Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:05:48 GMT

تداوم افت و خیزهای سیاسی در مالزی

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۷۱۴۴

تداوم افت و خیزهای سیاسی در مالزی

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا مالزی در ماههای اخیر درگیر تنش های سیاسی گسترده ای بوده و مخالفان محی الدین یاسین این رخداد را ناشی از لابی حامیان نخست وزیرجدید در پارلمان این کشور ارزیابی کردند.

نتایج این رای گیری از آن جا حائز اهمیت است که ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی در پی استعفای ناگهانی خود در ماه فوریه سال جاری میلادی و معرفی محی الدین یاسین از سوی پادشاه این کشور به عنوان نخست وزیر جدید ، آشکارا مخالفت خود را با جایگزینش اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع نمایندگان پارلمان مالزی با اختلاف دو رای به فرد پیشنهادی و معرفی شده محی الدین یاسین به عنوان رئیس مجلس رای مثبت دادند که این بیانگر آن است که نخست وزیر در اولین آزمون و تلاش خود در پارلمان این کشور بسختی برای کنار زدن "عارف محمد یوسف" رئیس پیشین مجلس نمایندگان و جایگزین کردن "آذر عزیزان هارون" فردی از جناح خود توفیق یافته است.

این زورآزمایی تنگاتنگ سیاسی در اولین نشست مجلس نمایندگان سفلی  که پس از همه گیری ویروس کرونا در مالزی در روز ۱۸ ماه مارس سال جاری بسته شده بود، صورت گرفت.

احزاب مخالف دولت یاسین می گویند: نتایج این رای گیری به دلیل نزدیک بودن آرای مخالفان و موافقان بسیار شکننده بوده و به همین دلیل بحران سیاسی دراین کشور میان ماهاتیر و نخست وزیر همچنان باقی می ماند.

اختلاف میان این دو سیاستمدار مالزیایی پس از استعفای ماهاتیر شدت یافت به گونه ای که ماهاتیر و انور ابراهیم رئیس حزب عدالت مردم وتعداد دیگری از احزاب این کشور به طور رسمی مخالفت خود را با نخست وزیری محی الدین یاسین اعلام کردند.

مخالفان یاسین می گویند که وی نخست وزیرکنونی برآمده از آرای صندوق مجلس نبوده است.

ماهاتیر و محی الدین که درسال های اخیر همواره سابقه فعالیت و همکاری مشترک حزبی و اجرایی داشتند از فوریه سال جاری میلادی با آشکار شدن اختلافات، کاملا دردو طیف روبه روی هم قرار گرفتند.

اختلاف میان ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق و محی الدین یاسین نخست وزیر کنونی و رئیس جدید حزب بومی تباران متحد مالزی (برساتو) به گونه ای بود که این حزب ماهاتیر و فرزندش و دو عضو دیگر را اخراج کرد.

در واقع ماهاتیر محمد که خودش روزی این حزب سیاسی را بنیاد نهاده بود، از آن کنار گذاشته شد که این موضوع فقط بیانگر یک تنش تمام عیار دردو جناح بود.

 اخراج ماهاتیر محمد از این حزب پس از آن صورت گرفت که وی در ۱۸ ماه مه (۲۹ اردیبهشت) در یک نشست پارلمان این کشور در گروه مخالفان دولت جدید مالزی قرار گرفته به طور صریح خواستار رای گیری نمایندگان دراین زمینه شد.

پادشاه مالزی‌ ، یاسین سیاستمدار کهنه کار و ۷۲ ساله را  یک هفته پس از استعفای ماهاتیر محمد۹۴ ساله  در اول مارس سال جاری میلادی به سمت هشتمین نخست وزیر این کشور جنوب شرق آسیا منصوب کرد.  محی الدین دارای سوابق پارلمانی و از اعضای مجلس سفلی مالزی از منطقه پاگوه و بخشی از ائتلاف سیاسی باریسان ناسیونال است.

 ماهاتیر از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ میلادی نخست وزیر مالزی بود و رکورد طولانی ترین دوره نخست وزیری این کشور را در اختیار دارد، اما استعفای ناگهانی وی سبب شد تا دومین دوره صدارتش ، کمتر از دوسال باشد.

ماهاتیر محمد امیدوار است تا پیش از ۹۵ سالگی اش بتواند جریان قدرت را به روند وعده داده شده انتخابات ۲۰۱۸ بازگرداند و انور ابراهیم نیز هنوز این داعیه را دارد که  ۲۲ سال پس از آنکه در کابینه دولت مالزی ( معاون وقت ماهاتیر محمد) قرار داشت دوباره به این عرصه با عنوان نخست وزیری بازگردد.

پاکاتان هاراپان یا ائتلاف امید پیش از انتخابات سراسری سال ۲۰۱۸ تحت رهبری ماهاتیر محمد تشکیل شد این ائتلاف توانست دولت نجیب رزاق را در انتخابات شکست دهد و ماهاتیر را به عرصه قدرت در مالزی بازگرداند.

وی که به همراه حزب تحت ائتلاف پاکاتان هاراپان قدرت را در مالزی  در انتخابات سراسری ۲۰۱۸ به دست گرفته بود در پی اختلاف در این میان احزاب این ائتلاف مجبور به استعفا شد.

محی‌الدین یاسین نخست وزیر منصوب پادشاه مالزی با توجه به اظهارات مخالفانش در ماه گذشته خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در سال جاری میلادی و پایان دادن به نبرد سیاسی با ماهاتیر محمد و همچنین کنارزدن تردیدها درباره مشروعیت قانونی دولت خود شد.

برچسب‌ها ویروس کرونا مالزی ماهاتیر محمد محی الدین یاسین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مالزی ماهاتیر محمد محی الدین یاسین ویروس کرونا مالزی ماهاتیر محمد محی الدین یاسین محی الدین یاسین سال جاری میلادی ماهاتیر محمد نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۷۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور

به گزارش تابناک، دکتر محمد مخبر عصر امروز(شنبه) در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و بویژه بورکینافاسو گسترش دهد.
معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال ۲۰۲۳ و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای ارتقاء مناسبات فی مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.
دکتر مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار میدهد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری های بانکی از مهمترین ملزومات در این زمینه است.
نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندیها و تجربیات ایران در عرصه های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.
وی با ابراز خرسندی از پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • تمجید نخست‌وزیر بورکینافاسو از پیشرفت‌های ایران
  • هشدار مصر و اردن درباره کوچاندن فلسطینیان/ تاکید قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • تداوم تظاهرات شهرک‌نشینان علیه «نتانیاهو»
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • کاهش شدید معاملات مسکن در شمال اسرائیل/ درِ فروش و اجاره تخته شد
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان