Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی‌که شعار نظارت بر موسسات غیرانتفاعی از سوی وزارت علوم سرداده می‌شود، اما شواهد نشان می‌دهد که نظارت‌ها نیمه‌کاره رها می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مدت‌هاست که کیفیت سنجی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد و تاکنون تصمیمات متعددی در این زمینه اتخاذ شده است اما تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که اقدامات علمی در این زمینه کافی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاهد این ادعا می‌تواند وضعیت یکی از موسسات به نام «دامون فومن» باشد. با اینکه ظرفیت پذیرش این موسسه در سال 98 صفر شد اما اکنون این موسسه بعد از 9 سال فعالیت آگهی تاسیس خود را در تاریخ 16 تیرماه 99 در روزنامه رسمی منتشر کرده است.

در تماسی که خبرنگار آنا به عنوان یک متقاضی با کارشناسان این موسسه آموزشی گرفت، این موضوع مطرح شد که برای پذیرش در این موسسه می‌توانید در مردادماه اقدام کنید. این کارشناس آموزشی اعلام کرد که مشکل موسسه تا مهرماه حل خواهد شد و پذیرش دانشجویان از سر گرفته می‌شود.

با وجود اینکه ظرفیت پذیرش موسسه به صفر رسیده، چرا هنوز نام آن در لیست موسسه‌های مجاز وزارت علوم قرار دارد و به‌روزرسانی نشده است؟ این در حالی است که فرزانه شمیرانی، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم در این‌باره گفته بود «یکی از راه‌های تشخیص موسسات دارای مجوز، مراجعه به سایت وزارت علوم است که در بخش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها منوی مؤسسات آموزش عالی آزاد، اسامی تمامی مؤسسات دارای مجوز درج شده (https://ngp.msrt.ir/fa/grid/277) و راه‌اندازی آن بازخورد خوبی نیز داشته است.»

افراد با بررسی اسامی مؤسسات مجاز می‌توانند با اطمینان نسبت به ثبت‌نام در این دوره اقدام کنند. قابل ذکر است اطلاعات مؤسسات در حال به روزرسانی است.  

مسئله دیگر درباره این موسسه، رئیس آن است،‌ رئیس این موسسه عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه گیلان است در صورتی‌که براساس آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی، اعضای هیئت علمی تمام وقت نمی‌توانند رئیس موسسه غیرانتفاعی باشند.

ماده 77 این آیین‌نامه می‌گوید که «ماموریت اعضای رسمی موسسه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری غیردولتی - غیرانتفاعی و بالعکس ممنوع است مگر اینکه ماموریت افراد برای تصدی مدیریت موسسات موافقت رئیس موسسه محل خدمت عضو و تایید وزیر دریافت شده باشد که با این حال ماموریت از تمام وقت به نیمه‌حضوری تبدیل وضعیت خواهد شد.»

تناسب رشته‌ها و اعضای هیئت علمی در این موسسه یکی از معضلات دیگر موسسه دامون فومن است. رشته‌های دایر در این موسسه غیرانتفاعی به 24 رشته در دوره‌های کاردانی تا کارشناسی ارشد می‌رسد. 2 رشته مدیریت بازرگانی و زبان انگلیسی در دوره کارشناسی ارائه می‌شود و آن‌طور که در سایت این موسسه اطلاع رسانی شده تنها دو نفر عضو هیئت علمی (احتمالا تمام وقت) در آن مشغول به تدریس هستند که اتفاقا رشته‌های تحصیلی آنها دو رشته مدیریت بازرگانی و زبان انگلیسی نیست.

در صورتی‌که براساس قانون برای تاسیس هر رشته در دوره کارشناسی ارشد، موسسات باید «حداقل یک نفر عضو هیئت علمی ثابت و تمام وقت در مرتبه دانشیاری و دو نفر عضو هیئت علمی ثابت و تمام وقت در مرتبه استادیاری با حداقل سه سال سابقه تدریس و تحقیق در رشته مورد نظر» داشته باشد.

متاسفانه آنقدر تب مدرک‌گرایی در کشور داغ است که همچنان موسسات فاقد استانداردهای لازم مشغول به فعالیت هستند و نظارت‌ها بیشتر در حد حرف باقی می‌ماند. اینگونه نمی‌توان امید داشت که تحقیق و توسعه در کشور با جدیت دنبال شود و دانشجویان صرفاً برای کسب علم بیشتر وارد دانشگاه‌ها شوند.

انتهای پیام/4040/

منبع: آنا

کلیدواژه: عضو هیئت علمی موسسات غیرانتفاعی فعالیت غیرقانونی عضو هیئت علمی وزارت علوم آموزش عالی تمام وقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۳۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در استان گفت: امسال ۳۹ هزار داوطلب در استان کرمانشاه در کنکور سراسری شرکت کردند که  از این تعداد ۶۲ درصد نفر زن و ۳۸ درصد هم مرد بودند.
سجاد دادفر افزود:  از مجموع شرکت کنندگان ۵۲ درصد در رشته تجربی، ۵ درصد در رشته ریاضی، ۲ در رشته زبان‌های خارجی و ۳۴ درصد هم در رشته علوم انسانی بودند.
آزمون سراسری کنکور امروز و فردا همزمان با سراسر کشور در استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • گسترش اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه / اعتصاب اعضای هیئت علمی دانشگاه تگزاس
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • بیش از ۸ هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد