Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@23:00:04 GMT

تولد محمود عابدی با یک ویژه‌نامه‌

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۰۷۱۸

تولد محمود عابدی با یک ویژه‌نامه‌

ویژه‌نامه‌ای برای محمود عابدی همزمان با سالروز تولد این استاد ادبیات و پژوهشگر منتشر شد.

به گزارش ایسنا، ویژه‌نامه‌ سالروز تولد محمود عابدی، استاد دانشگاه خوارزمی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، (پنجم مردادماه) با عنوان «ستاینده‌ ستوده» با گفتار و آثاری از محمود عابدی، مریم حسینی، مسعود جعفری‌جزی، محمد پارسانسب، ناصرقلی سارلی، احمدرضا بهرام‌پورعمران و مریم مرادخانی در سایت، کانال تلگرام و اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی‌های ذیل منتشر شد:

www.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

bookcity.org

https://t.me/bookcitycc

Instagram/bookcityculturalcenter

بخشی از یادداشت‌های این ویژه‌نامه در پی می‌آید: 

«مکتب دقّت» در تصحیح متن

مسعود جعفری‌جزه در بخشی از یادداشت خود درباره محمود عابدی با عنوان «زندگی با کلمات» آورده است: روش کار استاد عابدی در حوزه‌ تصحیح متن را در یک کلام می‌توان نمونه‌ شاخص «مکتب دقّت» دانست. از نظر استاد فرایند بازخوانی نسخه‌ها و نسخه‌بدل‌ها و فرایند بازبینی متن و گره‌گشایی از ابهامات عملاً فرایندی بی‌پایان است و گویی هرچه‌قدر در این راه دقّت به خرج داده شود باز هم کافی نیست. همه‌ کسانی که از نزدیک با شیوه‌ کار استاد آشنایی دارند نمونه‌های فراوانی از این دقّت‌ها و بازنگری‌ها را به یاد می‌آورند که حتی تا آخرین لحظه‌ تحویل متن به ناشر همچنان تداوم می‌یابد. در اینجا مجال آن فراهم نیست که به آثار گوناگونی که به همّت استاد عابدی تصحیح شده‌اند اشاره کنیم و علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از آن به کارنامه علمی ایشان مراجعه کنند.

البته آثار استاد عابدی منحصر به تصحیح متن نیست و آثار متعددی را به‌ویژه در باب نهج‌البلاغه از عربی به فارسی ترجمه کرده‌اند. 

ضلع کمتر شناخته‌شده از شخصیت علمی محمود عابدی

ناصرقلی سارلی در بخش‌هایی از یادداشت خود درباره محمود عابدی با عنوان «روشی بدیع در شرح متون ادبی» آورده است: جامعه‌ دانشگاهی و محافل علمی- ادبی کشور غالباً استاد دکتر محمود عابدی را به‌عنوان مصحح متون ادبی، به‌ویژه متن‌های عرفانی می‌شناسد.

اما ضلع دیگری از شخصیت علمی ایشان هست که کمتر شناخته شده یا از آن سخن رفته است: روش خاص و بدیع ایشان در شرح متون ادبی. بنده به‌عنوان دانشجوی دانشگاه تربیت معلّم (خوارزمی فعلی) این بخت را داشته است که متونی از امهات ادبیات فارسی را برِ استاد عابدی به‌درس بخواند.

***

محمود عابدی در پنجم مرداد ۱۳۲۳ در فریدن اصفهان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و بخشی از متوسطه را در زادگاه خود گذراند و پس از طی دوره‌ دانشسرای مقدماتی در سال ۱۳۴۲ به استخدام آموزش و پرورش درآمد. سال ۱۳۵۴ ضمن خدمت در آموزش و پرورش، دوره‌ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه اصفهان به پایان برد. سال ۱۳۴۶ با زرین هاشمیان ازدواج کرد. در سال‌های ۵۴ تا ۶۳ مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای ادبیات را در دانشگاه تهران پشت سر گذاشت و از محضر استادانی چون سیدجعفر شهیدی، عبدالحسین زرین‌کوب، پرویز ناتل‌خانلری،  خلیل خطیب‌رهبر، احمد مهدوی‌دامغانی، مظاهر مصفا و... بهره‌ برد.

رساله‌ دکتری او تصحیح انتقادی نفحات‌الانس جامی بود که در سال ۱۳۷۱ به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی شناخته شد. سال‌ها تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های گوناگون از جمله دانشگاه خوارزمی، تالیف، تصحیح، ترجمه، ویرایش و ایراد سخنرانی‌های متعدد در حوزه‌ عرفان و تصوف و متون ادبی و شاعران نامی ایران، عضو پیوسته و مدیر بخش متون فرهنگستان زبان و ادب فارسی، برگزیده دو دوره از کتاب سال جمهوری اسلامی برای تصحیح کتاب‌های نفحات‌الانس جامی و کشف‌المحجوب هجویری، دریافت لوح تقدیر از دانشگاه پنجاب و همایش حامیان نسخ خطی و انتخاب شده به عنوان استاد نمونه‌ دانشگاه خوارزمی، از فعالیت‌ها و افتخارات او است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ادبیات فارسی استاد عابدی ویژه نامه متون ادبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۰۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد دانشگاه

شبکه های خبری تلویزیونی آمریکا امروز (پنجشنبه) به وقت محلی اعلام کردند دست کم دو استاد، از جمله «کارولین فولین» استاد اقتصاد و «نوئل مک آفی» رئیس بخش فلسفه دانشگاه «اموری» در شهر «آتلانتا» ایالت «جورجیا» توسط پلیس بازداشت شدند.

سی ان ان ویدئویی از بازداشت استاد دانشگاه ثبت کرده است. این دو استاد در طول تعامل خود با پلیس به بازداشت‌های خشونت‌آمیز و استفاده از زور توسط پلیس علیه دانشجویان اعتراض کرده بودند.

یک گروه حقوق مدنی موسوم به «شورای روابط اسلامی- آمریکایی» در جورجیا «استفاده از زور و دستگیری» توسط پلیس علیه معترضان در دانشگاه اموری در آتلانتا را محکوم کرد.

ویدئویی از صحنه بازداشت دانشجویان نشان می‌دهد که افسران پلیس با معترضان روی زمین درگیر می‌شوند و به زور  دستبند‌های زیپ‌دار به دست مردم می‌بندند.

به گزارش سی ان ان، افسران پلیس از اسپری فلفل برای کمک به پاکسازی منطقه از تظاهرکنندگان استفاده کرده‌اند.

استفاده از خشونت و ابزار‌های نیروی پلیس برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعا‌های این کشور در باره آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می‌سازد.

سرکوب‌های خشونت آمیز از این دست، در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتار‌ها و جنایات جنگی اسرائیل به شمار می‌رود و موجب تشویق رژیم صهیونیستی به ادامه تنش آفرینی، جنگ افروزی و نسل کشی خواهد شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بازداشت خشونت آمیز استاد دانشگاه اموری آمریکا
  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد دانشگاه
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شهرکرد
  • برگزاری ۷۴۰ برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان
  • ویژه نامه جام جم البرز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بازجویی‌هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران ختم شد
  • شاهنشاه آریامهر حقوق دهخدا را قطع کرد / بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران منتهی شد / سرگذشت غم انگیز سیاستمدار میانه‌رو و ادیب دانشمند
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند