Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:31:49 GMT

صدایی واحد باید از مجلس و دولت شنیده شود

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۳۶۷۸۵

صدایی واحد باید از مجلس و دولت شنیده شود

طیفی از نمایندگان با آغاز به کار  مجلس یازدهم انتقادات خود را معطوف به دولت کرده و در تحلیل‌های خود از مشکلات کشور، عملکرد دولت را تنها عامل آن بیان می‌کنند. در حالی این تحلیل از سوی برخی نمایندگان به مردم ارائه می‌شود که کارشناسان حوزه‌های مختلف می‌گویند بخشی از مشکلات کشور ریشه در سال‌های گذشته دارد و بخشی هم در نتیجه تحریم‌ها و کرونا رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال نمایندگان منتقد و مخالف، همه توان خود را  برای حمله به دولت به کار گرفته‌اند و به جای تلاش برای حل مشکلات و کمک به دولت، در صدد انجام اقدامات جناحی‌اند. این وضعیت باعث شد تا رهبر انقلاب در دیدار مجازی اخیر با نمایندگان، خواستار دوری آنان از فرعیات و حواشی شده و تعامل با دولت برای رفع مشکلات مردم را اولویت اساسی پیش روی مجلسی‌ها بیان دارند.

در این میان، دولت علاوه بر اعلام همکاری و همراهی کامل با مجلس شورای اسلامی از نمایندگان می‌خواهد صرفا اقدامات خود را در سطح شعار و انتقاد نگه ندارند و برای مشکلات مختلف کشور راهکار ارائه دهند چرا که طرح مشکلات و فهرست کردن آنان دردی از مردم دوا نمی‌کند و مشکلات همچنان با این روند ادامه خواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که کشور در حال حاضر یا آن دست و پنجه نرم می کند مسئله تحریم‌ها است که در نتیجه اقدام غیرقانونی ترامپ در خروج از برجام تنگناهای متعددی را به وجود آورده است. در حالی که آمریکا باید به تعهد خود در توافق هسته‌ای عمل می‌کرد اما از برجام خارج شده و تحریم‌هایی بی‌سابقه را علیه کشورمان وضع کرده است. در این بین، کشورهای باقی‌مانده در برجام هم آنچنان که ایران انتظار داشت نتوانستند منافع ایران را تامین کنند. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران با یک سال صبر راهبردی شروع به برداشتن گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای کرد.

در گفتگو با «سارا فلاحی» نماینده اصولگرای ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از او پرسیدیم در زمینه رفع تحریم‌ها و مسئله برجام، مجلس چه راهکار و پیشنهادی به دولت دارد همچنین این پرسش را طرح کردیم که وقتی روسای کمیسیون‌ها در نامه‌ای همه اقدامات دولت را تخریب می‌کنند چه مسیری مدنظر نمایندگان است که دولت باید طی می‌کرده و نکرده است. در ادامه پیشنهادات فلاحی را می‌خوانید.

باید ائتلاف‌های اقتصادی تشکیل دهیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در پاسخ به این پرسش که برای عبور از سد تحریم‌ها و رفع اثرات این مسئله بر اقتصاد ایران چه باید کرد گفت: مدیریت تحریم‌ها دو راهکار درونی و بیرونی دارد که هر دو ربط وثیق با هم دارند.راهکار اول مقابله با سومدیریت و تلاش در راه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های درونی در سایه ایجاد وحدت درونی میان نخبگان فکری و ابزاری است. راهکار بیرونی هم تلاش در راستای  فعال کردن دیپلماسی اقتصادی است و در این راستا باید ائتلاف های مختلف اقتصادی تشکیل دهیم.  یکی از این ائتلاف ها عمل به راهکار مقام معظم رهبری یعنی تشکیل باشگاه تحریمی‌ها است که می‌تواند راهگشا باشد. این ائتلاف‌ها باید در راستای اختلاف افکنی میان جبهه مقابل ما باشد.


باید دیپلماسی همه جانبه در پیش بگیریم

فلاحی در پاسخ به این پرسش که مجلس شورای اسلامی نقدهای زیادی به دولت در حوزه سیاست خارجی و مخصوصا برجام دارد. مجلس مشخصا به چه روندهایی در سیاست خارجی دولت نقد دارد و مسیر درست به زعم شما در این حوزه چیست؟ هم بیان داشت: تمرکز بیش از حد دولت بر برجام، حساب بیش از حد روی  ارتباط با اروپا و غفلت از دیپلماسی همسایگی در زمره انتقاداتی است که مجلس یازدهم به دولت دارد. در مورد برجام نقد اساسی فارغ از محتوای آن این است که این قرارداد  به گونه‌ای بسته شده که ضمانت های عینی و اجرایی برای آن لحاظ نشده است.

 نکته دوم این است که برجام چون در یک فضای منطقی و عقلانی مورد بررسی قرار نگرفت و کاملا در یک فضای سیاسی منعقد شد و اجازه تحلیل منطقی و مبتنی بر داده های واقعی در مورد آن داده نشد لذا از یک قرارداد ملی به یک قرارداد جناحی تقلیل پیدا کرد. به همین خاطر است که وقتی آمریکا از آن خارج شد ما نتوانستیم از حقوق تضییع شده خود دفاع کنیم، اروپا نیز تاکنون به تعهداتش عمل نکرده و به عبارتی ما را سر می دواند در واقع ما به دست خود، خود را آچمز کرده ایم. رویکرد تقلیل گرایانه و یکسونگرانه در سیاست خارجی همیشه حامل هزینه و تضعیف منافع ملی است. نه چرخش کامل به سمت شرق و نادیده گرفتن غرب درست است و نه چرخش کامل به سمت غرب و نادیده گرفتن شرق مخصوصا همسایگان درست است. هر دو رویکردی تقلیل گرایانه هستند که سیاست خارجی را با هزینه های زیادی مواجه می کنند. دیپلماسی همه جانبه و عقلانی ابزار سیاست خارجی است ما حق نداریم در سیاست خارجی  یک سناریوی خاص را تحمیل کنیم منافع ملی ما و حفظ عزت و اقتدار ما باید چراغ راه سیاست خارجی ما باشد.

دولت و مجلس باید صدای واحدی داشته باشند

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی پیشنهاد شما به دولت در مورد برجام چیست؟ ایران باید چه اقداماتی در مقابل اروپا و آمریکا داشته باشد؟ هم اظهار کرد: تحریم‌هایی که قرار بود با برجام برداشته شود با خروج آمریکا نه تنها برگشته‌اند بلکه دامنه آن ها نیز گسترش یافته است و قطعنامه شورای حکام نیز که بانیان اروپایی برجام  نقش آفرین اصلی آن بودند تقریبا آخرین نفس های برجام را نیز به سمت قطع شدن سوق داد.

در شرایط فعلی دولت و مجلس باید دارای صدای واحدی باشند. به نظر می رسد با توجه به نقش سه کشور اروپایی حاضر در برجام در تهیه پیش نویس قطعنامه شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از راهکارهای اصلی مقابله با تهدیدات غرب و هم پیمانان منطقه ای آن که نقش زیادی در خروج آمریکا از برجام و ناامنی های منطقه ای داشته اند توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است چون تاکنون سیاست بردباری ایران جواب نداده است و باید ایران سیاست و مقاومت فعالی را در پیش بگیرد.

برچسب‌ها برجام مجلس یازدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام مجلس یازدهم برجام مجلس یازدهم مجلس یازدهم سیاست خارجی ائتلاف ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۶۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی از ۲ چهره خارجی حاضر در صحن علنی امروز مجلس ایران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که ایسنا روایت کرده، در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی دو نفر از نمایندگان پارلمان جمهوری غنا با حضور در جایگاه مهمانان صحن مجلس از نزدیک در جریان سازوکار قانونگذاری و همچنین فعالیت‌های مجلس ایران قرار گرفتند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900937

دیگر خبرها

  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • عکسی از ۲ چهره خارجی حاضر در صحن علنی امروز مجلس ایران
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • شیرین سعیدی: از شنیده شدن خبر بازداشت خود شوکه شدم!
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود