Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- روی زنجان صادراتی‌ترین محصول تولیدی استان است که این‌روزها روی ناخوش صادرات را تجربه می‌کند و در پیچ و خم هفت‌خان صادرات در محاصره مشکلات قرار گرفته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، ایران علاوه بر داشتن منابع عظیم نفت و گاز دارای معادن و ظرفیت تولید محصولات کشاورزی بسیاری است که به عنوان یکی از اقتصاد‌های بزرگ دنیا مطرح است اما در شرایط حاضر که دیگر کشور‌ها عرصه را برای کشورمان تنگ کرده‌اند و دائم بر تحریم‌های ناجوانمردانه می‌‌افزایند صادرات غیرنفتی بهترین راه برای داشتن درآمد ارزی برای کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه در سال جاری موضوعی مهم‌تر از صادرات غیرنفتی برای اقتصاد کشور وجود ندارد در این راستا بخشی از شعار سال که "جهش تولید" است در گرو حفاظت از اشتغال و تامین ارز مورد نیاز برای واردات و مواد اولیه و در نهایت صادرات غیر نفتی محقق می‌شود.

در این میان استان زنجان نیز با داشتن منابع غنی از معادن، سهم کوچکی از صادرات غیرنفتی کشور دارد و با این حال صنعت روی صادراتی‌ترین محصول این استان است اما در این روز‌ها صادرات این نعمت خدادادی، روی نا‌خوش خود را به این صنعت نشان می‌‌دهد. صادرات این محصول نیازمند گذر از هفت‌خان شده و موانع داخلی بسیار اثر گذار‌تر از مواد موانع خارجی شده‌اند و این مسائل حتی بر مشکلات تحریم‌ها نیز تاخته‌ است.

طبق اعلام دولت باید ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد برگردد به طوری که ارز مورد نیاز برای واردات موقت از سامانه نیما خریداری شود و این یک امری منطقی است اما باید در خصوص صادرکنندگان روی این موضوع متفاوت بود زیرا عمده خاک مورد نیاز این صنعت از طریق کشور ترکیه تامین می‌‌شود و شمش تولید شده دوباره به همان جا برگشت داده می‌‌شود بنابراین در این بین ارزی مبادله نمی‌شود و صرفاً تهاتر صورت می‌گیرد.

1100 هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی استان قزوین افزوده می‌شودتوافق 25ساله ایران و چین اهداف توسعه صنعتی کشور را محقق می‌کندگزارش ویدئویی| آرزوهای بازیگران تئاتر برای حضور در آوانسن چه زمانی برآورده می‌شود؟

از سوی دیگر تأمین مواد اولیه و واردات آن نیز در این روز‌ها در محاصره مشکلات قرار گرفته است زیرا 90 درصد خاک مورد نیاز وارداتی است و تنها 10 درصد از مواد اولیه صنعت روی استان از معدن انگوران زنجان تامین می‌شود و طبق آنچه که فعالان و صادرکنندگان این صنعت در استان معتقد هستند اگر مشکلات ریز و درشت صادرکنندگان روی حل نشود با کاهش صادرات حتی بسیار بیش‌تر نسبت به سال گذشته مواجه خواهد شد و این کاهش شیب تندی را به خود خواهد گرفت.

کاهش 30 درصدی صادرات

با این حال در طول سال جاری در چند ماه اخیر فعالان این صنعت کاهش 30 درصدی صادرات روی را تجربه کرده‌اند و در این بین برخی از صادرکنندگان نیز معتقدند اگر چندین هزار تن پسماند روی در اختیار شرکت‌‌ها قرار گیرد می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند و مانع کاهش صادرات و دستیابی به شعار جهش تولید در سال جاری شوند.

اما در اینجا چند سوال مطرح است، چرا دولت صادر کنندگانی که خود واردکننده مواد اولیه هستند را موظف به بازگشت تمام ارز صادراتی کرده است؟ آیا کاهش صادرات روی زنجان در آینده به اقتصاد استان اثر منفی نخواهد داشت؟ تکلیف چندین هزار تن از پسماند روی زنجان مشخص شده است با این حال آیا تمام شرکت‌های فعال در عرصه روی می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را از این پسماندها تهیه نمایند؟ آیا تمام پسماند انباشته شده در استان قابلیت استحصال و تامین مواد اولیه را خواهد داشت؟

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم در خصوص استفاده یا عدم استفاده از پسماند‌های دپو شده جهت استفاده واحد‌های تولید کننده روی در استان اظهار داشت: مالکیت کیک‌های موجود در شهرک صنعتی به نفع دولت صادر شد اما کیکی که در شهرک صنعتی وجود دارد، احتمال دارد از 8 میلیون تن ذخیره شده تنها 3 تا 3.5 میلیون تن دارای روی و قابل استفاده در واحد‌های تولیدی روی باشد.

وی افزود: این کیک منحصراً برای واحد‌هایی که داخل شهرک صنعتی قرار دارند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه برای استفاده از خاک روی دپو شده توسط واحد‌های تولیدی باید 3.5 تا 4 میلیون تن پسماندی که فاقد روی قابل استحصال است کنار زده شود و از لحاظ توجیه اقتصادی محل دائمی دپو پسماند مشخص شود گفت: دپوی غیرقابل استفاده باید به مکان مشخص انتقال یابد تا بتوانیم از کیک‌های انباشته شده تحتانی استفاده کنیم که می‌تواند مواد اولیه خوبی برای افزایش ظرفیت تولید کارخانجات صادر کننده باشد.

فغفوری با بیان اینکه صادر‌کنندگان در رقم ارز به شکل نیمایی با مشکل مواجه هستند عنوان کرد: این موضوع پیگیری شده اما ارزش صادرات به این است که ارز حاصل از آن به کشور برگردد. از سویی دیگر موضوع صورت‌جلسه شد تا واحد‌هایی که صادرات ورود موقت انجام می‌‌دهند مشکلشان حل شود و در این راستا بانک مرکزی نیز موافقت خود را اعلام کرده است.

به گفته این مسئول، واحد‌هایی که واردات قطعی انجام می‌‌دهند باید در سامانه نیما ثبت‌نام کنند و این اجازه را نیز دارند که واردات خود را از محل صادرات انجام دهند یا ارز حاصل از صادرات را صرفاً با ثبت در نیما مرتفع سازند.

ایرج احمدی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: در سال گذشته وزرات صمت اعلام کرد سرب و روی باید در بورس عرضه شود و اگر مازاد بر خرید وجود داشته باشد می‌تواند مورد صادرات قرار گیرد، که این یکی از موانع بر مسیر راه صادرکنندگان روی در استان زنجان نیز بود.

وی افزود: بازگشت کل ارز حاصل از صادرات نیز از جمله مسائلی بود که صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرد اما حل مسئله مورد توجه مسئولان قرار گرفت و با این وجود برخی از مسائل دست‌وپا گیر صادر کنندگان تا حدودی حل شد.

این مسئول با اشاره به این که در سال گذشته وجود برخی مسائل و در نهایت شیوع کرونا صادرات روی را از استان کاهش داد عنوان کرد: هدف‌گزاری سالانه صادرات 500 میلیون دلار است و در برخی از سال‌ها نیز این امر محقق می‌شود.

صنعت روی در بورس

احمدی با بیان این‌که اگر مشکل عرضه اولیه روی در بورس حل شود و مرز‌ها به روی صادرات این محصول باز باشد می‌توان همچنان امیدوار به رونق صادرات این محصول بود گفت: در سه ماهه نخست سال جاری میزان صادرات روی استان در حدود 30 درصد کاهش یافته است اما با شکست ویروس کرونا این صنعت همچون قبل جان تازه به خود خواهد گرفت.

با تمام آنچه که گفته شد صنعت روی استان زنجان در پیچ و خم جاده تاریک صادرات گرفتار شده است و روند صادرات آن روز به روز در حال نزول است و اگر مشکلات تامین مواد اولیه و ارز حل نشود شاید چراغ‌های صادراتی‌ترین محصول استان را کم فروغ کند، اما امید است در روند صادرات تغییری در تسهیلگری رخ دهد و پسماندهای انباشته شده در استان نیز بتوانند همچنان چرخ‌های صادرات این صنعت را به چرخش در آورند.

انتهای پیام/ش

R7707/P/S6,59/CT7 بیشتر بخوانید... گزارش ویدئویی| آرزوهای بازیگران تئاتر برای حضور در آوانسن چه زمانی برآورده می‌شود؟

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان زنجان ارز حاصل مواد اولیه صادرات روی مورد نیاز روی زنجان صنعت روی سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۴۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟

رمضان بهرامی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در گفت‌وگو با ایلنا گفت: تا یک دهه پیش ترکمنستان بازار بکری برای مرغ ایرانی بود زیرا این کشور مرغ تولید نمی‌کرد و کل تقاضای جمعیت شش میلیون نفری آن را صنعت مرغداری ایران تامین می‌کرد.

وی افزود: البته در آن زمان از فرانسه و ترکیه هم مرغ به ترکمنستان وارد می‌شد اما ایران به دلیل نزدیکی جغرافیایی گزینه مطلوب‌تری برای ترکمنستانی‌ها بود، با این حال ابلاغ بخش‌نامه‌های ناگهانی و پیش‌بینی نشده از سوی مسئولان ایرانی صادرات مرغ را از ایران به این کشور با توقف‌های گاه و بیگاه روبه‌رو می‌کرد و سبب می‌شد بازرگانان ایرانی نتوانند به تعهدات خود در بازار مصرف این کشور عمل کنند؛ این خطای ایران در صادرات با ترکمنستان آنها را به تکاپو انداخت تا خود تولید مرغ را آغاز کنند و امروز نه تنها خودکفا شده‌اند بلکه ظرفیت‌های صادراتی هم دارند.

بهرامی خاطرنشان کرد: دولت ترکمنستان حمایت ویژه‌ای از صنعت مرغداری دارد تا جایی که امروز قیمت مرغ در ترکمنستان برابر با ۴۰۰۰۰ تومان ایران است، بنابراین امکان ورود دوباره به این بازار وجود ندارد.  

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: اگر خطای مسئولان دولتی در تنظیم مقررات صادراتی نبود امروز بازار ترکمنستان را از دست نمی‌دادیم البته که منظور دولت خاصی نیست به طور کلی دولت‌ها سیاست ‌توقف صادرات را باید کنار بگذارند و برای تنظیم بازار داخل بر صادرات تعرفه تعیین کنند تا دروازه‌های صادراتی به کل به روی صادرکنندگان بسته نشود، برای صادرکنندگان حفظ بازار در اولویت است و حتی نسبت به کسب سود هم اهمیت بیشتری دارد.

وی یادآور شد: در خرداد ماه پیش رو رئیس جمهور برای بار دوم در طول ریاست جمهوری خود به ترکمنستان سفر می‌کند و این نشان‌دهنده اینست که رویکرد دولت بر توسعه روابط با همسایگان است، در پی همین رویکرد است که اکسپو۲۰۲۴ شکل گرفت و حدود ۱۵۰ نفر ترکمنستانی در این رویداد حضور پیدا کردند.  

بهرامی از محصولات صنایع فلزی، سلولوزی، معدنی، مواد غذایی، خدمات فنی مهندسی و مصالح ساختمانی به عنوان کالاهایی یاد کرد که صادرات ۴۵۰ میلیون دلاری ایران به ترکمنستان را در حال حاضر تشکیل می‌دهند. 

به گفته او این رقم تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی جهش چشمگیری خواهد یافت. 

وی گفت: ایران مواد اولیه صنایع پتروشیمی و نساجی و مواد معدنی از ترکمنستان وارد می‌کند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان دو برابر شدن صادرات ایران به ترکمنستان را تا پایان سال جاری میلادی رد کرد و توضیح داد: صادرات نیاز به منابع دارد؛ در شرایطی که قیمت دلار در بازار آزاد از ۶۰۰۰۰ تومان فراتر رفته دولت در حمایت از صادرکنندگان چه راهکاری اتخاذ کرده است؟ 

بهرامی بیان کرد: امروز بانک‌های توسعه‌ای کشور فعالیت خود را به دادن وام‌های ازدواج و فرزندآوری تغییر داده‌اند و یا به بنگاه‌داری روی آورده‌اند در حالی که این بانک‌ها با هدف توسعه فعالیت‌های اقتصادی از جمله صادرات راه‌اندازی شده بودند. 

وی همچنین اظهار کرد: اکنون بیشتر صادرات کشور با اتکا بر درآمد داخلی خود شرکت‌ها انجام می‌شود و این شرکت‌ها با پذیرش ریسک‌های صادراتی این امر را پیش می‌برند. 

دیگر خبرها

  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • صادرات ۷۱۰ میلیون یورو تجهیزات صنعت نفت
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور