Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-05@19:46:31 GMT

شرط موفقیت سیاست بازگشت ارزهای صادراتی

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۵۴۴۵

شرط موفقیت سیاست بازگشت ارزهای صادراتی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی نظافتیان اظهار کرد: در شرایط فعلی ارزی، صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند تا در چرخه تولید مورد استفاده قرار گیرد که برای سهولت این بازگشت، در زمان صادرات و خروج کالا از کشور از صادرکنندگان تعهد ارزی می‌گیرند تا ظرف مدت مشخصی بعد از گرفتن پروانه صادراتی و خارج کردن کالا از کشور ارز حاصل از صادرات خود را از طریق سیستم بانکی به کشور برگردانند تا در چرخه تولید و نه در بازار آزاد مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کوتاهی در این امر ارز حاصل از صادرات را به نحو نامحسوس وارد بازار آزاد خواهد کرد و بر التهاب بازار خواهد افزو؛ بنابراین گمرک کشور در گام نخست بایستی از صادرکننده تضمین مطمئن و قابل اتکا بگیرد تا در زمان نیاز بتواند اقدامات قانونی خود را به سرانجام برساند و در گام بعدی پیگیر رفع تعهد ارزی باشد.

در ادامه دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها و موسسات اعتباری با اشاره به مصوبه اخیر بانک مرکزی درباره چگونگی بازگشت ارزهای صادراتی، گفت: جزئیات سیاست جدید ارزی و رفع تهدات ارز حاصل از صادرات بیانگر این است که کلیه صادرکنندگان بایستی ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را حداکثر ظرف مدت چهار ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرک به کشور بازگردانند و حواله‌های ارزی باید درسامانه نیما و اسکناس ارزی نیز در سامانه نظارت ارز موسوم به "سنا" ثبت شود. در نهایت، خودداری از این امر به منزله تخلف ارزی خواهد بود و صادرکنندگان حق دارند ۲۰ درصد ارز صادراتی خود را مورد استفاده قرار دهند.

بنگاه‌های تولیدی  باید ۷۰ درصد ارز خود را بگردانند

نظافتیان ادامه داد: اما در این بین بنگاه‌های تولیدی صادرات محور مجاز هستند تا حداکثر ۳۰ درصد از ارز صادراتی خود را برای نیازهای صادراتی خود استفاده کنند که بدان معناست که این قبیل بنگاه‌ها بجای ۸۰ درصد تنها ۷۰ درصد تعهد ارزی دارند. علاوه براین، صادرکنندگانی که ظرف مدت سه ماه بعد از صدور پروانه صادراتی ارز خود را برگردانند تعهد ارزی آنان بر مبنای ۹۰ درصد ارزش پایه صادراتی خواهد بود و وزارت صنعت و معدن به منظور پایش ارز باید کارت‌های بازرگانی موجود را مداوم بررسی کند.
به گفته وی، طبق مصوبه اخیر بانک مرکزی، ارز ناشی از پیمان‌ها و قراردادهای ارزی با بخش دولتی یا غیر دولتی باید از طریق ثبت سفارش برای تامین کالاهای مورد نیاز مورد استفاده قرار گیرد و مازاد آن نیز در بازار ثانویه فروخته شود. همچنین، صادرات موقت نیز بایستی در سامانه جامع صادرات ثبت شود.

هدف اصلی سیاست‌های جدید رفع تعهدات ارزی 

دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها و موسسات اعتباری با بیان اینکه هدف اصلی سیاست‌های جدید ارزی جلوگیری از ورود ارزهای حاصل از صادرات به بازار خرید و فروش ارز است، گفت: زمانی که فردی در خارج ارز نورد نیاز خود را به قیمت روز از صادرکننده می‌خرد و با پرداخت بهای ریالی آن به نرخ آزاد در داخل کشور، در خارج آن را دریافت می‌کند. این امر به راحتی به التهاب بازار ارز دامن می‌زند اما نباید فراموش کرد که حواله ارز و نقل و انتقال ارز و به ویژه بهای ریالی معاملات ارزی  از طریق بانک‌های داخلی و خارجی صورت می‌گیرد؛ بنابراین موفقیت در سیاست جدید ارزی مستلزم همکاری کلیه نهادهای درگیر از جمله وزارت صمت، گمرک و شبکه بانکی کشور است. 
نظافتیان افزود: گرفتن تضمین‌های لازم و قابل اتکا از متعهدین ارزی تا در صورت نیاز قابلیت نقدشوندگی داشته باشد می‌تواند در موفقیت بازگشت ارزهای صادراتی موثر باشد و کوتاهی در این امر به راحتی ارزهای ناشی از صادرات را به بازار آزاد سرازیر خواهد کرد. ضمانت‌نامه‌های بانکی یکی از انواع تضمین‌های معتبر صادراتی است زیرا، سهولت نقدشوندگی ضمانت نامه‌های بانکی، گمرگ را از زحمات و دردسرهای رفع تعهدات ارزی صادر کنندگان رها می‌کند که برای صدور ضمانت نامه‌ گمرگی، سیستم بانکی کشور نیز باید از سخت گیری‌های غیر ضرور دست بردارد.

او در پایان سخنانش پیگری مستمر رفع تعهد ارزی در موعد مقرر، پیگرد قضایی یا تعزیراتی متعهدین ارزی در صورت عدم ایفای تعهدات ارزی در موعد مقرر خواه بخش دولتی باشد خواه بخش غیر دولتی، پایش مداوم نقل و انتقال ارزهای صادراتی در صرافی‌ها و سیستم بانکی کشور به منظور جلوگیری از ورود این ارزها به بازارهای داخلی یا انجام عملیات پولشویی از این طریق و در نهایت در نظر گرفتن مشوق‌های مطلوب و قابل توجه صادراتی برای آن دسته از صادر کنندگانی که تعهدات ارزی خود را با حسن نیت و به نحو کامل ایفا می‌کنند را در تحقق سیاست‌های جدید رفع تعهدات ارزی موثر اعلام کرد.

پربیننده ترین افزایش نرخ‌‌های سود بانکی/ پرداخت سود 18درصدی به سپرده‌های دوساله جزییات افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی جزئیات حراج اوراق بدهی دولتی/ ۷۹هزار میلیارد اوراق فروخته شد ادعای عجیب متهم بانکی در دادگاه آخرین فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی سیستم بانکی بازار آزاد موسسات اعتباری چرخه تولید کمیسیون حقوقی مجلس قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت ارز حاصل از صادرات مورد استفاده قرار ارزهای صادراتی تعهدات ارزی تعهد ارزی درصد ارز رفع تعهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۵۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳

به گزارش «تابناک» به نقل از ایکوپرس- امیرعباس فرنودی، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای صادرات خودرو به کشور روسیه، عنوان کرد: این برنامه در چند مرحله اجرا شده است، در سال گذشته و در مرحله نخست توانستیم بخشی از زیرساخت‌های صادرات به روسیه را فراهم کرده و بخشی از قطعات مربوط به خدمات پس از فروش را به این کشور ارسال کنیم. در مرحله دوم نیز به زودی بخش دوم قطعات ارسال خواهد شد تا انبارهای روسیه برای ارایه خدمات پس از فروش از قطعات کافی برخوردار باشند.
وی با بیان این‌که فرآیند دریافت استاندارد برای تارا و سایر خودروهایی که قرار است در بازار روسیه به فروش برسد هم‌چنان در جریان است، بیان کرد: در صورت اخذ گواهی‌نامه استاندارد برای تارا، این خودرو ظرفیت صادرات به سایر کشورهای عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا را نیز خواهد داشت.
معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو با اشاره به این‌که در سال گذشته پذیرای شرکت‌های بزرگی از کشور روسیه بودیم و مذاکرات فنی بسیار دقیقی را با آن‌ها هم در زمینه صادرات خودروهای فعلی و هم صادرات تولیدات آینده پیش بردیم، گفت: در این مذاکرات به تفاهماتی دست یافتیم و با حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی و طرف روس می‌توانیم برنامه‌های همکاری بلندمدت خود را نهایی کنیم.
به گفته فرنودی، برنامه‌های صادراتی با جدیت هرچه تمام‌تر پی‌گیری می‌شود، اما باید در نظر داشت که اولویت‌های هر دو کشور در وهله اول تامین بازار داخلی است.
وی با بیان این‌که بازار روسیه از خودروی تارا استقبال خوبی کرده است و در سال جاری بخش اعظم صادرات به این خودرو اختصاص خواهد یافت، عنوان کرد: فعالان بخش خودرویی روسیه از خودروی ری‌را نیز استقبال خوبی کرده‌اند و پس از تولید و عرضه داخلی این محصول، در نیمه دوم امسال برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول به کشور روسیه را نیز پی‌گیری خواهیم کرد.
صادرات سودآور در سال ۱۴۰۳
معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو در ادامه، با اشاره به برنامه‌های این گروه صنعتی در راستای سودآوری صادرات، بیان کرد: این موضوع به عنوان یک سیاست اصلی در سال‌های اخیر دنبال می‌شود و فروش صادراتی همراه با کسب و حفظ حاشیه سود است و همواره تلاش بر این بوده که محصولات صادراتی بتواند سبدی سودآور باشد.
فرنودی تحقق استرداد حقوق و عوارض گمرکی بابت اقلام وارداتی، تعریف مجدد جوایز صادراتی با مقادیر اقتصادی جذاب به عنوان یکی از درآمدهای جانبی از محل صادرات، معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت را امتیازات حاصل از صادرات برشمرد و با تاکید بر اهمیت ارز حاصل از صادرات، گفت: عوامل یاد شده به عنوان بهای تمام شده محصول صادراتی در ارزیابی عملکرد صادرات می‌تواند تعیین کننده باشد.
وی با اشاره به این‌که تنوع بخشی به سبد صادراتی گروه و ایجاد سیاست صادراتی یکپارچه در گروه صنعتی ایران خودرو در سال‌های اخیر به صورت جدی تری دنبال شده است، گفت: گروه صنعتی ایران‌خودرو سابقه صادرات گروه های مختلف کالایی از جمله قطعات ریخته‌گری را دارد که با توجه به مزیت‌های رقابتی مناسب در ایران برای تولید و صادرات قطعات ریخته‌گری، سودآوری نسبتا قابل توجهی را در سنوات گذشته به همراه داشته است.
فرنودی یادآور شد: قطعات یدکی نیز به صورت مستمر در کنار خودرو صادر شده و حاشیه سود معقولی را می‌تواند کسب کند. هم چنین، در سال‌های اخیر گروه‌های دیگری نظیر موتورسیکلت و قطعات غیر ریخته‌گری به سبد صادراتی گروه صنعتی ایران‌خودرو افزوده شده است. این‌ها مواردی هستند که می‌تواند یک سبد سودآور از صادرات را برای گروه صنعتی ایران خودرو رقم بزند.

دیگر خبرها

  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • صادرات دومین محموله ریلی افغانستان به ترکیه