Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم: وضع مالیات بر خانه‌های خالی اقدامی بازدارنده از سوداگری است که سابقه و تجربه‌ای جهانی دارد. این ابزار سیاستی علاوه بر کاهش سوداگری به عرضه مسکن‌های بلااستفاده کنونی کمک می‌کند و بدون ایجاد مخارج و مشکلات برای ساخت و تخصیص زمین به بازار مسکن کمک ویژه می‌کند.

برخی ادعا می‌کنند مالیات گرفتن از خانه‌های خالی که اخیراً بحث آن در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، پایه علمی ندارد و در دنیا بی‌سابقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش حاضر با رد این ادعا هم وجهه علمی این مالیات را ثابت می‌کند و هم نتایج مثبت به‌دست‌آمده در برخی کشورهای جهان را نمایش می‌دهد.

کاهش 1 تا 2 درصدی قیمت مسکن در استرالیا

به‌عنوان نمونه دولت ویکتوریای استرالیا به‌منظور کاهش خانه‌های خالی و سوداگری در املاک، در مارس 2017 قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد. مطابق این قانون در صورتی که بیش از شش ماه خانه‌ای خالی باشد، صاحبان ملک موظف‌اند یک درصد از ارزش آن را به‌عنوان مالیات به دولت بپردازند.

بر اساس نظر دانشمندان و طبق گفته کامرون موری، کارشناس اقتصاد املاک و مستغلات از دانشگاه کوئینزلند، اخذ مالیات از خانه‌های خالی به عرضه بیشتر واحدها منجر می‌شود و قیمت مسکن را به‌میزان 1 تا 2 درصد کاهش خواهد داد؛ بنابراین، با برخورد با خانه‌ها و زمین‌های استفاده‌نشده می‌توان مشکل تأمین خانه‌های مقرون به صرفه را حل کرد.

کمک به ساخت مسکن ارزان‌قیمت با کسب درآمد مالیاتی در آمریکا

همچنین در پی افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بها در ایالت هاوایی آمریکا، شهرداری و مسئولین، اخذ مالیات از خانه‌های خالی را به‌عنوان راهکاری ضروری برای ساماندهی بازار املاک در دستور کار قرار داده‌اند. بر اساس برآورد شهرداری، اخذ مالیات یک‌درصدی می‌تواند علاوه بر تزریق حدود 10 هزار واحد مسکونی خالی به بازار، ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت را با درآمد 60 میلیون دلاری آن به‌دنبال داشته باشد.

کاهش 30درصدی خانه‌های خالی در ونکوور با اعمال مالیات

ونکوور کانادا نیز فرآیند اخذ مالیات بر خانه‌های خالی را در سال 2017 آغاز کرد. حال پس از گذشت دو سال علاوه بر این که دولت محلی هر سال حدود 39 میلیون دلار از این طریق درآمد به‌دست آورده، خرید ملک به‌قصد سوداگری و احتکار نیز کاهش یافته است. طبق آمار‌ها تعداد خانه‌های خالی این شهر از 1131 واحد در سال 2017 به 787 واحد رسیده، یعنی حدود 30 درصد کاهش یافته که عرضه واحد‌ها برای اجاره را به‌دنبال داشته است.

در این طرح اگر خانه‌ای بیش از 6 ماه در سال خالی بماند باید به‌اندازه یک درصد از ارزش ملک مالیات به شهرداری بپردازد.

افزایش بیش از 20درصدی عرضه مسکن اجاره‌ای با اعمال مالیات بر خانه‌های خالی در ونکوور

در خصوص اثرات اعمال این مالیات در ونکوور، شهردار این شهر 7 فوریه 2020 گفت: مالیات بر خانه‌های خالی تأثیر مثبت مورد انتظار خود را بر بازار مسکن اجاره‌ای گذاشته است.

وی ادامه داد: خانه‌ها برای مردم هستند نه سوداگران، به همین جهت باید با جریمه‌هایی از این شکل، مالکان خانه‌های احتکارشده را تشویق به واگذاری املاک خود کرد.

توماس دیویدوف استادیار دانشکده تجارت ساودر دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی معتقد است که مالیات بر خانه‌های خالی کارش را انجام داده و مالکان این خانه‌ها به‌جای پرداخت مالیات، ترجیح به فروش یا اجاره واحدهای خود داده‌اند.

وی در گزارشی به ابعاد و مطالعه آثار مالیات بر خانه‌های خالی در ونکوور پرداخته است. با استناد به این گزارش، تا اکتبر 2019 تعداد آپارتمان‌هایی که در شهر ونکوور اجاره داده شده با افزایشی 5920واحدی مواجه شده که 21 درصد بیشتر از سال قبل بوده است، به‌عبارت دیگر صاحبان املاک مسکونی به‌منظور عدم پرداخت مالیات بر خانه خالی واحد‌های مسکونی خود را اجاره می‌دهند.

منبع: فردا

کلیدواژه: وضع مالیات بر خانه های خالی کشورهای دیگر مالیات بر خانه های خالی خانه های خالی اخذ مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۳۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلک پورشه خالی شد

پورشه کاهش سود ۳ ماهه اول را به دلیل افزایش هزینه‌ها اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، شرکت خودروسازی پورشه از کاهش ۳۰ درصدی سود عملیاتی در سه ماهه اول خبر داد و به سرمایه‌گذاری بیشتر در آنچه که این خودروساز لوکس آلمانی بزرگترین سال عرضه محصولات خود در تاریخ نامیده است، اشاره کرد.

سود عملیاتی در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۱.۲۸ میلیارد یورو (۱.۳۷ میلیارد دلار) رسید، در حالی که فروش برای این دوره به ۹.۰۱ میلیارد رسید که از ۸.۷۷ میلیارد پیش بینی شده بود.

اولیور بلوم، مدیرعامل پورشه در بیانیه‌ای گفت: «ما در وضعیت چالش‌برانگیز، در مسیر خود باقی می‌مانیم و با قاطعیت راهبرد خود را دنبال می‌کنیم.»

خودروسازان آلمانی در تلاش هستند تا تقاضای چین را احیا کنند، به طوری که تحویل به بزرگترین بازار آنها در مقابل رقبای بی ام و و مرسدس کاهش یافته است و پورشه ۲۴ درصد کاهش در تحویل سه ماهه ثبت کرده است. مدیر مالی پورشه، اظهار کرد در حالی که تقاضا در چین همچنان به چالش کشیده می شود، این شرکت با دوری از جنگ قیمتی که بازار محلی را در بر گرفته است، حاشیه سود را به خطر نمی اندازد.

بر اساس گزارش رویترز، این گروه چشم انداز سال ۲۰۲۴ خود را برای حاشیه سود ۱۵ تا ۱۷ درصدی در سال ۲۰۲۴ حفظ کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش شدید معاملات مسکن در شمال اسرائیل/ درِ فروش و اجاره تخته شد
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • جای خالی نام تراکتور در لیست قربانیان روزبه
  • قلک پورشه خالی شد
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سالهای گذشته بی نظیر است
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی