاستمداران و بطور ویژه نمایندگان پارلمان هیچ امتیازحقوقی یا مادی به دلیل موقعیت خود ندارند.

استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی

همه سیاستمداران، چه وزرای دولت و چه نمایندگان پارلمان ناگزیرند که اغلب با وسایل حمل و نقل عمومی جابجا شوند و در موارد استثنایی از خودروهای شخصی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته ناگفته نماند که نمایندگان پارلمان برای رفت و آمد کارت بلیط اتوبوس دریافت می‌کنند.

فقط شخص نخست‌وزیر، عالی‌ترین مقام سیاسی کشور، حق استفاده از خودرو تحت نظر نیروهای امنیتی را دارد.

عدم مصونیت در برابر قانون

از همه مهم‌تر اینکه هیچ کدام از سیاستمداران این کشور حقی بنام «مصونیت» در برابر قانون ندارند و مانند دیگر شهروندان عادی هرلحظه می‌توان آنها را به دادگاه کشاند.

آپارتمان‌های ۴۵ متری نمایندگان پارلمان

اغلب نمایندگان پارلمان سوئد در معمولی‌ترین آپارتمان‌های استکهلم زندگی می‌کنند. آپارتمان‌هایی که اغلب به دلیل متراژ پایین، جایی برای ماشین رختشویی ندارند و غالبا این نمایندگان ناگزیر لباس‌های خود را به رختشورخانه‌های عمومی می‌برند. پس اگر قصد دیدار با یکی از نماینده‌ها را دارید می‌توانید آنها را در این مکان‌ها پیدا کنید.

پارلمان تنها برای نمایندگانی که از شهرهای دیگر به پایتخت می‌آیند آپارتمان‌های ۴۵ متری اجاره می‌کند اما آنها حق میزبانی از میهمانان را در صورتی پیدا می‌کنند که یک پول اضافی، به عنوان اجاره به حساب پارلمان واریز کنند.

تا پایان دهه هشتاد میلادی نمایندگان شهرستان‌ها حتی چنین آپارتمان‌هایی را دریافت نمی‌کردند و ناگزیر در دفاتر خود روی کاناپه‌ها می‌خوابیدند.

حقوق نمایندگان: دو برابر حقوق معلم دبستان

تا سال ۱۹۵۷ میلادی نمایندگان پارلمان این کشور چیزی به نام حقوق نمایندگی دریافت نمی‌کردند و شصت سال بعد، آخرین فیش حقوقی نمایندگان تقریبا دو برابر حقوق یک معلم دبستان در این کشور گزارش شده است. از همه مهم‌تر اینکه نمایندگان پارلمان سوئد هیچ کدام منشی یا رئیس دفتر ندارند و خود مسئول تنظیم قرار و ملاقات‌ها و پیشبرد تقویم سیاسی‌شان هستند.

در سوئد تنها انگیزه رسیدن به یک مقام دولتی یا پارلمانی «علاقه خدمت‌رسانی به کشور» است. زیرا مقام سیاسی افراد هیچ قدرت مادی و معنوی به آنها نمی‌دهد.

یکی از برجسته‌ترین رسوایی‌های سیاسی سوئد، در دهه نود میلادی رخ داد. یعنی زمانی که مونا سهلین، معاون نخست‌وزیر یک بسته شکلات تابلرون، پوشک بچه و برخی از وسایل شخصی دیگر را با کارت اعتباری دولتی خریداری کرد و فراموش کرد که آن را اعلام کند و بلافاصله کار خود را از دست داد. این رسوایی در سالنامه‌های سیاسی سوئد به عنوان پرونده تابلرون ثبت شده است.

سیاست در سوئد حکومت پادشاهی مشروطه با نظام پارلمانی و دموکراسی نیابتی است و نخست‌وزیر عالی‌ترین مسئول اجرایی کشور است.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سوئد سیاستمداران نمایندگان پارلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۹۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات اظهار کرد: در تمامی دنیا دور دوم انتخابات نسبت به دوره نخست آن شاهد مشارکت کمتری هستیم و امر غیر عادی نیست.

او افزود: انتخابات در تهران انتخابات بین کسانی است که پایبند نظام هستند و فرقی ندارد کدام یک از کاندید‌ها راهی مجلس شوند البته نباید از اهمیت شرکت در انتخابات دور دوم مجلس غافل شد.

سفیر اسبق کشورمان درباره اولویت‌های مجلس دوازدهم گفت: مجلس علاوه بر کارکرد قانون گذاری وظیفه نظارت بر دستگا‌های اجرایی را دارد چرا که پول و قدرت در این نهاد‌ها نهفته است و مجلس باید مراقب باشد تا فسادی در این مجموعه‌ها صورت نگیرد.

او ادامه داد: برای اینکه مجلس نقش نظارتی و ضد فساد خود را به خوبی ایفا کند در ابتدا باید زمینه ایجاد فساد را در میان نمایندگان از بین ببرد و اگر نماینده‌ای دچار تخطی در این زمینه شد باید به شدت با او برخورد شود و به عبارتی دیگر مجلس باید از فساد ایمن باشد.

قدیری ابیانه گفت: از زمانی که نمایندگان وارد مجلس می‌شوند فساد به سمت آنها هجوم می‌آورد و وعده‌های آنچنانی به آنان داده می‌شود و برخی درخواست‌های عجیب از آنان دارند. البته مردم افراد خوبی را انتخاب کرده اند، اما با این حال باید مراقب بود و تضمینی وجود ندارد که فردی که در گذشته مرتکب فساد نشده در آینده نیز از آن مصون باشد.

این فعال سیاسی در پایان گفت: همچنین نمایندگان باید در بدو ورود به مجلس و آغاز به کار مجلس دوازدهم به ریشه‌یابی مشکلات کشور پرداخته و راه حلی برای آن‌ها پیدا کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
  • نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد
  • چرا کشوری مثل مصر سریال "حشاشین" را ساخت؟
  • چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • برتری خودروهای تجاری بهمن نسبت به سایر محصولات تجاری مشابه