نماز جمعه یک جریان فرهنگی و تربیتی است
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۳۷۳۰۵
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: نماز جمعه یک جریان فرهنگی و تربیتی است؛ نماز جمعه باید مکتب تربیتی بوده و بصیرت دهنده باشد، اگر این دو در جامعه نباشند اثر منفی بر نسلهای آینده خواهد داشت.
آیت الله سید حسن عاملی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل بهمناسبت قرار گرفتن در آستانه ۵مرداد سالگرد برگزاری اولین نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: خداوند متعال بنا به حکمت و درایت خود نماز جمعه را بنا بر دو اصل مایه عزت مسلمانان قرار داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اولا که نماز جمعه مکتب تربیتی بوده و دیگری اینکه بصیرت دهنده باشد، اگر این دو در جامعه نباشند اثر منفی بر نسلهای آینده خواهد داشت.
امام جمعه اردبیل بیان کرد: برخیها هستند که به ظاهر رشد کردهاند اما هنوز کودک هستند. از نظر بلوغ فکری باید نسلی تربیت شود که دارای قلبی بزرگ، افکاری بزرگ، آرزوهایی بزرگ و اعمالی بزرگ باشند.
وی تصریح کرد: چرا تقوا رکن خطبه اول و دوم نماز جمعه است؟ تقوا این است که در انسان کفّ نفس باشد، اگر در انسان کفّ نفس وجود نداشته باشد آیا پلیس و قوه قضائیه میتواند از وقوع جرم جلوگیری کند؟
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تاکید کرد: نماز جمعه یک جریان فرهنگی و تربیتی است که سابقاً نیز عالمان صاحب نَفَسی چون شهید دستغیب، شهید مدنی، شهید اشرفی اصفهانی، شهید طباطبایی تبریزی و شهید صدوقی یزدی و انسانهایی بزرگ از این دست اقامه میکردند؛ نَفَس چنین انسانهایی اساس پایه ریزی نسل سالم بوده و حقیقتاً ثروت بزرگی است.
عاملی با اشاره به اینکه ثروت اصلی هر جامعهای نیروی انسانی آن است افزود: کشوری هر اندازه از نظر منابع نفتی و ذخایر طبیعی دیگر غنی باشد اگر مدیریت و منابع انسانی درستی نداشته باشد همه اینها از بین خواهد رفت و به مجاری مناسب هدایت نخواهد شد.
وی ادامه داد: امام رضا (ع) میفرمایند:«امام جمعه باید خبر آفاق را به جماعت بگوید» یعنی اینکه مسائل روز و مهم جهان و منطقه را جهت آگاهی بخشی به مردم تبیین و تفسیر کرده و جایگاه خودمان را در این سیر تحولات به روشنی نشان دهد.
نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری نقش تربیتی و بصیرتی نماز جمعه را مهم و تاثیرگذار دانسته و به برگزاری پرشور بیش از ۹۰۰ نماز جمعه در کشور اشاره کرد و افزود: بنا به فرموده مقام معظم رهبری نماز جمعه قلب فرهنگی شهر است.
نماینده ولی فقیه در استان در پاسخ به این سوال که امام جمعه موفق چه کسی است؟ بیان داشت: امام جمعه موفق اول باید خودش عالم عامل باشد.«کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ» (نزد خدا بسیار مورد غضب است که چیزى را بگوئید که عمل نمىکنید.)
وی ادامه داد: امام جمعه با عمل خود جامعه را هدایت میکند؛ یعنی تقوای خوب و اخلاق خوب داشته باشد، رفتار اجتماعی مناسبی داشته باشد، سلوک اجتماعی مناسبی داشته باشد و مهارت برخورد با افراد را بداند.
عاملی تصریح کرد: دومی سواد مناسبی داشته باشد؛ در استفاده از آیه و روایات و حدیث دانش کافی داشته باشد و سومی خطیب خوبی باشد.
امام جمعه اردبیل در پاسخ به سوال«مطالبات امامین انقلاب از نماز جمعه» اظهار داشت: همانگونه که میدانید قبل از انقلاب نماز جمعه برگزار نمیشده و برگزاری آن از برکات انقلاب است، اما اگر بخواهیم در یک کلمه بگوییم حضرت امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری از نماز جمعه چه میخواهند باید گفت؛ انتظار آنان همان حکمت الهی در برپایی نماز جمعه است؛ یعنی اینکه جامعه خوب تربیت شود، انسانها با بصیرت و آگاه باشند و حیات اجتماعی دین حفظ شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: ما یک عبادت فردی داریم و یک عبادت اجتماعی اما ثوابی که خداوند متعال به عبادت اجتماعی میدهد بسیار فراتر از ثوابی است که به عبادت فردی میدهد؛ ثواب عبادتی که با بیش از ۱۰ نفر انجام شود قابل نوشتن نیست، چرا؟ چون بیانگر حیات اجتماعی دین است.
وی تصریح کرد: فلسفه برپایی مراسمات بزرگی چون حج هم همین است و در اصل حج یک مانور جهانی است. برپایی مراسمات بزرگ مذهبی از همین رو دارای ثواب و یوم الجایزه محسوب میشود که حیات اجتماعی دین را نشان میدهد، بهعنوان کارشناس دینی این را میگویم که ثواب حجابی که یک خانم رعایت میکند از ثواب نمازی که در خانه میخواند بیشتر است. چرا که حجاب حیات اجتماعی دین را نشان میدهد و بههمین سبب برخی کشورهای اروپایی قوانینی علیه حجاب وضع کرده اند.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: اینها در کنار امر به معروف و نهی از منکر که از همه آنان بالاتر است خصوصیاتی است که مورد انتظار حضرت امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است.
امام جمعه اردبیل در مورد روشهای جذب جوانان به نماز جمعه افزود: جوان ذائقه خاص خودش را دارد، امام جمعه باید کاری کند که در حرفها و سخنانش جاذبه باشد، یک عامل نیست که دخیل باشد، بایستی ذائقه جوان در هر مقطع را کشف کرد و متناسب با آن ذائقه عمل کرد.
وی بیان داشت: از همه مهمتر جامعه هم برای هدایت به نماز جمعه نقش مهمی دارد و تاثیر جامعه در کشش و گیرایی افراد به موضوعات مختلف از جمله نماز جمعه حائز اهمیت است. به خطبه امام حسین در کربلا دقت کنید، به امام حسین(ع) گفتند؛ اصلا نمیفهمیم که چه میگویی؛ یعنی گوشی برای شنیدن نداشتند، با سوت و ایجاد شلوغی مانع سخنرانی امام حسین(ع) شدند و امام حسین(ع) فرمود:«مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ» (یعنی شکمتان از مال حرام پر شده).
عاملی ادامه داد: این مساله نشانگر این است که مال حرام اجازه شنیدن سخنان حق را از بین میبرد و زمانیکه حرام، فساد و رانت بر جامعه وارد شد، آن جامعه ذائقه نماز جمعه را قبول نمیکند.
امام جمعه اردبیل گفت: بهطور کلی اگر ذائقه جامعه مناسب باشد و گفتههای امامان و ائمه معصوم(ع) بهخوبی در جامعه تبیین و از زیباییهای دین سخن گفته شود، شاهد گرایش روز افزون مردم به فضایل دینی خواهیم بود.
انتهای پیام/3463/
منبع: فارس
کلیدواژه: امام جمعه اردبیل نماینده ولی فقیه در استان اردبیل نماز جمعه اهمیت نماز جمعه نماینده ولی فقیه در استان امام جمعه اردبیل حیات اجتماعی دین استان اردبیل امام حسین نماز جمعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۷۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدنسازی
شکلگیری تمدن اسلامی در پرتو سیره علمی و عملی اهلبیت(ع) امری قابل توجه است و در این میان امام صادق(ع) در تمدنسازی اسلامی نقش اساسی داشتهاند که لازم است مورد توجه قرار بگیرد و سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع زمینهای شد تا موضوع نقش ایشان در تمدنسازی اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، حضرت جعفربن محمد (ع) ملقب به امام صادق (ع) ششمین امام شیعیان دوازده امامی پس از پدر بزرگوارشان امام باقر (ع) است؛ ایشان به مدت ۳۴ سال عهدهدار امام شیعیان با خلافت پنج خلیفه و آخر اموی و دو خلیفهی اول عباسی معاصر بودند؛ امام صادق (ع) نه تنها در میان شیعیان بلکه در سطح جهانی بهعنوان یک شخصیت برجسته علمی به شمار میروند تا جایی که ابوحنیفه فقیه به نام اهل سنت ایشان را عالمترین فرد در میان مسلمانان دانسته است.
امام صادق (ع) با تلاشهای علمی گسترده خویش و تربیت اصحاب و شاگردان دانشمند، نقش بسیار چشمگیری در شکلگیری تمدن اسلامی داشتند و بر این اساس وجود انبوه روایات امام صادق (ع) در منابع شیعه و اهل سنت بیانگر نقش علمی حضرت در زمان خویش است؛ از امام صادق (ع) با وجود چهار راوی و بیش از ۳۵ هزار حدیث، روایات و آموزههای بسیاری در دست است که میتوان با الهام گرفتن از زندگی پربار این امام معصوم در مسیر ساخت تمدن نوین اسلامی گام برداشت؛ در همین راستا با حجتالاسلام محسن الویری عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و پژوهشگر سیره اهلبیت (ع) گفتوگو کردیم:
ایمنا: یکی از مهمترین اهداف رهبران یک جامعه دینی و مذهبی، تشکیل تمدن اسلامی است؛ بر این اساس و در مقدمه توضیحی در خصوص جایگاه تمدن اسلامی در اندیشه اسلامی بفرمائید.
حجتالاسلام الویری: اگر هدف دین را تأثیر گذاری در دو عرصه مختلف فردی و اجتماعی در نظر بگیریم و بگوییم یکی از کارکردهای اصلی دین تربیت انسان و نشان دادن مسیر کمالیافتگی و فرهیختگی به اوست، در عرصه اجتماعی هم وظیفه تربیت جامعه و سوق آن به سمت کمال و فرهیختگیاست، پس دین میخواهد هم انسان و هم جامعه را به بالاترین مرتبهی امکان خود برساند، همانگونه که انسانها در مسیر کمالیافتگی حائز مراتب و درجاتی هستند که مصداق بالاترین این درجه برای یک انسان حضرات معصومیت (ع) هستند، جوامع هم از این حیث در درجات مختلفی قرار میگیرند؛ گاهی جامعهای در عرصهای پیشرفت کرده و در عرصه دیگر خیر یا در جامعهای این پیشرفت و رشدیافتگی استمرار دارد و در دیگری نه، در اینجا هم جامعهای که نمره کامل را در کمالیافتگی و فرهیختگی کسب میکند جامعه موعود مهدوی است و سایر جوامع با سلسله مراتبی در مرتبه پایینتری نسبت به آن قرار میگیرند.
منظور از تمدن در اندیشه اسلامی بالاترین و گستردهترین سطح تحقق اجتماعی اسلام است و تمدن یافتگی یکی از مهمترین اهداف اسلام است؛ بنا بر این وقتی در عرصههای مختلف جامعهی اسلامی، نه تنها در علم به تنهایی یا اخلاق به تنهایی یا به طور اخص ساخت اجتماعی شاهد پیشرفت دین محور و مستمر به مدت بیش از یک سده باشیم به این حالت میگوئیم جامعهی اسلامی، که اگر شرایط ارتقا همچنان مساعد بود جامعهی اسلامی پیدایش تمدن اسلامی را سبب میشود؛ در همین راستا جایگاه تمدن در اندیشه اسلامی رساندن جوامع به بالاترین مرتبه کمال است.
ایمنا: نقش امام صادق (ع) در این مسیر و شکوفایی تمدن اسلامی چه بوده است؟
حجتالاسلام الویری: نحوه تمدن سازی اهل بیت باهم تفاوتی ندارد و از لحاظ اصول و مبانی از یک مبنا تبعیت میکند و تنها در عرصه بروز و ظهور بسته به شرایط و اقتضائات هر زمان تفاوت میکند؛ به همین دلیل هم امام صادق (ع) انند سایر ائمه معصومین سه نقش عمده در شکوفایی تمدن اسلامی داشتند:
نقش اول ایشان کوشش برای حفظ میراث موجود بود، میراث وحیانی که همان قرآن کریم و کلام وحی بود، میراث نبوی که سیره نبی اکرم (ص) به حساب میآمد و میراث علوی که ما پیروان مکتب اهل بیت به آن قائلیم؛ میراثهای گرانبهای قرآن و سنت عترت پیامبر (ص) به منزله چراغ پر نور هدایت و راهنشان مسیر دست یافتن به جامعه مطلوب و تحقق عملی آموزههای اسلام بودند که در شرایط جامعه آن روز و حضور امویان و عباسیان در رأس امور حکومت تلاشهای بسیاری برای خاموش کردن این نور هدایت انجام میشد که از نقشهای مهم ائمه از جمله امام صادق (ع) زنده نگه داشتن این راهنشان و میراثهای گرانمایه بود و این نقش تمدنی بسیار بزرگی است؛ از این جهت که حتی اگر در آن زمان جامعه در مسیر تحقق تمدن اسلامی حرکت نمیکرد آن اهداف و آن راهنمای طی طریق زنده نگه داشته شد که تا امروز معیاری برای تشخیص راه درست از گمراهیها و ضلالتهاست.
نقش دوم امام کوشش برای زدودن کژکاریها و ناراستیهایی بود که در جامعه آن زمان وجود داشت؛ مقابله با برخی از آنها در توان امام بود و در برخی دیگر شرایط این مقابله و تغییر فراهم نبود، برای مثال اعمال تغییر در عرصه حکومت امری نبود که امام بتوانند با آن اقتضائات یا تذکر به آن دست پیدا کنند؛ اما با این وجود در زمینههایی که امکان اصلاح بود اصلاح میکردند و در سایر زمینهها در پاسخ به سوالات پیروانشان و به بهانههای مختلف روشنگری میکردند و راه درست را نشان میدادند.
سومین نقش امام صادق (ع) در شکوفایی تمدن اسلامی مسئله یاری رساندن به جامعه اسلامی بود؛ امام در عرصههایی که این امکان وجود داشت به جامعه اسلامی کمک میکردند و این هرگز به معنای تأیید حاکمیت نبود به این دلیل که تمدن مساوی با حکومت نیست، اگرچه حاکمیت یکی از ارکان مهم تمدن است اما تمدن ابعاد و جوانب گوناگونی دارد که میتوان بدون تأیید و هم راستایی با حاکمیت در شکوفایی و توسعه آنها نقش داشتند و امام بدون تأیید حکومت بنیامیه و بنیعباس در عرصههای مختلف علمی، اجتماعی و حتی سیاسی در جامعه حضور داشتند و جامعه اسلامی را یاری میکردند.
ایمنا: گامهای محقق کردن تمدن اسلامی در سیره امام صادق (ع) چیست؟
حجتالاسلام الویری: به اعتقاد ما از سیره ائمه معصومین و بهصورت مشخص امام صادق (ع) میتوان یک الگوی تمدنی همه جانبه برای حرکت امروز جامعه به سوی تمدن اسلامی برداشت کرد؛ منظور از الگوی همه جانبه الگویی است که نه تنها از لحاظ مباحث نظری و معرفتی دارای اهمیت است بلکه در بعد عملی هم امتداد آن معارف را در جامعه قابل رؤیت کرده، در همین راستا بر پایه سیره امام صادق (ع) سه گام برای الگو برداری امروز ما در مسیر تمدنی وجود دارد:
گام اول تقویت امّت گرایی است، برخی بر این عقیدهاند که تمدن نوین اسلامی منحصراً به دست ایرانیان محقق میشود و تنها ایرانیها هستند که به آن دست پیدا میکنند، حال آنکه گستره یک تمدن یک ملت و یک ملیت نیست، گستره تمدن اسلامی یک مذهب نیست، بلکه گستره تمدن اسلامی عینیت یافتن امت اسلامی در همه عرصههاست؛ یکی از بایستههای حرکت ما به سمت ساخت تمدن اسلامی همین امت گراییاست که متأسفانه بر خلاف رهبر انقلاب که این دید در رفتار و گفتار ایشان به خوبی مشهود است در برخی افراد شکل نگرفته و تنها به صورت شعاری خواستار شکلگیری تمدن نوین اسلامی هستند.
گام دوم تقویت مثبتنگری تمدنی است، به این معنا که ما پیروان امام صادق (ع) باید بکوشیم همانگونه که ایشان به کاستیهای جامعه زمان خودشان محدود نشدند و میراث بینشهای فرا زمانی و فرا ساختاری خود را برای ما به یادگار گذاشتند ما نیز در برکه مشکلات و نقصهای زمان خودمان گیر نکنیم و از جایی بالاتر به مسائل نگاه کنیم و رویارویی با این مشکلات خرد مسیر تمدن سازی دید و نگرشمان محدود نشود و آنقدر خود را به آنها مشغول نسازیم که نتوانیم تمدنساز شویم.
سومین الگوی امروز تمدن ساز در سیرهی امام صادق (ع) ضرورت امتدادیافتگی آموزههای دینی در عرصهی اجتماعیاست، ما بسیاری از آموزههای دینی را از طریق مطالعهی آیات قرآن یا احادیث و روایات معصومین علیهم السلام در مییابیم و با استناد بر آنها از قانونهای تمدنی یا اصول دینی سخن میگوئیم اما دین ما چطور میتواند امتداد اجتماعی داشته باشد؟ چطور میتواند در جامعه بروز و ظهور پیدا کند؟ چطور میتواند در رفتارهای سازمانی ما جاری شود؟ در پاسخ به این سوالات ما اغلب پاسخی نداریم و این در حالیست که امام صادق علیه السلام تمامی این معارف را در کنشهای فردی و اجتماعی خود به طور کامل اعمال میکردند و ما نیز باید با تاسی به ایشان پا را از حیطه سخن و مطالعات نظری فراتر بگذاریم تا معارف اسلامی در جامعه امتداد اجتماعی بیابند.