Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، امین آصفی رییس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی  به تبعات و آثار عدم فروش کتاب‌های درسی توسط کتاب‌فروشان پرداخته است و اجرای آن را دلیل تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها در شهرهای کوچک می‌داند. متن این یادداشت به شرح زیر است؛

اخیرا خبر ثبت‌نام و پیش خرید تمامی کتاب‌های درسی در تمامی مقاطع تحصیلی توسط سامانه وزارت آموزش و پرورش در رسانه‌ها منتشر شد که بر این اساس کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور از عرضه کتاب‌های درسی در تمامی مقاطع بیرون گذاشته شدند و تولید و عرضه این کتاب‌ها برای سال آینده تحصیلی تنها از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی انجام می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درآمد فروش کتاب‌های درسی توسط کتاب‌فروشان از منابع درآمدی قدیمی صنف کتاب‌فروشان است که در روزهای رکود فعالیت و خسارات مالی ناشی از کرونا صنف ناشران و کتاب‌فروشان بیش از پیش دچار نگرانی و نزدیکی به ورشکستگی کرده است.

باید دقت کنیم که یکی از مزایای خرید حضوری کتاب از کتاب‌فروشان ارتباط عمومی دانش‌آموزان و خانواده‌ها با کتاب‌فروشی‌ها و مراکز فرهنگی بوده که آنان به بهانه خرید کتاب‌های درسی نوعی ارتباط و آشنایی و پیوند میان کتاب‌فروشی‌های محلی و خانواده‌ها و نیز گردش اقتصادی این مشاغل در شهرها را ایجاد می‌کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در مقطع کنونی و با توجه به شرایط اقتصادی صنف ضعیف ناشر فرصت مناسبی برای واگذاری موضوع عرضه این محصولات به صنف تخصصی آن بیش از پیش احساس شده و دولت می‌تواند با چنین اقدامی گامی مهم در زمینه خصوصی‌سازی نیز بردارد.

البته با سابقه چند دهه فروش کتب درسی دانش آموزان توسط کتاب‌فروشان بدون هیچ مشکل و با کمترین سود وجود داشته؛ ضروری است که آموزش و پرورش همچون گذشته به تصدی‌گری و نظارت و مسائل کلان آموزشی پرداخته و بر اساس اصل 44 قانون اساسی این امور را به بخش خصوصی و کتاب‌فروشان وانهد.

از نارسایی‌ها و مشکلات این نوع فروش به عدم توزیع به‌موقع کتب درسی، ایجاد بازار سیاه و فروش نسخه‌های کپی کتب درسی به چندین برابر قیمت، عدم فراگیری زیرساخت مناسب جهت ثبت‌نام و خرید اینترنتی مناطق کم‌برخوردار، ایجاد زمینه‌های فساد و رانت می‌توان اشاره کرد.

آنچه مسلم است اگر چه سود حاصل از فروش کتاب‌های درسی کم بوده اما با حضور دانش‌آموز و خانواده‌های آنان در کتاب‌فروشی، آنان نسبت به خرید کتاب‌های دیگر کمک آموزشی یا عمومی  یا نوشت‌افزار اقدام می‌کردند که این گردش مالی برای کتاب‌فروشان مناسب بوده است.

لازم به ذکر است بعضی از شهرستان‌ها که فقط یک کتاب‌فروشی یا تعداد بسیار کمی دارند، در صورت عدم اجرای چنین فروش‌هایی دیگر نمی‌توانند به فعالیت ادامه دهند و با تعطیلی آن‌ها دیگر در آن شهر اصلا کتاب‌فروشی نخواهد بود و شهر بدون کتاب‌فروش معنی ندارد و دور از شأن فرهنگی است.

متاسفانه امسال نیز با شیوع ویروس کرونا و ضربات مالی به کسب و کارها خصوصا صنعت ضعیف نشر و کتاب و از سوی دیگر تعطیلی مدارس و واحدهای آموزشی، کتاب‌فروشان متحمل زیان‌های فراوانی شده و اکنون با حذف این بخش از فروش و قطع کردن ارتباط بین دانش آموز و خانواده‌های آنان با یکدیگر قطعا شاهد تعطیلی و ورشکستگی کتاب‌فروشان و موزعان زیادی خواهیم بود.

کد خبر 530145 برچسب‌ها کتاب - نهادها، مناسبت‌ها و جوایز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کتاب های درسی کتاب فروشی ها خانواده ها کتاب فروشان کتاب فروش فروش کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۲۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف تحصیلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، ثبت‌نام کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنائی)، اول ۲ (استثنائی)، اول ۳ (استثنائی)، اول تکمیلی (استثنائی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم از روز چهارشنبه، ۵ اردیبهشت آغاز شد.

ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ تمامی دوره‌های تحصیلی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir انجام می‌شود.

لازم است مدارس ضمن اطلاع رسانی به دانش‌آموزان به شرح جدول تقویم زمانی نسبت به ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بر فرض قبولی دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری اقدام کنند. 

در صورت عدم موفقیت دانش آموز در پایه فعلی در زمان اصلاح سفارش امکان تغییر پایه وجود خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی
  • بلیط فروشی بازی پرسپولیس و آلومینیوم آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط footballeticket.ir
  • دستگیری هجده خرده فروش مواد مخدر در کیش
  • مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف تحصیلی
  • بلیط فروشی بازی تراکتور و ذوب‌آهن آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط ticket.tractor-club.com
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید