Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش گزارشی درباره عملکرد آموزش و پرورش نسبت به اجرای سند تحول بنیادین مطرح شد و وزارت آموزش و پرورش نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و گزارشی عملکردی از روند اجرا و توجه به این سند را ارائه داد.

عطف به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ ۲۶/۴/۹۹ با عنوان «ضد و نقیض‌های آقای وزیر درباره کارایی سند تحول بنیادین» پاسخ ستاد اجرایی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش جهت تنویر افکار عمومی به شرح زیر است:

۱- ضمن تشکر از دغدغه‌ آن رسانه محترم و احترام برای مهمان عزیز در تهیه خبر مذکور، بهتر بود در انتخاب میهمانان با این موضوع مهم، حداقل یک نفر از بدنه اجرایی وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان مطلع دعوت می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲- اجرایی کردن سند تحول بنیادین از سیاست‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است، امروز با فراهم کردن برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت اجرایی کردن سند تحول در دستور کار جدی این وزارتخانه قرار دارد. در طول سال‌های گذشته برنامه‌های اجرایی وزارت آموزش و پرورش منطبق و منبعث از سند تحول طراحی و اجرا شده است.

در حال حاضر نیز برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش کاملاً در مسیر اجرایی کردن سند تحول قرار دارد و ضمن پیگیری اقدامات گذشته، شناسایی و طراحی راهکارهای اجرایی نوآورانه در دستور کار قرار دارد به طوری که با تشکیل جلسات مستمر شورای راهبری و هماهنگی سند تحول در طول ۹ ماه گذشته، کوشش‌های زیادی صورت گرفته است و اولویت‌های اجرایی سال تحصیلی ۴۰۰-۹۹ شناسایی شده که از آن جمله می‌توان به بسته‌های تحولی به عنوان بخش مهمی از برنامه‌های سالانه این وزارتخانه اشاره نمود.

 تبیین و تشریح محتوا و برنامه‌های سند از طریق برگزاری همایش‌ها- گردهمایی‌ها و نشست‌های تخصصی با مدیران ارشد- میانی اجرایی و عملیاتی- کارشناسان در سطوح مختلف

چاپ و انتشار اسناد تحولی آموزش و پرورش (سند تحول بنیادین، مبانی نظری تحول بنیادین و برنامه زیرنظام‌های شش‌گانه، اهداف دوره‌های تحصیلی و برنامه‌ اجرایی سند تحول در طول برنامه ششم توسعه)

 برگزاری کارگاه‌های تبیینی- توجیهی و دوره‌های ضمن خدمت (ویژه: مدیران مدارس- راسای مناطق و معاونان مدیران کل کشور- معاونان مناطق و کارشناسان- کارشناسان ستادی و استان‌ها و مناطق در سراسر کشور)

تبیین و ترویج موضوعات تحولی با استفاده از فرصت رسانه ( استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی- امکانات الکترونیکی- فصلنامه‌ها- پرتال‌های تخصصی و ...)

ج) راهبری و مدیریت شبکه‌ای از ستاد تا مدرسه

 تشکیل شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول در سطح ستاد به ریاست وزیر

 تشکیل ۶ کارگروه تخصصی زیر نظام‌ها به ریاست معاونین مرتبط وزیر

 تشکیل ۳۲ شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول در سطح استان‌ها به ریاست مدیران کل

 تشکیل ۱۹۲ کارگروه تخصصی زیر نظام‌ها در سطح استان‌ها به ریاست معاونین مربوط مدیرکل

 تشکیل ۷۲۴ شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول در سطح شهرستان‌ها به ریاست مدیران مناطق و شهرستان‌ها

 تشکیل بیش از ۲۱۷۲ کارگروه تخصصی زیرنظام‌ها درسطح شهرستان‌ها به ریاست معاونین مرتبط مناطق

 تشکیل ۷۲۴ کارگروه تخصصی سیاستگذاری برنامه مدارس و گفتمان‌سازی سند تحول در مناطق

یادآوری: این کارگروه مسئولیت سیاستگذاری برنامه مدارس بر اساس برنامه ابلاغی سالانه- ساحت‌های شش‌گانه تربیت- اهداف دوره‌های تحصیلی و برنامه درسی ملی را بر عهده دارد.

 تشکیل بیش از ۸۰ هزار کارگروه گفتمان‌سازی سند تحول در مدارس

د) ساز و کار نظارت و ارزیابی

بازرسی‌ها مختلف اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و ارائه گزارش روند اجرا به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش

 ارزیابی شاخص‌های اختصاصی برنامه سال ۹۸ توسط اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در ارزیابی سالانه

ارزیابی دوره‌ای ادارات ارزیابی استان‌ها و مناطق از روند اجرای برنامه

 تهیه گزارش ‌های مختلف در سطوح ستاد- استان و منطقه

ه) تولید بسته‌های تحولی مبتنی بر مدرسه

مجموعه‌ای از برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات منسجم و یکپارچه منبعث از راهکارهای سند تحول و برنامه زیرنظام‌های شش‌گانه که قابلیت تحقق اهداف عملیاتی و چرخش‌های تحول‌آفرین را دارد و زمینه‌ساز تربیت متوازن تمام ساحتی دانش‌آموزان برای پاسخگویی به نیازها و مسائل اساسی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی در مدت زمان معین است و بستر جلب مشارکت جامعه و عوامل صحیح و مؤثر را فراهم می‌آورد. بسته‌های تحولی هر حوزه از بین برنامه‌ها و فعالیت‌های حاضر پیش‌بینی شده است که مشخصات دقیق‌تر طی دستورالعمل اجرایی متعاقباً ابلاغ می‌گردد. تحقق این بسته‌ها وظیفه مشترک تمامی حوزه‌ها و سطوح مختلف وزارت آموزش و پرورش است.

مهمترین اقدامات صورت گرفته در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شرح ذیل قابل بیان است:

الف) چشم انداز اجرای سند تحول با دو گام راهبردی و عملیاتی

گام اول) تدوین، تصویب و ابلاغ برنامه زیر نظام‌های شش‌گانه سند تحول (تکلیف بند ۲ فصل ششم)

 برنامه زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی

 برنامه زیرنظام برنامه درسی و تربیتی

 برنامه زیر نظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی

 برنامه زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی

 برنامه زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری

برنامه زیر نظام پژوهش و ارزشیابی

گام دوم) تصویب و ابلاغ برنامه اجرایی سند تحول در طول برنامه ششم توسعه ۱۴۰۰-۱۳۹۷ مبتنی بر زیرنظام‌های اصلی گام عملی بزرگ در اجرایی کردن سند تحول

 تدوین برنامه اجرایی سال ۹۷

 تدوین برنامه اجرایی سال ۹۸ با ۲۶۶ عنوان برنامه اجرایی و ۱۴۱۵ فعالیت و زیر اقدام

 تدوین برنامه اجرایی سال ۹۹ با ۲۴۵ عنوان برنامه اجرایی و ۱۵۰۶ فعالیت و زیر اقدام

یادآوری: برنامه اجرایی سند تحول در طول برنامه هفتم توسعه نیز در سال ۱۴۰۰ نهایی و ابلاغ خواهد شد.

ب) گفتمان‌سازی و گسترش فرهنگ تحول خواهی و تحول آفرینی

بیش از ۱۴۰۰ فعالیت در سطوح ستاد- استان- منطقه و مدارس ساری، جاری و در حال اجراست.

 سرعت پیاده‌سازی سند تحول نیاز به زیرساخت‌ها و منابعی دارد، اما وزارت آموزش و پرورش علی‌رغم مسائل و مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر نهایت تلاش خود را جهت تحقق و سند تحول داشته است.

در پایان ضمن سپاس از توجه اصحاب رسانه به وزارت آموزش و پرورش و تلاش‌هایی که در جهت اعتلای نظام تعلیم و تربیت صورت می‌پذیرد، گفته  می‌شود نکات مطرح شده از قول وزیر قبل و بعدهایی دارد که مبتنی بر اشاره صریح بند د  بخش دوم فصل هشتم سند تحول است و آن اینکه:

«تمام دستگاه‌ها و نهادها، به ویژه رسانه ملی، موظفند در چارچوب این سند، همکاری لازم با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی را برای تحقق اهداف تحول بنیادین آموزش و پرورش معمول دارند.»

فراموش نکنیم وزارت آموزش و پرورش مسئول اجرای سند تحول در سطح مدارس است، انتظار می‌رود به کمک رسانه‌های محترم با همراهی و همکاری تمامی دستگاه‌ها در تحقق بیش از پیش اجرای این سند ملی بکوشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی کردن سند تحول وزارت آموزش و پرورش اجرایی سند تحول سند تحول بنیادین برنامه زیر نظام سند تحول در سطح برنامه زیرنظام اجرای سند تحول کارگروه تخصصی برنامه اجرایی شش گانه زیرنظام ها اجرایی سال برنامه ها استان ها بسته ها نظام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۱۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از ۴۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در بردسکن

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مدیر آموزش و پرورش بردسکن در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان بردسکن گفت: در برنامه ریزی‌های صورت گرفته در ستاد بزرگداشت مقام معلم شهرستان بیش از ۴۰ عنوان برنامه در طول هفته مقام معلم برگزار می‌شود.

علی اکبر چراغیان افزود: تجلیل و تکریم از معلمان، حضور مسئولان در ۱۲ اردیبهشت ماه روز بزرگداشت مقام معلم در مدارس با اهداء شاخه‌های گل و شیرینی، دیدار با امام جمعه، سرکشی از خانواده‌های معظم شهدای معلم، دیدار با فرماندار، عطرافشانی مزار شهدا، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی و مسابقه کتابخوانی از آثار شهید مرتضی مطهری از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته در شهرستان بردسکن است.

وی با اشاره به موضوع مهم برگزاری امتحانات نهایی افزود: امسال با توجه به اهمیت امتحانات نهایی در ۵ حوزه به صورت تجمیعی برگزار می‌شود و این امتحانات از ۳۰ اردیبهشت ماه تا ۲۵ خردادماه ادامه دارد.

علی دهقان زاده فرماندار بردسکن هم در این جلسه با بیان اینکه آموزش و پرورش رکن توسعه هر جامعه‌ای است، گفت: جایگاه و منزلت فرهنگیان و معلمان در جامعه باید مورد تکریم قرار گیرد. وی گفت: معلمان همواره نقش سازنده‌ای در عرصه‌های علمی، فرهنگی و سیاسی ایفا کرده اند و جای تقدیر و تشکر دارد که در انتخابات یازدهم اسفندماه بیش از ۸۰ درصد عوامل برگزاری انتخابات فرهنگیان بودند.

دیگر خبرها

  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • اجرای بیش از ۴۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در بردسکن
  • اجرای ۴۰۰ برنامه در آموزش و پرورش به مناسبت هفته معلم
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • تعطیلات مدارس در تابستان باشد یا بین دو نیمسال تحصیلی؟
  • ضرورت اجرای آموزش جمع‌آوری پسماند و تفکیک زباله در مدارس
  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است
  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است