Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@23:38:17 GMT

برای لاغر شدن باید چگونه بخوابیم ؟

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۶۰۷۲

برای لاغر شدن باید چگونه بخوابیم ؟

محققان به بررسی ارتباط معیارهای کیفیت خواب و الگوهای تغذیه‌ای در تقریباً 500 زن پرداختند.

 

به گزارش گروه اجتمای خبرگزاری برنا؛ چیزی که آن‌ها یافتند این بود که هر چه کیفیت خواب این افراد کمتر بود و هر چقدر کمتر می‌خوابیدند، بیشتر قند اضافی و چربی اشباع و کافئین مصرف می‌کردند. به گفته‌ی دانشمندان، این یافته‌ها بسیار مهم‌اند؛ زیرا خانم‌ها بیشتر مستعد چاقی و اختلالات خواب هستند که هر دو می‌توانند ناشی از مصرف زیاد مواد غذایی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غذاهایی که قند زیاد دارند و چربی‌های ناسالم نیز منجر به عوارضی برای سلامتی می‌شوند از جمله دیابت نوع دوم، بیماری قلبی و چاقی.

در جامعه‌ی مدرن ما، بیشتر افراد ساعت‌های طولانی کار می‌کنند و شام را دیروقت می‌خورند و اهمیت خواب خوب و کافی اغلب دست‌کم گرفته می‌شود و به طور کلی سبک زندگی خیلی از افراد چندان سالم نیست.

مطالعه‌ی جدیدی که انجام شده به نقش پُررنگ و بسیار مهم خواب باکیفیت در کنترل وزن و پتانسیل آن در پیشگیری از بیماری‌های قلبی در زنان پرداخته است.

تقریباً 500 زن بین سنین 20 تا 76 سال از نظر الگوهای خواب و کیفیت و مقدار غذاهایی که می‌خوردند مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد با پرسشنامه‌هایی اعلام کردند که چطور و چه اندازه می‌خوابند و وضعیت تغذیه‌شان چگونه است.

بیش از یک‌سوم این خانم‌ها معمولاً خواب بی‌کیفیت داشتند یا تا حدودی دچار مشکل بی‌خوابی بودند. تقریباً 30 درصد آن‌ها هر شب کمتر از 7 ساعت می‌خوابیدند و نزدیک به 25 درصدشان علاوه بر اینکه کمتر از 7 ساعت می‌خوابیدند، با مشکل بی‌خوابی نیز درگیر بودند. میانگین میزان خواب شبانه در میان این افراد، کمتر از 7 ساعت بوده است.

به طور کلی زنانی که خوب نمی‌خوابیدند یا به اندازه کافی نمی‌خوابیدند، به طور متوسط 500 تا 800 کالری بیشتر مصرف می‌کردند. آن‌ها بیشتر از حد مجاز کالری دریافت می‌کردند و مصرف چربی اشباع‌شان بالا بود و ضمناً بیشتر قند افزوده و کافئین مصرف می‌کردند و از آن سو، کمتر غلات کامل و فیبر در رژیم غذایی‌شان وجود داشت. زنان جوان‌تری که کیفیت خوابشان خوب نبود نیز کمتر لبنیات مصرف می‌کردند.

یکی از دلایل اینکه کیفیت بد خواب می‌تواند منجر به پُرخوری شود این است که کمبود خواب باعث افزایش هورمون گرسنگی یا اشتها شده و سیگنال‌های فرستنده‌ی پیام سیری را سرکوب می‌کند. قبلاً نشان داده شده بود وقتی که ما کمبود خواب داریم یا کیفیت خوابمان خوب نیست، هورمون‌ها می‌توانند گرسنگی را تحریک کنند. در واقع کیفیت پایین خواب باعث به هم خوردن تعادل میان هورمون‌های گرسنگی و سیری می‌شود.

میزان بی‌خوابی می‌تواند بر هیپوکامپوس مغز اثر بگذارد. هیپوکامپوس ناحیه‌ای از مغز است که مصرف غذا را کنترل می‌کند. اگر مصرف غذاهای شیرین و چرب منجر به فعالیت غیرعادی هیپوکامپوس شود، مقاومت در برابر هوس شیرینی و غذاهای ناسالم سخت‌تر خواهد شد. ما وقتی خسته هستیم احتمال اینکه تصمیم‌های منطقی در ارتباط با هیجانات خود بگیریم کمتر است و بیشتر ممکن است انتخاب‌های ناسالم بکنیم.

دانشمندان می‌گویند خانم‌ها بیشتر مستعد چاقی و اختلالات خواب هستند که به فاکتورهای گوناگونی می‌توان آن‌ها را ربط داد، از جمله تغییرات هورمونی پیش و پس از بارداری. مراحل زندگی یک زن مانند بارداری، یائسگی و مسئولیت‌ها در قبال خانواده و بچه‌ها همگی می‌توانند استرس زیادی به او وارد کنند و باعث شوند به پُرخوری‌های عصبی روی بیاورد و دچار اختلالات خواب شود. یک توجیه ممکن دیگر برای ارتباط کیفیت خواب با عادت‌های ناسالم غذایی این است که خوردن مقدار زیادی غذا می‌تواند ناراحتی گوارشی ایجاد کرده و به خواب رفتن و در خواب ماندن را با مشکل روبرو کند.

برای اینکه الگوهای خوابتان را درست کنید، خیلی خوب است که اول ارتباط بین خواب و تغذیه را درک کنید و بدانید کمبود خواب چگونه می‌تواند باعث شود بیشتر از حد نیازتان غذا بخورید. ضمناً لازم است بررسی کنید چرا دچار مشکلات خواب هستید. می‌توانید این مسئله را با پزشک مطرح کنید و در صورت نیاز از رفتاردرمانی شناختی برای درمان ریشه‌ی مشکلات خواب خود کمک بگیرید و بی‌خوابی‌تان را رفع کنید.

نکته‌ی مهم دیگر، پایبند بودن به بهداشت خواب است که شامل تاریک و خنک بودن اتاق‌خواب و عدم وجود نورهای اضافی در آن می‌شود، مانند نور آبی ناشی از کامپیوتر. همچنین می‌توانید یک روتین آرامش‌بخش قبل از خواب برای خود در نظر بگیرید که می‌تواند شامل مدیتیشن، حمام گرم و کنار گذاشتن ابزارهای الکترونیکی از دو ساعت پیش از خواب بشود.

یک رژیم غذایی سالم‌تر می‌تواند کیفیت خوابتان را بهبود بدهد. از آنجایی که زنانی که دچار مشکل بی‌خوابی هستند در معرض مصرف مقدار زیاد غذا هستند، یکی از راه‌های پیشگیری از دریافت کالری اضافی این است که غذاهای سبُک‌تری را انتخاب کنند تا در عین اینکه حجم بیشتری غذا می‌خورند، دریافت کالری‌شان از حد نیاز فراتر نرود و احساس سیری کنند. غذاهایی که کالری کمتری دارند؛ اما به دلیل داشتن فیبر یا میزان ریزمغذی‌شان سیرکننده هستند؛ مانند: میوه و سبزیجات، غلات کامل و حبوبات، گوشت بدون چربی و ماهی.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خواب لاغری لاغر چاق مصرف می کردند کیفیت خواب بی خوابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۶۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برق کمتر مصرف کنید، خودرو جایزه بگیرید!

به گزارش همشهری آنلاین، سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی چون خودرو و لوازم خانگی که به قید قرعه به افرادی که در مصرف برق صرفه‌جویی کرده‌اند اعطا می‌شود، برخوردار خواهند شد. او تاکید کرد: برای تابستان امسال ۴۷ میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق پیش‌بینی شده است‌.

سیاست وزارت نیرو در ۲ سال گذشته با دادن مشوق‌های نقدی باعث شده تا کشور با خاموشی گسترده در فصل تابستان مواجه نشود. این در حالی است که تعرفه برق در سال ۱۴۰۳ تغییر نکرده و به نظر می‌رسد این وزارتخانه مصمم است تا امسال هم تابستان بدون خاموشی را تجربه کند. رجبی مشهدی می‌گوید: کسانی که بیش از ۲.۵ برابر الگو مصرف برق دارند، به ازای هر کیلووات ساعت مازاد بر ۲.۵ برابر الگو، ۲۷۰۰ تومان پرداخت خواهند کرد که مطابق با قیمت خرید برق تجدیدپذیرها خواهد بود.

وی می‌افزاید: این مشترکان که حدود یک میلیون مشترک هستند تا پیش از تابستان به کنتورهای هوشمند مجهز می شوند و در صورت ادامه پرمصرفی قطعا با قبوض سنگین برق مواجه خواهند شد.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: همچون سال گذشته برای هر کیلووات صرفه جویی در مصرف برق مشترکان خانگی ٢ هزار تومان پاداش تعیین شده که مشترکان می توانند ضمن برخورداری از این پاداش نقدی که در قبوض برق آنها لحاظ می شود، در قرعه‌کشی اهدای جوایز ارزنده ای که از آنها یاد شد، نیز شرکت کنند.

رجبی مشهدی اولویت شرکت توانیر در سال جاری به ویژه در فصل گرم سال را مدیریت مصرف در اوج بار اعلام کرد و یادآور شد: برای گذر از پیک تابستان ۱۴۰۳ در مجموع ۱۸۰ اقدام در ۶ محور تدوین شده چرا که تابستان امسال بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی تابستانی گرم‌تر از نرمال با افزایش ۲ تا ۳ درجه‌ای هوا بیشتر از شرایط نرمال تابستان خواهد بود که در این صورت، تأثیر گرمای هوا را بر رشد مصرف برق خواهیم داشت.

به گفته این مقام دولتی بر اساس سناریوی بدبینانه و رشد ۶ درصدی مصرف برق در تابستان پیش رو، میزان اوج تقاضای برق به ۷۷ هزار و ۷۵۰ مگاوات می‌رسد که برای تابستان امسال واردات ۵۰۰ مگاواتی برق از کشورهای همسایه که عمدتا ترکمنستان و ارمنستان است، پیش‌بینی شده است.

رجبی مشهدی در خصوص افزایش ظرفیت نیروگاهی از ابتدای دولت تا امروز گفت: در مجموع تاکنون ۸ هزار و ۵۸۳ مگاوات به ظرفیت اسمی تولید برق کشور افزوده شده که بخشی از آن مربوط به نیروگاه های تازه احداث شده و بخشی نیز مربوط به ارتقای توان عملی نیروگاه‌های موجود است.

کد خبر 846796 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها وزارت نیرو برق قیمت - برق

دیگر خبرها

  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر (فیلم)
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • تهرانی‌ها امروز یک نفس راحت می‌کشند!
  • حمید مطهری: در تراکتور سعی می‌کنم کمتر حرف بزنم بیشتر کار کنم
  • مطهری: باید کمتر حرف‌بزنیم و بیشتر عمل کنیم
  • دستگیری سارق خودرو در کمتر از ۲۴ ساعت
  • مطهری: در تراکتور سعی می‌کنم کمتر حرف بزنم بیشتر کار کنم!
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • برق کمتر مصرف کنید، خودرو جایزه بگیرید!