Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای هر فرزند در استان البرز به صورت میانگین ۱۰ حامی وجود دارد و در مجموع، ۳۷هزار حامی به صورت مقطعی و یا مستمردر اکرام ایتام و محسنین البرز مشارکت دارند؛ در واقع سرانه حامیان استان البرز دو برابر میانگین کشوری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، این روزها گرانی بیداد می‌کند و همه مردم دراین شرایط اقتصادی به سختی روزگار می‌گذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چه کسی باور می‌کند دریایی از مهر در قلب البرز می‌تپد و نبض انفاق برای نشاندن برق شادی در چشمان کودکان یتیم و نیازمند، در ایران کوچک، می‌زند؟! چه کسی می‌داند باران مهر از دست‌های پرسخاوت این مردم نه چندان مرفه، برسر یتیمان این خطه می‌بارد تا سرپناهی داشته باشند؟! چه کسی می‌داند مردم البرز که از سراسر ایران با قومیت‌های مختلف اغلب به قصد کار و تلاش و کسب درآمد، سفره نشین این استان شدند، سرآمد حامیان سرتا سر کشور می‌شوند؟! همان وقتی که برای حمایت از کودکان یتیم و نیازمند از هم سبقت می‌گیرند؛ همان وقتی که شاید پولی در جیب ندارند اما برای برآوردن آرزوهای کودکان یتیم، دارایی هایشان را می‌فروشند. باید بر دستان پرمهر این مردم بوسه زد و تلاش‌های کمیته امداد به عنوان  واسطه این خیر را قدر دانست. 

 

در خصوص اقدامات شاخص کمیته امداد البرز دراجرای طرح اکرام گفتگویی با رئیس اداره اکرام کمیته امداد استان البرز داشتیم که در ذیل می‌خوانید؛

سمیه وادی خیل رئیس اداره اکرام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان البرز ‌با اشاره به وجود  ۲۷ هزار مددجوتحت پوشش این سازمان در استان البرز، گفت: از این تعداد ۲۰ هزارپرونده مربوط به زنان سرپرست خانواراست و مابقی را پرونده‌های تبصره ۱۴ که شامل خانواده‌های دارای سرپرست با شرایط خاص که امکان تامین هزینه‌های خانوار را ندارند،  تشکیل می‌دهد که از مجموع افراد تحت پوشش،  ۴۳۰۰ نفر فرزند یتیم و محسنین(فرزندانی که پدر به دلیل بیماری، از کارافتادگی و غیره توان اداره زندگی را ندارد) از بدو تولد تا سن ۲۲ سالگی برای پسران و ۲۵ سالگی برای دختران، تحت پوشش کمیته امداد استان قرار دارند.

وی با بیان اینکه طرح اکرام از سال ۷۸ با هدف حمایت ازایتام و محسنین  آغازشده است، اظهار کرد: حمایت از ایتام و محسنین از طریق حامیان و با میل و اختیار آنها انجام می شود که می توانند با انتخاب فرزندان معنوی خود و تخصیص آنها توسط کمیته امداد، با مبلغ پایه ۳۰ هزارتومان، حمایت از این کودکان را بر عهده بگیرند. شماره حساب کودکان در اختیار حامیان قرار می‌گیرد و به صورت مستقیم به حساب فرزندان معنوی واریز می شود. 

سرانه دریافتی ایتام البرز، بالاتر از میانگین کشور 

رئیس اداره اکرام کمیته امداد امام خمینی (ره) البرز با بیان اینکه سرانه دریافتی ایتام و محسنین البرز از سرانه کشوری بیشتر است؛ بیان کرد: به منظور برقراری عدالت، سرانه تعیین شده برای هر کودک توسط مرکز برنامه ریزی سازمان، حداکثر ۵۰۰ هزارتومان است، سرانه کشوری ایتام و محسنین ۳۵۰ هزار  تومان و این سرانه در  البرز ۸۰۰هزار تومان برای سال ۹۸ بوده است. 

وی طرح اکرام را از موفق ترین طرح‌های کمیته امداد دانست و گفت: در این طرح علاوه بر اینکه نیاز روزمره کودکان بدون واسطه و مستقیم در اسرع وقت به حساب آن‌ها واریز می‌شود؛ خدمات مختلفی از جمله تامین هزینه درمان، تامین لوازم ضروری منزل، تهیه جهیزیه، خریدهدیه تولد و غیره، به فراخور نیاز ایتام و محسنین،  از سوی حامیان ارائه می‌شود. ضمن اینکه حامیان در صورت تمایل می‌توانند در مناسبت‌ها و مراسمات عمومی یا به صورت فردی با حضور کارشناسان کمیته امداد با فرزندان معنوی خود دیدار کنند. 

هر یتیم البرزی ۱۰ حامی دارد/ سرانه حامیان البرز، دو برابر میانگین کشور 

وادی خیل با بیان اینکه سرانه تعداد حامیان استان البرز دو برابرمیانگین کشور است، اظهار کرد: برای هر فرزند در استان ما به صورت  میانگین ۱۰ حامی وجود دارد و در مجموع، ۳۷هزار حامی به صورت مقطعی و یا مستمردر اکرام ایتام و محسنین البرز مشارکت دارند در حالیکه در برخی استان های کشور، ایتام و محسنین  حامی ندارند و با توجه به ظرفیت های خیرین و حامیان استان البرز، در این خصوص  به سایر استان ها  کمک می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه جمعیت افراد خیر و حامیان طرح اکرام در استان البرز بسیار بیش از آمار فوق است، توضیح داد:  برخی از افراد، مراکز و شرکت ها در استان به دلیل تعلق خاطر به زادگاه یا منطقه ای، به صورت مستقیم و یا از طریق سایت، در سایر استان ها حامی می شوند که این افراد جزو آمار حامیان البرز نیستند و این امر نشان ازجمعیت گسترده حامیان و  فرهنگ انفاق و نوعدوستی مردم خوب ایران کوچک است. 

یتیم فاقد حامی در البرز نداریم

رئیس اداره اکرام کمیته امداد البرز با بیان اینکه درحال حاضر در استان البرز یتیم فاقد حامی وجود ندارد، گفت: از آنجا که ثبت ورودی‌های جدید به طرح اکرام ادامه دارد، همچنین حامیان اغلب  از قشر متوسط بوده و در جذب قشر مرفه توفیق زیادی نداشته ایم؛ با شرایط اقتصادی کنونی و تغییر وضعیت خانواده ها، بسیاری از حامیان از چرخه حمایت خارج می‌شوند. ‌ضمن اینکه خانواده‍‌های تحت پوشش در معرض آسیب بوده و هدف کمیته امداد قطع زنجیره فقر از طریق توانمندسازی این کودکان است. بنابراین حامی یابی در کل سال ادامه دارد  و در صورت افزایش حد نصاب حامیان در استان،  برای بچه‌های فاقد حامی در  سایر استان‌ها فعالیت می‌کنیم.

این مسؤول همچنین یادآور شد: حامیان می توانند  از طریق  فراخوان یا ثبت نام در سایت www.ekram.emdad.ir  ، ثبت کد ۰۲۶ در سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۳۳۲۶ و از طریق ارتباط با کارشناسان اداره اکرام کمیته امداد‌ و یا در مراسمات مختلف که طرح حامی یابی ومعرفی ایتام و محسنین اجرا می شود، فرزندان معنوی خود را انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه در مشارکت های عمومی در حوادث ملی، همواره استان ما سرآمد استان های کشور بوده است؛ یادآور شد: در سیل خوزستان،  با همکاری مراکز نیکوکاری، کمیته امداد و مشارکت گسترده مردم نوعدوست البرز، بیشترین میزان کمک در سطح کشور به مبلغ ۲۲میلیارد تومان جمع آوری و به خوزستان اهدا شد. در حادثه سیل استان گلستان،  در جذب حامی به این استان کمک کردیم. همچنین در ابتدای سال تحصیلی از طریق کمک های خیرین و چند شرکت تولیدی، مقادیر بالایی لوارم التحریر جذب شد که مازاد آن را به استان کرمان ارسال کردیم. 

البرز؛ یتیم بدون خانه  ندارد

این روزها و در دوره گرانی‌های کمرشکن تامین مسکن، مهمترین دغدغه همه مردم است. اما کمیته امداد امام خمینی استان البرز(ره) با برنامه ریزی صحیح و آینده نگری توانسته بخشی از مددجویانش را از سختی و ترس خانه به دوشی و بی سرپناهی نجات دهد.

وادی خیل در این خصوص می‌گوید:  اگرچه در طول سال‌های اجرای طرح اکرام ۱۴۰۰ مددجوی البرزی خانه دار شدند اما در سال ۹۶پویش همگانی  خانه دار شدن ایتام دراستان آغاز شد و هدف این بود که از نیازهای روزانه مددجویان گذر کنیم و به نیازهای اساسی از جمله مسکن آنها بپردازیم. در این راستا با  مدیریت کمیته امداد استان، مساعدت خیرین و تسهیلات مسکن توانستیم به این هدف برسیم؛ به طوریکه در سال ۹۶ تا ۹۸، با ارائه وام مسکن ۳۰ میلیونی با کارمزد ۴ درصد، ارائه کمک ۴۰ میلیون تومانی از محل کمک‌های خیرین و آورده مددجویان،  ۲۴۵ یتیم  خانه دار شدند و آمار یتیمان بدون مسکن استان البرز  تا پایان سال ۹۸ به صفر رسید.

وی افزود: در نظر داریم طرح خانه دار شدن همه مددجویان از جمله زنان سرپرست خانوار با اولویت خانواده های عائله مند، از طریق تعامل و امضای تفاهم نامه با مسکن و شهرسازی و استفاده از  طرح مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد، این هدف را تحقق ببخشیم.

در ادامه رئیس اداره اکرام کمیته امداد البرز با اشاره به وجود ۱۷۰ مرکز نیکوکاری در حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی استان، گفت: مراکز نیکوکاری، پایگاه‌هایی از دل مردم و برای کمک به مردم است که درمساجد، ادارات و سازمان ها شکل گرفته  و با کوتاه کردن بوروکراسی اداری با شیوه کمیته امداد، از طریق هم افزایی، به مددجویان و غیر مددجویان خدمات می‌دهد.  

وی به کمک هزینه‌های تحصیلی و دانشجویی حامیان به ایتام و محسنین اشاره کرد و افزود: با کمک حامیان بسیاری از ایتام تحت پوشش طرح اکرام استان، به مدارج عالی رسیدند. در بین آنها، معلمان نمونه، پزشکان حاذق، ورزشکاران به نام و حتی نماینده مجلس وجود دارد که از بردن نام آنها معذوریم. این افراد همیشه قدر دان زحمات حامیان هستند و جایگاه اجتماعی خود را مدیون حمایت حامیان می دانند و حالا با قرار گرفتن در چرخه حامیان، به کودکانی با شرایط مشابه ، کمک می کنند.

 نذر حامی و برآوردن آرزوهای کودکان نیازمند 

خانم وادی خیل در لابلای مصاحبه اصرار داشت از جشن آرزوها بگوید و سوال های من تا اینجا مجال آن را نداد. به این بخش  که رسیدیم برقی از چشمانش گذشت؛ چون او چیزی را به عنوان شادی کودکانه از برآورده شدن آرزوهای لطیف ترین انسان های روی زمین، از نزدیک لمس کرده بود که من از آن بی خبر بودم. 

وادی خیل با اشاره به اینکه بچه‌ها جشن آرزوها و جشن تولدهایی که برگزار می‌شود را بسیار دوست دارند؛ گفت: آرزوهای بچه ها در سامانه آرزوها ثبت می‌شود و حامیان در صورت تمایل با توجه به  آرزوها، هدایایی برای بچه ها تهیه  می‌کنند که در جشن آرزوها به آنها اهدا می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برخی از حامیان با جان و دل از آنچه دارند می‌گذرند و برای بچه‌ها هدیه می ‌رند.  بی اغراق اگر بگویم، تمام این لحظات خاطره است، شاید جمله ای کلیشه ای باشد. گاهی از نیات و نذورات حامیان، معجزه اتفاق می افتد و  خانمی با نذر حامی ، صاحب فرزندان دوقلو می‌شود و یا حامی دیگری برای برآوردن آرزوی فرزندان معنوی، طلاهایش را می‌فروشد.  

وادی خیل با بیان اینکه بزرگترین حامی در کشور، در تهران ۳۴ هزار کودک را تحت حمایت دارد؛ بیان کرد: در استان البرز نیز حامیان شاخصی داریم که به عنوان مثال یکی از آنها ۱۰۰ کودک را تحت حمایت دارد. پیش از ایام کرونا بکی از  تالارداران گرمدره ماهانه با هزینه خودشان برای ایتام تولد برگزار می کردند.

وی برگزاری نمایشگاه پوشاک و توزیع پوشاک بامبلغ یک میلیارد تومان، کمک هزینه تهیه جهزیه، اجرای طرح شفا برای بیماران خاص، برگزاری اردوها با هزینه حامیان و غیره را از جمله اقدامات اداره اکرام کمیته امداد البرز دانست واظهار امیدواری کرد که با کمک خیرین فرهنگ انفاق بیش از پیش در جامعه نهادینه شود تا دیگر شاهد فقر در جامعه به ویژه برای کودکان نباشیم.

 

 

با توجه به این که ذاتاً انسان‌ها میل به کمک به همنوع خود را دارند و از آن به عنوان یک مسؤولیت مهم اجتماعی یاد می‌کنند، بسیاری از افراد برای کمک و یاری به کودکان بی سرپرست، تصمیم به تاسیس موسسات خیریه کودکان بی سرپرست برای حمایت از این عزیزان پرداخته اند.

از طرفی برخی دیگر با اندک حقوق ماهانه خود برای سرپرستی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست اقدام کردند، سرور سالاری داری یکی از بانوان خیر استان البرز است که تنها زندگی می‌کند و سرپرستی بیش از 10 کودک را به عهده گرفته است.

وی در این رابطه می‌گوید: حمایت از کودکانی که بد سرپرست و بی‌سرپرست هستند می‌تواند برکت و روزی زندگی م را چندین برابر کند، حمایت از این کودکان می‌تواند شور و نشاط مضاعفی به زندگی بدهد.

این کودکان که شرایط احساسی و عاطفی بسیار حساسی دارند در رابطه با هرگونه هدیه و محبت حامیان خود دلگرم شده و عکس العمل مثبت خواهند داشت، این کودکان نیازمند محبت و توجه هستند.

 

 

گفتنی است کودکان بی سرپرست کودکانی هستند که به هر دلیل والدین خود را از دست داده‌اند. والدین این کودکان، لزوما افرادی با عدم‌صلاحیت نمی‌باشند بلکه ممکن است در تصادف یا بلایای طبیعی جان خود را از دست داده باشند. این کودکان نسبت به دیگران، مشکلات بیشتری دارند و نحوه برخورد با آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. کودکان در مقابل آسیب‌ها و مشکلات بسیار آسیب پذیر هستند.

زهره  عباسی، کارشناس کودک و خانواده در این رابطه به خبرنگار فارس در کرج، گفت: یکی از شایع‌ترین مشلات کودکان بی سرپرست، افسردگی است که میزان شیوع آن 40 درصد بیشتراز کودکان عادی می‌باشد. این کودکان، از محبت والدین محروم شده‌اند و به این دلیل یاد نمی‌گیرند که احساسات خود را چگونه بروز دهند.

این کارشناس حوزه کودک و خانواده افزود: نحوه برخورد با این کودکان اهمیت بسیار بالایی دارد چراکه آن‌ها به قدر کافی آسیب دیده هستند و برخوردهای اشتباه لطمه بیشتری به آن‌ها وارد می‌کند. توجه داشته باشید که لازم است به این کودکان محبت کرد و آن‌ها را دوست داشت ولی به هیچ عنوان نباید به آن‌ها ترحم شود.

وی اضافه کرد: محبت بیش از اندازه و فرق گذاشتن بین آن‌ها و سایر کودکان باعث می‌شود که احساس ترحم کنند و خلاء عاطفی والدین‌شان را بیشتر احساس کنند. برخورد اشتباه و ترحم برانگیز نه تنها باعث خوشحالی این کودکان نمی‌شود بلکه آسیب بیشتری نیز به آن‌ها وارد می‌کند.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: البرز کودکان کمیته امداد مشارکت کمیته امداد البرز کودکان بی سرپرست ایتام و محسنین استان البرز فرزندان معنوی میانگین کشور طرح اکرام خانه دار استان ها تحت پوشش بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۶۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع اقلام لوازم خانگی بین مددجویان بسطام

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ مهدی عرب اسدی رئیس کمیته امداد حضرت امام خمینی  بسطام  گفت : این لوازم شامل یخچال، آبگرمکن، فرش، پنکه، ماشین لباسشویی و اجاق گاز به ارزش ۶۷۰ میلیون تومان  است .

وی افزود : باتوزیع این اقلام نیاز وسایل گرمایشی و سرمایشی خانواده های مددجوی کمیته امداد در بسطام رفع شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • توزیع اقلام لوازم خانگی بین مددجویان بسطام
  • سرانه ماهانه دریافتی ایتام و فرزندان محسنین به ۲۰ میلیون ریال رسید
  • دریافتی ماهانه ایتام زنجانی به ۲۰ میلیون ریال رسید
  • دریافتی ایتام زنجانی به ۲ میلیون تومان رسید
  • همکاری ۲۰۰ داوطلب هلال‌احمر زنجان در نذر سلامت
  • رتبه اول خراسان رضوی در پرداخت تسهیلات اشتغال در کشور
  • اردوی جهادی دندان پزشکان کشور در شیراز
  • پرداخت بیش از ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به نیازمندان البرزی
  • روایتی از معلم نیکوکار بیرجندی برای حمایت ۱۱ فرزند معنوی
  • بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش با هدف خودکفایی مددجویان کمیته امداد