Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ قلعه روستای شهراب از توابع دهستان سفلی بخش زواره به همت مالک آن مرمت و باز سازی می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، قلعه «شهراب» که یکی از اماکن قدیمی روستای شهراب به شمار می‌رود به قلعه محمد حسین‌خان معروف است و شامل نارنج قلعه یانارین قلعه بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان از تهیه طرح مرمت قلعه تاریخی شهرآب در بافت تاریخی روستای شهرآب از توابع شهر تاریخی زواره پس از 60 سال خبر داد و اظهار داشت: با توجه به شواهد موجود و گزارش‌های افراد مطلع و مالکان قلعه، بخش غربی این قلعه در سال‌های 40 و 41 هجری شمسی براثر سیل و عوامل انسانی تخریب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در هفته‌های گذشته مالکان اقدام به تسطیح زباله‌ها و نخاله‌های دپو شده در اطراف قلعه برای اجرای دیوار‌کشی کردند که به اشتباه در فضای مجازی تخریب قلعه شهراب منعکس شد.

مهدی مشهدی بیان کرد: در دهه 50 خورشیدی، ادعای مالکیت خاندان عامری بر روی این قلعه تاریخی توسط دستگاه قضایی اثبات و از آن تاریخ تاکنون این قلعه تاریخی دارای مالکیت خصوصی است.

وی تصریح کرد: با توجه به متروکه شدن قلعه شهرآب، این مکان به تدریج به محل دفن زباله‌های مردم روستا تبدیل شده بود، بنابراین در هفته گذشته نشستی با حضور مالکان قلعه برگزار و توافق شد تا مالکان خصوصی این قلعه نسبت به واگذاری 3 هزار مترمربع از بخش تاریخی قلعه به دهیاری روستای شهرآب و یا اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اقدام کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان گفت: همچنین براساس توافق‌های دیگری که انجام شد، مالکان قلعه در هفته‌های گذشته اقدام به تخلیه زباله و نخاله ساختمانی از بخش‌های ویران قلعه کردند، که تصاویر آن به اشتباه با عنوان "تخریب مجدد قلعه شهرآب" در فضای مجازی منعکس شد.

وی با اشاره به طرح احیای این قلعه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درحال حاضر طرح مرمت 40 خانه تاریخی در کنار مرمت بافت تاریخی شهر زواره در دستورکار اداره اردستان قرار دارد، طرح مرمت این قلعه تاریخی پس از نزدیک به 60 سال، تدوین شده، بنابراین پس از مرمت اضطراری و رفع خطر از آن، با تشویق سرمایه‌گذاران، این قلعه تاریخی به یک مجموعه گردشگری تبدیل می‌شود.

کارخانه تولیدی پارچه فاستونی در اردستان راه‌اندازی شدانتقاد امام جمعه اردستان از ‌افزایش بی‌رویه قیمت کالاها / به بهانه تحریم‌‌ قیمت‌ها‌ را چند‌ برابر کرده‌اندبا این ستاره‌ها| روایت شهید نخبه‌ای که پل‌های بزرگ و شناور را ساخت؛ شهید هزاردستان هرگز خسته نمی‌شد

به گزارش تسنیم، قلعه شهراب واقع در روستای شهراب مرکز دهستان سفلی بخش زواره یکی بزرگترین روستاهای زواره بعد از روستای تلک‌آباد است. این روستا در فاصله 30 کیلومتری زواره در مسیر انارک -زواره ‌واقع شده است.

 قلعه و برج و بارو در اکثر روستاهای سفلی زواره وجود داشته است و دلیل آن حفاظت از مردم و ساکنان روستا بوده است و درواقع روستاها بیشتر قلعه بوده و مردم در آن سکونت داشته‌اند.

قلعه روستای شهراب زواره یا همان قلعه محمد حسین‌خان نیز، شامل نارنج قلعه با نارین قلعه بوده و در آنجا قنات آب و تمام لوازم ‌مورد مصرفی برای زندگی جمع بوده است. عمارت با شکوهی در این قلعه وجود داشته و دارای ‌نقب( تونل زیرزمینی) بوده است که در موقع اضطرار مسیر و جای فرار باشد.

ارتفاع دیوار و برج های آن حدود 20متر بوده است که در نوع خود بی‌نظر است قدمت این قلعه به طور دقیق مشخص نیست و نیاز به بررسی کارشناسی دارد

 قلعه شهراب زواره که 6 برج داشته است، روزگاری ‌مأمن روستائیان بوده و مردم در آن از گزند یاغیان در امان بوده اند. قلعه شهراب مانند قلعه مزدآباد زواره دارای محل نگهداری ستوران و چهارپایان و حشم و خدم بوده است. بازسازی و مرمت این قلعه آن در کنار طبیعت زیبای روستا می‌تواند جذب گردشگران را نیز در پی داشته باشد و باعث رونق بیشتر روستا شود.

انتهای پیام/162/ی

R41346/P/S6,51/CT7 بیشتر بخوانید... انتقاد امام جمعه اردستان از ‌افزایش بی‌رویه قیمت کالاها / به بهانه تحریم‌‌ قیمت‌ها‌ را چند‌ برابر کرده‌اند با این ستاره‌ها| روایت شهید نخبه‌ای که پل‌های بزرگ و شناور را ساخت؛ شهید هزاردستان هرگز خسته نمی‌شد "مسجد خسرو" اردستان حال و روز خوشی ندارد/ چه کسی پاسخگوی تخریب این بنای ثبت ملی است؟ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... انتقاد امام جمعه اردستان از ‌افزایش بی‌رویه قیمت کالاها / به بهانه تحریم‌‌ قیمت‌ها‌ را چند‌ برابر کرده‌اند با این ستاره‌ها| روایت شهید نخبه‌ای که پل‌های بزرگ و شناور را ساخت؛ شهید هزاردستان هرگز خسته نمی‌شد "مسجد خسرو" اردستان حال و روز خوشی ندارد/ چه کسی پاسخگوی تخریب این بنای ثبت ملی است؟ پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ خبر خوش معاون رئیس‌جمهور/ تامین همه نیازهای کشور به تجهیزات مقابله با کرونا توسط شرکت‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی ۲ اختصاصی|نحوه ورود و خروج عراقی‌ها به ایران اعلام شد ۳ گزارش ویدئویی| ‌ناگفته‌هایی از ‌‌عملیات ماندگار مرصاد /‌ تنگه "چهارزبر" چگونه ‌قتلگاه ‌منافقین شد؟ ۴ کرونا حریف مهربانی فارسی‌ها نیست/ بخشش ۱۲۷ میلیارد تومان اجاره بهاء ۵ فرمانده مرزبانی ناجا: ۸۷۵۵ کیلومتر از مرزهای ایران ‌با سیستم‌های پیشرفته الکترونیکی ‌هوشمندسازی می‌شود ۶ چگونه پیگیر حق بیمه دوره سربازی برای ‌سابقه خدمتی شویم؟ ۷ معاون وزیر بهداشت: هیچ داروی گیاهی و سنتی مؤثر برای درمان کرونا نداریم‌ / پاییز ‌سخت‌‌تری در راه است ۸ گزارش ویدئویی| روایت تسنیم از اجاره‌‌های سرسام‌آور در قزوین/ ‌مستاجران خانه به دوش به حاشیه شهر می‌روند مهمترین اخبار استانها گزارش ویدئویی| ‌ناگفته‌هایی از ‌‌عملیات ماندگار مرصاد /‌ تنگه "چهارزبر" چگونه ‌قتلگاه ‌منافقین شد؟ گفت‌وگوی خواندنی تسنیم با قدیمی‌ترین امام جمعه کشور/ روایت آیت‌الله نورمفیدی از ‌نخستین نماز جمعه گرگان‌ پایان عملیات جست‌وجو برای یافتن "دختر گمشده" در جهان‌نما /‌ چه بر سر سها رضانژاد آمده است؟ روایت یک رزمنده ‌از عملیات ‌مرصاد / منافقین می‌خواستند ۳ روزه تهران را فتح کنند /‌ ‌در چهارزبر ‌‌‌تار و مار شدند مهمترین اخبار تسنیم اقدام تروریستی آمریکا علیه هواپیمای ماهان/ نقاب واژه بر قانون جنگل عراق|نبرد شجاعانه حشد شعبی حمله سنگین داعشی‌ها در استان دیالی را دفع کرد امکان فروش ۶۰درصد سهام عدالت برای همه بعد از عید غدیر خم سلیمی: آقای" روحانی"، علیه گران‌فروشی که اتفاقاً بخشی در دولت است اقدام کنید رئیس‌جمهور و وزرا برای ارائه گزارش عملکرد به مجلس بیایند/ هیئت رئیسه پارلمان پیگیری کند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قلعه تاریخی روستای شهراب قلعه شهراب امام جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۰۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگاران از انهدام باند حفاران غیرمجاز در دره شهدای ارومیه و در حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد خبر داد و گفت:  پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.

بهروز محبی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.

وی گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جستجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجار‌های بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل کشف و ضبط شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • خسارت ۵۲۰ میلیاردی سیل به اردستان
  • واکنش قلعه‌نویی به صعود تیم ملی به فینال آسیا
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • قلعه‌نویی خطاب به ملی‌پوشان فوتسال: اطمینان دارم با جام به وطن برمی گردید+ فیلم
  • پیام انگیزشی قلعه‌نویی به شمسایی: با جام برگرد!
  • پیام امیر قلعه نویی به تیم ملی فوتسال پس از صعود به فینال + ویدئو