Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، فریدون یاوری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص ۲۱ تیرماه روز بدون پلاستیک گفت : متأسفانه در کشور ما استفاده از کیسه‌های یک بار مصرف در خرید‌ها به نوعی رفتار غیرقابل کنترل تبدیل شده است. عادی شدن این نحوه ارائه اجناس منجر به تغییر رفتار شهروندان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : این رخداد منجر به افزایش میزان تولید و مصرف کیسه‌های پلاستیکی شده است که بسیار خطرناک است.

یاوری افزود: طبق محاسبات اخیر کارشناسان، سالانه حدود یک تریلیون تن کیسه پلاستیکی وارد چرخه ضایعات می‌شوند و این رقم بالای تولید مواد پلاستیکی از جنبه‌های مختلف برای زمین مشکل‌ساز است.

او گفت: یکی از آلاینده‌های بزرگ طبیعت و منابع طبیعی، کیسه‌های پلاستیکی است. کیسه‌هایی که اگر در طبیعت رها شوند بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان لازم است تا تجزیه شده و به طبیعت بازگردد و صدمات جبران ناپذیری بر پیکره محیط زیست وارد می‌کنند.

یاوری افزود: علاوه برخسارت ناشی از پلاستک بر طبیعت و زندگی جانداران، توجه به صدمات بهداشتی و سلامت انسان نیز حائز اهمیت فراوان است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه زیان‌های بهداشتی و محیط زیستی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی باید از جمله اهداف مهم وبرنامه‌های اساسی باشد و دراین راستا نیاز به همکاری جدی همه ارگان‌ها بویژه صدا و سیما، آموزش و پرورش، ائمه محترم جمعه و دستگاه‌های ذیربط می‌باشد.

او گفت: نان داغ در کیسه‌های پلاستیکی سبب تولید حرارت می‌شود؛ هنگام خرید نان تازه نباید آن را درون کیسه‌های پلاستیکی قرار داد، زیرا حرارت نان داغ در کیسه‌های پلاستیکی سبب تعرق کیسه و کپک زدن نان می‌شود.

یاوری گفت: جایگزینی کیسه پارچه‌ای باید ترویج شود؛ به عنوان مثال چندسالی است که با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و سازمان غله کرمانشاه تفاهم نامه جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌ها اجرایی شده است و با استقبال شهروندان روبرو شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه افزود: پلاستیک از مواد نفتی و پتروشیمی تولید می‌شود به همین دلیل در شرایط تماس با مواد داغ و اسیدی ماده‌ای به نام مونومر (مولکول‌های کوچکی که تعدادی اتم را در یک ردیف در بر می‌گیرد) بوجود می‌آید که این مواد در دراز مدت ممکن است خطرناک و سرطان زا باشد. تولید مواد مونومر در کیسه و تماس با نان باعث ایجاد بیماری‌های ریوی و اختلال گوارشی می‌شود و سیستم‌های عملکردی بدن افراد را مختل می‌کند.

او خواستار حذف پلاستیک در سایر خرید‌های مردم و در صنوف مختلف که با حوزه بهداشت در ارتباط هستند پیگیری و اجرایی شد.

یاوری گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد در ایران روزانه سه هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن کیسه پلاستیکی تولید می‌شود در حالیکه عمر مصرف آن‌ها زیر ۱۰ دقیقه است، اما صد‌ها سال در طبیعت باقی می‌مانند از این رو سازمان حفاظت محیط زیست پیش‌نویس لایحه دائمی «کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی» را تهیه و به کمیسیون زیر بنایی دولت ارسال کرده است .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست منابع طبیعی روزجهانی کیسه های پلاستیکی کل حفاظت محیط زیست کیسه های پلاستیکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۶۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، صادق پورسالم بیان کرد: از سوم تا نهم اردیبهشت هفته زمین پاک نام‌گذاری شده است. در این هفته برای افزایش آگاهی مردم و ترویج فرهنگ حفاظت از زمین، برنامه‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از آنها توزیع کیسه‌های پارچه‌ای بین مردم و فروشگاه‌ها است.

وی از آغاز توزیع هزار کیسه پارچه‌ای بین نانوایی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ در استان خبر داد و افزود: کیسه‌های پلاستیکی با منشاء نفت از پلیمر‌هایی تشکیل شده‌اند که به‌سختی تجزیه می‌شوند و ماندگاری آنها در طبیعت ۴۰۰ سال است، اما کیسه‌های پارچه‌ای دارای بافت‌های گیاهی هستند که بعد از ۴ تا ۵ ماه در طبیعت تجزیه می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر تولید کمتر زباله، کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، کاهش هزینه و مقاومت بیشتر را از مزایای کیسه‌های پارچه‌ای عنوان کرد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت با هدف مصرف کمتر کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها و حفاظت از محیط‌زیست، گفت: به فروشگاه‌های زنجیره‌ای ابلاغ شده تا از دادن کیسه پلاستیکی رایگان به مشتریان خودداری کنند.

پورسالم یادآور شد: این کار در بسیاری از کشور‌ها اجرا می‌شود و در کاهش مصرف پلاستیک نقش موثری داشته است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها
  • اجرای طرح ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان
  • توزیع ۳ هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد
  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • حذف کیسه‌های پلاستیکی در ایران | آب دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرد
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • توضیحات سلاجقه درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند