Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@23:53:49 GMT

آیا ابتلا به کرونا باعث نابینایی می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۶۵۸۴۴

آیا ابتلا به کرونا باعث نابینایی می‌شود؟

یک متخصص عفونی به بیان نکاتی در خصوص بیماری کرونا پرداخت و احتمال ناشنوا و نابیناشدن در اثر این بیماری را بررسی کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شروین شکوهی در پاسخ به این سوال که آیا بهبودیافتگان کرونا بعد از گذشت ۱۴ روز باز هم امکان انتقال این بیماری را به سایر افراد دارند، گفت: بعد از گذشت دو هفته احتمال انتقال ویروس کووید۱۹ توسط این افراد بسیار پایین است، اما درصد کمی از این احتمال وجود دارد به همین دلیل بهتر است مبتلایان بعد از بهبودی و گذراندن ۱۴ روز قرنطینه، یک هفته هم با ماسک در مکان‌های مختلف ظاهر شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ضمن اشاره به اینکه بعد از ۳ هفته احتمال انتقال بسیار کم است، ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم در چه زمانی این افراد به طور صد در صد قابلیت انتقال را ندارند؛ بعضی از بهبودیافتگان تا ۶ هفته و برخی دیگر تا ۸ هفته نتیجه آزمایششان مثبت بوده است؛ بعد از کشت دادن کووید ۱۹ در آزمایشگاه این نتیجه به دست آمده که این ویروس بعد از روز هشتم یانهم می‌میرد یعنی از روز یازدهم به بعد ۹۹ درصد از این ویروس در بدن فرد بیمار مرده است، اما در برخی موارد نتیجه PCR مثبت است؛ به همین دلیل بعد از دوهفته قابلیت انتقال بسیار پایین است.

 

این متخصص عفونی ضمن اشاره به اینکه کرونا از طریق تعریق بدن بیمار به سایر افراد منتقل نمی‌شود، افزود: مقدار زیادی از این ویروس در آب دهان فرد مبتلا وجود دارد و اگر آب دهان بیمار روی دست کسی بریزد، فرد را مبتلا نمی‌ کند، چرا که کووید۱۹ از طریق پوست منتقل نمی‌شود، اما اگر شخص دست آلوده خود را به چشم، گوش، دهان و بینی خود بزند احتمال انتقال این بیماری بسیار بالا است.

شکوهی در خصوص آسیب‌هایی که این ویروس به سیستم عصبی مبتلایان وارد می‌کند، بیان کرد: کووید۱۹ هم از طریق سیستم عصبی مرکزی و محیطی و از عروق سیستم عصبی درگیری ایجاد می‌کند و این عارضه از همان روز اول از علائم ابتلا به کرونا بوده است و اینکه تعداد آن به نسبت اوایل شیوع این بیماری افزایش یافته است، از درگیری تعداد بیشتری از افراد به این بیماری ناشی می‌شود  که موجب افزایش علائم نادر ویروس کووید۱۹ شده است.

او اظهار کرد: اگر کرونا باعث ایجاد سکته مغزی و درگیری عروق شود بسته به اینکه کدام قسمت از مغز درگیر شده و درصد تخریب چه اندازه بوده و همچنین سن فرد مبتلا جند سال است، عوارض سکته مغزی نظیر فلجی را به همراه دارد.

این متخصص عفونی در پاسخ به این سوأل که آیا کرونا باعث نابینایی و ناشنوایی می‌شود، توضیح داد: درگیری اعصاب مغزی به صورت عوارض نادر این بیماری است و نابینایی و ناشنوایی عصبی ناشی از ابتلا به کرونا بسیار نادر است، ولی احتمال آن وجود دارد.

شکوهی در خصوص نابینایی مبتلایان بر اثر مصرف برخی دارو‌های تجویزی برای این بیماری عنوان کرد: یکی از دارو‌هایی که در گذشته برای درمان این بیماری استفاده می‌شد و هم اکنون کمتر مصرف می‌شود، باعث به وجود آمدن مشکلات بینایی می‌شود، اما باید میزان مصرف آن طی مدت طولانی  صورت گیرد تا این اتفاق بیفتد و طی ۵  یا ۱۰ روز آن به دز خطرناک که منجر به بروز عارضه چشمی شود، نمی‌رسد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا ابتلا به کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۵۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد

آفتاب‌‌نیوز :

این ژن که اینوزیتول پلی فسفات-۵-فسفاتاز D (INPP۵D) نام دارد، موضوع یک مطالعه مشترک توسط محققان دانشکده پزشکی ایکان در کوه سینا و دانشکده پزشکی گراسمن در نیویورک است که نتایج آن در مجله Alzheimer’s and Dementia در دسترس است.

میکروگلیا، گروهی از سلول‌های ایمنی در مغز هستند که وظایفی مثل حذف سلول‌های در حال مرگ و پلاک‌های آمیلوئیدی که با زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر مرتبط هستند، را بر عهده دارند. مطالعات قبلی، INPP۵D را با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط دانسته اند؛ اما نقش خاصی که این ژن در بیماری زودرس یا دیررس ایفا می‌کند و مکانیسمی که به این عملکرد‌های مغزی تغییر یافته، کمک می‌کند، همچنان ناشناخته باقی مانده است.

از آنجایی که INPP۵D در مغز در میکروگلیا متمرکز شده است، پژوهشگران، از موش‌هایی استفاده کردند که به طور ژنتیکی، مهندسی شده بودند تا ژن INPP۵D موش را در میکروگلیا، خاموش کنند. این فرآیند، محققان را قادر ساخت تا تأثیر خاص این ژن بر بافت مغز، را بهتر مشاهده کنند.

پس از تقریبا سه ماه، دانشمندان، تجمع پلاک و رفتار میکروگلیال را در موش‌ها اندازه گیری کردند. از آنجایی که مشخص شده بود INPP۵D در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر افزایش می‌یابد، دانشمندان انتظار داشتند، موش‌هایی که این ژن در مغز آن‌ها غیرفعال شده بود، از پلاک‌های آمیلوئیدی که نشانه آسیب شناسی اختلال آلزایمر هستند، محافظت شوند. با این حال محققان در کمال تعجب مشاهده کردند که موش‌های فاقد INPP۵D، پلاک‌های بیشتری نسبت به سایر موش‌ها دارند.

به گزارش سیناپرس، پس از این که مشخص شد خاموش کردن INPP۵D، میکروگلیا‌ها را به روش‌های غیرمنتظره‌ای در اطراف مغز به حرکت در می‌آورد، محققان به دنبال این بودند که با استفاده از روش رونویسی فضایی، به اطلاعات دقیق بیان فضایی و کمی ژن، دست یابند.

رونویسی فضایی، روشی است که امکان اندازه گیری کل بیان ژن را در یک نمونه بافت، برای محققان فراهم می‌کند و همچنین به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا بتوانند از جایی که بیان ژن، در آن رخ می‌دهد، نقشه برداری کنند.

یافته‌های رونویسی فضایی، بر دامنه تغییرات بیان ژنی که میکروگلیا‌ها می‌توانند نشان دهند تأکید کرد. میکروگلیا در نزدیکی پلاک‌های آمیلوئید، ژن‌هایی که به عنوان ژن‌های ناشی از پلاک (PIGs) شناخته می‌شوند، را بیان می‌کنند.

موش‌هایی که ژن INPP۵D در آن‌ها غیرفعال شده بود، افزایش بیان PIG‌هایی را که در تحقیقات قبلی شرح داده شده بود تکرار کردند، اما کیفیت بالای جنبه‌های فنی و تجزیه و تحلیل رونویسی فضایی، امکان شناسایی PIG‌های اضافی را نیز فراهم کرد.

PIG دیگری که جدیدا در این یافته‌ها شناسایی شد و دارای بیشترین افزایش بیان در این موش‌ها بود، CST۷ نام دارد، ژنی که پروتئین سیستاتین F، را کدگذاری می‌کند و با بیماری آلزایمر و بیماری‌های پریونی، خانواده‌ای از اختلالات عصبی نادر که انسان‌ها و حیوانات را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مرتبط است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد، هم INPP۵D و هم سیستاتین F، می‌توانند به عنوان اهداف جدیدی برای توسعه مداخلات و درمان‌هایی برای کاهش التهاب در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، در نظر گرفته شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟