Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل به تحلیل ابعاد اقتصادی سیاسی و امنیتی سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ایران پرداخت .

«حسین امیر عبداللهیان» درباره نخستین سفر "مصطفی الکاظمی"، نخست وزیر عراق به ایران افزود: این سفر نشان دهنده عمق روابط مردمی و رسمی دو کشور ایران و عراق است که در سال‌های اخیر شاهد نشانه‌های فرهنگی، دینی و اجتماعی دو ملت و کشور بودیم و این درک را مقامات و مردم عراق، متقابل دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سال‌های اخیر و در بخش‌های اقتصادی؛ دو کشور رشد بالایی در تبادل تجاری داشته اند و حداقل تبادل تجاری تهران و بغداد در همین روز‌هایی که ما داریم درباره این سفر صحبت می‌کنیم حداقل حدود ۱۴ میلیارد دلار در سال است در حالیکه این عدد در همکاری‌های ایران و اروپا به سه میلیارد دلار هم نمی‌رسد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: عمق در هم تنیدگی روابط تجاری دو کشور به حدی است که حتی آمریکایی‌ها در سخت‌ترین شرایط تحریمی خودشان ضد مردم ایران، مجبور به معاف کردن عراق از تحریم شدند و این از فرصت‌های خوب میان دو کشور است.

وی درباره دیدار مصطفی الکاظمی با رهبر انقلاب نیز گفت: در شرایطی که آمریکایی‌ها به همه کشور‌ها از جمله مقام‌های رسمی عراق؛ فشار زیادی را برای کاهش روابط اقتصادی و تجاری با ایران وارد می‌کند، ولی آشکار و علنی آقای الکاظمی در رأس هیأتی متشکل از هشت وزیر وارد تهران شد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل افزود: این سفر برای توسعه بیشتر همکاری‌ها، بین دو کشور انجام شد و عراق از همسایگان مهمی است که از موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک در منطقه غرب اسیا برخوردار است و اقتصاد‌های بین دو کشور مکمل همدیگر است و اشتراک‌های فراوانی میان دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به زمانی که مقام معظم رهبری به نخست وزیر عراق و هیأت همراه اختصاص دادند نیز گفت: این دیدار؛ نشان دهنده عمق راهبردی همکاری‌های دو کشور است و مقام‌های عراق؛ این را به خوبی درک می‌کنند که مهمترین پیام این دیدار؛ دوستی، برادری و حمایت است. رهبر انقلاب به صراحت نکاتی را به مقام‌های عراقی درباره هشدار نسبت به رفتار‌ها و سیاست‌های تخریب کننده آمریکا در عراق متذکر شدند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: اکنون عراقی‌ها به این نتیجه رسیده اند که در سال‌هایی که آمریکایی‌ها جوانان آن‌ها را می‌کشتند و به ناامنی‌ها دامن می‌زدند و تروریست‌ها را در راستای منافع خودشان در داخل عراق مدیریت می‌کردند، جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاسی، اقتصادی و صادرات برق و گاز به مردم عراق کمک کرد و مردم عراق هیچ وقت این صحنه‌های زیبایی که از ایران مشاهده کرده اند را فراموش نمی‌کنند، اما صحنه‌های زشت، خشن و وحشیانه‌ای را که از نظامیان آمریکایی دیدند نیز فراموش نخواهند کرد.

وی ادامه داد: اگر امروز نخست وزیر عراق با افتخار با رهبر انقلاب دیدار می‌کند به دلیل نقش پدری و برادری جمهوری اسلامی ایران برای همه طرف‌ها در عراق است، در نتیجه با عشق و علاقه با رهبری دیدار می‌کنند و درس‌های بزرگی هم می‌آموزند که این درس‌ها برای منافع مردم عراق بسیار سازنده و مفید است. سردار سلیمانی در کنار مأموریت‌های خود، برای کمک به تأمین حداکثری امنیت منطقه، کشور و همچنین امنیت عراق به همه ابزار‌ها توجه می‌کرد.

امیرعبداللهیان افزود: علاوه بر مسئولان وقت جمهوری اسلامی ایران، نقش سردار سلیمانی در کمک به گشایش تک تک مرز‌های تجاری بین دو کشور که بیش از ۱۰ نقطه مرزی است و در همه استان‌های مرزی حداقل یک و حداکثر سه نقطه مرزی وجود دارد، بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه  آمریکایی‌ها طمع نفت عراق را داشتند و در محاسبات خود به این نتیجه رسیده اند که برخی از نظام‌های سیاسی در منطقه و همچنین وضع بحران حاکمیت در عربستان سعودی نمی‌تواند خیلی پایدار باشد، افزود: آن‌ها به دنبال تصاحب نفت عراق بودند تا استقلال عراق را سلب و حاکمیت خودشان را بر عراق اعمال کنند و اگر در آینده در منطقه برای نفت عراق اتفاقی پیش آمد، اقتصاد نفتی جهان را مدیریت کنند.

این دیپلمات ایرانی افزود: با اتفاق‌هایی که در عراق رقم خورد آمریکایی‌ها با سیاست‌های مبتنی بر آزمون و خطا‌های متعددی که داشتند شکست‌های بزرگی خوردند و البته خسارت‌های زیادی به مردم عراق و منطقه نیز وارد کردند. یکی از ماندگارترین نقاط در روابط ایران و عراق، حلقه‌های وصل اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و عقیدتی است که بین دو کشور و ملت است.

وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند فشار معیشتی بر مردم را به حداکثر ممکن برسانند ما از عمق روابط راهبردی در همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای تأمین حداکثری امنیت منطقه و رفاه دو ملت ایران و عراق استفاده می‌کنیم و در این مسیر دو کشور موفق خواهند شد. ایران و عراق دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی هستند و در اوج وعده‌های بی عمل اروپا، همسایگان با ما همکاری داشتند و عراق یکی از همسایگانی است که در جبهه غربی با ما همکاری دارد و همچنین کشور‌های زیادی نظیر روسیه از همسایگان شمالی؛ در این فضا همکاری‌های بسیار خوبی با ایران دارد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل افزود: آمریکایی‌ها نمی‌توانند روابط تهران و پکن، تهران- مسکو، تهران- بغداد و برخی کشور‌های همسایه را تحمل کنند و این نگاه به همسایگان از جمله در عراق از گزینه‌ها و اولویت‌های ما می‌باشد که سعی می‌کنیم حداکثر استفاده را از آن برای برون رفت از این چالش با رفتار‌های یکجانبه گرایانه و دیوانه وار کاخ سفید داشته باشیم. در دو دهه گذشته نوع مدیریت آمریکایی‌ها در همسایگی شرق و غرب خودمان (افغانستان و عراق) را دیدیم و از سال ۲۰۰۳ میلادی که آمریکایی‌ها به نام آزادی عراق را اشغال کردند تا سال ۲۰۱۸ بیش از یک میلیون و صد هزار عراقی کشته شده اند.

وی با اشاره به زمانی که رهبری بعد از گذشت چند ماه درباره ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی صحبت می‌کنند یعنی هنوز انتقام سخت در راه است و بی پاسخ نخواهد ماند و برای مردم منطقه و عراق و آمریکایی‌ها پیام بسیار قوی دارد، ابراز داشت: از دستاورد‌های مهم سفر آقای مصطفی الکاظمی به ایران؛ نگاه به همکاری‌های دو ملت، تعامل دو جانبه حداکثری و همکاری‌های اقتصادی و تجاری متراکم دو کشور بود و پیام‌های محکمی به آمریکایی‌ها داده شد که این پیام‌ها تضمین کننده امنیت حداکثری منطقه و مردم ما از دریچه اقتدار و عمل خواهد بود.

امیرعبداللهیان درباره تهدید هواپیمای مسافربری ما توسط جنگنده‌های آمریکایی در آسمان سوریه نیز افزود: بیش از ۹۰ درصد جزئیات این حادثه از جمله پایگاهی که این جنگنده‌های آمریکایی پرواز کرده‌اند برای مقامات ما مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق تصادفی نبوده است، ادامه داد: در این موضوع تحلیل‌های مختلفی وجود دارد و یکی از تحلیل‌ها به خطا انداختن پدافند هوایی سوریه بوده است. آمریکایی‌ها باید بدانند ضمن این که انتقام سخت سردار سلیمانی همچنان در راه است، این اقدامات تحریک آمیز نه تنها کمکی به آن‌ها نمی‌کند بلکه شرایط پس دادن تاوان بزرگ را سخت‌تر می‌کند و در این حماقت‌هایی که با امنیت مسافران و غیرنظامیان بازی می‌کنند تبعات سنگینی را متوجه آمریکایی‌ها خواهد کرد. قطعاً اقدامات حقوقی و قضایی لازم انجام خواهد شد، ولی گاهی لازم است آمریکایی‌ها هزینه‌های سنگین تری را بپردازند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل درباره واکنش صهیونیست‌ها در ماجرای تهدید هواپیمای مسافربری ایران گفت: صهیونیست‌ها از یک سو سعی بر تحریک دارند و از طرفی دیگر نقش خود را تکذیب می کنند. در حال حاضر صهیونیست‌ها در شکننده ترین وضع خودشان قرار دارند. صهیونیست ها تلاش زیادی کردند که در هفته های گذشته الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی را اعلام کنند ولی واکنش ها و نگرانی هایی که داشتند مانع شد. اگر اسرائیلی ها حماقت و بخش‌هایی از کرانه باختری را الحاق می‌کردند پاسخی که دریافت می‌کردند صرفاً سیاسی و محکومیت از طرف مقاومت نبود.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از موضع ترس بلافاصله تهدید هواپیمای مسافربری ما را تکذیب می کند لذا آنها در حد و اندازه ای نیستند که تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران به حساب بیایند.، ادامه داد: بر اساس مبنای مقررات هوانوردی شیکاگو و ایکائو، هواپیماهای جنگنده حق مزاحمت برای پرواز مدنی و مسافری را ندارند.

وی گفت: حضور آمریکایی‌ها در سوریه، حضور اشغال‌گرانه است و هیچ گاه آمریکایی‌ها توافقی با حکومت سوریه نداشته‌اند و پایگاه‌های نظامی آنها در سوریه و در شرق فرات، غیرقانونی است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل درباره اقدامات حقوقی و سیاسی ایران در برابر تهدید هواپیماهای جنگنده آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران گفت: از لحاظ حقوقی، سفیر ایران در نیویورک همان شب اعتراض کرد و سفیر سوئیس را به عنوان حافظ منافع آمریکا؛ مخاطب قرار داد و اقدامات اولیه انجام شد و همچنین امکان مراجعه به سازوکارهای حقوقی در سطح بین المللی برای ایران وجود دارد.

وی همچنین اضافه کرد: مرجعیت و حشدالشعبی به عنوان دو رکن اساسی در عراق هستند. حشد الشعبی متشکل از مردم عراق و داوطلبانی هستند که در این سال ها برای آزاد کردن سرزمین شان از دست تروریست های تکفیری و داعش جنگیدند و بیشترین آمار شهدا در مناطق سنی نشین برای آزادسازی این مناطق از چنگال داعش بوده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل  با بیان اینکه حشدالشعبی در تاریخ معاصر عراق به عنوان نیروی مردمی متشکل از شیعه، مسیحی، اهل سنت، کرد و ایزدی هستند، یادآور شد: حشدالشعبی طبق مصوبه مجلس عراق جزو نیروهای مسلح عراق است و امروز حشدالشعبی در ذیل نیروهای مسلح عراق به عنوان یک مؤلفه مهم قدرت مردمی برای حفظ کیان عراق است.

وی افزود: مرجعیت هم در تاریخ عراق همواره نقش ویژه ای را ایفا کرده و در تاریخ معاصر عراق، مرجعیت شیعه همیشه نجات بخش و نقش بسیار مهم برای کمک به مردم عراق و کمک به صلح و امنیت و آرامش در این کشور داشته است.

وی درباره گروهک منافقین نیز گفت: گروهک منافقین عملاً یک گروهک مرده است که حداقل تحرکات را نمی‌تواند داشته باشد.

امیرعبداللهیان درباره سند جامع همکاری های ایران و چین نیز گفت: این حق طبیعی ایران است که در بین چندین گزینه، همکاری با چین، روسیه و همسایگان حوزه خلیج فارس را انتخاب کند و حتی راه را برای کشور عربستان به عنوان همسایه باز گذاشته است. اتفاقی که بین تهران و پکن افتاد؛ ساماندهی همکاری‌های فعلی در بخش‌های مختلف بین دو کشور بوده است و این همکاری‌ها در بخش‌های توریسم، فرهنگی، اقتصادی و تجاری است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل ادامه داد: چینی ها به صراحت اعلام کردند برای مناسبات خارجی با دیگر کشورها، اجازه دخالت طرف های دیگر را نخواهند داد. این جوسازی‌ها به دلیل افزایش فشار بر مردم ماست و ما هر چه جلوتر برویم موفقیت‌های بیشتر و شکوفایی و رفاه برای همه مردم ما اتفاق خواهد بود.

وی همچنین درباره وِیژگی های سردار سلیمانی گفت: اخلاص و انگیزه الهی که سردار داشت موجب ماندگاری رابطه بین سردار و زیرمجموعه شان شده است.

اخبار مرتبط رهبر معظم انقلاب: جنایت ترور شهید سلیمانی را فراموش نمی‌کنیم و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکا خواهیم زد/ الکاظمی: مردم عراق هیچگاه حمایتهای ایران را فراموش نخواهند کرد نشست خبری مشترک روحانی و الکاظمی روحانی: در کنار ملت عراق برای ثبات و امنیت منطقه تلاش می کنیم | الکاظمی: اجازه نمی‌دهیم هیچ گونه تهدیدی از خاک عراق متوجه ایران باشد در جریان سفر الکاظمی به تهران، مقامات دولتی ایران و عراق گفتگو کردند معزی: پروتکل‌های بهداشتی کرونا، مراسم استقبال از الکاظمی را دچار تغییراتی کرد جزئیات سفر دو روزه مصطفی الکاظمی اعلام شد تهدید دو جنگنده آمریکایی علیه هواپیمای مسافربری ایرانی اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص اقدام جنگنده امریکایی علیه هواپیمای مسافربری ایرانی اقدام جنگنده های آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایران قابلیت تعقیب حقوقی دارد

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا رهبر انقلاب سردار سلیمانی حشدالشعبی حسین امیر عبداللهیان حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران حمله آمریکا به هواپیمای ایران مصطفی الکاظمی قرارداد ایران و چین حمله آمریکا به هواپیمای ایرانی سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل هواپیمای مسافربری ایران تهدید هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران جنگنده های آمریکا آمریکایی ها نخست وزیر عراق سردار سلیمانی مصطفی الکاظمی ایران و عراق صهیونیست ها بین دو کشور همکاری ها مردم عراق نیز گفت سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۹۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوئل جنگنده‌ها؛ افعی آمریکایی بهتر است یا مهاجم روسی؟

در آسمان اوکراین، یکی از دراماتیک‌ترین دوئل جنگنده‌ها در دهه‌های اخیر بین یک جت قدیمی، اما بسیار قدرتمند غربی و یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های روسیه در حال شکل‌گیری است: نبرد F-۱۶ Fighting Falcon در مقابل سوخوی سو-۳۵.

به گزارش روزیاتو، این رویارویی چیزی بیش از یک درگیری میان دو جت جنگنده خواهد بود. این نبرد فلسفه‌ها بین تصویر روس‌ها از جنگنده‌های بهینه سازی شده برای نبرد هوایی، در مقابل تصور غربی از جت‌هایی خواهد بود که به یک اندازه در نبرد هوا به هوا و هوا به زمین مهارت دارند.

همچنین این نبرد، نبردی بین قدیم و جدید است. F-۱۶‌هایی که اوکراین دریافت خواهد کرد در دهه ۱۹۷۰ طراحی شده اند، هرچند در طول سال‌ها به کررات ارتقا یافته اند. با این وجود، اوکراین که ناامید از جایگزینی ناوگان رو به کاهش جنگنده‌های سوخو۲۷ و میگ-۲۹ دوران شوروی خود است، خوشحال خواهد شد که ۴۵ فروند یا بیشتر F-۱۶ قبلاً متعلق به بلژیک، دانمارک، هلند و نروژ را که در حال جایگزینی فالکون‌های خود با جنگنده‌های رادار گریز F-۳۵ هستند. با توجه به اینکه خلبانان اوکراینی در حال حاضر در ایالات متحده و سایر کشور‌ها در حال آموزش هستند، اولین F-۱۶ با خلبان اوکراینی ممکن است تابستان امسال به پرواز دربیاید.

اف-۱۶ در برابر سو-۳۵: بر اساس اعداد و ارقام

اف-۱۶

وظیفه عمده: جنگنده چندمنظوره نبرد هوا به هوا و هوا به زمین

طول بال: حدود ۱۰ متر

طول: ۱۵ متر

ارتفاع: ۴.۹ متر

وزن: ۸،۹۳۶ کیلوگرم بدون سوخت

سرعت: ۲،۴۰۰ کیلومتر بر ساعت (ماخ ۲ در ارتفاع)

برد عملیاتی (F-۱۶A/B): ۹۲۰ کیلومتر

قیمت: ۶۳ میلیون دلار برای جدیدترین مدل F-۱۶V

سو-۳۵

وظیفه عمده: جنگنده چندمنظوره نبرد هوا به هوا و هوا به زمین

طول بال: ۱۵.۳ متر

طول: ۲۱.۹ متر

ارتفاع: ۵.۹ متر

وزن: ۱۹،۰۰۰ بدون سوخت

حداکثر سرعت: ۲،۴۰۰ کیلومتر بر ساعت (ماخ ۲.۲۵ در ارتفاع)

برد عملیاتی: تقریباً ۱،۵۸۴ کیلومتر

قیمت: ۸۵ میلیون دلار (برآورد)

Su-۳۵ اولین نبرد رسمی خود را در جریان مداخله روسیه در سال ۲۰۱۶ در سوریه انجام داد. اما جنگ در اوکراین غسل ​​تعمید آتش واقعی Su-۳۵ در برابر حریفی است که به جنگنده‌های مدرن و موشک‌های ضدهوایی مجهز شده است. مقایسه F-۱۶ با Su-۳۵ آسان نیست. F-۱۶ یک هواپیمای نسل چهارم است که در اواخر دهه ۱۹۷۰ در کنار F-۱۵ Eagle و Su-۲۷ و MiG-۲۹ شوروی وارد خدمت شد. Su-۳۵ بخشی از نسل ۴.۵ محسوب می‌شود که جنگنده‌های نسل چهارم ارتقا یافته‌ای هستند که در اواخر دهه ۱۹۹۰ معرفی شدند، از جمله F/A-۱۸ E/F Super Hornet، Typhoon، Rafale و MiG-۳۵.

برین تانهیل، کارشناس دفاعی و خلبان سابق نیروی دریایی ایالات متحدهمی گوید: «این یک ایراد به F-۱۶ نیست، اما این جنگنده در دهه ۱۹۷۰ طراحی شده است.» در هر صورت، ریسک در رویارویی این دو جنگنده از این بالاتر نخواهد بود. در حالی که جنگنده‌های ساخت آمریکا و روسیه از زمان جنگ کره در سال ۱۹۵۰ دوئل می‌کردند، درگیری آتی در آسمان اوکراین حیاتی خواهد بود. نیروی هوایی روسیه علیرغم برتری عددی و تکنولوژیکی در اوکراین عملکرد ضعیفی داشته است، با این حال حملات هوایی اخیر با استفاده از بمب‌های گلایدری، سیستم‌های دفاعی اوکراین را ویران کرده است. برای توقف بمباران روسیه و راه اندازی یک ضد حمله موفق، اوکراین حداقل باید کنترل این کشور بر هوا را به چالش بکشد و در حالت ایده آل بتواند حملات هوایی خود را انجام دهد.

Viper و Flanker

F-۱۶ فایتینگ فالکون (که معمولاً به عنوان “Viper ” و گاهی اوقات “Lawn Dart” شناخته می‌شود) بعد از یک شکست و از روی شرم خلق شد. در طول جنگ ویتنام، قدرتمندترین کشور جهان نتوانسته بود بر نیروی هوایی کوچک ویتنام شمالی غلبه کند. یکی از دلایل این بود که ارتش ایالات متحده از هواپیما‌هایی مانند F-۴ Phantom استفاده می‌کرد – جنگنده‌ای قدرتمند، اما سنگین که در اصل برای رهگیری بمب افکن‌های شوروی طراحی شده بود تا میگ‌های چابک.

این امر باعث شد گروهی بحث‌برانگیز از مبتکران – “مافیای جنگنده” افسانه‌ای – نیروی هوایی ایالات متحده را متقاعد کنند که به جنگنده‌ای کوچک، سبک و نسبتاً ارزان نیاز دارد که بتواند به جای اتکا به موشک‌های هوا به هوای دوربردی که اف-۴ داشت، به شکل تن به تن بجنگد. نتیجه یکی از پرکارترین جت‌های مدرن بود که از سال ۱۹۷۶ بیش از ۴،۶۰۰ فروند از آن ساخته شد، توسط ۲۵ کشور خریداری گردید و تعداد این کشور‌ها همچنان رو به افزایش است. همچنین نسبت به اکثر جنگنده‌های کنونی، به ویژه در دست نیرو‌های هوایی ایالات متحده و اسرائیل، نبرد‌های بیشتری را تجربه کرده است.

Viper حدود ۱۵ متر طول دارد و طول بال آن ۱۳ متر و وزن آن حدود ۱۰ تن است. می‌تواند به سرعت ۲ ماخ (دوبرابر سرعت صوت) برسد، قدرت مانور بالایی دارد و به یک توپ ۲۰ میلی متری و همچنین ۱۱ نقطه نصب برای حمل سلاح و مخازن سوخت بیرونی، به علاوه غلاف‌هایی برای مختل کردن رادار‌ها و شناسایی اهداف زمینی برای مهمات هدایت شونده نقطه زن است. تسلیحات دقیق آن بعد از رسیدن به دست اوکراین به این بستگی دارد که ایالات متحده و اروپا با چه مهماتی موافقت کنند، اما F-۱۶ در مأموریت‌های هوا به هوا و هوا به زمین به همان اندازه قدرتمند است. علاوه بر موشک‌های راداری با برد متوسط ​​AIM-۱۲۰ و موشک‌های گرما یاب AIM-۹ Sidewinder، این جنگنده می‌تواند بمب‌های گلاید JDAM، موشک‌های ضد تشعشع HARM و احتمالا موشک‌های اروپایی دوربرد مانند Storm Shadow ساخت بریتانیا را حمل کند.

موشک هوا به هوای پیشرفته میان برد AIM-۱۲۰ یا AMRAAM از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برخلاف موشک‌های هوا به هوای فعلی اوکراین که با رادار هدایت می‌شوند، که باعث می‌شود جنگنده‌ها مجبور باشند به طور مداوم قفل رادار را روی هدف نگه دارند، AMRAAM دارای یک رادار «شلیک کن و فراموش کرن» است که به طور خودکار روی هدف قفل می‌کند.

اما تطبیق پذیری برای همه چیز به معنای توانایی کمتر در یک چیز است. تانهیل می‌گوید: «می توانید از F-۱۶ برای ماموریت هوا به هوا استفاده کنید، اما به خوبی F-۱۵ نیست. می‌توانید از آن برای پشتیبانی هوایی در فاصله نزدیک استفاده کنید، اما به خوبی A-۱۰ نیست. می‌تواند حمله زمینی انجام دهد، اما به خوبی F-۱۵E Strike Eagle نیست. … این هواپیما تقریباً در همه چیز خوب است، اما در هیچ چیز بهترین نیست».

Su-۳۵ نیز تاریخچه پیچیده‌ای دارد. این هواپیما از Su-۲۷ (نام رمز ناتو: “Flanker”) متعلق به دهه ۱۹۷۰، یک هواپیمای برتری هوایی طراحی شده برای نبرد هوا به هوا مشتق شده است. هدف این بود که این جنگنده پاسخ شوروی به F-۱۵ باشد: فقط نگاه کردن به این دو هواپیمای دو موتوره نشان می‌دهد که آن‌ها اشتراکات بیشتری نسبت به F-۱۵ و F-۱۶ تک موتوره دارند.

جنگنده Su-۳۵ در اوایل دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک نسخه با قدرت مانور بیشتر از Su-۲۷ Flanker خلق شد (از این رو Su-۳۵ به عنوان “Flanker-E” یا “Super Flanker” شناخته می‌شود). پس از آزمایشات سوخوی با نمونه‌های اولیه مختلف در دوران حکومت شوروی و سپس روسیه، Su-۳۵ فعلی در اوایل دهه ۲۰۰۰ به عنوان یک Su-۲۷ بهبود یافته با برخی قابلیت‌های هوا به زمین معرفی شد که آن را بیشتر به جنگنده‌های بمب‌افکن مانند F-۱۶ شبیه می‌کرد.

Su-۳۵ از لحاظ جثه بسیار بزرگ‌تر از F-۱۶ است. Su-۳۵ با طول ۱۵.۳ متر و طول بال حدود ۲۲ متر، حدود ۵۰ درصد بزرگتر از F-۱۶ است. با بیش از ۱۸ تن وزن، تقریباً دو برابر وزن Viper را دارد. Su-۳۵ مجهز به یک توپ ۳۰ میلی متری و همچنین ده نقطه سخت اتصالی است که آن را قادر به پرتاب مجموعه‌ای از مهمات هوا به هوا و هوا به زمین می‌کند. آنچه که اوکراین و غرب را به طور ویژه نگران می‌کند، موشک‌های هوا به هوای راداری دوربرد R-۳۷ و R-۷۷ آن است که سلاح‌هایی با قابلیت شلیک کن و فراموش کردن هستند و می‌توانند هواپیما‌های اوکراینی را از خارج از برد موشک‌های هوا به هوای این کشور هدف قرار دهند.

چیزی که این مقایسه را پیچیده‌تر می‌کند، تنوع هواپیما‌های درگیر است. انواع زیادی از F-۱۶‌ها با نیم قرن سابقه وجود دارد، از جمله «بلوک‌های» مختلف افعی‌های نیروی هوایی ایالات متحده و همچنین مدل‌های خاص برای خریدارانی مانند اسرائیل. تازه‌ترین نسخه به نام F-۱۶ Block ۷۰ با رادار الکترونیکی پیشرفته APG-۸۳، موتور ارتقا یافته و مخازن سوخت منطبق شده است.

اما F-۱۶‌های دانمارکی و هلندی که به اوکراین قول داده شده اند، مدل‌های دوران جنگ سرد هستند. آن‌ها مدل‌های F-۱۶ MLU (به‌روزرسانی عمر متوسط) هستند که F-۱۶A/B‌های اروپایی اواخر دهه ۱۹۷۰ هستند که در اواسط دهه ۱۹۹۰ با ویژگی‌هایی مانند رادار بهبودیافته AN/APG-۶۶ (V) ۲، (یک سنسور قدیمی غیر AESA)، ناوبری GPS، و قابلیت شلیک موشک‌های AIM-۱۲۰ ارتقا یافته است. منطقی است که فرض کنیم آن‌ها نسبت به جدیدترین Viper‌ها ضعیف‌تر هستند، اما بسیار برتر از F-۱۶‌های دوران جنگ سرد خواهند بود.

تانهیل تصریح می‌کند: «با به‌روزرسانی Mid-Life، چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که این هواپیما‌ها به طور مداوم از لحاظ نرم‌افزاری ارتقا می‌یابند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از تسلیحات مدرن استفاده کنند».

Su-۳۵ قدرت مانور بالاتری دارد، اما این موضوع کمک چندانی به برتری این جنگنده نمی‌کند

به طور معمول، یک وسیله نقلیه کوچکتر از یک وسیله نقلیه بزرگتر قدرت مانور بیشتری دارد. اما برای جنگنده‌های جت، ماجرا به این سادگی نیست. عوامل فنی مختلفی مانند بارگیری بال (مزیت: F-۱۶) و نسبت پیشرانه به وزن برای شتاب سریع (برتری: Su-۳۵) وجود دارد.

آنچه قابل توجه است این است که Su-۳۵ “فوق مانورپذیر” در نظر گرفته می‌شود، تا حد زیادی به این دلیل که از جهت دهی رانش سود می‌برد، که از نازل‌های قابل هدایت برای هدایت نیروی پیشرانه موتور استفاده می‌کند. با استفاده از قابلیتی که تنها در چند هواپیما از جمله F-۲۲ و Su-۳۰MKI یافت می‌شود، Su-۳۵ می‌تواند مانور دیدنی کبرا را انجام دهد، جایی که جنگنده به طور ناگهانی سرعتش را کاهش داده و روی دم خود می‌ایستد که باعث می‌شود هواپیمای دشمن به هدف نزند.

در حالی که مانور کبرا در نمایش‌های هوایی قابل توجه است، سرعت و انرژی را نیز از هواپیما سلب می‌کند، که در یک جنگ تن به تن چیز خوبی نیست. اما مشکل واقعی این است که در حالی که مانورپذیری در جنگ جهانی دوم یا جنگ ویتنام یک مسئله بود، اما در نبرد‌های هوایی مدرن دیگر یک فاکتور تعیین کننده به حساب نمی‌آید. اگر جت‌های امروزی نبرد تن به تنی انجام دهند، احتمالاً به این دلیل است که یک یا هر دو طرف مرتکب اشتباه شده یا توانایی فنی برای حمله از فاصله ایمن را نداشته اند. رویه این است که جنگنده‌های مدرن، مانند F-۳۵، به عنوان تک تیرانداز‌های هوایی عمل می‌کنند که به شکل مخفیانه، طعمه خود را با موشک هوا به هوای دوربردی که هدف حتی تا زمانی که دیگر خیلی دیر شده آن را شناسایی نمی‌کند، هدف قرار می‌دهند.

تانهیل می‌گوید: «آنچه واقعاً اهمیت دارد رادار شما، برد شما، اتصال [شبکه]شما و میزان قابل مشاهده بودن اندک [پنهانکاری]شماست. رادار تعیین می‌کند که چه زمانی طرف دیگر را می‌بینید. برد به شما امکان می‌دهد مشخص کنید چه زمانی می‌توانید شلیک کنید. قابلیت دیده شدن اندک به شما امکان می‌دهد نزدیک‌تر شوید».

در واقع، این الگو در جنگ روسیه و اوکراین نیز وجود داشته است. هر دو هواپیما‌های روسی و اوکراینی از ترس موشک‌های پیشرفته زمین به هوا مانند اس-۴۰۰ روسیه و پاتریوت آمریکایی، به جای نفوذ به حریم هوایی دشمن، در دو طرف خط مقدم خود باقی مانده اند. حتی اگر Su-۳۵ واقعاً سوپرمانورپذیر باشد – که هنوز در نبرد واقعی ثابت نشده است – جنگ اوکراین فرصتی برای نمایش آن فراهم نکرده است.

Su-۳۵ اسنایپر بهتری است

از بخت بد اوکراین، Su-۳۵ در نبرد‌های هوایی فراتر از برد بصری و همچنین درگیری تن به تن به شدت مرگبار است. اول از همه، Su-۳۵ ممکن است F-۱۶ را قبل از اینکه افعی متوجه Flanker-E شود، شناسایی کند. بنا به گفته سازنده اش، تیخومیروف، رادار Irbis-E جنگنده روسی می‌تواند اهداف هوایی را تا فاصله ۴۰۰ کیلومتری شناسایی کند.

Irbis یک تکنولوژی بسیار پیشرفته نیست. در واقع یک سیستم آرایه اسکن الکترونیکی غیرفعال (PESA) است که از یک فرستنده/گیرنده برای انتشار یک پرتو واحد روی یک فرکانس واحد از طریق چندین آنتن استفاده می‌کند. این امر به پرتو راداری امکان می‌دهد بدون نیاز به چرخش مکانیکی آنتن ها، به صورت الکترونیکی در جهات مختلف هدفگیری کند. این رادار به اندازه رادار‌های AESA که در بسیاری از جنگنده‌های غربی مورد استفاده قرار می‌گیرد – از جمله تازه‌ترین مدل‌های F-۱۶ Block ۷۰ و Block ۷۲ – که از چندین فرستنده برای انتشار سیگنال‌های متعدد در فرکانس‌های مختلف به طور همزمان استفاده می‌کنند، پیشرفته نیست.

رادار‌های AESA می‌توانند چندین هدف را ردیابی کنند و کمتر در برابر پارازیت و جمینگ آسیب پذیر هستند. با این حال، اوکراین F-۱۶‌های مجهز به AESA را دریافت نمی‌کند. رادار AN/APG-۶۶ (V) ۲ جنگنده F-۱۶ MLU یک سیستم پالس داپلر قلاب شده با آنتن‌های هدایت مکانیکی است که اسکن آهسته تری را با یک فرکانس در هر زمان ارائه می‌دهد. تانهیل می‌گوید: «پالس داپلر فریاد می‌زند که یک تکنولوژی قدیمی دهه هشتادی است».

علاوه بر این، رادار Su-۳۵ قدرتمندتر است. به گفته تانهیل، این رادار دارای توان ۵ کیلووات در مقایسه با تنها ۷۷۰ وات برای AN/APG-۶۶ (V) ۲ است. «من نمی‌گویم که می‌تواند پنج برابر دورتر یا ده برابر دورتر را ببیند، اما می‌تواند بسیار دورتر از APG-۶۶ ببیند».

انگار که رادار برتر کافی نیست، Su-۳۵ موشک‌های بهتری نیز دارد. R-۳۷ دارای برد تشخیص هدف تخمینی ۴۰۰ کیلومتر را دارد، در حالی که برد R-۷۷-۱ حدود ۱۱۰ کیلومتر اعلام شده است. این موشک‌های با قابلیت قفل فعال «شلیک کن و فراموش کن» به سمت حوالی هدفشان می‌روند و سپس از رادار خود برای نابود کردن آن استفاده می‌کنند.

اینکه این موشک‌ها در چنین برد‌هایی تا چه اندازه‌ای مؤثر هستند جای بحث دارد، اما در برابر جت‌های قدیمی اوکراین، Su-۳۵ کشنده بوده است. Su-۳۵ و Su-۳۰SM که در ارتفاع ۳۰،۰۰۰ پایی در پشت خطوط روسی با احساس ایمنی کامل پرواز می‌کنند، با رادار Irbis خود روی جت‌های اوکراینی قفل کرده و سپس موشک‌های R-۳۷ و R-۷۷-۱ را شلیک می‌کنند. جنگنده‌های اوکراینی مجهز به موشک‌های R-۲۷ متعلق به دوران شوروی با برد حدود ۸۰ کیلومتر هستند. این سلاح‌های اوایل دهه ۱۹۸۰ از رادار نیمه فعال استفاده می‌کنند که نیاز دارند که هواپیمای اوکراینی، هدف را به طور مداوم با پرتو راداری روشن کند.

بر اساس گزارشی که در نوامبر ۲۰۲۲ توسط اندیشکده مؤسسه Royal United Services بریتانیا منتشر شد، «خلبانان اوکراینی تأیید می‌کنند که Su-۳۰SM و Su-۳۵S روسیه از نظر فنی کاملاً از هواپیما‌های جنگنده نیروی هوایی اوکراین پیشی گرفته‌اند». در سراسر طول جنگ، جنگنده‌های روسی اغلب توانسته‌اند به قفل راداری دست یابند و موشک‌های R-۷۷-۱ را از فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتری به سمت جنگنده‌های اوکراینی پرتاب کنند. اگر چه چنین شلیک‌هایی احتمال اصابت کمی به هدف دارند، اما خلبانان اوکراینی را مجبور می‌کنند تا حالت دفاعی داشته باشند یا خطر هدف قرار گرفتن را در حالی که هنوز دور از برد مؤثر خودشان هستند، را به جان بخرند، و چند مورد از این شلیک‌های از راه دور روس‌ها نیز به هدف خورده اند».

ایالات متحده با تسلیح اف-۱۶‌های اوکراین به موشک هوا به هوای پیشرفته میان برد AIM-۱۲۰ موافقت کرده است، موشکی که اولین بار در سال ۱۹۹۱ معرفی شد. در حالی که وب سایت نیروی هوایی ایالات متحده برد AMRAAM را بیش از ۳۲ کیلومتر ذکر کرده است تخمین زده می‌شود جدیدترین نسخه به نام AIM-۱۲۰D بردی در حدود ۱۶۰ کیلومتر داشته باشد که از R-۷۷ بهتر است، اما نه بهتر از R-۳۷. دولت اوکراین در سپتامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که AMRAAM‌های آن بردی در حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ کیلومتر دارند که به AIM-۱۲۰D اشاره می‌کند.

نتیجه گیری نهایی

نتیجه یک دوئل موشکی دوربرد بین Flanker-E و Viper به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله کیفیت پارازیت انداز‌های هوابرد و فریبگرها، کیفیت ترکیب این جنگنده‌ها با رادار‌ها و موشک‌های زمینی و هماهنگی بین سو-۳۵‌ها و هواپیما‌های رادار هوابرد روسی A۵۰.

و هنوز عوامل دیگری وجود دارد که ممکن است تا زمانی که نبرد واقعی رخ ندهد، آشکار نشوند. F-۱۶ که به پیوند داده لینک ۱۶ (که استاندارد ناتو است) مجهز شده است، احتمالاً از قابلیت شبکه سازی بهتری نسبت به Su-۳۵ برخوردار است. این امر همکاری Viper‌ها با سایر پلتفرم‌های های هوایی و زمینی، از جمله دریافت هشدار اولیه و داده‌های هدف گیری از سایر سنسور‌ها را آسان‌تر می‌کند. در حالی که هواپیما‌های پیشرفته روسی نیز دارای پیوند‌های داده هستند، تهاجم روسیه به اوکراین با معضل سیستم‌های ارتباطی غیرقابل اعتماد و فرماندهی و کنترل بدون انعطاف مواجه شده است.

حتی اگر اف-۱۶‌های اوکراینی از نظر تعداد و برد در جایگاه ضعیف تری قرار گیرند، می‌توانند در ارتفاع پایین پرواز کنند تا از شناسایی رادار در بحبوحه شلوغی روی زمین جلوگیری کنند و سپس از داده‌های حسگر سایر پلتفرم‌ها برای پرتاب AIM-۱۲۰ به سمت هواپیما‌های روسی استفاده کنند. تانهیل می‌گوید: «روس‌ها ممکن است به سخت‌ترین راه بفهمند که پیوند داده به علاوه AMRAAM چقدر خوب است».

یا شاید اف-۱۶‌های اوکراینی سعی کنند تا حد امکان از درگیری هوایی اجتناب کنند. در عوض، آن‌ها ممکن است به عنوان پلتفرم‌های هوا به زمین، که موشک‌های ضد تشعشع HARM علیه رادار‌های دفاع هوایی روسیه، و موشک‌های کروز و بمب‌های گلایدری علیه پل ها، انبار‌های تدارکات و پست‌های فرماندهی روسیه شلیک می‌کنند، ارزشمندتر تلقی شوند. برای روسیه، تهدیدی که توسط Su-۳۵ ایجاد می‌شود، F-۱۶‌ها را تحت کنترل نگه می‌دارد. به همین خاطر دوئل بین دو فروند از تواناترین جنگنده‌های جهان ممکن است به بن بست ختم شود.

دیگر خبرها

  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • طرح ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس‌جمهور در قالب کنسرسیومی بین‌المللی در حال پیگیری است
  • دوئل جنگنده‌ها؛ افعی آمریکایی بهتر است یا مهاجم روسی؟
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی توسط ارتش یمن + فیلم
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان