Web Analytics Made Easy - Statcounter

یوسف درخشان روز چهارشنبه با اعلام این مطلب افزود : از این میزان سطح مبارزه ۳۳ هزار هکتار در مرحله مادری و ۶۹ هزار و ۸۰۰ هکتار در مرحله پوره انجام شده است .

به گفته ی وی ؛ کل سطح مبارزه در سال جاری ۱۰۲هزار و ۸۰۰ هکتار بوده  که نسبت به سال گذشته هشت هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش داشته است.

درخشان یادآورشد: امسال شروع مبارزه با سن غلات از ۲۹ فروردین ماه سال جاری در شهرستان بوئین زهرا آغاز و تا ۲ تیر ماه در شهرستان آوج پایان یافت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه ؛ سن غلات از آفات مهم و قدیمی مزارع غلات این استان به ویژه گندم محسوب می شود گفت : هر ساله بین ۶۰ تا ۶۵ درصد مزارع گندم و جو  بر علیه این آفت سمپاشی می شوند.

درخشان افزود :خسارت این آفت هم بصورت کمی و کاهش محصول در مرحله سن مادری و هم بصورت کمی و کیفی در مرحله پوره و کاهش خاصیت نانوایی در گندم های بالای ۲ درصد سن زدگی می باشد .

وی تصریح کرد : این آفت در صورت عدم کنترل میتواند خسارات زیادی را به کشاورزان و به دولت بعنوان محصول استراتژیک کشور که در صورت عدم خودکفایی مجبور به واردات آن خواهند بود وارد نماید.

این مسئول تاکید کرد: تعیین زمان مناسب برای کنترل این آفت و سمپاشی مزارع کشاورزی در زمان مناسب میتواند نقش مهمی در کاهش سن زدگی و افزایش کمی و کیفی محصول داشته باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : از اسفند ماه سال گذشته با بازدید از اماکن زمستانگذران این آفت در کوههای مشرف به مزارع و پیش بینی تراکم وضعیت زیستی آفت و زمان ریزش آن به مزارع توسط کارشناسان انجام شده و بعد از ریزش به مزارع نیز کلیه مزارع غلات استان تحت نظارت و پایش ۱۳۰ تیم شبکه مراقبت قرار گرفتند.

درخشان افزود: در همین راستا ؛ آموزشهای لازم به کشاورزان در خصوص زمان دقیق سمپاشی با نرم گیری مزارع در مرحله سن مادر و پوره به کشاورزان اطلاع رسانی شده است.

در سال زراعی جاری۱۸۹ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به زیر کشت گندم و جو رفته که از این میزان ۴۷هزار و ۷۰۰ هکتار گندم آبی ، ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ هکتار گندم دیم ، ۲۷ هزار و ۴۰۰ هکتار جو آبی و ۷هزار و ۵۵۰ هکتار جو دیم می باشد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گندم استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گندم استان قزوین وزارت جهاد کشاورزی گندم استان قزوین استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۷۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد، رسول سعیدیان افزود: گندمکاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با علف‌های هرز و بیماری سن را در مزارع خود شروع کرده‌اند.

او اضافه کرد: کشاورزان باید هنگام مبارزه با علف‌های هرز به مرحله رشد گیاه و علف هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های هرز استفاده کنند.

معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: با فرارسیدن زمان مبارزه علیه «پوره سن» نیز عملیات سمپاشی در مزارع این شهرستان با همکاری جهاد کشاورزی انجام می شود.

سعیدیان افزود: ارایه راهکارهایی برای کاهش مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.

او به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس