Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی‌ها نشان می‌دهد تفاوت قیمت انواع میوه از سر باغ تا خرده‌فروشی 5-4 برابر است و واسطه‌ها برندگان اصلی تجارت محصولات کشاورزی در ایران هستند.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «وطن امروز» به موضوع تفاوت قیمت انواع میوه از سر باغ تا خرده‌فروشی و متضرر شدن کشاورزان به‌دلیل جولان دلالان در بخش کشاورزی پرداخته‌ است که مهم‌ترین بخش‌های آن را در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جولان دلالان در بخش کشاورزی

این روزها در اوج فصل برداشت میوه‌های تابستانی، جولان دلالان در بازار داد تولیدکنندگان را درآورده و مصرف‌کننده‌ها هم دل چندان خوشی از قیمت‌ها ندارند. قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی و باغی از مزرعه تا میدان مرکزی تره‌بار و رسیدن به دست مغازه‌دارها چندین بار افزایش می‌یابد تا با اختلاف زیادی به دست مصرف‌کننده برسد.

به گزارش «وطن امروز»؛ نبود نظارت در نظام توزیع محصولات کشاورزی و باغی، مسأله گرانی میوه در بازار را به وجود آورده و در این آشفته‌بازار، سود خوبی هم نصیب دلالان می‌شود.

تفاوت قیمت  ۴ تا ۵ برابری انواع میوه از سر باغ تا خرده‌فروشی

بررسی‌ها نشان می‌دهد تفاوت قیمت انواع میوه از سر باغ تا خرده‌فروشی ۴ تا ۵ برابر است و واسطه‌ها برندگان اصلی تجارت محصولات کشاورزی در ایران هستند. وجود دلال‌ها و واسطه‌‌ها در جامعه‌ کشاورزی کشور حقیقت تلخی است که با جسارت و گستاخی، عدالت را به مسلخ می‌برند.

وقتی دیگر عرصه‌‌های جامعه‌ هم جولانگاه دلالان می‌شود، آنگاه عمق فاجعه‌ در عرصه‌ کشاورزی با قشر ضعیف و آسیب‌پذیرش و با کمترین میزان پیوند صنفی و همبستگی بخوبی نمایان است. پیامدهای نامطلوب دلالی و واسطه‌گری، امروزه‌ به بیماری فاجعه‌باری تبدیل شده‌ که بیش از هر زمانی، امر تولید را مختل کرده و کمر تولیدکننده‌، بویژه در بخش کشاورزی را درهم شکسته‌ است. 

کشاورزان در ایران، با شرایط بحرانی سفره‌های آب زیرزمینی که کارشان را با ریسکی بسیار بالا مواجه کرده است، نه‌تنها سودی از تولید محصولات نمی‌برند، بلکه حتی محصول خود را زیر قیمت تمام‌شده نیز می‌فروشند.

البته این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که مصرف‌کنندگان از قیمت بالای محصولات گله‌مند هستند و این دوگانگی موضوعی است که نشان می‌دهد در فاصله بین تولید محصولات تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد، اتفاقاتی رخ می‌دهد که مسلما برای هیچ‌کدام از ۲ طرف این معادله نفعی در بر ندارد. 

علی‌اکبر مهرفرد،‌ قائم‌مقام بازرگانی وزیرجهاد کشاورزی با اشار به ادامه حضور واسطه‌ها در بازار محصولات کشاورزی، معتقد است امروزه فاصله قیمتی عرضه تا مصرف محصولات کشاورزی 2 تا 4 برابر است، به طوری که بعضی محصولات در مزرعه کیلویی 400 تومان خریداری می‌شود اما در بازار 2000 تومان به فروش می‌رسد. 

به نظر کارشناسان، افزایش حضور دلال‌ها برای خرید محصولات کشاورزی با قیمت ارزان از دلایل اصلی مهاجرت کشاورزان به شهرهاست؛ آنها می‌گویند: خرید محصولات تولیدی با قیمت ارزان توسط واسطه‌ها نه‌تنها سبب کاهش درآمد کشاورزان، بلکه عاملی برای مهاجرت آنها به شهرهای نیز بزرگ شده است. 

 

ما کار می‌کنیم؛ دلال سود می‌برد!

پای درددل کشاورزان و باغداران که می‌نشینم، از بی‌توجهی مسؤولان گلایه دارند و اینکه نبود حمایت از تولیدکننده و نظارت در پروسه فروش محصولات، آنها را ناچار به همکاری با واسطه‌ها می‌کند.

«حسنعلی صفری» یکی از باغداران غرب کشور است. او هم مانند بسیاری دیگر از باغداران و کشاورزان با ابراز نارضایتی از نابسامانی‌های بازار میوه و تره‌بار، می‌گوید: «ما با زحمت زیادی محصول را تولید کرده و به مرحله برداشت می‌رسانیم اما زمان فروش محصول همه سود به جیب واسطه‌ها می‌رود».

او می‌گوید: «امسال هر کیلو آلبالو را 8 هزار تومان فروختم که علاوه بر آن هزینه باربری برای ارسال محصول به تهران و حدود 15 تا 20 درصد حق دلالی را هم پرداختم».

او می‌گوید: «چون در روستا تعاونی نداریم، مجبوریم به صورت انفرادی برای فروش محصول اقدام کنیم و در این میان هیچ نقشی هم برای تعیین قیمت نداریم. بزرگ‌ترین مشکل ما در حوزه تولید محصولات خشکبار و باغی این است که تولیدکننده نرخ را تعیین نمی‌کند، بلکه تعیین قیمت توسط دلال انجام می‌شود و ما ناچار به پذیرش هستیم».«محمدغفاری» باغدار دیگری است که با او گفت‌وگو می‌کنم. غفاری تولیدکننده انگور است و عمده محصول خود را به صورت کشمش عرضه می‌کند. 

غفاری در پاسخ به این سوال که چرا خودتان برای فروش مستقیم محصول اقدام نمی‌کنید، می‌گوید: «دلال‌ها همیشه با خریدار عمده در ارتباطند اما ارتباط ما سالی یک بار آن هم در زمان برداشت محصول است. از طرف دیگر متأسفانه وقتی خودمان بخواهیم محصول را مستقیم عرضه کنیم هزار عیب و ایراد بر آن می‌گذارند اما اگر همان محصول با همان کیفیت توسط دلال به صنایع بسته‌بندی یا تبدیلی عرضه شود، می‌شود بهترین محصول بازار».
 چرخه اقتصادی کشاورزی ناقص است

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میوه و تره‌بار تهران اما معتقد است مشکل اصلی این حوزه به زیرساخت‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط می‌شود. مصطفی دارابی‌نژاد می‌گوید: «کشاورزان و باغداران به دلیل اینکه توان مالی برای بسته‌بندی یا انبار کردن محصولات را ندارند، بار را پیش‌فروش می‌کنند. در این میان تنها نقش تعاونی‌های روستایی هم این است کود شیمیایی را که با ارز دولتی خریداری شده با نرخ آزاد به کشاورز و باغدار بفروشند!»

او با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی می‌تواند با اعطای تسهیلات کم‌بهره‌ به کشاورزان و باغداران چرخه واسطه‌گری را در بازار قطع کند، تأکید می‌کند: «اگر کشاورز توانایی بسته‌بندی یا انبار کردن محصولات را داشته باشد، این زنجیره هم قطع شده و باغداران می‌توانند در فرصت مناسب محصول را به صورت مستقیم در میادین عرضه کنند».

سیدسعید‌ راد، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران هم در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با اشاره به تلاش این سازمان برای حذف نقش دلالان در بازار میوه گفت: «سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با در اختیار داشتن 245 میدان و بازار میوه و تره‌بار در سطح شهر تهران، بستر عرضه محصولات کشاورزی و باغی را فراهم آورده و تلاش کرده با حذف نقش واسطه‌ها و دلالان از این مراکز، فاصله تولید تا مصرف را به سود تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کاهش دهد اما با توجه به وظایف سازمانی و حدود اختیارات، این سازمان نمی‌تواند در فرآیند عرضه میوه و تره‌بار در کشور ورود کرده و در این باره اقدامی ‌انجام دهد».
 

استارت‌آپ‌ها یاور کشاورزان برای عرضه مستقیم

با این تفاسیر، بازاریابی نوین و ایجاد بسترهای جدید برای رفع مشکلات تولید و فروش سنتی محصولات کشاورزی راهکار مناسبی برای حذف واسطه‌ها در این پروسه به نظر می‌رسد؛ اقدامی که در سال‌های اخیر در قالب برنامه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های استارت‌آپی مورد توجه قرار گرفته است. در سال‌های اخیر برخی شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه وارد شده‌اند.

هدف آنها این است که با مدیریت بازار و تجاری‌سازی محصولات کشاورزی، در فرآیندهای بازارسازی، بازاریابی و بازاررسانی فرصت انتخاب بیشتری برای کشاورز و تولید‌کننده فراهم کنند. 

سیدعرفان میرطالبی، مدیر استارت‌آپ سروبان، با بیان اینکه این استارت‌آپ ویترین مزارع کشاورزی است، خاطرنشان می‌کند: «این استارت‌آپ از طریق سایت، اپلیکیشن، سامانه پیامکی و سامانه صوتی فعال است و کشاورزان و باغداران می‌توانند مشخصات محصول خود را در سامانه ثبت کنند».

وی واسطه‌های مضر در فرآیند رسیدن محصول به مصرف را از دغدغه‌های اساسی این حوزه دانسته و می‌گوید: «بازار حوزه کشاورزی بسیار سنتی است و عمده فروش محصولات از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود با این حال هدف ما این است که کسی را از چرخه خرید حذف نکنیم، بلکه می‌خواهیم این روند را ساماندهی کنیم.

قیمت تمام‌شده در فضای کشاورزی، هم برای تولید‌کننده، هم برای سیاست‌گذار و هم برای خریدار نامشخص است؛ اگر بتوانیم فضا را شفاف‌تر کنیم بسیاری از مشکلات این حوزه هم از بین خواهد رفت».

او می‌گوید: «حجره‌‌دارهای اصلی و بارفروشان در شهرهای مختلف با توجه به ظرفیت‌های استارت‌آپ، ارتباط خوبی با سروبان برقرار کرده‌ و ۱۰۰ حجره‌دار با ارائه مدرک اعلام آمادگی کرده‌اند محصولات مختلف را هم با درصد سود پایین‌‌تر، هم به صورت امانی و هم با شفافیت بیشتر بفروشند.

با این حال متأسفانه در شرایط فعلی ما نمی‌توانیم ظرفیت بازار را پاسخ دهیم، زیرا تقاضا بیشتر از عرضه است و تأمین‌کننده به اندازه کافی وجود ندارد».

میرطالبی درباره شناسایی کشاورزان در مناطق مختلف کشور و معرفی این استارت‌آپ به تولید‌کننده‌ها هم می‌گوید: «در حال حاضر ارتباط با کشاورزان، بخشی از طریق مراجعه حضوری و بخشی از طریق معتمدان محلی انجام می‌شود. در این ‌باره با بسیج سازندگی هم مذاکراتی داشتیم و قرار شده با کمک گروه‌های جهادی که در مناطق حضور دارند، شیوه عرضه مستقیم محصول به کشاورزان محلی معرفی شود».

این فعال استارت‌آپی با تأکید بر اینکه ما تلاش می‌کنیم تکنولوژی را به روستاها ببریم، می‌گوید: در قالب این طرح، مازاد سود فروش محصول را در قالب کمک‌هزینه خرید محصولات فناوری به روستاها برمی‌گردانیم و در کنار آن بشدت مراقب هستیم واسطه جدید ایجاد نکنیم».

به گفته میرطالبی، استارت‌آپ آنها پروسه‌ای برای صحت‌سنجی کشاورزان در نظر گرفته و بر اساس آن تاکنون ۲۶ هزار مورد در سامانه به ثبت رسیده که از این تعداد حدود 5 هزار و 300 کشاورز ساماندهی شده‌اند. این استارت‌آپ تا امروز در ۴۳۰ روستا معرفی شده و در حال حاضر ماهانه ۳ هزار تن فرصت معاملاتی ایجاد کرده است. 

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران هم ضمن تأیید این موضوع به «وطن امروز» می‌گوید: «بتازگی با همکاری یکی از مجموعه‌های بزرگ استارت‌آپی، کار فروش غیرحضوری انواع میوه، سبزیجات، صیفی‌جات و محصولات پروتئینی و سوپرمارکتی را با اطلاع‌رسانی محدود در 13 میدان میوه و تره‌بار که البته هر 22 منطقه تهران را پوشش می‌دهند، آغاز کرده‌ایم.

پس از ارزیابی و بررسی آثار و نتایج این طرح و برطرف کردن اشکالات و ایرادات احتمالی و رفع خلأ‌ها، این طرح به همه میادین و بازارهای میوه و تره‌بار تسری یافته و نسبت به اطلاع‌رسانی گسترده آن اقدام خواهد شد. از پیشنهادهای اجرایی و عملیاتی در این حوزه حمایت و از امکانات موجود خود برای معرفی استارت‌آپ‌ها استفاده می‌کنیم».

با این وجود در حال حاضر چه در شیوه مدرن و چه در شیوه سنتی عرضه محصولات کشاورزی و باغی، اختلاف زیادی در قیمت‌گذاری وجود دارد و یک محصول با کیفیت یکسان در مغازه‌های سطح شهر با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود.

فعالیت استارت‌آپ‌ها هنوز برای بسیاری از کشاورزان و باغداران نقاط مختلف کشور ناشناخته است اما به نظر می‌رسد در صورت تبلیغات مناسب و برنامه‌ریزی بلند‌مدت در این حوزه، مشکلاتی که توسط واسطه‌های بازار تولید و توزیع ایجاد می‌شود، کاهش قابل توجهی داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی کشاورزان دلالان میوه استارت آپ محصولات کشاورزی و باغی کشاورزان و باغداران جولان دلالان بخش کشاورزی میوه و تره بار استارت آپ استارت آپ ها فروش محصول تفاوت قیمت وطن امروز واسطه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۲۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

ثبات نسبی بازار مسکن و کاهش انتظارات تورمی باعث کساد شدن بازار بخر و بفروش‌ها شده و به گفته واسطه‌های ملکی، برای آپارتمان‌هایی که با قیمت‌های اعلامی جدید عرضه می‌شوند مشتری چندانی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازارهای رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشدهایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.

با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت به ایسنا گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است.  قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحدها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده ولی هنوز تثبیت نشده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید