Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@21:57:01 GMT

نهج‌البلاغه|اهمیت شایسته‌سالاری در مناصب حکومتی

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۰۹۰۶

نهج‌البلاغه|اهمیت شایسته‌سالاری در مناصب حکومتی

مسئولیت امانتی است جهت خدمت به خلق و برای رضای خالق که در گام اول صاحبان آن باید واجد صلاحیت لازم باشند؛ به همین جهت است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام پاسخگویی به خداوند متعال و مالک روز جزا و پاسخگویی به مردم را مکرر به کارگزاران خود متذکر شده‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، یکی از عوامل مهم و اساسی تقویت و ثبات حکومت اسلامی، مسئلۀ صلاحیت و کارآمدی کارگزاران و مدیران آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر نظام حکومتی بدون توجه به نقش کارگزاران صالح و حتی شایسته‌ی سمت، نخواهد توانست به مقصد و مقصود خود برسد و به مرور زمان کارآیی خود را از دست می‌دهد.

سیره عملی امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکومت‌داری بهترین گواه بر این ماجراست؛ آن زمان که در معرفی بهترین معیارها برای مدیران حکومتی خطاب به مالک اشتر نوشتند «در بین افراد مختلف به دنبال صاحبان کرامت و شرافت و خانواده‌های شایسته و دارای سوابق نیکو باش؛ سپس در بین آن‌ها با دلاورمردان و شجاعان و بخشندگان و جوانمردان رابطه برقرار کن، زیرا آن‌ها جامع بزرگوارى، و شاخه‌هایى از خوبى و احسانند؛ ثمَّ الْصَقْ بِذَوِى الاَْحْسابِ وَ اَهْلِ الْبُیُوتاتِ الصّالِحَةِ وَ السَّوابِقِ الْحَسَنَةِ. ثُمَّ اَهْلِ النَّجْدَةِ وَ الشَّجاعَةِ وَ السَّخاءِ وَ السَّماحَةِ  جِماعٌ مِنَ الْکَرَمِ، وَ شُعَبٌ مِنَ الْعُرْفِ.»

آن حضرت در سیرۀ سیاسی‌شان به خوبی نشان دادند که یکی از عوامل فروپاشی و ناکارآمدی نظام‌ هر کشوری، زوال عدل است که عمدتاً به دلیل مدیریت ناصالح، ناسالم و یا حتی عدم گزینش افراد شایسته رخ می‌دهد. افرادی که بدون لحاظ کردن شایستگی‌های لازم، خود را در مقام اداره قرار می‌دهند، یا مدیرانی که با وجود افراد شایسته‌تر، افراد دیگری را در یک پست حکومتی نصب می‌کنند، بالاترین خیانت‌ها را مرتکب شده و موجبات رکود جامعه را فراهم آورده و در دنیا و آخرت مورد غضب الهی واقع می‌شوند. امیر مؤمنان علیه‌السلام به عنوان حاکم اسلامی به یکی از فرمانداران خویش در اهواز نوشت: «ای رفاعه بدان که این حکومت امانتی است که هرکس به آن خیانت کند، لعنت خداوند را تا روز قیامت به همراه خواهد داشت و هرکس خیانت کاری را به کار گیرد پیامبر اکرم (ص) در دنیا و آخرت از او بیزار است؛ یَا رِفَاعَةُ أَنَّ هَذِهِ اَلْإِمَارَةَ أَمَانَةٌ فَمَنْ جَعَلَهَا خِیَانَةً فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ إِلَى یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ وَ مَنِ اِسْتَعْمَلَ خَائِناً فَإِنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مِنْهُ بَرِیءٌ فِی اَلدُّنْیَا وَ اَلْآخِرَةِ . (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل , ج 17 , ص 355)

بنابراین از دیدگاه دینی، مسئولیت امانتی است جهت خدمت به خلق و برای رضای خالق که در گام اول صاحبان آن باید واجد صلاحیت لازم باشند؛  به همین جهت است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام پاسخگویی به خداوند متعال و مالک روز جزا و پاسخگویی به مردم را مکرر به کارگزاران خود متذکر شده‌اند و آنان را از عواقب امور بیم و هشدار داده‌اند تا بی‌مهابا سمتی را قبول نکنند؛ همچنان که باید مدنظر داشت گزینش افراد باید برآمده از همان مسئله‌ی عدلی باشد که بر همگان مبرهن است، اما گاهی در بزنگاه‌ها فدای مقاصد دنیوی و یا حزبی می‌شود.

نتیجه آنکه عدم توانایی در سپردن منصب‌های حکومتی از مهم‌ترین نقطه‌ضعف‌های مدیران جامعه شناخته می‌شود؛ همچنان که ممکن است این کار به دلیل ضعف‌های شخصیتی و به دلیل مقاصد حزبی و یا رقابت‌های سیاسی و یا استفاده از امتیازات خویشاوندی و یا جناحی باشد.

نهج‌البلاغه| مسئولیت ثروتمندان در قبال نیازمنداننهج‌البلاغه|غم‌زدایی از دیگران کفاره گناهان بزرگنهج‌البلاغه | شگفتی‌های قلب و روح انساننهج‌البلاغه |چرا خداوند انسان‌ها را گرفتار بلا می‌کند؟

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT7 واژه های کاربردی مرتبط امام علی (ع) بیشتر بخوانید... توصیه امیرالمؤمنین در کم کردن تعلقات دنیوی نحوه مواجهه امیرالمؤمنین با زنی که فساد یک مسئول را گزارش داد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... توصیه امیرالمؤمنین در کم کردن تعلقات دنیوی نحوه مواجهه امیرالمؤمنین با زنی که فساد یک مسئول را گزارش داد واژه های کاربردی مرتبط امام علی (ع) پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ لوکس‌بازی و اغواگری بازیگران در قابِ تلویزیون/ چرا آگهی‌های لاکچری را به صداوسیما تحمیل می‌کنند؟ ۲ رضا رویگری: کسی سراغم را نمی‌گیرد ۳ نگاهی به «سگ شکاری» |وقتی قهرمانان جنگ‌طلب، از مسیح خرج جنایت خود می‌کنند ۴ معیارهای اسلامی در ازدواج از منظر رهبر انقلاب+ عکس ۵ سفر ابدی و حتمی در بیان آیت‌الله بهجت/ چگونه خداوند در وجود مؤمن رغبت به مرگ را ایجاد می‌کند؟ ۶ مستندی متفاوت از شهیدی که حاج قاسم به او ارادت داشت ۷ ماجرای اختلاس‌گرها در "طلاق" ابوالقاسم طالبی/ قطب‌الدین صادقی: چرا تلویزیون سریال ماندگار نمی‌سازد؟ ۸ ایجاد زمینه‌های ظهور و نجات مردم در بیان آیت‌الله بهجت/ چه بلاهایی از مقدمات ظهور امام زمان(عج) است؟ مهمترین اخبار فرهنگی دولت و «سفره‌داران» سینما همدلی کنند/ جان هنرمندانِ مشغول کار نیز در خطر است سفر ابدی و حتمی در بیان آیت‌الله بهجت/ چگونه خداوند در وجود مؤمن رغبت به مرگ را ایجاد می‌کند؟ نگاهی به «سگ شکاری» |وقتی قهرمانان جنگ‌طلب، از مسیح خرج جنایت خود می‌کنند معیارهای اسلامی در ازدواج از منظر رهبر انقلاب+ عکس مهمترین اخبار تسنیم اقدام تروریستی آمریکا علیه هواپیمای ماهان/ نقاب واژه بر قانون جنگل عراق|نبرد شجاعانه حشد شعبی حمله سنگین داعشی‌ها در استان دیالی را دفع کرد امکان فروش ۶۰درصد سهام عدالت برای همه بعد از عید غدیر خم سلیمی: آقای" روحانی"، علیه گران‌فروشی که اتفاقاً بخشی در دولت است اقدام کنید رئیس‌جمهور و وزرا برای ارائه گزارش عملکرد به مجلس بیایند/ هیئت رئیسه پارلمان پیگیری کند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام علی ع امام علی ع علیه السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۰۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد

در جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، مباحث درباره راه‌اندازی کانون نهج البلاغه در دانشگاه‌ها و همچنین تعیین مسئول و میزبان بخش دانشگاهی دوره آینده نمایشگاه بین‌المللی قرآن تعیین تکلیف شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جلسه یکصد و سی و ششم مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها با حضور مدیران فرهنگی و قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی در محل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

گزارش مشکلات نمایشگاه قرآن و تعیین میزبان دوره آینده

در این جلسه چهار دستور قرآنی مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت. در ابتدا نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از شرایط برپایی بخش دانشگاهی سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارائه دادند و کم و کیف این حوزه مورد تحلیل قرار گرفت.

بر اساس تحلیل‌های عنوان شده و نظرات کارشناسان و نمایندگان، مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن نامه‌ای مبنی بر ضعف‌ها و مشکلات نمایشگاه قرآن ارائه دهد.

در ادامه این نشست و پس از تحلیل‌های انجام شده در حوزه نقش دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مقرر شد میزبانی بخش دانشگاهی دوره آینده نمایشگاه بین‌المللی قرآن که در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، برعهده وزارت علوم باشد.

 

حفظ موضوعی ‌زمینه‌ای برای رواج "حفظ تخصصی قرآن" در کشور است

 

راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا طاهری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم، در این جلسه گزارشی از جشنواره نهج‌البلاغه ارائه کرد. دانشگاه علوم پزشکی قم میزبانی این جشنواره را بر عهده داشته است.  

در این رابطه مقرر شد با حضور رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، معاونان و مدیران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تأثیرگذاران حوزه نهج‌البلاغه تشکیل شود و در آن جلسه تصمیم‌سازی‌هایی در مورد فعالیت‌های بیشتر در حوزه نهج‌البلاغه صورت گیرد.

از دیگر مصوبات مربوط به این دستور تشکیل کانون نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها بود که بر اساس این مصوبه مقرر شد هر دانشگاه یک کانون نهج‌البلاغه داشته باشد.

گزارش دستگاه‌ها از جشنواره‌های داخلی قرآن و عترت

یکی دیگر از دستورها که مربوط به ارائه گزارش دستگاه‌ها از جشنواره‌های داخلی قرآن و عترت و ارائه گزارشی از تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت بود، در این جلسه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

در این بخش و پس از طرح مباحث مختلف مقرر شد زمان و مکان اختتامیه سی و هشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار می‌شود، در جلسه آینده مجمع مشورتی اعلام شود.

تصمیم‌گیری برای اضافه شدن یا اضافه نشدن بخش اساتید و کارکنان به جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان نیز به جلسه آینده مجمع مشورتی موکول شده است تا در این رابطه در آینده تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • جریمه ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی قاچاقچیان کالا در شیراز
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • غرش آرسنال در 11 دقیقه: تیمی شایسته قهرمانی!‏
  • حدیث روز | با اخباری که می‌شنویم چگونه برخورد کنیم؟
  • جریمه قاچاقچی پوشاک در شیراز
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی تولید شد
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • جایگاه شایسته اردبیل در کشتی فرنگی احیا شود