Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود باقرزاده کریمی با اشاره به تاخیر زیاد در نجات تالاب ها اذعان کرد: دو سال است که قانون تالاب ها تصویب شده است. ما به عنوان متولی این عرصه خیلی دیر به داد تالاب ها رسیدیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در حال حاضر 34 تالاب صاحب برنامه مدیریت جامع هستند که از این تعداد 18 برنامه فرایند تصویب را طی کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مدیریت بهتر تالاب ها ضروری است اجرای برنامه‌های مدیریت جامع زیست بومی تالاب‌ها همزمان در چند سطح پیگیری شود. همکاری وزراتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط در سطح ملی یکی از مهمترین ارکان اجرایی شدن این برنامه ها خواهد بود تا هر از گاهی خبر از بحرانی شدن وضعیت یکی از تالاب ها نباشیم.

اندکی از سطح منابع آبی تالاب‌ها کاسته شده است

مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست، در این خصوص گفت: امروزه شاهد یک توالی طبیعی در تالاب ها هستیم که به علت گرمای هوا رقم خورده است. اندکی از سطح منابع آبی تالاب‌ها کاسته شده است. این یک اثر منفی نیست بلکه چرخه طبیعی محیط زیست است. شاید برای انسان‌ها منفی باشد اما برای محیط زیست این چرخه مخرب نیست زیرا به صورت یک مجموعه خود را مدیریت می‌کند.

او افزود: این کاهش سطح آب تالاب‌ها برای مقاصد گردشگری و کشاورزی قطعا خوب نیست اما آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند زیرا چرخه طبیعی آن است. وضعیت در میانکاله به حالت عادی بازگشته و از هرگونه فعالیت غیرمجاز در آن منطقه جلوگیری می‌شود. 

جهانگیری پیگیر وضعیت تالاب‌هاست

باقرزاده کریمی با اشاره به برگزاری جلسه با معاون اول رئیس جمهوری گفت: سومین جلسه ستاد ملی تالاب‌ها با حضور معاون اول رئیس جمهور دوشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد و میانکاله یکی از دستور کارهای این جلسه است. بررسی آخرین وضعیت میانکاله و چالش‌های پیش روی آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست با بیان اینکه برخی تالاب‌های کشور که وضعیت خوبی ندارند، اذعان کرد: تالاب گاوخونی و بختگان در میان تالاب‌های کشور بدترین وضعیت را دارند. در وهله بعد نیز جازموریان نیز شرایط خوبی ندارد که البته نسبت به دو، سه سال اخیر امروزه وضعیت بهتری پیدا کرده است اما محدودیت منابع آبی در بالادست وضعیت بختگان و گاوخونی را از همه تالاب‌های کشور بدتر کرده است.

بزرگ‌ترین چالش رسیدن به آب است

باقرزاده کریمی گفت: امروز بزرگ‌ترین چالش ما رسیدن به آب است و عدم تخصیص حقابه کافی است که امروزه وضعیت گاوخونی را به این روز رسانده است. زمانی که در بالادست مقدار زیادی از آب برای کشاورزی، صنعت و شرب برداشت می شود اولین آسیب به محیط زیست وارد می شود. 

او افزود: ماده 2 قانون احیای تالاب ها مسئولیت تامین آب تالاب‌ها را برعهده سازمان محیط زیست قرار داده است. در همین راستا مطالعات مورد نیاز 18 تالاب صورت گرفت و آن را در اختیار وزارت نیرو که متولی تامین آب است قرار دادیم. وظیفه محیط زیست پیگیری و نظارت است که در همین راستا یک آئین‌نامه نگارش شده است و پس از مطالعات آن را به وزارت نیرو ابلاغ کرده‌ایم.

برای چهار برابر کل آب موجود در زاینده‌رود مصارف ایجاد شده است

این مقام مسئول در محیط زیست با اشاره به وضعیت نامطلوب زاینده‌رود گفت: برای اینکه بفهمیم به چه علت با وجود این قوانین همچنان وضعیت برخی تالاب‌ها مناسب نیست، باید دید که در پنج، شش دهه اخیر چه اتفاق‌هایی در این عرصه افتاده است. در حوزه زاینده رود چهار برابر کل آب موجود در آن بارگذاری صنایع و استفاده‌های دیگر انجام شده است. این اتفاق در مدت کوتاه مدت رقم نخورده بلکه معضلی است که چندین دهه به صورت پی در پی رقم خورده و امروز کار به جایی رسیده که در حقابه به مشکل برخورده‌ایم.

باقرزاده کریمی با اشاره به تاخیر زیاد در نجات تالاب ها اذعان کرد: دو سال است که قانون تالاب ها تصویب شده است. ما به عنوان متولی این عرصه خیلی دیر به داد تالاب ها رسیدیم. زمانی یادمان افتاد که همه آب به زمین های کشاورزی و صنایع اختصاص داده شد و چیزی برای تالاب ها باقی نمانده بود.

او افزود: سازمان محیط زیست در این عرصه به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد. کمیته مدیریت تالاب در استان ها شکل گرفته است و حتی در مواردی که میان چند استان مشترک است کمیته های مشترک نیز تشکیل شده است. شورای هماهنگی زاینده رود نیز در همین راستا شکل گرفته است.

در حال جنگیدن برای حفظ حقابه تالاب ها هستیم

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست در پایان گفت: قطعا به همه افراد محق در آب کمتر از میزان نیاز آن‌ها خواهد رسید زیرا چهار برابر کل موجودی زاینده‌رود این مشاغل و افراد به آب نیاز دارند. این چالشی است که سال‌ها وجود داشته است و باید مطالبه‌گری در این راستا صورت گیرد. در حال جنگیدن برای حفظ حقابه تالاب‌ها هستیم و باید صبر کرد و مشاهده کرد که نتیجه این تلاش‌ها چه خواهد بود.

انتهای پیام:2/5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تالاب محیط زیست زاینده رود گاوخونی سازمان محیط زیست باقرزاده کریمی احیای تالاب ها چهار برابر کل زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۶۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره قاچاق حیات وحش گفت: با حضور رییس سازمان محیط زیست و مقامات کشوری که دارای مسئولیت هستند از جمله فراجا، گمرک قوه قضاییه یک نشست هم اندیشی را در راستای مسئله حیات وحش برگزار کردیم.

او ادامه داد: در این نشست مسئله قاچاق حیات وحش را تبیین کردیم. قاچاق حیات وحش قاچاقی است که رتبه دوم یا سوم را به خود اختصاص داده است. قاچاق حیات وحش بسیار پر سود بوده که تمام کشور‌ها و به خصوص کشور خودمان به دلیل کریدور بودن مبدا قاچاقچیان قرار گرفته است.حیات وحش نقش اساسی و کلیدی در زندگی ما دارند که اگر بی تفاوت باشیم قطعا ژن‌های بی بدل را از دست خواهیم داد.

ابدالی تصریح کرد: امسال کمیته ملی قاچاق جانوری را تشکیل داده ایم که بتوانیم این رتبه را تغییر دهیم. 

او گفت: موضوع مهمی که تا به الان باید توجه شود آموزش است. آموزش لازم را به نیرو‌هایی که در ورودی‌های گمرک و فراجا هستند باید به خوبی ارائه شود تا بتوانند در کمترین زمان اقدام مناسبی را از خود نشان دهند. انواع و گونه‌های مختلف قاچاق را شناسایی بشناسند تا بتوانند موارد قاچاق را تشخیص دهند. 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست  تصریح کرد: فقر و بیکاری از علل قاچاق محسوب می‌شوند. ناآگاهی از عواقب قاچاق نیز باید مورد توجه قرار گیرد برخی از بازار قاچاق، حیوانات را خریداری می‌کنند و این موضوع‌ها باید فرهنگ سازی شود.

ابدالی بیان کرد: متولی اصلی در کشور ستاد مرکزی مقابله با کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری است. اما دستگاه‌هایی که می‌توانند به ما کمک کنند پلیس فراجا از جمله پلیس فرودگاه، راه آهن، قوه قضاییه، هستند که می‌توانند کمک کننده باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم
  • تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید