Web Analytics Made Easy - Statcounter

هم‌زمان با دستورالعمل اداره کل هنرهای نمایشی در تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نظارت ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۹ بعد از حدود چهارماه تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری شاهد بازگشایی سالن‌های تئاتری برای اجرای عمومی آثار و میزبانی از مخاطبان این هنر بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند این شیوه بازگشایی در قالب رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرایی جهت تضمین حداکثری سلامت گروه هنرمندان و البته مخاطبان حاضر در سالن‌های نمایشی توسط تماشاخانه‌ها مدنظر قرار گرفته است، در میان سالن‌هایی که برای فعالیت هنرمندان عرصه تئاتر بازگشایی شده است، سالن تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله نیز علاوه بر بازگشایی، تمهیدات ویژه، متفاوت و منحصربه‌فردی را برای اجرای آثار نمایشی و میزبانی از مخاطبان هدف خود یعنی کودکان و نوجوانان در دستور کار خود قرار داده است.

برای آشنایی هرچه بیشتر با شرایط میزبانی این سالن و برنامه‌هایی که در راستای تضمین سلامتی حداکثر گروه های نمایشی و مخاطبان هدف این آثار -کودکان و نوجوانان- توسط مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است با امیر مشهدی‌عباس مدیر تئاتر و سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از خاطر شما می‌گذرد.

انتخاب آثار تک بازیگر در مرحله نخست اجرای عمومی

امیر مشهدی‌عباس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه با چند روز تاخیر نسبت به تاریخ اعلام‌شده اول تیرماه ۹۹ مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرایی فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: یکی از اقداماتی که در این مسیر انجام دادیم آن بود که نمایش‌هایی را در گام نخست برای اجرای عمومی انتخاب کنیم که حداکثر زمان آن‌ها بین ۳۰ تا ۳۵ دقیقه باشد. تمامی آثار به شکل تک بازیگر و یا یک بازیگر که مسئولیت عروسک‌گردانی را برعهده دارد به‌عنوان آثار فصل نخست اجرای عمومی تئاتر کانون انتخاب شده است.

وی افزود: همچنین بلیت‌فروشی آثار نمایشی در فضایی باز صورت می‌گیرد و به تمام مخاطبان تاکید شده که همراه خود ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی‌کننده داشته باشند و درصورتی که به هر دلیل آن‌ها این نکته را فراموش کرده باشند تمامی اقلام بهداشتی اعم از ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی‌کننده در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

مدیر سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر آنکه سالن تئاتر این مجموعه واقع در پارک لاله قبل و بعد از اجرا ضدعفونی می شود، یادآور شد: همچنین با توجه به مخاطبان هدف‌مان یعنی کودکان و نوجوانان و شیطنت همیشه همراه آن‌ها که ممکن است باعث شود تا فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند را به شکل دقیق رعایت نکنند از میان ۱۳۳ صندلی حاضر در کانون تعدادی از آن‌ها را باز کردیم و تعداد صندلی‌ها را به ۷۰ صندلی رساندیم و کودکان و نوجوانان که ممکن است به شکل مستقل و یا همراه با والدین‌شان وارد سالن شوند در همراهی و تعامل مسئولان بر روی صندلی‌های مشخص‌شده با رعایت حداکثری فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشتی در سالن حضور پیدا خواهند کرد و به دیدن نمایش خواهند نشست.

استقبال والدین از آموزش نکات بهداشتی به کودکان

مشهدی‌عباس در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر میزان استقبال مخاطبان از آثار نمایشی حاضر در سالن تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ آنرا نسبی دانست و گفت: در برخی از شب‌ها شاهد استقبال خوب و در برخی از شب‌ها شاهد استقبال حداقلی هستیم. اما نکته مثبت آنست که طی همین ایام والدینی که فرزندان خود را برای گذراندن ساعتی تفریحی به پارک لاله آورده بودند به محض مطلع شدن از اجرای اثر نمایشی در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در این پارک، فرزندان خود را برای دیدن نمایش می آوردند.

همچنین با توجه به اصل آموزشی تئاتر کودک و نوجوانان، در قالب فعالیت‌های بیرون از سالن، تعدادی از همکاران‌مان آموزش‌های بهداشتی مبنی بر استفاده صحیح از ماسک، دستکش و شیوه شستن دست‌ها و همچنین بهره بردن از مواد ضدعفونی کننده را در قالب ارتباط با مخاطبان کودک و نوجوانان به آن‌ها آموزش می دهند که این مسئله نیز با استقبال خوب والدین مواجه شده است.

«یدو» تازه‌ترین محصول سینمایی کانون

مدیر سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره فعالیت‌های سینمایی کانون نیز گفت: درحال حاضر مهدی جعفری کارگردانی که پیش از این فیلم موفق ۲۳ نفر را تولید کرده بود در آبادان در شرایطی سخت مشغول فیلم‌برداری فیلم یدو است که با تمام مشکلات و مصائب پیش رو به سبب ویروس کرونا کار فیلم‌برداری این اثر سینمایی ادامه دارد.

تئاتر بعد از کرونا و دو آسیب مهم

مشهدی‌عباس در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر آنکه تئاتر بعد از دوران کرونا را چگونه ارزیابی می‌کند گفت: نکته مهم آنست که شیوع ویروس کرونا در کشور در حوزه هنرهای نمایشی دو لطمه بزرگ را نخست برای هنرمندان و دو دیگر برای مخاطبان آثار نمایشی به شکل توامان با خود به همراه داشت.

وی با اشاره با آنکه تئاتر هنر اندیشه است چراکه هنرمندان و مخاطبان در همراهی با تئاتر بخشی از زندگی را تجربه می‌کنند گفت: این تجربه مستقیم در قالب هنر زنده، پویا و جریان‌ساز تئاتر، تأثیرات مستقیمی را در حوزه ارتقاء مفهوم اندیشه و تعقل به‌ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان می‌تواند با خود به‌همراه داشته باشد. ارائه همان تجربه‌های متفاوت از زندگی، سهم مهمی در رشد فرهنگی و اجتماعی کودکان و نوجوانان ایفا می کند که تعطیلی فعالیت‌های تئاتری طی این ایام آسیب‌هایی را در این روند به وجود آورده است.

این کارگردان و مدرس تئاتر تصریح کرد: همچنین هنرمندانی که در عرصه هنر نمایشی مشغول فعالیت هستند به سبب تعطیلی چندین ماهه تئاتر از نظر اقتصادی با مشکلات متعددی مواجه بودند چراکه بخشی از این هنرمندان که تعداد آن‌ها کم نیست تنها شغل، حرفه و پیشه‌شان فعالیت در عرصه تئاتر بود که تعطیلی تاثیر مستقیمی بر معیشت و اقتصاد خانواده آن‌ها در سایه چندین ماه بیکاری داشته است و البته امیدواریم که مسئولان در سایه گفته‌ها و صحبت‌هایشان حمایت خود را هر چه بیشتر با این هنرمندان همراه کنند.

مشهدی‌عباس گفت: همچنین در کنار لزوم حمایت‌های بدنه دولتی، پیشنهاد من آنست که بخشی از گروه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی که در قالب اجرای آثار نمایشی و یا فعالیت در این عرصه سوددهی داشته‌اند برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به حوزه هنر تئاتر و از همه مهم‌تر هنرمندان آن و از سوی دیگر در راستای رسالت فرهنگی‌شان دست همراهی و حمایت خود را نسبت به این هنر و هنرمندان آن بیش از پیش با فعالان این عرصه همراه سازند.

حضور پررنگ نمایش‌های کانون در جشنواره تئاتر مقاومت

مدیر سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره فعالیت‌های دیگر این کانون گفت: با توجه به افزوده شدن بخش کودک و نوجوان به جشنواره تئاتر مقاومت تعدادی از آثار برگزیده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این جشنواره حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین از نمایش ژنرال‌ها به کارگردانی من که پیش از این در سال ۱۳۹۵ در تالار نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پارک لاله با حضور بازیگرانی چون حمیدرضا حسینعلی، مجتبی گوهرخای و ندا نوری به صحنه رفته بود برای حضور در این جشنواره دعوت شده است.

مشهدی‌عباس در پایان گفت: نمایش ژنرال‌ها رویکرد و داستانی مرتبط با مقوله جنگ و مقاومت دارد و شیوه تولید و اجرای آن بر پایه حرکت و تصویرسازی است و از حداقل کلام در تولید این اثر استفاده شده است. به نوبه خود این نمایش در گونه آثار تئاتر کودک و نوجوان مرتبط با مقوله جنگ، دفاع مقدس و مقاومت اثری متفاوت به شمار می رود. 

برچسب‌ها ویروس کرونا کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تئاتر کودک و نوجوان نمایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تئاتر کودک و نوجوان نمایش ویروس کرونا کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تئاتر کودک و نوجوان نمایش تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهدی عباس اجرای عمومی آثار نمایشی پارک لاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۸۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مسئول دبیرخانه مرحله استانی نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون گفت: در این جشنواره ۱۶ گروه نمایش در بخش‌های کانونی و آزاد با شیوه‌ی اجرای (عروسکی و زنده_عروسکی) با موضوعات توجه به نامداران، امیدآفرینی، آیین‌های بومی، سنتی، مذهبی، طنز، محیط زیست و آزاد در رده‌ی سنی نوجوانان و جوانان ۱۲ تا ۲۲ سال، به رقابت با یکدیگر می‌پردازند که با انتخاب هیئت داوران متشکل از «امیر شیخ جبلی»، «منصورقربانی» و «منیر السادات سجادیان»، ۳ گروه به عنوان نماینده استان اصفهان به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

مریم حسینی افزود: این جشنواره امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۹ صبح کار خود را در سالن نمایش تالار هنر شهرداری اصفهان کار خود را آغاز می‌کند و تا پایان روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ادامه دارد.

آیین پایانی این جشنواره سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تالارهنر شهرداری اصفهان از ساعت ۹ الی ۱۲ با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

دیگر خبرها

  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری 
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر