Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@18:59:08 GMT

دیوار سبز، سیستم ها انواع و شرایط نگهداری آن

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۴۱۶۶۱

دیوار سبز، سیستم ها انواع و شرایط نگهداری آن

دیوار سبز یا “Green wall” یا دیوار زنده همان فضای سبزی است که به صورت عمودی و مستقل و یا روی یک دیوار ایجاد می‌شود. این پوشش گیاهی می‌تواند قسمتی یا تمام دیوار را بپوشاند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام گاردن مارکت، سیستم‌های فعلی دیوار سبز، تنها برای سرسبز کردن و پوشاندن سطوح خارجی ساختمان‌ها نیست. سیستم‌های فضای سبز، چه به‌عنوان سقف‌های سبز و چه دیوارهای سبز، اغلب به‌عنوان یک ویژگی زیبایی‌شناختی در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این‌ حال، فن‌آوری فعلی موجود در سیستم‌ها دیوار سبز می‌تواند مزایای کاربردی گیاهان در طرح‌های ساختمانی و بخشی از استراتژی پایدارِ بازسازی شهری و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را به حداکثر برساند.

در طول دهه‌های گذشته چندین تحقیق انجام‌ شده است که ثابت می‌کند دیوارهای سبز می‌توانند در بهبود و ترمیم محیط شهری و بهبود عملکرد ساختمان‌ها نقش داشته باشند.

انواع دیوار سبز:

دیوار سبز شبکه‌ای

سازه بسیار سبکی است که حائلی از شبکه‌های فولادی برای گیاهان بالا رونده ایجاد نموده که این حائل به دیوار یا به سازه ساختمان متصل می‌شود.

دیوار سبز مدولار​

سیستم مدولار به دلیل سختی و صلابت پانل‌ها می‌تواند بین قسمت‌های مختلف ساختمان پل زده و یا به‌عنوان دیواره‌های سبز مستقل به کار گرفته شوند.

نمد پلیمری

تجسم طرح شامل سیستم کاشت در روشی است که گیاهان زنده بر یک سطح عمودی کشت می‌گردند.

دیوار سبز هیدروپونیک

در این روش بستر کشت بر پایه آب می‌باشد به عبارتی خاک دیگر وجود ندارد و آب کلیه موادغذایی این دیوار زنده را تأمین می‌نماید.

زهکشی دیوار سبز

سیستم‌های دیواری زنده‌ی مداوم و متغیر از بافت‌های زمینی (ژئوتکستایل) استفاده می‌کنند تا ضمن جلوگیری از تکثیر ریشه، زهکشی را در امتداد غشای نفوذپذیر پیش ببرند.

سینی‌های متغیر از همپوشانی پیمانه‌ها و مواد برای بهبود زهکشی و استفاده مجدد از آب به پیمانه‌های زیرین استفاده می‌کند. برای زهکشی بهتر، قسمت پایینی سیستم‌های متغیر را می‌توان به‌صورت مقعر، شیب‌دار، سوراخ‌دار یا در یک ماده پر منفذ یا جاذب ساخت.

از نمونه‌های دیگر می‌توان به ظروفی اشاره کرد که در ته آنها از مواد فیلتر استفاده‌ شده (به‌ عنوان‌ مثال، ماسه تلقیح شده یا به‌عبارت‌دیگر تصفیه آب باران، از بین بردن سموم و فلزات سنگین) یا یک پرکننده بی‌اثر گرانول (به‌عنوان‌مثال، خاک رس منبسط شده، تخته‌سنگ بسط یافته، شن) که باعث تخلیه و گسترش ریشه‌ها می‌شود.

برخی از نمونه‌های سیستم‌های متغیر همچنین به‌قرار دادن شیارها یا سوراخ در طرفین و قسمت پشتی پیمانه‌ها، برای هوا دهی بهتر و از بین بردن رطوبت اضافی موجود در بستر اشاره دارند.

آبیاری دیوار سبز

نیاز به آبیاری به نوع سیستم، گیاهان مورد استفاده و شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

نمای سبز متغیر و سیستم‌های دیواری زنده به‌منظور تأمین آب لازم برای رشد و گسترش گیاهان، به سیستم آبیاری احتیاج دارند.

آب آبیاری را می‌توان با استفاده از مواد مغذی، کودهای معدنی، فسفاتها، آمینو اسیدها یا مواد هیدروپونیک، غنی سازی کرد تا توسعه پوشش گیاهی و زنده و شاداب بودن را بهبود بخشد.

آبرسانی سیستم‌های دیواری زنده‌ی سبز از طریق نصب یک لوله آبیاری مداوم که در قسمت بالا قرار دارد، ساخته می‌شود. سیستم‌های دیواری زنده‌ی مداوم دارای سیستم آبیاری است که در بالای سازه متصل به سیستم آبیاری مرکزی نصب‌ شده است. در مورد سیستم‌های دیواری زنده‌ی مداوم، صفحه‌ی نفوذپذیر امکان توزیع یکنواخت آب و مواد مغذی در سطح را فراهم می‌کند.

برخی از سیستم‌های دیواری زنده‌ی متغیر که به شکل سینی هستند، شامل یک شکاف در قسمت بالای پیمانه برای قرار دادن لوله آبیاری است. سینی‌ها شامل سوراخ‌های متعددی در شکاف برای آبیاری ابزارهای رویشی توسط گرانش هستند. سوراخ‌های زهکشی واقع در پایین سینی‌ها، برای استفاده از آب اضافی برای آبیاری پیمانه‌های زیرین استفاده می‌شود.

لوله و اتصالات آبیاری از چندین ماده مختلف به‌عنوان‌مثال، کائوچو، پلاستیک، لوله‌ی ترموپلاستیک، سیلیکون و شلنگ آبیاری ساخته‌ شده‌اند و حاوی خروجی‌های مختلفی (به‌ عنوان‌ مثال، قطره آب، آبپاش، سوراخ، لوله) با توزیع و شدت متناسب با توجه به نیاز گیاه برای آبیاری هستند. سیستم آبیاری همچنین می‌تواند شامل سیستم تصفیه برای جلوگیری از گرفتگی باشد.

برخی از سیستم‌های دیواری زنده همچنین استراتژی‌هایی را برای به حداقل رساندن مصرف آب تصفیه‌شده ذکر می‌کنند. راهکارهایی مانند:

بازیابی آب باران از پشت‌بام‌های ساختمان، استفاده مجدد از مایعات جمع‌آوری‌شده در سیستم زهکشی و نظارت بر تأمین آب از طریق نصب حسگرهایی که کنترل جمع‌آوری سطح مخزن آب، زمان آبیاری و شرایط آب و هوایی (به‌عنوان‌مثال، میزان بارندگی، رطوبت، دما، فشار جو) را به عهده دارند.

سایر سیستم‌های دیواری زنده‌ی متغیر یا مداوم، نیز از یک آبشخور در پایه سیستم استفاده می‌کنند که آب اضافی را ذخیره کرده و مجدداً آن را وارد سیستم آبیاری می‌کند.

راهبرد دیگر شامل استفاده از سنسورها در محیط در حال رشد برای تعیین کمیت مواد مغذی است. این می‌تواند برای به حداقل رساندن مصرف مواد مغذی و مطابق با نیاز گیاهان از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دیوار سبز سیستم آبیاری ساختمان ها دیوار سبز مواد مغذی پیمانه ها سیستم ها ی مداوم ی متغیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۱۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعی ۱۷ ساعته آب منازل شهرک سازمانی والفجر در پرندک

به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، قطعی آب یکی از معضلاتی است که اغلب در فصل تابستان برخی از مناطق کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما هنوز هوا خیلی گرم نشده آب در شهرک سازمانی والفجر (۲۳) پرندک جیره بندی شده است.

متن پیام شهروند خبرنگار ما :

سلام. من یکی از ساکنین شهرک سازمانی والفجر (۲۳) پرندک هستم. با اینکه هنوز هوا خیلی گرم نشده و کولر آبی‌ها روشن نیستن ،  آب جیره بندی شده است  و روزی ۱۷ ساعت قطعی آب داریم. واقعا برای کوچکترین کاری  با بچه کوچیک و مهمان با مشکل مواجه شدیم.
هر سال فصل آبیاری زمین‌های کشاورزی که می‌شود قطعی آب داریم و اوایل پاییز قبل از شروع بارش باران، درست زمانی که آبیاری درختان و باغ‌ها تموم میشن مشکل قطعی آب منازل تمام می‌شود.
پرندک منطقه خشک و کم آبی است ولی در این چند سال اخیر مسیر رسیدن آب به منازل ویلاسازی شده و درخت کاری رونق زیادی گرفته. ما انتظار داریم مسئولان به جای فروش آب به کشاورزان به فکر رفاه حال حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت منازل سازمانی باشند.
خواهشمندیم با این موضوع رسیدگی کنید. واقعا بی آبی کلافه کننده است .

دیگر خبرها

  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • اسراف در مصرف آب به لطف آبیاری گل‌ها در محدوده پل آذر اصفهان + فیلم و تصاویر
  • تهران ۱۰ هزار سگ بدون صاحب دارد | زنده گیری روزانه ۵۰ سگ از سطح شهر
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • زنده گیری روزانه ۵۰ سگ بی‌صاحب در تهران
  • سیستم‌های صوتی XTRIM VX | تجربه حضور در یک کنسرت اختصاصی
  • قطعی ۱۷ ساعته آب منازل شهرک سازمانی والفجر در پرندک
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!