Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عثمان صالح محمد وزیر امور خارجه اریتره گفت: امارات از اریتره به عنوان برگ برنده استفاده می‌کند چرا که اریتره قادر به اعطای تسهیلات لجستیکی در جنگ یمن است.

امارات معتقد است که رژیم پول پرست و سرکوبگر اریتره بهترین ابزار برای تحقق اهداف شیطانی ابوظبی و اجرای توطئه هایش برای تخریب یمن و منطقه است، به ویژه که شعله جنگ ائتلاف عربی علیه یمن در حالی برافروخته شد که اریتره فقط ۴۰ کیلومتر با یمن آنهم از طریق دریای سرخ فاصله دارد، به همین دلیل رژیم اسیاسی افورقی در اریتره این جنگ را فرصتی طلایی برای خود به منظور فعال کردن روند تجارت این کشور دانست به ویژه با توجه به اینکه کشور‌های نفتی که این جنگ را هدایت می‌کنند از نظر افورقی می‌توانند بهترین مشتریان برای هر نوع تجارت اریتره باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشترخوانید

پایگاه‌های نظامی متعدد آمریکا در یکی از جزایر استراتژیک یمن

مواضع سیاسی و دیپلماتیک سال‌های اخیر نشان داده که اریتره به عروسکی در دست امارات تبدیل شده است به ویژه پس از آنکه اریتره اراضی خود را برای احداث پایگاه‌های نظامی، زندان و بازداشتگاه در اختیار ابوظبی قرار داد به رغم آنکه این اقدام حتی آثاری ویرانگر و مصیبت بار برای اریتره دارد.

امارات چند هدف را از گسترش حضور نظامی اش در اریتره دنبال می‌کند:

۱ – امارات معتقد است که احداث پایگاه نظامی در اریتره باعث خواهد شد ابوظبی نقش پیشرو خود در زمینه کنترل گذرگاه‌های دریایی در سوئز و باب المندب را حفظ کرده و بر روند دریانوردی در این منطقه تا دریای سرخ سیطره یابد، و همچنین کنترل خلیج عدن، باب المندب و شرق آفریقا را در دست گیرد تا به این شکل ضمن ایفای اهداف شوم و ویرانگر خود، به بازیگری قوی در منطقه شاخ آفریقا، شرق آفریقا و غرب اقیانوس هند تبدیل شود.

۲ – این موضوع عمقی استراتژیک به امارات در هر نوع کشمکش آتی با ایران می‌بخشد به ویژه که موقعیت و عمق بندر عصب به ناوگان جنگی، جنگنده‌ها و حتی زیردریایی‌های امارات امکان می‌دهد تا در مسیر حرکت ناوگان و روند حمل و نقل دریایی ایران در زمان بروز هر نوع جنگ طولانی مدت مانع ایجاد کنند، این در حالی است که همزمان، رژیم صهیونیستی، رژیم‌های صهیونیست شده حوزه خلیج فارس مانند امارات را برای جنگ‌های نیابتی به ویژه با ایران در آینده مهیا می‌کند.

۳ – پایگاه اینترنتی "تیکتیال ریپورت" که مختص امور اطلاعاتی و جاسوسی است، گزارش داد که مهمترین هدف امارات از این اقدام، آن است که خود نقش عروسک گردان را در این منطقه استراتژیک ایفا نموده و وزنه‌ای سنگین در آن باشد لذا تمام امکانات مشروع و نامشروع خود را برای تحقق این هدف شیطانی به کار گرفته است.

۴ – دیگر هدف امارات، مدیریت تجاوز به یمن در سطوح عملیات نظامی، محاصره دریایی، آموزش مزدور و سلطه بر شهر‌ها و جزایر اشغالی یمن می‌باشد.

۵ - طراحی و اجرای طرح‌های توطئه آمیز در مناطق شرق آفریقا، باب المندب، دریای سرخ تا لیبی از دیگر اهداف امارات در زمینه نفوذ در اریتره است.

پایگاه نظامی امارات

آکادمی پژوهش‌های خاورنزدیک واشنگتن اواخر آوریل ۲۰۱۵، توافق سعودی اریتره برای آغاز جنگ یمن را افشا کرد که بر اساس آن اریتره به ائتلاف ضد یمن اجازه داد از اراضی، حریم هوایی و آب‌های منطقه‌ای اش برای آغاز این جنگ ظالمانه استفاده کند.

همزمان، اریتره و امارات در مه ۲۰۱۵ قرارداد همکاری امنیتی و نظامی را امضا کردند که بر اساس آن اسمره حمایت لجستیکی لازم از عملیات جنگی در یمن را فراهم کرد و بندر و فرودگاه عصب را به مدت ۳۰ سال اجاره داد تا امارات از آن به عنوان مرکز لجستیک و پایگاه نظامی دریایی خود بهره برداری کند.

بر اساس این توافق، امارات اولین و بزرگترین پایگاه نظامی برون مرزی خود را تاسیس کرد که پس از مدتی کوتاه از طریق انتقال نیرو و تجهیزات جنگی زمینی، به حرکت درآوردن ناوگان دریایی، به پرواز درآوردن جنگنده‌های ائتلاف برای بمباران یمن، محاصره شدید دریایی یمن و اشغال شهرها، جزایر و سواحل یمن به شریان جنگ ظالمانه علیه یمن تبدیل شد.

امارات از پایگاه نظامی خود در بندر عصب به عنوان منطقه پشتیبانی لجستیکی و جنگی استفاده می‌کند که شامل تیپ زرهی امارات به استعداد دو گروهان از تانک‌های جنگی از نوع "لوکلرک /لوکلار"، یک گردان نفربر‌های زرهی از نوع "پی ام پی ۳"، دو مرکز توپخانه "هاوتزر ج ۶"، شماری از بالگرد‌های شینوک، بلک هاوک، بیل سون و جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰ است، همچنین فرودگاه عصب، میزبان هواپیما‌های ترابری غول پیکر "سی ۱۷ گلوب مستر ۳ " و پهباد‌های جنگی "وینگ لوم" ساخت کشور چین است که امارات آن را هدایت می‌کند.

حضور نظامی امارات فقط به بندر و فرودگاه عصب محدود نمی‌شود بلکه این حضور تا فرودگاه بین المللی اسمره امتداد دارد به ویژه پس از آنکه این فرودگاه را برای فرود بالگرد‌های هجومی آپاچی وابسته به ستاد فرماندهی مشترک نیروی هوایی امارات و بالگرد‌های شینوک و بلک هاوک گارد ریاست امارات، آماده کرد.

در مه ۲۰۱۶ امارات اقدام به آماده سازی یک نوار ساحلی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع، یک ساحل دریایی به طول ۷۰۰ متر، گسترش محیط امنیتی در اطراف فرودگاه و بندر و ترسیم مجدد مسیر اتوبان ساحلی پی ۶ میان عصب و مصوع در حریم خارجی این پایگاه نظامی کرد.

اواخر ژوئیه ۲۰۱۵ امارات کار ساخت فرودگاه عصب را به پایان رساند و به این شکل، کار استفاده از پایگاه عصب به عنوان منطقه پشتیبانی لجستیکی و استقرار زره پوش‌های امارات در حجم یک تیپ را آغاز کرد تا نوک پیکان جنگ برای اشغال عدن در اوت ۲۰۱۵ باشد.

در سپتامبر ۲۰۱۵ شرکت سازه‌های دریایی ملی امارات کار احداث تاسیسات جدید بندری در ساحل مجاور فرودگاه عصب را آغاز کرد و با احداث کانالی جدید، شکل خط ساحل را برای ساخت آن بندر تغییر داد.

پایگاه اینترنتی استراتفور آمریکا تصاویر ماهواره‌ای احداث تاسیسات دریایی توسط امارات در کنار پایگاه نظامی اش در بندر عصب که نشانه توسعه فعالیتهایش در شاخ آفریقا است را منتشر کرد.

به این شکل، نیرو‌های نظامی امارات برای تردد میان پایگاه هوایی و بندر که در ۱۰ کیلومتری جنوب این پایگاه قرار دارد، دیگر نیازمند عبور از شهر عصب نیستند.

این پایگاه افزود: توسعه فعالیت‌های نظامی امارات در اریتره نشان دهنده هدف امارات برای استفاده از این کشور جهت عملیات‌های بلندمدت است که فراتر از یک ماموریت لجستیک کوتاه مدت برای پشتیبانی عملیات در دریای سرخ است.

از سوی دیگر، کشتی‌های اماراتی در فاصله زمانی مه تا ژوئیه ۲۰۱۵ اقدام به انتقال نیرو‌های امنیتی سعودی و اماراتی و شبه نظامیان محلی آموزش دیده در اریتره به حوزه نفتی عدن کرد تا برای شرکت در عملیات "پیکان طلایی" آماده شوند، اینگونه بود که ائتلاف توانست در اوت ۲۰۱۵، بندر و شهر عدن را با حمایت جنگنده‌های ائتلاف مستقر در فرودگاه‌های عصب و اسمره اشغال کند.

امارات در سپتامبر ۲۰۱۵ کار استفاده از بندر عصب به عنوان پایگاه اجرای عملیات آبی خاکی علیه جزایر یمن در دریای سرخ را آغاز کرد.

از اواخر سال ۲۰۱۵ تا امروز امارات حملات هوایی گسترده‌ای را در جنوب غرب یمن، تنگه باب المندب و جزایر یمن از طریق فرودگاه بین المللی اسمره و پایگاه نظامی بندر عصب انجام داده و بنادر المخا و الحدیده را با استفاده از ناوچه‌های "بینونه" و کشتی‌های لجستیک "رماح" در معرض محاصره شدید دریایی قرار داده است، کشتی‌های مزبور اواخر سال ۲۰۱۵ و در سال ۲۰۱۶ برای اجرای این ماموریت کثیف مستقر شده بودند.

موسسه پژوهش‌های نظامی جاینز روز ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ از اقدام امارات در زمینه استقرار جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰ در پایگاه هوایی بندر عصب برای اجرای عملیات نظامی جدید در یمن و ساحل غرب این کشور خبر داد.

رادیو دویچه وله آلمان نیز روز ۲۶ فوریه ۲۰۱۹ از بهره برداری امارات از بندر عصب اریتره برای جنگ علیه یمن، شکنجه، ترور و محاصره مرگبار دریایی یمن خبر داد.

"اسراییل" مزدوران ائتلاف متجاوز را آموزش می‌دهد

پایگاه نظامی امارات در بندر و فرودگاه "عصب" به مرکزی برای میزبانی وزرای دولت مستفعی یمن ـ در صورتی که درعدن در معرض خطر قرار بگیرند ـ تبدیل شده است و نیز مرکزی برای تجمع مزدوران و نیز برای آموزش آن‌ها به منظور مشارکت در عملیات ائتلاف متجاوز است.

برخی گزارش‌های محلی از اقدام امارات برای آموزش حدود ۴۰۰۰ مزدور یمنی در پایگاه عصب در نخستین سال جنگ یمن خبر می‌دهند؛ ۱۵۰۰ نفر از آن‌ها در اواخر جولای ۲۰۱۵ به یمن منتقل شدند و در اکتبر ۲۰۱۵ شماری از خلبانان که در پایگاه عصب آموزش دیده بودند، به پایگاه هوایی العند منتقل شدند.

بندر عصب از سپتامبر تا نوامبر ۲۰۱۵، میزبان پنج گردان از مزدوران سودانی بود؛ امارات آن‌ها را از منطقه کسلا در مرز‌های سودان ـ اریتره به بندر عصب منتقل کرد و از آنجا به عدن و ساحل غربی اعزام شدند. پس از آن ده‌ها گردان سودانی دیگر نیز منتقل شدند؛ این مساله به موجب توافق میان ائتلاف "دار الندوه" و نظام عمر بشیر در مقابل برخی امتیاز‌های مالی و سرمایه گذاری و وعده‌هایی مبنی بر لغو حکم بازداشت بین المللی علیه عمر البشیر صورت گرفت.

مرکز مطالعات راهبردی و امنیتی "استراتفور" آمریکا در گزارشی در اکتبر ۲۰۱۵ تاکید کرد که سه کشتی اماراتی از بندر عصب برای جنگ علیه یمن و نیز انتقال مزدوران از سودان به بندر عصب و از آنجا به یمن استفاده می‌کند. تصاویر ماهواره‌ای این مساله را تایید کردند.

در سال ۲۰۱۶ نیز نیرو‌های اشغالگر امارات اقدام به ساخت اردوگاهی برای پناه دادن شبه نظامیان از استان‌های جنوبی یمن کردند؛ شبه نظامیان در این اردوگاه آموزش‌های لازم را دیدند و در ماه می ۲۰۱۶ به همراه گردان‌های سودانی به یمن منتقل شدند تا در جنگ نمایشی امارات علیه گروه القاعده در جزیره العرب در شهر‌های جنوبی مشارکت کنند. القاعده در آن زمان کنترل چندین شهر یمن را به دست گرفته بود.

پایگاه "عربی نیوز" در سال ۲۰۱۸ از ورود ۱۲۰۰ مزدور یمنی از اریتره به بندر الزیت در عدن خبر داد. در سال ۲۰۱۸ همچنین ائتلاف متجاوز تلاش‌هایی برای اشغال الحدیده آغاز کره بود؛ از این رو هزاران مزدور در بنادر عصب و مصوع در اریتره برای مشارکت در این جنگ آموزش می‌دیدند. رسانه‌های مخالف اریتره از بازدید هیات‌های عالی رتبه سعودی و اماراتی از بنادر عصب و مصوع و شماری از جزایر اریتره در مرز‌های یمن خبر دادند. همچنین از گردان‌های مزدوران یمنی و اریتره‌ای و سودانی و سنگالی بازدید کردند؛ این مزدوران همگی توسط اسراییلی‌ها و امریکایی‌ها و اردنی‌ها به منظور اشغال الحدیده آموزش دیده بودند.

در ۷ جولای ۲۰۱۸ کشتی‌های اماراتی مزدوران تیپ تهامه را به ساحل غربی منتقل کردند. یک منبع نظامی در گفتگو با "وکاله الصحافه الیمنیه" تاکید کرد که اغلب کسانی که به نیرو‌های ائتلاف آموزش می‌دهند، امریکایی تبار و یا اسراییلی تبار هستند و گاهی بمباران الحدیده از بندر مصوع و یا عصب صورت می‌گرفت.

همه می‌دانند که رژیم اشغالگر به صورت گسترده در اریتره و بویژه شهر و بندر عصب حضور دارد و از جزایر "ارخبیل دهلک" اریتره به عنوان ایستگاه ارتباطی و دیده بانی استفاده می‌کند. بسیاری از گزارش‌های داخلی و بین المللی از حضور نظامی صهیونیست‌ها در پایگاه نظامی امارات در "عصب" و مشارکت صهیونیست‌ها در آموزش مزدوران ائتلاف متجاوز خبر دادند.

سوء استفاده اماراتی‌ها از مشکلات ماهیگیران یمنی

نکته قابل توجه، اقدام اخیر امارات برای وساطت به منظور آزادی صیادان یمنی نزد اریتره است؛ به رغم آنکه معمولا در این گونه شرایط ریاض وارد عمل می‌شد. حال آنکه عملیات بازداشت و ربایش و شکنجه ماهیگیران یمنی توسط نظام اریتره پس از سال ۲۰۱۵ با نظارت مستقیم امارات بوده است. وساطت اخیر امارات در واقع یک نمایش صرف بوده است و درواقع امارات با این اقدام در پی آن بود تا به رقبای منطقه‌ای وانمود کند که دارای شان و نفوذ بالایی در شاخ افریقاست و دیگر نمی‌توان امارات را در تصمیمات متعلق به امنیت و ثبات دریای سرخ و باب المندب و شاخ آفریقا نادیده گرفت. در حالی که برخی وقایع در این منطقه نشان می‌دهد که امارات فقط ابزاری در دست رژیم اشغالگر است.

زندان‌های مخفی امارات در اریتره

نهاد‌های حقوق بشر و آژانس‌های خبری بین المللی از جمله خبرگزاری "اسوشیتد پرس" و دیده بان حقوق بشر "هیومن رایتس ووتش" و نیز سازمان عفو بین الملل در سال‌های اخیر از وجود زندان‌های مخفی امارات در چندین منطقه در داخل اریتره از جمله بندر و فرودگاه عصب و فرودگاه بین المللی اسمره و ارخبیل دهلک خبر دادند. در این زندان‌ها بازداشت شدگانی از ملیت‌های مختلف از جمله مخالفان اماراتی زندانی هستند؛ اما اکثریت بازداشت شدگان از یمنی‌ها هستند. امارات در این زندان‌ها دست به انواع شکنجه‌ها از جمله آزار جنسی می‌زند.

سازمان عفو بین الملل به نقل از "جمال عثمان همد" سردبیر پایگاه "عدولیس" اریتره در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ از اقدام امارات برای بازسازی زندان "نخره" در ارخبیل دهلک و انتقال بازداشت شدگان یمنی و اماراتی به آن خبر داد.

شبکه الجزیره نیز در ماه مارس ۲۰۱۹ تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرد که جزییات جدیدی از زندان‌های مخفی و هولناک امارات در شهر عصب فاش می‌کند. یک پژوهشگر دردانشکده "کنگ" انگلیس تاکید کرد که این زندان‌ها کاملا به صورت مخفیانه توسط مزدوران و نظامیان محلی با تجهیزات و سلاح‌هایی مدرن اداره می‌شود.

پیامد‌های فاجعه بار حضور نظامی امارات

دکتر حسن سلمان پژوهشگر مسائل سیاسی اریتره‌ای در یک گفتگوی مطبوعاتی در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۸ تاکید کرد که حضور نظامی امارات سبب شد تا ا ریتره به میدانی برای نبرد منطقه‌ای تبدیل شود؛ در حالی که این منطقه به دلایل ژئوپلتیک و تمدنی از چندین دهه شاهد جنگ‌های نیابتی بوده است و قدرت‌های بزرگ و مزدوران آن‌ها برای سلطه بر آن با یکدیگر رقابت می‌کنند. امروز نیز با افشای اطلاعاتی درباره برگزاری نشست‌ها و تجمع‌های نظامی امارات و مصر در اریتره و مشخصا در مرز‌های سودان و نیز حضور نظامی "اسراییل" در پایگاه امارات، بر شدت این تنش‌ها در منطقه افزوده شد.

به رغم آنکه ماموریت اصلی و اعلام شده پایگاه اماراتی در اریتره آموزش نیرو‌ها و انتقال آن‌ها به یمن است، اما واقعیت نشان می‌دهد که تاسیس این پایگاه در واقع در راستای منازعات بین المللی و منطقه‌ای برای نفوذ بر این منطقه مهم است. وابوظبی تلاش می‌کند تا دایره نفوذ خود را گسترش دهد و حملاتش به اهدافی در یمن در واقع به منظور انجام برخی طرح‌های ویژه است؛ مساله‌ای که تاثیراتی منفی بر منطقه دارد.

از سوی دیگر مناطقی که نیرو‌های اماراتی در آن‌ها مستقر هستند، هیچ خدمات زیرساختی برای ساکنان محلی این مناطق ارائه ندادند؛ بلکه زندگی آن‌ها به یک جهنم تبدیل شده است. "الکساندر لوری" نویسنده فرانسوی می‌گوید که حضور نظامی امارات در شهر عصب به ساکنان منطقه بسیار آسیب زده است. آن‌ها نمی‌توانند به ماهیگیری که شغل اصلی آنهاست، بپردازند. همچنین بسیاری از ماهیگیران اریتره در معرض حملات جنگنده‌های ائتلاف متجاوز خواه در سواحل دریا‌ها و یا در خشکی قرار گرفتند. "جمال عثمان همد" سردبیر پایگاه "عدولیس" اریتره تاکید کرد که در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۱۷ جنگنده‌های اماراتی قایق‌های ماهیگیران اریتره در آب‌های بین المللی را هدف گرفتند و افسران اماراتی برای ساکت کردن آسیب دیدگاه این حادثه، به سیاست ارعاب و خشونت روی آوردند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اریتره تحولات منطقه تحولات یمن امارات متحده عربی حضور نظامی امارات نظامی امارات بندر و فرودگاه زندان های مخفی ائتلاف متجاوز پایگاه نظامی بین المللی منتقل شدند باب المندب جنگنده ها دریای سرخ تبدیل شد زندان ها منطقه ای علیه یمن نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۹۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین اظهارات سردار حاجی زاده درباره عملیات نظامی علیه اسرائیل + فیلم

دریافت 2 MB

به گزارش همشهری‌آنلاین، سردار حاجی زاده در گفت وگویی تاکید کرد که عملیات وعده صادق خواست مردم بود وحتی بچه‌ها در منزل می‌گفتند کی می‌خواهید کاری بکنید؟

کد خبر 848130 برچسب‌ها دفاع - سپاه پاسداران ایران و اسرائیل سردار حاجی زاده - سپاه خبر ویژه

دیگر خبرها

  • سربازان زن صهیونیست به دلیل امتناع از حضور در جنگ در معرض بدرفتاری قرار دارند
  • ضرب و شتم نظامیان زن اسرائیلی بعد از امتناع از حضور در ارتش
  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان
  • دراین موزه حسابی بچگی کنید | نوستالژی هایی که هیچ کجا پیدا نمی شوند
  • حمله توپخانه‌ای حزب‌الله به پایگاه نظامیان صهیونیست در «کفرشوبا»
  • حمله جدید حزب الله به پایگاه نظامی در عرب العرامشه
  • آخرین اظهارات سردار حاجی زاده درباره عملیات نظامی علیه اسرائیل + فیلم
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی
  • آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند