Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «نماینده»
2024-04-27@04:45:01 GMT

تورم داخلی زمینه‌ساز افزایش نرخ ارز

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۸۲۶۶

تورم داخلی زمینه‌ساز افزایش نرخ ارز

به گزارش «نماینده»، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  با اشاره به پرسش افکار عمومی درباره اینکه آیا مسئولان دولتی قادر به کنترل و کاهش نرخ ارز هستند یا خیر گفت: این یک معادله چند مجهولی است و کاهش نرخ ارز به متغیرهای متعددی بستگی دارد.

قادری با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از نحوه تامین ارز کشور از طریق ارز نفتی است، افزود: آیا اکنون امکان صادرات نفت به راحتی وجود دارد؟ صادرات غیرنفتی در این شرایط امکانپذیر است؟ مسلما در صورت صادرات و فروش نفت می‌توان ارز بیشتری را در بازار تزریق کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاثیر میزان تقاضا در تعیین نرخ ارز

نماینده مردم شیراز در مجلس تاکید کرد: بحث تقاضا هم در تعیین نرخ ارز در جامعه تاثیرگذار است، باید پرسید مسئولان دولتی تا چه حد می‌توانند واردات کالا را تحت کنترل خود دربیاورند؟ مطمئنا افزایش تولید داخل و کاهش واردات تقاضا را برای ارز کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تورم داخلی زمینه را برای افزایش نرخ ارز فراهم می‌کند، بیان کرد: افزایش نقدینگی در جامعه موجب تورم داخلی می‌شود، اگر نرخ ارز متناسب با تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی تعدیل نشود تبدیل به یک فنری می‌شود که در صورت فشار بر روی آن برای کاهش نرخ ارز بعد از مدتی و به دلایلی دوباره با شدت بیشتری جهش پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه رعایت موارد ذکر شده تعیین کننده نرخ ارز در کشور است، گفت: کاهش نرخ ارز امکانپذیر است اما مباحث اقتصادی بسیار پیچیده و مستلزم یک برنامه‌ریزی اصولی است زیرا اقتصاد اصطلاحا با یک تزریق درمان نمی شود بلکه انجام جراحی در حوزه اقتصادی زمانبر است، البته گاهی هم مشکلی را حل می‌کند و در جای دیگر مشکل بزرگتری را بوجود می‌آورد.

منبع: نماینده

کلیدواژه: ارز عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نماینده کاهش نرخ ارز تورم داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۸۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد گفت: رتبه بر اساس بالاترین نرخ تورم به کمترین نرخ است، نرخ تورم نقطه به نقطه استان یزد هم پس از چند ماه به زیر میانگین کشوری رسیده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمدعلی شاه‌حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ اقدامات گسترده‌ای برای کاهشی شدن تورم در استان و مهار آن انجام شد، اظهار کرد: بر اساس آمار‌های اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران برای فروردین ۱۴۰۳، تورم استان استان یزد کاهشی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب تورم استان یزد در فروردین ماه دو و سه دهم درصد بوده که نسبت به مقدار مشابه کشور حدود سه دهم درصد کاهشی بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد یکی از مهمترین گروه‌هایی که تورم آن در استان کاهشی بوده را گروه کالایی خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها دانست و افزود: تورم خوراکی‌ها، دخانیات و آشامیدنی‌ها در استان یزد در فروردین ۲.۲ دهم درصد بوده است.

شاه‌حسینی تورم غیرخوراکی‌ها و خدمات در استان را ۲.۴ دانست و عنوان کرد: با این آمار استان یزد در گروه کالا‌های خوراکی رتبه ۲۵ و در گروه کالایی غیرخوراکی‌ها رتبه ۲۶ کشور را دارد.

وی با بیان اینکه این رتبه بر اساس بالاترین نرخ تورم به کمترین نرخ است، در ارتباط با نرخ تورم نقطه به نقطه استان یزد هم گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه استان یزد هم پس از چند ماه به زیر میانگین کشوری رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد خاطرنشان کرد: در فروردین ماه نرخ تورم نقطه به نقطه کشوری ۳۰.۹ درصد بوده در حالی که این نرخ در استان یزد ۲۹.۳ دهم درصد شده است.

دیگر خبرها

  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند
  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق
  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد
  • خبر خوش بانک جهانی برای ایران
  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال
  • نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت