Web Analytics Made Easy - Statcounter

«آمادگی تهران برای مقابله با زلزله ۱۸.۸ درصد است‎.» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ‏جلسه ستاد محلی فرماندهی پاسخ به بحران شهر تهران چنین آماری را اعلام کرده و برای چندمین بار گفته ‏‏ «دعا کنید در تهران زلزله نیاید»، چون «اگر زلزله بالای ۷ ریشتری در تهران بیاید، شرایط سخت و دشواری را ‏در پی خواهیم داشت».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته بنا بر اعلام مسئولان سازمان بهشت زهرا (س) حدود ۲۵‌هزار قبر ‏پیش‌بینی شده است، اما کافی نیست.

به گزارش شهروند،  اسماعیل نجار در جلسه ستاد محلی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهر ‏تهران گفت: «بعد از زلزله دماوند و فیروزکوه، جلسه مفصلی با حضور کارشناسان موسسه ژئوفیزیک تشکیل ‏دادیم تا رفتار مردم در ارتباط این زلزله و گسل‌ها را بررسی کنیم. همچنین پس از پایان هر زلزله و زلزله ‏اخیر، گزارشی از موسسه ژئوفیزیک تهیه می‌شود که در پایان این گزارش مسئولان مربوطه در این موسسه ‏یادآوری می‌کنند که زلزله خبر نمی‌کند و همواره باید آماده باشیم‎. ‎‏»

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران ‏کشور، براساس این گزارش آمادگی تهران برای مقابله با زلزله با وجود همه اقدامات ۱۸.۸‌درصد است: «این ‏سوال مطرح می‌شود در صورتی که زلزله در تهران اتفاق بیفتد، آیا نیرو‌های امدادی و اورژانسی می‌توانند از ‏مسیر‌ها و خیابان‌های شهر تهران به محل‌های حادثه برسند یا خیر که کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است‎. ‎‏ ‏

همچنین تعدادی از استان‌های کشور، استان معین تهران در زلزله هستند و بر همین اساس باید جلسات ‏فعال‌تری برای هماهنگی با این استان‌ها برگزار شود‎.» او حرفش را این بار هم تکرار کرد: «همیشه ‏گفته‌ام دعا کنید در تهران زلزله نیاید و بعضاً این حرف بنده مورد تمسخر قرار گرفته و حتی یکی از رسانه‌ها، ‏آرم روی لباس بنده را تغییر داده و دو دست به نشانه دعا بر روی لباس بنده طراحی کرده، اما بنده باز هم ‏عرض می‌کنم که باید دعا کنیم که در تهران زلزله نیاید‎!»

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور رفتار مردم در برابر زلزله ملارد را با وجود همه اقدامات و آموزش‌ها، خیلی ‏مناسب ندانست و گفت با اینکه تهرانی‌ها غافلگیر شدند، همچنان تردد در آن مقطع در شهر تهران بسیار ‏سخت و دشوار بود لذا همواره باید آمادگی لازم را در این مواقع داشته باشیم: «چنانچه زلزله بالای ۷ریشتری ‏در تهران بیاید شرایط سخت و دشواری را در پی خواهیم داشت و بنابر اعلام سازمان مسئولان بهشت ‏زهرا (س) تعداد قبور حدود ۲۵‌هزار قبر پیش‌بینی شده است، اما کافی نیست‎. ‎‏»

براساس توضیح نجار مسأله ‏پد‌های بالگرد در تهران مصوب و مشخص شده و جا‌هایی که امکان فرود بالگرد‌ها وجود دارد تعیین شده است ‏و از ظرفیت‌های نیرو‌های نظامی نیز استفاده خواهد شد‎. ‎‏ باند دوشان‌تپه یکی از این موارد است و از مسئولان ‏نیروی هوایی خواسته شده که این باند را حفظ کنند. همچنین باند قلعه‌مرغی و فرودگاه مهرآباد هم برای ‏شرایط بحران و انتقال مجروحان به این محدوده‌ها و سایر استان‌ها پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر ‏تهران هم در این جلسه حضور یافت و با اشاره به اینکه شهردار تهران با حکم وزیر کشور فرمانده میدان حادثه ‏در زمان بحران محلی در شهر تهران شده است، گفت: «در طول بیش از یک ماه اخیر گسل مشا فعال شده ‏است. البته این گسل فعالیت داشت، اما فعالیت آن بیشتر شده و نیاز است که ما بدانیم وضع لرزه خیزی ‏آن چقدر است.

در همین راستا نیز کار‌های مختلفی در مورد زلزله انجام شده که یکی از آن‌ها سامانه هشدار ‏سریع زلزله است‎. ‎‏ این سامانه فقط در گسل مشا فعال بود، ما امسال اعتباراتی را گرفتیم و اقداماتی انجام ‏دادیم که در جریان آن طی یکی دو ماه آینده در دیگر نقاط و اطراف تهران سیستم هشدار سریع زلزله ‏فعال خواهد شد. این سیستم بیشتر به درد شرکت‌هایی، چون مترو، شرکت گاز و ... می‌خورد که بلافاصله به ‏آن‌ها هشدار دهد و مثلا بتوانند چند ثانیه زودتر جریان گاز را قطع کنند‎. ‎‏» ‏

منبع: فرارو

کلیدواژه: سازمان مدیریت بحران زلزله تهران زلزله رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۹۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران

معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرداد.

به گزارش ایسنا، صمیم مرادی روزبهانی با اشاره به آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهارکرد: مطابق با مصوبات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، مسئولیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران سپرده شده است.

وی افزود: بر این اساس، ارزیابی ایمنی محیطی و انعکاس ناایمنی‌ها، جانمایی محل‌های نصب علائم و تابلوهای خروج اضطراری، شناسایی فضاهای تخلیه امن اضطراری و تدقیق مسیرهای ویژه امدادی، جانمایی و تعیین محل‌های استقرار نفرات، تجهیزات و ماشین‌آلات عملیاتی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان، از اهم اقدامات ستاد ویژه مدیریت بحران سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیش از آغاز این رویداد است.

روزبهانی گفت: ستاد ویژه مدیریت بحران سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۷ عضو از سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله نمایندگانی از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران؛ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران؛ سازمان اورژانس استان تهران؛ نیروی انتظامی تهران بزرگ؛ پلیس راهنمایی و رانندگی؛ مرکز بهداشت شمال تهران (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)؛ مرکز بهداشت جنوب تهران (دانشگاه علوم پزشکی تهران)؛ جمعیت هلال‌احمر استان تهران؛ ستاد اجرایی سی و پنجمین نمایشگاه کتاب شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان امور اجرایی، رفاهی و حراست؛ مجموعه مصلی امام خمینی (ره)؛ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ؛ شرکت آب و فاضلاب استان تهران؛ معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران؛ مدیریت بحران شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه؛ ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۷ و ستادهای مدیریت بحران مناطق معین ۳، ۶ و ۱۲ تشکیل شده است.

وی ادامه داد: از این رو،  بازدید میدانی از محل برگزاری نمایشگاه برگزار و نخستین جلسه کمیته ایمنی و سلامت به منظور هماهنگی و تشریک مساعی بین اعضا در محل مصلی تهران برگزار و ضمن بررسی موقعیت و شرایط میدانی با همکاری کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه، نسبت به بررسی پیش‌نویس دستورالعمل کمیته ایمنی و سلامت، جمع‌بندی نظرات و پیشنهادات اعضای کمیته و بررسی نحوه استقرار نیروهای امدادی، انتظامی و خدمات‌رسان، تشکیل شد.

معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: تهیه و ارائه نقشه کدگذاری‌شده از محل برگزاری، نظارت بر فرآیند استقرار غرفه‌ها و آماده‌سازی فضاهای نمایشگاهی، ارائه آموزش‌های ایمنی، اطفاء حریق، تخلیه اضطراری و کمک‌های اولیه به مسئولان برگزاری و غرفه‌داران، تعیین محل تشکیل ستاد مدیریت بحران ویژه نمایشگاه، توزیع بیسیم واحد امدادی در زمان برگزاری نمایشگاه، رعایت موارد ایمنی در سیم‌کشی برق غرفه‌ها، الزام غرفه‌داران برای تأمین و استقرار کپسول‌های اطفاء حریق در غرفه‌ها، برگزاری یک تمرین میدانی آمادگی مقابله با حوادث احتمالی و تخلیه اضطراری قبل از برگزاری نمایشگاه و تشکیل یک گروه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و ... از جمله برخی از مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده در نخستین جلسه کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بشمار می رود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶