Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعتراضات نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس به نحوه فروش سهام شرکت‌ها در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF همچنان ادامه دارد اما مسئولان وزارت اقتصاد بر عملکرد خود در فروش سهام صندوق‌ها اصرار دارند و آن را از سهام عدالت جدا می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، یکی از اقدامات دولت برای جذب سرمایه‌های مردم و همچنین افزایش حضور مردم در بازار سرمایه، فروش مستقیم سهام دولت در برخی از صنایع و شرکت‌ها بود که از ابتدای سال 99 در قالب صندوق‌های ETF اجرایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صندوق دارایکم با عرضه سهام 3 بانک و دو شرکت بیمه‌ای در اردیبهشت ماه اجرا شد و بیش از 3 میلیون و 480 هزار نفر در این واگذاری شرکت کردند که نتیجه آن جمع‌آوری بیش از 5 هزار و 880 میلیارد تومان نقدینگی بود. پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز معاملات صندوق دارایکم ارزش 200 واحد آن به بیش از 5 میلیون تومان رسیده است.

درحالیکه دولت به دنبال عرضه سهام دو صندوق ETF دارادوم و داراسوم است نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز طرحی را دنبال می‌کنند که براساس آن جاماندگان سهام عدالت که در گذشته برای این سهام ثبت نام کردند، نیز شامل این سهام شوند. برخی از نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقدند دولت سهامی که در قالب سه صندوق ETF عرضه کرده همان سهام‌ شرکت‌هایی است که قرار بوده در قالب سهام عدالت به مردم واگذار نماید اما پس از عدم به تخصیص به دارندگان سهام عدالت، تصمیم گرفت برای جبران کسری بودجه و افزایش مشارکت مردم در بازار سرمایه این سهام را به مردم بفروشد.

اصرار دولت بر ادامه روند واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری

با وجود اعتراض نمایندگان به نحوه فروش سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری اما مسئولان وزارت اقتصاد همچنان بر نحوه کنونی  فروش سهام شرکت‌های دولتی اصرار دارند. سازمان خصوصی نیز جزئیات عرضه ETF های بعدی دولت مشخص کرده؛ شمسی معاون سازمان خصوصی‌سازی همچنین به عرضه سهام دولت در قالب ETF اشاره کرد و گفت: کارهای ای تی اف(ETF) پالایشی درحال انجام است. در این راستا تصمیم اولیه دولت چهار پالایشگاه تبریز، اصفهان، تهران و بندرعباس بود. درحال حاضر طبق مصوبه هیات واگذاری، دو تا از پالایشگاه‌ها بلوکی عرضه می‌شود.

با این حالی وزارت اقتصاد تاکنون شایعه توقف ETF دوم و سوم را تکذیب کرده و مسئولان آن معتقدند که سهام عرضه شده در این صندوق‌ها از سهام عدالت مجزا هستند. در همین باره مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در توییتی درباره تذکر نمایندگان به وزیر اقتصاد درباره فروش سهام عدالت در قالب صندوق ETF به مردم نوشت :

با توجه به اینکه سهام دولت در شرکت‌های مشمول سهام عدالت همان سهامی است که در قالب دارادوم و داراسوم قرار است واگذار شود باید دید که با وجود کش و قوس‌های زیادی که میان مجلس و دولت وجود دارد سرنوشت دو صندوق دارادوم و سوم به کجا خواهد رسید. زیرا پاسخ‌های مسئولان وزارت اقتصاد به نمایندگان مردم نتوانسته آن‌ها را قانع کند و اعضای کمیسیون اقتصادی همچنان بر نظر خود مبنی‌بر توقف واگذاری دارادوم و داراسوم تاکید دارند.

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: بورس سهام عدالت دارایکم کمیسیون اقتصادی قالب صندوق وزارت اقتصاد سهام عدالت فروش سهام صندوق ها شرکت ها سهام دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۱۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین، از ابتدای هفته جاری به‌دنبال کاهش تنش‌های نظامی در منطقه، شاخص کل بورس تهران وارد یک روند صعودی شد و از ابتدای هفته تا روز دوشنبه نزدیک به ۱۱۰هزار واحد معادل ۵درصد رشد کرد. با این حال دیروز شاخص کل بازار سهام ۱۳هزارو ۴۲۵واحد کاهش یافت و در محدوده ۲میلیون‌و ۳۰۳هزار واحد قرار گرفت. با وجود این میزان نزول، دیروز ارزش کل معاملات که نماگر مهمی برای بازار سهام است دست‌کم ۱۰۰میلیارد تومان افزایش یافت و در عین حال بیش از ۵۵میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شد.

دیروز همچنین نسبت ورود پول سهامداران حقیقی به ارزش کل معاملات خرد هم به ۱.۳درصد رسید که نشان می‌دهد با وجود نزول شاخص، شتاب ورود پول به بازار سهام افزایش یافته است. در چنین شرایطی اگرچه ممکن است شاخص کل بورس تهران امروز چهارشنبه اندکی عقب‌نشینی کند، اما با توجه به آنکه این شاخص توانسته ظرف روزهای گذشته از محدوده کلیدی ۲میلیون‌و ۳۰۰هزار واحد عبور کند، انتظار نمی‌رود نزول بورس خیلی دامنه‌دار باشد.

از نظر تکنیکی چنانچه شاخص کل بورس تهران بتواند موقعیت خود را در این محدوده حفظ کند، احتمال رشد شاخص بورس افزایش خواهد یافت؛ ضمن اینکه تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که احتمالا فرمول جدید برای قیمت‌گذاری شرکت‌های خودروسازی‌ از سوی وزارت صنعت تعیین خواهد شد که این موضوع می‌تواند منجر به رشد قیمت سهام شرکت‌های خودروساز شود و با توجه به اثرگذاری این گروه بر بازار سهام می‌توان انتظار داشت کلیت بازار سهام در موضع صعودی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید

واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟ مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟ پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟ | گام تازه برای برتری در مسابقات

آمارها همچنین نشان می‌دهند که نرخ دلار نیمایی نیز به محدوده ۴۱هزار تومان رسیده است که این موضوع نیز می‌تواند ظرف روزهای آینده اثر مثبتی بر معاملات بورس داشته باشد. به‌طور کلی ارز حاصل از صادرات شرکت‌های بورس با نرخ دلار نیمایی تسعیر می‌شود و هر نوع افزایش قیمت دلار نیمایی می‌تواند منجر به رشد درآمد شرکت‌های بورس و افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها شود.

با همه این توضیحات، می‌توان گفت شاخص کل بورس تهران اکنون در محدوده حساسی قرار گرفته است که درصورت تثبیت در این موقعیت می‌تواند با رشدهای بیشتری مواجه شود.

ضمن اینکه باید توجه کرد حتی با فرض نزول شاخص در هفته‌های آینده، این نزول نمی‌تواند خیلی دامنه‌دار و عمیق باشد؛ به‌طوری که شاخص کل بورس تهران به زیر مرز ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد سقوط کند؛ چراکه قیمت سهام شرکت‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده‌ و این محدوده نوعی حمایت تکنیکی برای شاخص کل محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود حتی درصورت نزول شاخص ظرف چند هفته آینده وضعیت بازار سهام با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع در تیرماه متعادل شود و تقاضا برای خرید سهام افزایش یابد.

کد خبر 846776 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بازار سرمایه سهام عدالت بورس تهران بورس - فرا بورس خودرو سهام شرکت‌ها سرمایه‌ گذاری

دیگر خبرها

  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است
  • تمجید رئیسی از عملکرد دولت
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است
  • وقتی دولت و بذرپاش ابلاغیه رهبری را دور می‎زنند
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • برخورد تهدیدآمیز و امنیتی با مسائل کارگری را قبول ندارم/ تنظیم چند لایحه درخصوص مواد قانون کار توسط دولت