Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، نخستین سایت 5G ایران، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ایرانسل، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، واقع در خیابان کارگر شمالی تهران راه‌اندازی شده است. حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، امروز (چهارشنبه اول مرداد 1399)، در آیین افتتاح این سایت که در حاشیه جلسه هیات دولت برگزار شد، با اعلام این موضوع به عنوان «یک خبر خوش»، راه‌اندازی نسل پنجم تلفن همراه را «یک تحول بزرگ دیجیتال» دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحانی تأکید کرد: نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، برای اقتصاد دیجیتال کشور است. سال گذشته مرکز هوش مصنوعی را تشکیل دادیم و امسال هم اعلام می‌کنیم که فعالیت نسل پنجم را شروع کردیم.

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، پیش از این نیز در شهریورماه 1396، نخستین آزمایش شبکه 5G در ایران را انجام داده و نمونه‌ای از شبکه کامل (End to End) نسل پنج، شامل هسته شبکه و رادیو را در حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آزمایش کرده بود.

در روزهای آینده، ایرانسل دومین سایت نسل پنجم را در ساختمان مرکزی خود و در هفته‌های پیش‌رو نیز سایت‌های بعدی 5G خود را با اولویت مراکز علمی، تحقیقاتی و نیز مراکز مهم شهری، راه‌اندازی خواهد کرد.

ایرانسل با هدف توسعه دولت همراه و ارتقای سطح کیفی دسترسی به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، هم‌راستا با سیاست‌های ابلاغ شده در قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و با نگاه به مولفه‌های سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و نیز راهبردهای خود به عنوان یک اپراتور دیجیتال، از جمله کمک به شرکت‌های فعال در جهت تسریع در رشد و حمایت و پشتیبانی جدی از کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی از آغاز تا ورود به بازار، توسعه کمی و کیفی شبکه دیتا و حفظ و بهبود جایگاه فعلی ایرانسل در این حوزه، توسعه شبکه ایرانسل به عنوان سریع‌ترین لایه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و استفاده حداکثری از بسترهای ایجاد شده در جهت رشد تولید محتوا و توسعه ارائه خدمات (پرداخت، آموزش، بهداشت، حمل و نقل و…)، نخستین سایت نسل پنجم تلفن همراه (5G) ایران را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه‌اندازی کرده است.

کاربردهای 5G در زندگی روزمره

بر اساس استانداردهای 3GPP در نسل پنجم، شاخص‌هایی نظیر میانگین سرعت، حداکثر سرعت، ظرفیت شبکه، بهره‌وری طیف، بهره‌وری مصرف انرژی، تحرک و کاهش ضریب تأخیر، استانداردهایی دارند که نسل چهارم توانایی دست‌یابی به آنها را نداشته است.

شبکه نسل پنج تلفن همراه (5G)، دارای مزایایی نظیر سرعت بیشتر، تأخیر کمتر، تعداد و تراکم کاربر بالاتر و شبکه پایدارتر است که این مزایا، منجر به مدیریت خدمات حیاتی، دستیابی به پهن باند سریعتر در همه جا و بهره‌گیری از اینترنت اشیای انبوه می‌شود.

این تکنولوژی می‌تواند در خصوص مواردی چون بهداشت و سلامت، دولت همراه، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و مسائل مالی راهگشا باشد و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک، 5G اثر قابل توجهی بر اقتصاد جهان داشته باشد.

فناوری 5G ضمن افزایش سرعت و کیفیت خدمات دیجیتال، ارائۀ خدمات جدید و کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و مناطق کم برخوردار و محروم را در پی دارد. با استفاده از این فناوری می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم، برای ارائۀ خدماتی مانند جراحی از راه دور، دسترسی به محتوای با کیفیت (4K)، توسعۀ خدمات شهر هوشمند و خدمات مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به بهره‌وری تولید و مدیریت مصرف انرژی در کشاورزی اقدام کرد.

پربیننده ترین لپ تاپ‌ لنوو چند؟ +جدول موبایل هوآوی چند؟ +جدول رکورد جف بزوس در افزایش ثروت!/ مدیرعامل آمازون در یک روز ۱۳میلیارد دلار به‌‌دست آورد اینترنت شبکه شاد رایگان می‌شـود با 4میلیون چه تبلتی می‌توان خرید +جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: حسن روحانی رییس جمهور فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایرانسل فناوری ارتباطات فناوری 5G اپراتور ایرانسل نسل پنجم تلفن همراه تحول بزرگ دیجیتال قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی نسل پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۹۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: کاربرد هوش مصنوعی به‌منظور هوشمندسازی خدمات از اولویت‌های سال جاری سازمان امور دانشجویان در حوزه مشاوره و سلامت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ گردهمایی ۳ روزه مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور که از پنجم اردیبهشت ماه در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز شده بود امروز با معرفی مراکز برتر به کار خود پایان داد؛ مصطفی صالحی مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در اختتامیه این همایش اظهار کرد: کاربرد هوش مصنوعی به منظور هوشمندسازی خدمات از اولویت‌های سال جاری سازمان امور دانشجویان در حوزه مشاوره و سلامت است.

وی با اشاره به بیاناترهبر انقلاب با این مضمون که باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش در دنیا قرار بگیرد، گفت: هم‌گام با پیشرفت سریع فناوری‌های دیجیتالی، با پیدایش تحول‌های جدید در این زمینه و ظهور هوش مصنوعی در کاربردهای واقعی، انقلابی در فناوری اطلاعات رخ داده است، به طوری که بسیاری از کارها در جهان امروز، با به کارگیری ابزارها و روش‌های هوشمند انجام می‌شود.

صالحی بیان کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از دانشگاه‌های کشور گام‌های کوچک یا بزرگی به سمت هوشمندسازی برداشتند و تلاش می‌شود با گسترش این اقدامات، بهبود سطح کمی و کیفی ارائه خدمات به دانشجویان احساس شود.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم افزود: در این راستا، پروژه‌های هدف‌گذاری شده امسال، با تمرکز بر به‌کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه مشاوره و سلامت شامل دستیار هوشمند (ربات گفت‌وگو محور) مشاوره، اعتبارسنجی و تحلیل داده‌های کارنامه‌های جسم و روان به منظور سنجش ریسک روانی، جسمی و تحصیلی دانشجویان و پیش‌بینی رفتارهای پر خطرشان است.

صالحی در این مراسم ضمن قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این همایش سه روزه، اظهار کرد: باید چالش‌های فراروی مراکز را با همکاری و همفکری یکدیگر برطرف کنیم و همه دانشگاه‌ها مکمل همدیگر باشیم.

برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی و نشست‌های پرسش و پاسخ شرکت کنندگان پیرامون مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشجویان از دیگر برنامه‌های این همایش ملی بود.

کد خبر 748113

دیگر خبرها

  • بهره برداری از جاده پدافندی اربعین در دستور کار
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • ۱۱۵ کیلومتر فیبر نوری در شهرهای استان بوشهر اجرا شد
  • بهره برداری از پایگاه اورژانس ۱۱۵ در اردل
  • چند پروژه عمرانی دانشگاه یاسوج با حضور وزیر علوم افتتاح شد
  • بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس
  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی
  • به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود
  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس