Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مطمئنا با شنیدن نام قطب شمال سرما را در وجود خود حس خواهید کرد اما واقعا چه تصوری از حضور در این جاذبه زیبای طبیعی و ذوب شدن یخ ها دارید؟

جالب است بدانید برای دیدن این شگفتی طبیعت، نیازی به سفر به قطب شمال ندارید بلکه در دل همین سرزمین نیز در استان کرمانشاه، می‎توانید یک جاذبه طبیعی سحرآمیز را نظاره گر باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در محور کرمانشاه به روانسر در سه ‌راهی قزانچی شهرستان پاوه، در ۲۶ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه در نزدیکی دهستان الهیار خانی، به تالاب هشیلان خواهید رسید.

درست مانند رویای کودکی در کتاب ها، صدای چکاوک ها سکوت طبیعت را می‎شکنند و آن طرف تر دسته ای از لک لک ها را می بینی که مشغول آب تنی هستند، اما رویایی در کار نیست. این واقعیت تالاب هشیلان کرمانشاه است، از جاذبه‎هایی که نظیرش را ندیده‎اید.

یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‎های طبیعت که نظایر آن را باید در قطب های شمال و جنوب ببینید، با کمال حیرت در کرمانشاه رخ نمایان کرده است.

این تالاب در کشور، منطقه و حتی جهان منحصر به فرد است، مساحت تالاب هشیلان  ۴۵۰ هکتار  و دارای ۲۰۳۲ هکتار عرصه حفاظت شده است که از سال ۱۳۷۳ به بعد جزو مناطق حفاظت شده با رده حفاظتی «منطقه شکار و تیراندازی ممنوع» است.

تالاب هشیلان از تعداد زیادی گودال آب و جزیره‌های خشک (هاموک) شکل گرفته که مسیر‌های حرکت آب، شبکه‌ای درهم تنیده از فضا‌های خشک و آبگرفته را به وجود آورده و در بستر‌ی تورب زاری، تالاب هشیلان ایجاد شده است.

چرا تالاب هشیلان منحصر به فرد است؟

یاوری مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در گفت‎وگو با خبرنگار ما گفت: تالاب هشیلان باید در عرصه های جغرافیایی اسکاندیناوی و در مناطق بسیار سرد مانند قطب شمال یا جنوب وجود داشت چرا که از مواد آلی تجزیه نشده تشکیل شده است.

یاوری ادامه داد: این تالاب تالابی الگو یافته است، علت الگو یافتگی آن بنابر تحقیقات دانشگاهی، تجمع لایه‌های تورب (مواد آلی نارس) بر روی هم در داخل گودال‌های آب و لایه‌های زیرین آن است. چنین تالاب‌های تورب زاری با این مشخصات فقط در قطبین شمال و جنوب کره زمین و درعرض‌های بالا و بر اثر ذوب شدن یخ‌ها به وجود آمده اند. اما اینکه این تالاب چرا در این طول و عرض جغرافیایی و در این بخش از زاگرس پدیده آمده است، هنوز معلوم نیست.

او بیان کرد: بارندگی‎های پارسال و امسال موجب احیای تالاب هشیلان شد و علاوه بر حفظ گونه های جانوری و گیاهی این تالاب مانند یک اسفنج  که آب را به خود جذب می‎کند و در فصل گرما آن را پس می‎دهد، که این نگهداری آب موجب تنظیم جریانات آبی می شود و مهم ترین عامل برای جلوگیری از سیل است.

یاوری گفت: علاوه بر جلوگیری از سیل، لطافت هوا و زندگی جوامع محلی به این تالاب بستگی دارد و از تولید گرد و غبار جلوگیری می‎کند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست در بحث اراضی اطراف تالاب، تعارضاتی با جوامع محلی داشتیم که با همکاری منابع طبیعی و دستگاه قضایی حل شد و اکنون مرزبندی تالاب هشیلان انجام شده است.

تالاب هشیلان باید دست نخورده بماند

کرمی رئیس انجمن راهنمایان گردشگری در استان کرمانشاه معتقد است به دلیل ویژگی های خاص تالاب هشیلان باید کشاورزی و دامپروری متوقف شود و طبیعت این منطقه بکر و دست نخورده باقی بماند.

او به حضور پرندگان در تالاب هشیلان اشاره کرد و گفت: وقتی در منطقه ای پرندگان وجود دارند یعنی بیشتر از هر چیز سکوت منطقه باید رعایت شود و حضور بدون برنامه ریزی انسان ها با ایجاد سر و صدا این سکوت را به هم می ریزد.

کرمی بیان کرد: تالاب هشیلان باید سایت پرنده نگری مجهزی داشته باشد که متاسفانه از این امکان محروم است ساختمان نیمه کاره ای در این منطقه وجود دارد که با معماری منطقه سازگاری ندارد.

او ادامه داد: جاذبه های طبیعی یکی از عوامل مهم برای حضور گردشگران است اما حضور انسان ها باید اصولی باشد تا موجب تخریب این اکو سیستم نشود.

کرمی بیان کرد: باید از بوم گردی برای توسعه گردشگری این منطقه استفاده کنیم امکانات اقامتی مانند رستوران، خانه های بوم گردی و امکانات رفاهی می‏‎تواند در روستاهای اطراف این تالاب ایجاد شود و گردشگران تنها برای تماشای مکان طبیعی در  آن جا حضور پیدا کنند.

او افزود: ایجاد امکانات رفاهی در منطقه علاوه بر ایجاد اشتغال برای روستاییان و توسعه گردشگری، به حفظ این زیستگاه طبیعی کمک می‎کند و نسل های آینده نیز می‎توانند از این زیبایی بهره مند شوند.

کرمی گفت: باید زیرساخت های مناسب برای بازدید گردشگران فراهم شود که از جمله آن راه دسترسی تالاب است که در حال حاضر راه ارتباطی این تالاب آسفالت نشده است.

او به نداشتن تابلوهای راهنما برای حضور گردشگران اشاره کرد و گفت: تابلوها باید با فاصله مناسب در طول مسیر نصب شوند که در این زمینه خلا هایی وجود دارد و گردشگران باید مسیر ناآشنایی را برای رسیدن به این تالاب طی کنند.

جاذبه های گردشگری بدون تاسیسات رفاهی

رشنو معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ با بیان اینکه تالاب هشیلان جز مناطق حفاظت شده است، گفت: جاذبه های گردشگری بدون تاسیسات با استقبال کم مواجه است.

رشنو بیان کرد: در این منطقه، با توجه به اینکه منطقه حفاظت شده است، سرمایه گذاران با مشکل رو به رو هستند. تاسیسات باید با مصالح بومی ساخته شود و با منطقه همخوانی داشته باشد تا آسیبی به طبیعت بکر تالاب، وارد نشود.

او با اشاره به احداث سایت پرنده نگری در تالاب هشیلان گفت: با توجه به ظرفیت ارزشمند این منطقه از لحاظ گونه های پرندگان می‎تواند سکوت منطقه و زیبایی آن زمینه ای برای ایجاد جاذبه گردشگری باشد، که صدور مجوز اولیه با محیط زیست است.

رشنو گفت: در کنار جاذبه های گردشگری وجود تاسیسات بهداشتی برای گردشگری ضروری است و اداره محیط زیست باید تمهیداتی در نظر بگیرد تا پساب به درون تالاب نفوذ نکند.

 مطمئنا شما هم برای دیدن این جاذبه شگفت انگیز مشتاق شده اید اما حفظ و نگهداری از آن بر روی کاغذ نمی‎تواند به پایداری  برای نسل‎های آینده منجر شود.

بی نظیرترین اتفاق طبیعت اکنون در کرمانشاه رخ داده و نباید بگذاریم از دست برود و بعد چاره بیاندیشیم که نوش دارو پس از مرگ سهراب دردی دوا نمی‎کند و در انتها باید علاوه بر حفظ طبیعت دست نخورده آن، امکاناتی احداث شود که همگان بتوانند از این جاذبه نادر لذت ببرند.

انتهای پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جاذبه گردشگری مکان های تاریخی جاذبه های کرمانشاه تالاب هشیلان استان کرمانشاه حفاظت شده محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۶۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت تهرانگرد به قاب شبکه تهران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویکرد سری جدید تهرانگرد معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌های استان تهران است. جاذبه‌هایی که شاید بسیاری از آنها را کمتر کسی بشناسد و دیدن و شنیدن آن برای هر بیننده‌ای جذاب و شگفت‌انگیز است.

طبیعت بکر و زیبای شهر‌های مختلف، اماکن مذهبی و تاریخی آنها، فرهنگ و رسوم مردم مناطق مختلف استان تهران و فعالیت‌های حوزه کشاورزی در این برنامه به تصویر کشیده خواهد شد.

تهرانگرد در گروه تهران و شهروندی شبکه تهران تولید می‌شود و جمعه‌ها ساعت ۲۲ پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان
  • بازگشت «تهرانگرد» به شبکه تهران
  • بازگشت تهرانگرد به قاب شبکه تهران
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • جاذبه تنگه «کفنه لا»در شهرستان بدره
  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی