Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع خبری افغانستان اعلام کردند که چهار نفر به گروه مذاکره کننده طالبان در قطر افزوده شده و همچنین در سطوح فرماندهان نظامی نیز تغییراتی ایجاد شده است.

گروه طالبان هم تائید کرده است که در بخش‌های نظامی و سیاسی این گروه تغییرات تازه‌ای بوجود آمده و برخی اعضای هیأت مذاکره‌کننده و نیز مسئولان نظامی این گروه تغییر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«افق نیوز» افغانستان روز یکشنبه نوشت که مولوی «امیرخان متقی» از جمع اعضای هیأت مذاکره کننده در قطر برکنار شده‌است.

مولوی «عبدالحکیم» قاضی القضات کنونی این گروه و مولوی «ثاقب» قاضی القضات سابق طالبان از اعضای جدید هیأت مذاکره‌کننده این گروه هستند.

همچنین گفته شده است که ملا«یعقوب» پسر ملا عمر رهبر پیشین و موسس گروه طالبان، به عنوان مسئول نظامی این گروه تعیین شده‌است.

طالبان گفته است که ملا هبت‌الله رهبر این گروه تغییرات تازه را برای مدیریت خوب‌تر بخش نظامی و سیاسی این گروه بوجود آورده است.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان هم به رسانه‌های افغانستان گفته است که هدف از تغییرات تازه در بخش‌های سیاسی و نظامی این گروه تسریع و تقویت روند صلح بوده ‌است.

اما کارشناسان افغان و آگاهان امور سیاسی بر این باورند که تغییرات جدید فقط بخاطر جلوگیری از انشعاب درونی طالبان بوجود آمده است.

«احمد سعیدی» آگاه مسائل طالبان در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر علت انجام این تغییرات در سطوح هیأت مذاکره کننده و فرماندهان نظامی گفت: ملا«یعقوب» فرزند ملامحمدعمر رهبر سابق طالبان و از اعضای شبکه حقانی با هیأت مذاکره کننده مخالفت می‌کرد و باور داشت که آنها ایستادگی لازم در برابر دولت افغانستان را ندارند.

به باور سعیدی ملاشرین، انس حقانی و برخی افراد دیگر که در جمع هیأت مذاکره کننده اضافه شده است، به این دلیل بوده که رهبر طالبان آنها را فرستاده تا از انتقاد دست برداشته و در مذاکرات داشته‌های خود را مطرح کنند.

سعیدی همچنین انتصاب ملایعقوب به فرماندهی نظامی طالبان را با هدف جلب رضایت وی خواند و گفت: این تغییرات هیچ سودی برای مذاکرات ندارد بلکه افرادی که وارد سطوح نظامی سیاسی شده اند، سخت‌گیرتر و انعطاف ناپذیرترند.

پیش از این رسانه‌های خارجی از بروز اختلافات در سطح رهبری و مدیریتی گروه طالبان گزارش داده بودند. طالبان اما این گزارش‌ها را رد کرده بود.

این تغییرات در حالی در سطح مدیریتی طالبان ایجاد شده است که هم این گروه و هم دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات داخلی آماده می‌شوند اما آزادی ۶۰۰ زندانی طالبان مانع آغاز این روند شده و رئیس جمهوری افغانستان بتازگی اسیران ارتش نزد طالبان را نیز مطرح کرده و گفته است تا روشن شدن سرنوشت آنها، پیشرفت در روند صلح ناممکن است.

برچسب‌ها طالبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طالبان طالبان هیأت مذاکره کننده گروه طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۸۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت برای حفظ منافع ملی ایالات متحده، تعامل با حکومت طالبان ضروری است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت برای حمایت از «مردم افغانستان و منافع ملی ایالات متحده»، تعامل با حکومت طالبان ضروری است.

وی افزود تعامل این کشور با حکومت طالبان زمینه مبارزه با تروریسم را فراهم می‌کند و مسائل حقوق بشری در افغانستان نیز در دستور کار واشنگتن است.

پیش از این نیز «کارن دکر» کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان در گفتگو با «د نیو هیومنیترین» گفته بود واشنگتن در شرایطی قرار دارد که باید از طرفی سیاست عدم به رسمیت‌شناختن طالبان را دنبال کند و از جانب دیگر در پی تعامل عملی با کابل باشد.

شورای امنیت قطعنامه سازوکار تعامل با طالبان را تصویب کردسازمان ملل: حضور زنان در دولت افغانستان شرط تعامل با طالبان استروزنامه آمریکایی: «بایدن» در برابر درخواست‌ها برای تعامل با طالبان مقاومت می‌کند

جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز پیش‌تر در ارزیابی سالانه خود از تهدیدات علیه این کشور اعلام کرده بود  قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته بود کشورهای جهان براساس منافعی که دارند با طالبان در تعامل هستند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • آزادی ۱۵۵ زندانی در هرمزگان
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی