بد و خوبِ فیلتر فیلمفروشهای خارجی
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۶۹۲۱
از زمانی که کمپانی نتفلیکس در ایران شروع به کار کرد و بخش زیادی از مخاطبان خود را از میان جوانان جذب کرد، واکنشهای متفاوتی نسبت به فعالیت این شرکت به راه افتاد. از آنجایی که نتفلیکس فیلمهای روز دنیا را در اختیار طیف وسیعی از افراد قرار میدهد، لذا هرگونه خللی در این روند ناخرسندیهایی را در پی داشته و در عین حال راه را برای ورود سودجویان(فروش فیلترشکن) فراهم میکند که از این لحاظ باید مورد تامل بیشتری قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نتفلیکس چیست؟
نتفلیکس یک شرکت آمریکایی رسانه جاری است که به پخش آنلاین در سطح جهانی و تولید محصولات نمایشی مانند فیلم سینمایی و مجموعههای تلویزیونی میپردازد. این شرکت تا آوریل ۲۰۲۰ بیش از ۱۸۲ میلیون مشترک جذب کرد و اکنون در بیش از ۱۹۰ کشور جهان خدمات ارائه میدهد. نتفلیکس برنامههای گوناگون و پربینندهای مانند فیلمهای سینمایی، مجموعههای تلویزیونی و برنامههای مستند تولید میکند. ستاد این شرکت هم در شهر «لوس گاتوس» در ایالت کالیفرنیا است و سهام آن در بازار بورس معامله میشود.
نتفلیکس به دلیل فیلم و سریالهایی که در دسترس کاربران خود قرار میدهد و حق اشتراک ارزانتر نسبت به دیگر شرکتها، محبوبیت ویژهای دارد. رشد مشتریان این شرکت همچنان ادامه داشته و بر پایه آماری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد ۱۵ درصد از پهنای باند اینترنت جهان را نتفلیکس گرفته است.
در سهماهه پایانی سال ۲۰۱۸ این شرکت به رکورد تولید روزانه ۶۵۰ ساعت محتوا رسید. هماکنون این شرکت سودای جهانیشدن خود را با ساخت و سرمایهگذاری در سریالهایی در هند، مکزیک، و دیگر کشورها پیش میبرد.
کش و قوسهای نتفلیکس در ایران
این شرکت و تارنمای آن تا پیش از سال ۱۳۹۴ از سمت ایران فیلتر نبود اما به دلیل تحریمها علیه کشورمان محتوای خود را برای ایرانیان مسدود کرده بود. در سال ۲۰۱۶ میلادی مدیران نتفلیکس که تا آن زمان با ۶۰ کشور جهان همکاری داشتند اعلام کردند که ۱۳۰ کشور دیگر از جمله ایران نیز به فهرست خدمات گیرندگان این سرویس افزوده شدهاند. گروهی در ایران از این تصمیم نتفلیکس انتقاد کردند. زیرا باور داشتند که محتوای بسیاری از فیلمها و سریالهای این شبکه با توجه به قوانین موجود در ایران قابل پخش نیست و همچنین رقیب جدی برای شبکههای نمایش خانگی ایرانی، خواهد بود. نتفلیکس بلافاصله پس از آنکه دسترسی به محتوای خود را برای ایران باز کرد فیلتر شد و هماکنون تنها به وسیله فیلترشکن قابل دسترسی است؛ اقدامی که شاید بارها در ایران رخ داده و همین امر موجب شده تا مخاطبان برای رسیدن به هدف خود، از روشهای غیر معمول استفاده کنند.
از دید بسیاری از ناظران، تماشای بخشی از رسانههای تصویری و هنری برای تعدادی از افراد جامعه نیازی اجتنابناپذیر است و مقابله با آن میتواند کاربران را به استفاده از راههای غیرقانونی سوق دهد. این وضعیت منجر به استفاده هرچه بیشتر کاربران از فیلترشکن و رواج بازار سودجویان خواهد بود.
«تماشای فیلم و سریال، هر زمان و هر جایی که اراده کنید»؛ این شعاری است که وقتی به وب سایت نتفلیکس وارد میشویم، در مورد این وب ابزار میتوان با آن روبرو شد. این جمله دقیقاً بدین معنا است که نتفلیکس نه تنها با مخاطبان زیادی روبرو است بلکه در جذب مخاطب هم میتواند بسیار موفق عمل کند. بنابراین با فیلتر شدن این وبابزار، دور از انتظار نخواهد بود که با واکنش منفی مخاطبان در ایران روبرو باشیم.
این موضوع با توجه به شرایط جدید کشور در ایام کرونا برجستهتر هم شده است. به عنوان مثال و بنابر گفتههای «سعید رجبی فروتن» کارشناس حوزه نمایش خانگی، مصرف اینترنت ناشی از تماشای فیلم و سریال در ایام کرونا دو تا سه برابر شده است. همچنین آمارها بر اساس جدیدترین نتایج حاصل شده از «موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»، نشان میدهند، ۶۰.۱ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده میکنند و ۷۷.۷ درصد اصلاً سینما نمیروند! با اندکی تامل بر این آمار میتوان دریافت که بخش زیادی از مردم ایران، بیشتر اوقات خود را در فضای مجازی اینترنت سپری میکنند که بیشترین میزان این مصرف هم در ایام کرونایی به تماشای فیلم اختصاص یافته است.
باید توجه داشت که بازار ایران یک بازار بزرگ و با جمعیت جوان است که میتواند برای هر نوع از سرویسهای سرگرمی جذابیت بالا و درآمدزایی قابل توجهی هم داشته باشد. بنابر گفته کارشناسان، تنها اگر در ایران و ظرف مدت یک سال، یک میلیون نفر به نتفلیکس بپیوندند، مبلغی برابر با ۸ میلیون دلار در ماه برای این شبکه درآمدزایی خواهد شد. از سوی دیگر هم باید توجه داشت که با گسترش نتفلیکس بخش عمدهای از کسب و کارهای مشابه در ایران با دشواری روبرو خواهند بود که از این حیث هم میتواند مورد توجه باشد.
هرچند نتفلیکس در ایران فیلتر شده، اما از زاویهای دیگر هم باید به این مسئله نظر داشت. نخست اینکه نتفلیکس برای پاسخگویی به یک نیاز جامعه مدرن کنونی ایجاد شد و گرچه برای آن خالی از لطف و درآمد هم نیست، اما به هر تقدیر فیلترینگ نیاز جامعه مدرن را مرتفع نمیکند. این موضوع با توجه به سابقه فیلترینگ و ایجاد بازار خاص برای فروش فیلترشکن هم قابل توجه است. دوم اینکه، هرچند ممکن است این اقدام به نفع کسب و کارهای داخلی باشد اما باید توجه داشت که اقدامات مشابه داخلی عموماً یا استاندارد واقعی محصولات اصلی را ندارند و یا از نظر جذابیت و قابلیتها قابل قیاس با نمونههای خارجی نیستند. اتفاقی که در زمینه بازیهای رایانهای هم رخ داد دقیقاً تجربهای از این سنخ بود. به هرحال نتفلیکس در ایران فیلتر شده است اما آنچه که از اهمیت زیادی برخوردار است نیازی است که بدان وجود داشته و مرتفع نشده و برای حل این مسئله هم باید به صورت کارشناسانه وارد عرصه شد. در غیر اینصورت، راههای غیر معمول برای دسترسی بدان باز خواهد شد که از این نظر میتواند آینده مبهمی را در عرصه محصولات فرهنگی و فضای مجازی ترسیم نماید.
برچسبها نتفلیکس فیلترینگمنبع: ایرنا
کلیدواژه: نتفلیکس فیلترینگ نتفلیکس فیلترینگ نتفلیکس در ایران فیلتر شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۶۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تحولات خیره کننده حاصل از تلاقی فین تک با مدیریت درآمد شرکت های هواپیمایی
تین نیوز خلیل معمارزاده :
فین تک یعنی به کارگیری همزمان فناوری های کامپیوتری ICT و مدل های ریاضیات اقتصاد مهندسی در فرآیندهای مالی.
حال نقطه تلاقی فین تک و شرکت های هواپیمایی ، نظام پرداخت Payment مسافرین و آژانس های آنلاین فروش OTAs در سامانه حسابداری درآمد(Revenue Accounting System-RAS) است. این سامانه RAS می بایست با سامانه های CRS و DCS شرکت های هواپیمایی یکپارچه باشد که تمام این سه سامانه CRS/DCS و RAS اجزاء اصلی و به هم پیوسته سیستم مدیریت درآمد شرکت های هواپیمایی را تشکیل می دهند.
هدف از به کارگیری فین تک در روش های پرداخت سیستم مدیریت درآمد شرکت های هواپیمایی ضمن ارائه گزینه های متنوع پرداخت به مسافرین و آژانس های مسافرتی آنلاین OTAs و بهبود تجربه آنها ، "افزایش درآمد از طریق پرداخت" است که با استفاده از مدل های اقتصاد مهندسی و در نظر گرفتن ارزش زمانی پول ، تورم و بهره طراحی می شوند.
فضای بکر کسب و کار شرکت های هواپیمایی ایران در تحول و نوآوری انواع روش های پرداخت معمولا دست گرفته می شوند زیرا به روند نرخ بالای تورم اقتصاد ایران حداقل طی ۵ سال آینده و اهمیت بسیار بالای ارزش زمانی پول ، گردش وجوه نقد Cash Flow و قدرت نقدینگی Liquidity و همچنین شاخص های هزینه ای بالای پرداخت از طریق کارت های بانکی ، هزینه ها به ازای هر تراکنش و نرخ رزروهای ناموفق به موفق توجهی نمی شوند که شواهد این خلا درک شده را در واگذاری و برون سپاری مدیریت و عقلانیت بازرگانی شرکت های هواپیمایی ایران به چارترکنندگان و اخیراً به آژانس های آنلاین فروش OTA عمده بازار را به وضوح می بینیم.
دو راهکار عمده جهت افزایش درآمد شرکت های هواپیمایی ایران از دریچه روش های پرداخت فراروی آنها قرار دارد.
یکی طرح های حق اشتراک Subscription طی همان کارت های اعتباری با برند خود که نمونه های آنها را این روزها حتی در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ ایران شاهدیم که با پرداخت آبونمان ثابت می توانند بسیار سودآور باشند. این کارت ها می توانند امتیازات حاصل از خریدها و پاداش ها و همچنین کلیه خدمات مورد نیاز در زنجیره سفرهای هوایی (مانند هتل ها) را ارائه کنند ، هزینه تراکنش ها را جبران کرده و ابزاری قوی برای حفظ مشتری ایجاد کنند ، تمایز در خدمات ویژه را با فروش در کلاس های نرخی بالاتر و عایدی Yield بیشتر فراهم نمایند و نهایتاً درآمدهای اصلی ، متنوع و کمکی قابل توجهی را وصول و کسب نمایند. دقت کنیم که حاصل جمع سود در زنجیره تأمین سفرهای هوایی جبری نبوده و هم افزایی Synergy تشدیدی هم دارد یعنی جمع سود ۳۰ درصدی از فروش صندلی هواپیما و سود ۵ درصدی ناشی از کمیسیون و Mark-up فروش هتل بیش از جمع جبری ۳۵ درصدی خواهد بود.
دومین راهکار روش Buy-Now-Pay-Later اقساطی یا BNPL است که نیاز به طراحی های مهندسی هوشمندانه اقتصاد مهندسی دارد و هم اکنون نیز توسط سوپراپلیکیشن های ایرانی در قالب طرح های اعتباری جهت مشتریانشان به سرعت در حال رشد هستند.
در بررسی تجربه بین المللی این همگرایی بین صنعت سفر و فین تک از هر دو طرف بوده است. به نحوی که هم شرکت های بزرگ مالی و ارائه دهندگان فین تک و حتی بانک ها در حوزه نظام پرداخت سفر سرمایه گذاری کرده اند و هم برعکس. برخی از نمونه های قابل توجه همکاری بانک های Citi با Booking و Capital One با Hooper است که مورد Hooper بسیار جالب و چشمگیر است. Hooper در سال ۲۰۱۹ به طور قابل توجهی مجموعه محصولات و خدمات خود را در حوزه فین تک گسترش داد و منجر به آن شد که حدود ۴۰ درصد از کل سبد (پورتفولیو) درآمدی Hooper در سال ۲۰۲۲ از فین تک باشد! حال حتی JP Morgan هشیار شده و درحال سرمایه گذاری در یک پلتفرم ابتکاری سفر با خدمات کامل است.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید