Web Analytics Made Easy - Statcounter

با اعلام خبر قرارداد بلند مدت ایران و چین بلافاصله بسیاری از غرب زده های داخلی و منافقین خارجی شروع به تخطئه این قرارداد راهبردی کردند و هراسان از این موضوع در فضای مجازی سعی کردند افکار و اذهان عمومی مردم را نسبت به این قرار داد بد بین و علیه آن جوسازی هایی را انجام دهند هرچند با دقت در منشا این پیام های یاس آور و هول انگیز و شایعات فراوان از قرار دادی که فعلا نهایی نشده است، می توان گفت کسانی که در طول چندین دهه علیه ملت ایران سخت ترین فشار های سیاسی، اقتصادی و رسانه ای را ایجاد کردند امروز برای ملت ایران اشک تمساح می ریزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ بعد از قرار داد ایران و کشور های ۵+۱ موسوم به برجام بدعهدی و بی اعتمادی به آمریکا برای ملت ایران محرز شد و همه مردم یکپارچه به بی اعتماد بودن آمریکا اطمینان حاصل کردند اما در کارزار فشار حداکثری که امریکا برای فلج کردن اقتصاد کشورمان تحمیل می کرد ضرورت چرخش سیاست خارجی از غرب به شرق بیش از پیش احساس می شد و در همین راستا ایران و چین برای منتفع شدن از ظرفیت های طرفین وارد قرار داد راهبردی ۲۵ ساله شدند تا علاوه بر به گوشه رینگ بردن آمریکا و بی تاثیری تحریم های ظالمانه باعث ظهور و بروز قدرتمندانه تر ایران می شود.

در سال ۱۳۹۴ و یازده روز پیش از انعقاد برجام، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در سفر به تهران اعلام کرد که برای یک همکاری راهبردی ۲۵ ساله در ابعاد مختلف توافقی میان رهبران دو کشور شده ‌است.

در مرداد ۱۳۹۸ «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، ایران یک برنامهٔ همکاری ۲۵ ساله با چین تدوین کرده است. همچنین در شهریور سال ۱۳۹۸ اعلام می‌شود که ایران پیش‌نویس اولیه دربارهٔ سند ۲۵ ساله را به مقامات چینی ارائه می‌دهد.

نهایتاً «حسن روحانی» رئیس‌جمهور پیش‌نویس نهایی برنامهٔ ۲۵ سالهٔ همکاری‌های جامع ایران و چین را ۳ تیر ۱۳۹۹ در جلسه هیات دولت بررسی و تأیید کرد. در آن نشست به وزارت امور خارجه مأموریت داده شد که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

بعد از قرار داد ایران و کشور های ۵+۱ موسوم به برجام بدعهدی و بی اعتمادی به آمریکا برای ملت ایران محرز شد و همه مردم یکپارچه به بی اعتماد بودن آمریکا اطمینان حاصل کردند اما در کارزار فشار حداکثری که امریکا برای فلج کردن اقتصاد کشورمان تحمیل می کرد ضرورت چرخش سیاست خارجی از غرب به شرق بیش از پیش احساس می شد و در همین راستا ایران و چین برای منتفع شدن از ظرفیت های طرفین وارد قرار داد راهبردی ۲۵ ساله شدند تا علاوه بر به گوشه رینگ بردن آمریکا و بی تاثیری تحریم های ظالمانه باعث ظهور و بروز قدرتمندانه تر ایران می شود.

اما با اعلام خبر قرارداد بلند مدت ایران و چین  بلافاصله بسیاری از غرب زده های داخلی و منافقین خارجی شروع به تخطئه این قرارداد راهبردی کردند و هراسان از این موضوع در فضای مجازی سعی کردند افکار و اذهان عمومی مردم را نسبت به این قرار داد بد بین و علیه آن جوسازی هایی را انجام دهند هرچند با دقت در منشا این پیام های یاس آور و هول انگیز و شایعات فراوان از قرار دادی که فعلا نهایی نشده است، می توان گفت کسانی که در طول چندین دهه علیه ملت ایران سخت ترین فشار های سیاسی، اقتصادی و رسانه ای را ایجاد کردند امروز برای ملت ایران اشک تمساح می ریزند.

در خصوص قرار داد ایران و چین و اثرات اقتصادی این قرارداد راهبردی جعفر قنادباشی،  کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در پنجمین دهه از عمر خود باید وارد عرصه سیاست خارجه باثباتی در جهان بشود که بتواند برنامه ریزی های درازمدتی در عرصه اقتصادی داشته باشد گفت: در این راستا انعقاد قراردادهای چند ساله با کشورهای مختلف همچون چین را باید شروع کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه باید با دیگر کشورها بنا به تناسب شرایطی که ما و آن ها داریم وارد عرصه انعقاد قرارداد بشویم، افزود:  طبیعی است انعقاد قرارداد اقتصادی دراز مدت به معنی این است که طرفین اطمینان پیدا می کنند در این مدت قرارداد شیوه ثابت و اطمینان بخشی در روابطشان است.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد ایران و چین بیان کرد: چین در سطح کشورهایی است که مخالف آمریکا است، از طرفی هم آمریکایی ها بیشترین فشار اقتصادی را دارند به ما می آورند طوری که خودشان از آن به عنوان فشار حداکثری یاد می کنند، لذا ما و چین و بسیاری از کشورهای دیگر که در معرض تهدیدات اقتصادی آمریکا هستیم باید وارد قرار داد های این چنینی شویم.

لزوم اتحاد کشورهای موردتحریم آمریکا

قنادباشی ادامه داد: الان بحث باشگاه تحریمی ها به  میان آمده است، به این معنا که کشورهایی که تحریم شدند و مورد فشار آمریکایی ها هستند به هم نزدیک بشوند و خود به خود به صورت دسته جمعی فشارهای آمریکا را خنثی کنند.

وی به بیان نقاط مشترک ایران و چین پرداخت و گفت: چین قابلیت های فراوانی دارد همچون اینکه در هیچ کجای جهان سابقه استعمارگری ندارد و به هیچ کشوری تعرض نکرده و این یک نقطه مثبت برای ما است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مهم در روابط ما با چین این است که یک رابطه دیرینه اقتصادی داریم که معروف  به راه ابریشم است.

وی با بیان اینکه تولیدات چین نسبت به جاهای دیگر مرغوب تر و باصرفه تر است افزود: بیشترین مصرف کننده کالاهای چینی اروپا و کشورهای صنعتی است.

غربی ها نگرانند قرارداد ایران و چین فشار حداکثری آنان را خنثی کند

قنادباشی با اشاره به مخالفت غربی ها با قرارداد ایران و چین اظهار کرد: یکی از مواردی که نشان می دهد این قرارداد به نفع ما است همین مخالفت های غربی ها است که نگران این هستند که با این قرارداد  فشار حداکثری آن ها را خنثی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها در انتظار هستند  مثلث شوم عبری، عربی و غربی در منطقه حاکم شوند و فشارهایشان به سرانجام برسد و همین مخالفت هایشان با این قراداد بزرگترین نشانه مقابله با سیاست های آمریکا است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تبلیغات بی سابقه  منفی در فضای مجازی نسبت به این قرارداد گفت: بخش زیادی از این هجمه ها که  به زبان فارسی است یا  توسط اسرائیلی ها، عربستان و منافقین که جیره خوار هر دو هستند می باشد.

وی تاکید کرد: لذا ما نباید بازی بخوریم این حجم تبلیغات می تواند فرد بی طرف را دچار تردید کند، ولی این حرفهای بی مصداقی که می زنند نشان دهنده این است که این قرارداد می تواند به نفع ما و مثبت باشد

قنادباشی با بیان اینکه اگر این قرارداد بدون دلار انجام شود یکی از گام ها به سمت حذف دلار از تبادلات اقتصاد جهانی است افزود: یکی از نگرانی ها آمریکایی ها این است که این قرارداد براساس تبادلات غیر دلاری صورت گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: ما هر جا خواستیم رابطه ای با کشورهایی همچون ونزوئلا، روسیه و چین برقرار کنیم شاهد مخالفت هایی بودیم و مردم ما با این ایرادات عادت کرده اند.

انعقاد پیمان پولی دوجانبه بین کشورها راه حلی جهت کاهش وابستگی های دلاری

عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه تنها راه حل در آمدن از زیر چتر تحریم حذف دلار و یورو از اقتصاد است، در خصوص قرارداد جدید ایران و چین اظهار کرد: قضاوت درست باید بعد از توافق کامل باشد اما در کل اگر کشور ما بتواند با طرف های متعامل خودش یعنی کشور هایی که طرف مبادلات ما هستند قرارداد های یک جانبه یا چند جانبه ببندد، این تحریم ها به مضحکه تبدیل خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه انعقاد پیمان پولی با کشورهای مختلف یکی از مهمترین مسائلی است که بانک مرکزی باید پیگیر آن باشد گفت:  با توجه به شرایط ایران که امکان استفاده از مبادلات دلاری برایش امکان پذیر نیست، برای حل مسائل نقل و انتقالات بانکی در سطح بین المللی انعقاد پیمان پولی با کشورهای مختلف بسیار کمک کننده است.

وی با بیان اینکه با انعقاد قرارداد پولی بین ایران و چین امکان تسویه بسیاری از مبادلات میان این دو کشور بدون دلار و با ارزهای ملی وجود دارد گفت: چین یکی از کشورهای مقدم در قرادادهای پولی است و موفق به انعقاد قرارداد با کشورهای مختلف و کاهش وابستگی به سیستم دلاری بوده است.

شیخی در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی باید توجه ویژه ای به پیمان های پولی دوجانبه داشته باشد که در آن به جای استفاده از دلار یا سایر ارزها، از ارزهای ملی کشورهای درگیر تجارت استفاده می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل بین الملل قرارداد ایران و چین کارشناس مسائل کشورهای مختلف داد ایران و چین انعقاد قرارداد برای ملت ایران فشار حداکثری آمریکایی ها داد راهبردی ۲۵ ساله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۶۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و پس از ارائه گزارش معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و با اشاره به مجوز ترک تشریفاتی که شورای شهر به شهرداری تهران داده است گفت: در آخرین روز‌های سال گذشته شورای شهر تهران مجوز ترک تشریفات ۲ میلیارد یورویی را به شهردار تهران داد تا در بستر آن شهرداری بتواند خرید‌های لازم در حوزه تاکسیرانی، اتوبوسرانی، سیستم‌های حمل و نقل هوشمند شهری و به طور کلی خرید‌های لازم در حوزه حمل و نقل عمومی را انجام دهد. 

وی ادامه داد: در زمان تصویب مجوز ترک تشریفات، معاون مالی شهرداری تهران اعلام کرد که به دلیل محدودیت زمان و بیم از دست رفتن فرصت، نمی‌توان به جزئیات ورود پیدا کرد، اما اکنون که فرصت پیش آمده باید جزئیات این مجوز مشخص شود تا هم ابهامات و سوء تفاهمات رفع شوند و هم بتوانیم در فرصت یک ساله باقیمانده کار‌های قابل قبول از نظر همشهریان عزیز را انجام دهیم. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه چند مرتبه در صحن شورا خواهش کردم تا پیش از بهره‌برداری از خط پرند، مسائل حقوقی آن با دولت حل و فصل شود اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری تهران نیرو، امکانات، هزینه‌های نگهداشت و بهره‌برداری را برای مسیری پرداخت می‌کند که دولت می‌داند که هیچ ارتباطی به شهرداری تهران ندارد و اکنون علیرغم اینکه ماه‌ها از افتتاح این خط می‌گذرد هنوز مسائل حقوقی آن باقی مانده‌اند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص خط پرند ادامه داد: برای تکمیل این پروژه به جز ناوگان، به منابع مالی بسیاری احتیاج داریم که تامین آن با رویه فعلی به ۱۵ سال زمان احتیاج دارد و این به هیچ وجه قابل قبول نیست، زیرا باید هرچه سریعتر ناوگان، مخابرات، ایستگاه‌های بین راهی، سیگنالینگ و ... تامین شوند. 

وی تصریح کرد: عدد مسافران مترو به دو میلیون مسافر در روز رسیده است که این نتیجه تلاش خوب شرکت مترو در خدمات مطلوب می‌باشد، اما از آنجایی که اتوبوسرانی مکمل مترو است برای رسیدن به ظرفیت واقعی مترو، نیازمندیم تا شبکه‌های تکمیلی را از طریق ناوگان اتوبوسرانی کامل کنیم. 

تشکری هاشمی با اشاره به اعتبارات شرکت مترو تهران گفت: تقریباً ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار سرمایه‌ای برای شرکت بهره‌برداری مترو تخصص یافته، اما تا پایان سال گذشته ۸۸۰ میلیارد تومان آن محقق شد، انتظار ما این است منابع به نحو شایسته مورد بهره‌برداری قرار گیرند البته دوستان در توجیه گفته اند قرارداد‌های بسته شده، اما انتظار ما این است که تا پایان سال مالی قرارداد‌ها به نتیجه برسد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص موضوع ماده ۱۲ و مبالغی که دولت باید از محل صرفه جویی در بنزین به شهرداری تهران بدهد گفت: دولت مکلف است مبالغی را به شهرداری‌ها پرداخت کند. تا پیش از این دوره حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شده است، اما در این دوره هنوز منابعی در داده نشده است، دولت موظف بود در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت می‌کرد و این شاه کلید کمک به حمل و نقل عمومی است که عملاً محقق نشده. 

وی ادامه داد: آقای زاکانی در جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد که ۵۰ درصد هزینه‌های خرید تاکسی برقی را از همین محل می‌دهد، اما ما مشاهده می‌کنیم در تبلیغات تاکسیرانی هنوز هیچ خبری از ماده ۱۲ نیست و بودجه‌ای که دولت برای مترو تهران داده است تقریباً معادل ۵۰ متر ساخت در سال است، امیدواریم در این رابطه نیز با توجه به حضور آقای زاکانی در هیئت وزیران اهتمام بیشتری شود تمام دلخوشی ما این بود علی رغم اقداماتی که در شهرداری تهران انجام می‌دهیم دولت نیز به وظایف خود عمل کند. 

تشکری هاشمی درباره قرارداد‌های اتوبوسرانی گفت‌: هنوز متوجه نشده ایم در حوزه اتوبوسرانی با طرف خارجی قرارداد بسته شده یا خیر، این موضوع صفر و یکی است و هیچ وسطی ندارد، باید صراحتاً گفته شود اگر قراردادی بسته شده برنامه زمانبندی آن به چه ترتیب و شکلی است و اگر هنوز منعقد نشده باید مشکلات آن گفته شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خرید اتوبوس‌ها گفت: به یاد داریم که آقای شهردار در جلسه شورای شهر اعلام کرد که چهار ماهه اتوبوس‌ها را می‌آورد که البته حرف درست و تخصصی بود، اما هنوز با گذشت زمان زیادی از این صحیت، تردید داریم که آیا این قرارداد‌ها منعقد شده است یا خیر. 

وی درخصوص ون‌های شهرداری تهران گفت: گفته شد ۱۹۱ ون برای کمک به تاکسیرانی شهر تهران تحویل گرفته شده است، اما سرنوشت این ون‌ها مشخص نیست و اکنون نیز پس از پیگیری‌های متعدد متوجه شده‌ایم از این تعداد ون هنوز حدود ۴۰ دستگاه هنوز شماره گذاری نشده است. 

تشکری هاشمی افزود: آنطور که متوجه شده‌ایم تعدادی از ون‌ها به شرکت توسعه تجارت شهر که از ماهیت آن خبر نداریم و نمی‌دانیم که برای چه موضوعی ایجاد شده، داده شده است تا از طریق اپلیکیشن شهرزاد به جابجایی مسافران بپردازد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: این شرکت درحالی به جا به جایی مسافر می‌پردازد که متوسط جابجایی آن در شهر تهران ۱۹ و نیم نفر به ازای هر دستگاه ون بوده است اگر حتی با یک موتور سیکلت هم مسافرکشی می‌کردند شاید بیش از این تعداد می‌توانستند مسافران را جابجا کنند، مردم ما به شدت از کمبود حمل و نقل عمومی در رنج هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • قرارداد رهن و اجاره برای افغانستانی‌ها در این استان سفت و سخت می‌شود
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • ضرورت ساماندهی شرکت‌های تابعه و مولدسازی اموال صندوق بازنشستگی مس/دغدغه‌های‌ بازنشستگان عزیز باید رفع شود
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • ضرورت جبران تأخیر در اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی